Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Saphire

Val av (offshore) flytväst? Baltic offshore elelr hybrid?

Rekommendera Poster

 

För er som vill ha lite berättelse, läs här. Ni andra, hoppa till fetstilsrubriken längre ner.

 

Okej.. förra sommaren blev inte som jag tänkt mig. Vi har segelbåt i Hjälmaren, vilket är lurigt med alla grund. Sjön är dessutom elak vad gäller vågor i förhållande till vind. Just nu har jag och maken Biltemas seglarvästar och barnen har Baltic-västar med krage, men ingen av oss har säkerhetsselar. Vi tänkte att vi är så ovana seglare att vi bara seglar i bra väder, men det blev tvärt om. Tre gånger har jag korsat Hjälmaren och tre gånger har jag tänkt att nu dör jag, eller än värre, blir änka.

 

I somras, strax efter midsommar skulle vi till Stockholm. Vi hade kollat väderprognosen så gott det gick och visste att det skulle blåsa en del, men !"¤&!. I början halade vi ut lite försegel för balansens skull och barnen tjoade glatt i nerförsbackarna. Allt gick väl tills seglet skulle in. Då fastnade linan i rullen, vinden låg bakifrån, vågorna kom från sidan och motorn började krångla. Den tappade gasen hela tiden, så jag fick sitta med roder i ena näven och styra/hålla i mig och med andra dra ner gas till noll, gasa upp, höra motorn tappa gas, dra ner, dra upp.. (senare hittade vi att gasvajern börjat glida ur sitt fäste) Varför ska allt skit hända samtidigt jämt? Är det för att hinna packa ihop det så man kan ha en bra dag emellan?!

Då och då så blev det såna fall från vågorna att vi lättade från durkarna. Lite oklart med alla båtbegrepp här, men jag avser de man sitter på. Vid ett tillfälle såg jag maken ligga helt i luften ovanför sin sittplats, och när båten flyttat sig åt sidan så landade han ner på golvet istället. Kraken måste ha slagit sig illa. Barnen stuvade vi in i en stickkoj, men vi två hängde och slängde som vantar i sittbrunnen och maken skulle dessutom fram för att få in seglet. Jag tänkte att nu blir jag av med honom. Med noll manöverförmåga för en man-över-bord-manöver. Det enda skälet till att jag inte ringde sjöräddningen var för att jag han inte. Maken han inte heller, för han kämpade med segel och spydde om vartannat.

Jag har tänkt att har man en offshoreväst så förpliktar det lite. Att man förväntas dra skrönor om de sju haven och nordvästpassager, och det låter ju inte som jag, stiltjeseglaren och sötvattensfisken. Men jag har tänkt om. Hjälmaren är elak. Svenska Biscaya. Och vi.. vi.. vi liksom hamnar i klistret lite väl ofta kanske..

 

Val av flytväst

Jag funderar på Baltics seglarvästar. Jag föredrar gammeldags flytvästar utan patron för uppblåsning, då de också agerar skönt ryggstöd och jag tycker de uppblåsbara är tunga på nacken. Dessutom badar jag lite då och då, mer eller mindre frivilligt, så det blir nog många patronbyten. 

Valet för mig, tror jag, står mellan Baltic offshore, seglarväst med sele, eller funktionsvästen Baltic hybrid, med manuellt upplåsbar lunga, om man behöver extrahjälpen.

Prisskillnaden är ju ganska rejäl så frågorna är:

1) Är det värt att gå på hybriden för oss som seglar i så kassa förhållanden jämt?

2) Andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Baltic Offshoreväst, dels för att jag tycker om att den värmer lite mer men också för att jag oftast seglar själv och måste ha han en väst som jag kan klättra ombord med. En av tio uppblåsbara västar fungerar inte, är det blåsigt så fungerar de som segel och fötterna som drivankare.

Nu har jag även skaffat en uppblåsbar som jag använder ibland när jag inte seglar själv. Man vill ju se lite cool ut ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken väst ni köper är en smaksak MEN se till att den har en en färg (orange/gul) som syns på avstånd när ni har fallit i sjön. Prova gärna med att slänga i en mörk resp orange grej och kolla hur långt ni kan se dom. Eller fråga den person som lever idag tack vare att sjöräddningen lyckades få syn på honom från helikoptern förra sommaren. Modet tycks dock föreskriva svarta västar(suck!!)

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Rascal säger:

Vilken väst ni köper är en smaksak MEN se till att den har en en färg (orange/gul) som syns på avstånd när ni har fallit i sjön. Prova gärna med att slänga i en mörk resp orange grej och kolla hur långt ni kan se dom. Eller fråga den person som lever idag tack vare att sjöräddningen lyckades få syn på honom från helikoptern förra sommaren. Modet tycks dock föreskriva svarta västar(suck!!)

/Claes

På uppblåsbara västar kvittar ju den tanken då färgen som inte syns i vanliga fall. Dvs huvan eller vad det heter (den som blir en hjälm) och den uppblåsta kragen brukar vara flouriserande när de utlöser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan/kragen i min uppblåsbara är gul och har reflexband på flera ställen. Även om västen är svart och röd när den är ouppblåst


xxx_http://www.dagensbatliv.se/upload/article/bild/6/540320/sitter_bra_s.JPG

sitter_bra_s.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter_bra_s.JPG

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar fortfarande inte med bildlänkar, ser jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Funkar fortfarande inte med bildlänkar, ser jag...

 

Funkar när man lägger in men försvinner när man publicerar.

 

Den här syns i alla fall Baltic Offshore Pilot.

 

 

Baltic Offshore Pilot.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken seglingsupplevelse på Hjälmaren, verkar som ni redde ut situationen trots allt strul! Med mer erfarenhet så kanske det inte blivit så dramatisk. Samt alltid bra att försöka ha marginaler till land när det blåser ordentligt. Oftast kan man hantera en segelbåt bäst med seglen uppe men ska man in i hamn så är det ju oftast motorn man förlitar sig på.

 

Vi seglar med seglarvästar och om det skulle bli sämre väder åker en säkerhetssele på som man kroka i främst en längs ett fastsatt Jackstay på varje sida eller i andra fasta delar på däck. I sittbrunnen finns det fasta Padeyes som man kroka fast i.

 

Tyvärr har man nyligen observerat att säkerhetskroken i selar kan vridas sönder vid sidbelasting vilket orsakade ett dödsfall i det pågående Clipper race.

 

Vi använder som sagt vanliga seglarvästar för att de är bekväma att bära samt att man kan bada med dem om man vill. Nackdelen med dessa är att om man skulle bli omtöcknad när man ramlar i så hålls inte huvudet uppe vilket är en osäkerhet. Det finns även västar med krage men vi har hitills valt att segla med västar utan krage. Barn bör nog ha flytväst med krage.

 

För havskappsegling finns regler för vilken flytväst man måste ha och normalt handlar det numera om en uppblåsbar med spray-skydd över ansiktet och uppblåsbar krage. Dessa är dock svåra att simma med, se exempel på sid 45 i denna länk gällande ÅF Offshore race.

 

Att hamna i vattnet med flytväst under en segling och att övrig besättning inte kan hantera båten är en mardröm och skall undvikas om det är möjligt. Det är inte lätt att fiska upp någon som trillat i. Kolla in denna räddning som hände nyligen under Volvo Ocean race när en yngre besättningsman ramlade överbord utan flytväst. Under sämre förhållanden hade han nog inte kunnat räddats. Han hade även svarta kläder på sig vilket försvårade att finna honom.

 

Alltid bra att ha färger som syns lång väg på kläder om man ramlat i samt helst även reflexer högt upp och på armar. Finns extra reflexer, helst SOLAS-godkända att komplettera kläder med. En stark ficklampa är även bra att ha ombord att söka med.

 

På en plotter finns även en MOB-knapp som man trycker in när någon trillar i så är det lättare att hitta tillbaka till platsen det hände . Samt det finns även nödsändare med AIS så att man kan hitta tillbaka till den som ramlat i.

Samt en PLB-sändare för att via satellit skicka sin position till sjöräddningen till sjöss eller om man är på land till närmsta räddningscentral. Fungerar i nästan alla länder bara man har fri kontakt upp till satelliterna. En bra liten nödsändare om det är ett nödläge och alla andra möjligheter inte finns tillgängliga, förutom till sjöss även tex på en fjälltur, vandring, utflykter, skidåkning etc.

 

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, per_62 säger:

Nackdelen med dessa är att om man skulle bli omtöcknad när man ramlar så hålls inte huvudet uppe vilket är en osäkerhet.

Båtjournalisten mm Jonas Ekblad försökte utreda detta. Det finns i princip inga fall där kragen skulle ha räddat den nödställde. De som hittas med ansiktet nedåt var redan döda av andra anledningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut numera på Sjöräddningssällskapets båtar (bildens hämtad här https://www.sjoraddning.se/stenungsund/nyhet/nu-soker-vi-fler-eldsjalar )

De har förvisso alltid en livräddningskryssare i närheten när de är ute på sjön  ;)

 

Icke självuppblåsande seglarväst, integrerad säkerhetssele/säkerhetsrem med ögla för säkerhetslina, grenremmar, tydlig färg, reflexer.Det är nog något att ta efter.

 

Jag misstänker att tjejen i högfartsvästen kör vattenskoter, då behövs det kraftigare remmar för att västen inte ska gå sönder vid en krasch (alltså inget för normala fritidsbåtar).

 

Elektroniska positions och automatlarmprylar är nog bra, speciellt för dem som ensamseglar. En erfarenhet från senare års sjöräddningsinsatser (alla kategorier av farkoster) är att allt fler larm kommer via mobiltelefoner och att vattentätt fodral till mobilen är en viktig faktor för att kunna larma om man är ensam. Sen går det rätt bra att positionera en nödställd via mobilnäten om sjöräddningen har koll på telefon-numret.

bild.png.08b5159de2d7faf5f93bd62180a56af2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fler som gått ifrån uppblåsbara västar. Flygvapnet får inte öva med uppblåsbara västar när det blåser mer än 10m/s. För slusstjejerna på Göta kanal fungerar det dock utmärkt.

Jag kan varmt rekommendera att prova sin uppblåsbara väst.

Seglar man själv är en vattentät VHF med DSC/GPS en bra säkerhetspryl.

På senare iPhone finns möjlighet att snabbt ringa nödsamtal. Samtidigt skicka din position till utvalda nödkontakter (Sos alarm kan inte ta emot detta ännu).

https://support.apple.com/sv-se/HT208076

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite märkligt att de uppblåsbara västarna bara har en gaspatron och en utlösare. Att dubblera bör inte öka priset med mer än 15-25 procent, tror jag. Västarna är rätt billiga redan i dag. Om risken är 1 på 10 att den inte löser ut i dag (skrämmande högt, men låt oss anta det!) så skulle två oberoende få ner risken till 1 på 100. Naturligtvis krävs då en säkerhetsventil för att släppa ut överskottstryck om båda löser ut, alternativt att västen har två oberoende blåsor så att man initialt får dubbel flythjälp, men kan släppa ut manuellt för att göra västen mer hanterbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir någon av dessa offshorevästar. Den som bara heter offshore är ju väldigt billig. Finns för 550, men jag har inte hunnit prova den. Provade den som syns på SSSRs-bilden; Baltic SAR.

Den är ganska lätt att få bra passform på, i och med justerbara remmar i sidan. Eftersom jag är rund är passform ett kroniskt problem. Med de uppblåsbara så kan man ju komma runt det på ett bättre sätt, men jag tycker det är så många fördelar med fasta flytelement att jag helst vill ha det. Tyvärr har det varit så hittils att på många västar kan jag inte stänga dragkedjan. SAR-västen satt hyfsat vilket kan vara värt att nämna om ni känner fler mumintroll som morrar över att man inte kan andas i västen.

 

Försökte hitta en bild på min nuvarande väst (biltema) och hittade den här pärlan från i somras. Mössa, keps, luva, regnjacka, vantar och filt. Det är härligt med svensk sommarsegling. =)

 

 

sommar.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som jag använder ganska ofta är en flytjacka, egentligen är det en tvådela flytoverall. 

Ser det ut som på bilden så hade jag använt flytjackan.

Min heter Fladen 846.

 

Fladen 846.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva större sele eller väst med hake för säkerhetslina, så man får plats med rejäla lager kläder under jacka och ändå ha selen/västen överst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Skulle behöva större sele eller väst

Kanske finns i USA? De pojkarna är ju ofta lite storväxta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, bhemac säger:

Kanske finns i USA? De pojkarna är ju ofta lite storväxta....

Det kanske är dit man får vända sig. Samma gäller ju handskar.

Försökt hitta skidhandskar, både tum och finger-varianter, där tumme, fingrar är åt h... för korta.

Storlekar över 11 verkar omöjliga att hitta.

Jag är inte särskilt kraftig, stor eller har stora händer så frågan är var dom som är det köper sina prylar.. är det bara USA som gäller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...