Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Byter ni bränslefilter?

Rekommendera Poster

Jag servar min gamla md11c "by the book", dvs nya filter och olja varje år. Olja på hösten, bränslefilter på våren. 

Men... Är bränslefiltren, både fin och förfilter, nödvändiga att byta årsvis i en snipa som drar så lite att man bunkrar fullt, 85L, vartannat eller vart tredje år? 

Jag menar, det rinner bara ca 20liter diesel genom filtren innan de byts. När jag bunkrat hittils har det varit för att jag tyckt den gamla såsen börjat kännas gammal, snarare än att den tar slut. 

Jag kör riktig sjömacksdiesel idag, nästa gång (gissar på 2019) kanske det blir hvo100. 

Hade ni bytt båda filtren årligen i min situation? De ser nya ut, helt rena, varje gång. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej absolut inte!

 

Det finns ju ingen anledning att byta något som knappt används. Det är ännu mera onödigt än att byta impeller varje år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vad ska det vara bra för med så låg förbrukning av diesel. Det är kanske skillnad på motorbåt med stooor motor som använder mycket bränsle. Men i snipor o segelbåtar finns ingen anledning. men se till att ha en uppsättning finfilter o förfilter med ombord om det skulle bli problem. Sedan räcker det med att dränera vatten ur förfiltret varje år.

Bränslefilter blir bättre o bättre på att filtrera bort smuts desto mer igensatta de blir tills det tar stopp. Jag brukar köra fullvarv på dieselmotorn en kortare stund (någon minut) då och då (med en till två timmars mellanrum). Då "bränner jag bort" lite beläggningar samtidigt som jag får koll på att flödet genom filterna klarar fullvarvsflöde.

 

Men med oljefiltret är det annan sak. Det ska aldrig användas tills det blir stopp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser och hakar på (hoppas ingen tycker jag stjäl tråden).  

Hur ofta bör man byta finfiltret då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionerna för nya motorn står det att man ska byta efter 750 timmar eller vartannat år. Vartannat år blir väl typ efter 100 timmar.

Rätt stort spann!

Vi har dessutom ett förfilter så vi kommer att på 750 timmar på motorn om vi inte får reda på att bränslefilter faller sönder automatiskt efter 2½ år.

 

Förfiltret kanske vi kollar/byter redan i år för att se hur det verkar vara ställt med renligheten i tanken. Vi har sugit ur lite slem en gång för några år sedan och sedan dess använt gifttillsats när vi tankat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för all input. Då struntar jag nog i bytet i år. Kanske börjar en ny rutin att jag byter båda bränslefiltren när jag bunkrar istället. En tank, en filteruppsättning känns iaf lite vettigare, om än fortfarande överdrivet om man jämför med bilen som tankas flera hundra gånger mellan filterbytena :blink:. Men den riskerar inte att det få nån tillväxt av mök i tanken å andra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Vi har sugit ur lite slem en gång för några år sedan och sedan dess använt gifttillsats när vi tankat.

Vilket gift har du gått in för Mackey?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte använt något särskilt gift utan har köpt det som råkar finnas att köpa när den förra flaskan tar slut.

 

Tillägg: Det är nog inte alltid gift vi köper, ibland är det bara medel som tar upp ev. vatten i bränslet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förfilter byter jag vart annat år på våra båtar. Då har filtret passerats av 500 - 1500 liter marindiesel. Jag tillsätter också en skvätt Grotamar på hösten när jag tagit upp båtarna och fyllt upp tankarna. Finfilter byter jag vart tredje år. Tycker det räcker så.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byts Varje  gång i samband med torrsättning, stift olja och filter x 2. Har alltid gjort och kommer alltid göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör upp 50 liter bilmacksdiesel per år, bytte bränslefilter härom året, första gången på 20 år, eftersom jag hade ett filter liggande. Aldrig problem, men tömmer tanken till dunkar över vintern och fångar upp det svarta gägglet i trattens filter när jag häller tillbaka på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

Vi har inte använt något särskilt gift utan har köpt det som råkar finnas att köpa när den förra flaskan tar slut.

 

Tillägg: Det är nog inte alltid gift vi köper, ibland är det bara medel som tar upp ev. vatten i bränslet.

 

Mackey

http://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bug-treatments-tested-43353

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag läser och hakar på (hoppas ingen tycker jag stjäl tråden).  

Hur ofta bör man byta finfiltret då..?

Det beror väl på hur många micron förfiltret är på. Om det är samma som finfiltret, dvs oftast 10 micron, skulle jag säga aldrig ur fltreringshänseende. 

 

Sedan kan man ju tänka sig att man bör göra det med några års mellanrum ändå eftersom packningen troligtvis torkar med tiden. Har du ingen vattenavskiljare finns ju också en teoretisk chans att filtret rostar sönder inifrån (hände mig på en merca). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att även om man bara förbrukar 20l diesel per år så går det mångdubbelt mer genom filtret på de flesta motorer.

En hel del av bränslet som pumpas in till motorn går tillbaka till tanken i returledningen, och cirkulerar alltså bara runt. Och får med sig ev skit som hamnat i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att byta tycker jag det viktigaste är att alltid ha ett förfilter i reserv med sig ut om det skulle sättas igen av slem (bakterier). Jag har bytt förfilter varje år men det är säkert onödigt på de ca 50 timmarna vi kör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad mycket ni kör motor. Jag tankar fullt på hösten innan jag tar upp båten. 

 

Under 20 liter har det varit varje år :-) Yse8 drar inte mycket! Så gillar jag att segla också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det ju ingen ko på isen om bränslefiltren börjar sätta igen sig, man får inte samma maxeffekt så man märker det ganska väl. På större anläggningar har man manometer före/efter filtren för att när det är dags.

Impeller byter jag varje år, då slipper jag hålla reda på när det gjordes senast. Om impellern går sönder så finns det stor risk för att man får gummibitar i värmeväxlaren vilket kan var besvärligt att få bort. Därför flyttar jag sjövattenfiltret till mellan pump och växlare och kan gå över till att byta var femte år eller liknande.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LuminaL säger:

Vad mycket ni kör motor. Jag tankar fullt på hösten innan jag tar upp båten. 

 

Under 20 liter har det varit varje år :-) Yse8 drar inte mycket! Så gillar jag att segla också.

Har man ingenstans att hänga upp lakanen så får man gå för motor om man vill ut på sjön.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter bränslefilter varje är, vare sig det behövs eller ej. Det brukar passera omkring en kubikmeter diesel per säsong, ibland mer.

Jag vet vad det innebär att då bränslestopp i ett usatt läge, ett bränslefilter kostar inte så mycket och det tar kanske 10 minuter att byta. Ett haveri på exempalvis Tjurpannan kan i västa fall kosta mig livet och/eller totalhaveri. Och det tar definitivt längre tid för SSRS eller någon annan att ge mig assistans eller bärgning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag byter bränslefilter varje är, vare sig det behövs eller ej. Det brukar passera omkring en kubikmeter diesel per säsong, ibland mer.

Jag vet vad det innebär att då bränslestopp i ett usatt läge, ett bränslefilter kostar inte så mycket och det tar kanske 10 minuter att byta. Ett haveri på exempalvis Tjurpannan kan i västa fall kosta mig livet och/eller totalhaveri. Och det tar definitivt längre tid för SSRS eller någon annan att ge mig assistans eller bärgning.


Är inte den tvåmotorig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av våra båtmotorer har ju någon torrskodd kusin och den där torrskodda kusinen får ju inte tillnärmelsevis den omvårdnad som den blötskodda får. Nu har ju inte den blötskodda kusinen någon parkeringsficka eller vägren för att parkera för att i lugn och ro invänta någon hjälpsam. Och den blötskodda drabbas ju av snyltgästen Murphy när det som sämst passar.

 

Men, har vi inte lite till kvinns/mans gått i den fälla som krämarna under lång tid listigt gillrat? Akta sig bara, om vi exempelvis inte byter olja och filter efter tjugo motortimmar kommer den blötskodda kusinen att totalhaverera varvid vi omgående blir bankrutt på grund av de totalt groteska prisnivåer som vi räddhågsna gladeligen betalar i hopp om att hålla Murphy på utsidan relingen. Om vi ens överlever strapatsen. Vi kanske blir sänkta tillsammans med den blötskodda kusinen. Och så länge vi gladeligen betalar fina butikens pris kommer priserna alltid att ligga på de groteska nivåerna.

 

Den torrskodda kusinen klarar sig i många fall mer än 3.000 mil på nästan vilken "skitsmörja" som helst. 3.000 mil är ungefär 500 timmar... Ja, ja, den blötskodda kusinen måste ju jobba så mycket hårdare än den torrskodda. Men ändå? VP Original i blå dunkar? Tjo flöjt! I helpotte heller!

 

Nä, snart är det sommar, sol och härligt båtliv. Knuffa Murphy bryskt överbord, lossa förtöjningarna och ut på böljan den blå! För faen!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Är inte den tvåmotorig?

Jag har tre motorer, tre vindrutetorkarmotorer, men bara en dieselmotor.

Förvisso finns det en två och en halvhästars fyrtaktsutombordare till gummibåten, men det får nog vara bleke och ingen våghöjd om den skall kunna användas som reservmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har tre motorer, tre vindrutetorkarmotorer, men bara en dieselmotor.

Förvisso finns det en två och en halvhästars fyrtaktsutombordare till gummibåten, men det får nog vara bleke och ingen våghöjd om den skall kunna användas som reservmotor.


Ok, trodde den hade 2x260 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:


Är inte den tvåmotorig?

Tyvärr brukar inte två motorer räcka om man får bränsle problem i de flesta fall är tankarna parallellkopplade och då suger bägge motorerna i sig samma skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Mr. Murphy så var han vissa säsonger en ständig besättningsmedlem eller möjligen passagerare ombord på svågerns och svägerskans båt, båtar.. Hur många har exempelvis fått in en sedan tidigare borttappad landskrömskabel i prpoellern? Och det där med olika sorters bränsleproblem, inklusive igensatt filter och stejkande uppfodringspump och bränsleslangar med torrsprickor.... 

Sedan är det säkert så att firmorna gärna vill att vi skall byta filter och andra förbrukningsvaror väldigt ofta. Helst varje vecka....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

Tyvärr brukar inte två motorer räcka om man får bränsle problem i de flesta fall är tankarna parallellkopplade och då suger bägge motorerna i sig samma skit.


Nu vet jag inte hur bränslesystem ser ut på tvåmotoriga inombordsmonteringar, men jag utgår från att ett bränslefilter sitter vid varje motor och matas med var sitt rör från tanken. Sannolikheten för att båda kläggar ihop samtidigt måste vara rätt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag byter bränslefilter varje är, vare sig det behövs eller ej. Det brukar passera omkring en kubikmeter diesel per säsong, ibland mer.

Jag vet vad det innebär att då bränslestopp i ett usatt läge, ett bränslefilter kostar inte så mycket och det tar kanske 10 minuter att byta. Ett haveri på exempalvis Tjurpannan kan i västa fall kosta mig livet och/eller totalhaveri. Och det tar definitivt längre tid för SSRS eller någon annan att ge mig assistans eller bärgning.

Tycker du gör helt rätt, på sommaren ska man åka båt, och inte trilskas med igensatta filter. En extra kostnad ja och kanske onödig i vissa fall, är ju många onödiga kostnader ibland. Men det är skönt att veta att allt är top när man är ute, aldrig kul få stopp i maskin. Det märkliga är att många gladeligen slänger iväg tusenlappar på datorer paddor spotlights teknik som efter några år är värdelöst. Men byta ett filter och några liter olja för nån hundring de verkar svida rejält. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

Tyvärr brukar inte två motorer räcka om man får bränsle problem i de flesta fall är tankarna parallellkopplade och då suger bägge motorerna i sig samma skit.

Jag har däremot två tankar, men dom är inte så himla smart separerade som man vill. Efter en trevägskran (där även returen kopplas) mynnar dessa i samma förfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, raol säger:


Nu vet jag inte hur bränslesystem ser ut på tvåmotoriga inombordsmonteringar, men jag utgår från att ett bränslefilter sitter vid varje motor och matas med var sitt rör från tanken. Sannolikheten för att båda kläggar ihop samtidigt måste vara rätt liten.

I de fall du har alger i tanken och i de fall tankarna sitter ihop så kör du samma skit i de båda filtren tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, kossor säger:

Tycker du gör helt rätt, på sommaren ska man åka båt, och inte trilskas med igensatta filter. En extra kostnad ja och kanske onödig i vissa fall, är ju många onödiga kostnader ibland. Men det är skönt att veta att allt är top när man är ute, aldrig kul få stopp i maskin. Det märkliga är att många gladeligen slänger iväg tusenlappar på datorer paddor spotlights teknik som efter några år är värdelöst. Men byta ett filter och några liter olja för nån hundring de verkar svida rejält. ;)

Däremot byter jag inte impellern varje år, men jag inspeterar den noga. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...