Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Copernicus

Rullstor uppdatering

Rekommendera Poster

Nu var det ju Jesper Banks som seglade; han hade nog vunnit med en IOR-båt också ska du se...

 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Skreipen säger:

...

Sen tycker jag det är direkt oförskämt att som vissa här påstå att man inte är intresserad av segling om man har rullmast, det är som att säga att man inte är intresserad av segling om man har en IOR-ritad båt där mätetal går före seglingsegenskaper.

...

Jag minns inte allt som skrivits, men jag har inte uppfattat det som att någon påstått att man inte är intresserad av segling om man har rullmast.

 

Det som sagts är att seglingsegenskaperna är sämr med rullmast, att den som väljer rullmast prioriterar bekvämlighet före seglingsegenskaper och att den som väljer rullmast kanske inte är så intresserad av av segel- och riggtrim.

 

Intresset för själva seglingen tycker jag inte har ifrågasatts, men om jag ifrågasatt detta och någon/några tagit illa upp för det vill jag be om ursäkt.

 

Motorbåt kan man vara intresserad av utan att ha alla olika trimmöjligheter, så själva trimmöjligheten har mer med prestanda än intresse att göra som jag ser det.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yapp, nu är det klart, ny båt blev det... med rullmast:)

Tack alla för era bidrag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Copernicus säger:

Yapp, nu är det klart, ny båt blev det... med rullmast:)

Tack alla för era bidrag

Ok. Trevligt. Vad blev d för båt? Lycka till och berätta gärna hur du upplever rullstoran.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det var längre sedan jag fick frågan, men det blev en HR342 med rullmast. Efter en säsong kan jag berätta att den uppfyllt alla mina föhoppningar, men farhågorna har kommit på skam. Tack alla för trevliga inspel//Per

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som pensionär vill jag ha ett bekvämt och enkelt seglande.

Köpte en komplett rigg (seglad 3 år) med segel, rullstor o rullfock från  en Fenix, som efter justerande av vant passade till min Adagio, (fick förlängas 30 cm).

Seglat tvenne säsonger och är helnöjd.

Sålde min gamla rigg ( >35år) mellanskillnad för riggbyte blev 13000 Skr

Billigt för att få en modernare rigg, nyare segel och ett bekvämt seglande nu när ork och styrka inte är som tidigare.

http://lasselundell.se/forut.html

http://lasselundell.se/adagio.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-20 vid 00:04 skrev Copernicus:

Hej,

det var längre sedan jag fick frågan, men det blev en HR342 med rullmast. Efter en säsong kan jag berätta att den uppfyllt alla mina föhoppningar, men farhågorna har kommit på skam. Tack alla för trevliga inspel//Per

Gratulerar till en grymt fin båt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Grattis till en trevlig båt, vi har seglat vår båt i 8 år med rullmast,ser egentligen bara fördelar med det,har fina segel från uk som funkar väldigt bra,för oss vanliga seglare är det bara fördelar,enklare segelhantering,enkel revning.Mörker att man använder storseglet mycket oftare än våra bekanta som vi seglar med ,som inte har rullmast.Nån skrev att man måste ta i bra vid inrullning på en 50 fotare,vi har just bytt båt till en utan rullmast igen,tyvärr. Där måste vi ha elwinch för att orka dra upp det.Finns för o nackdelar med allt men rullmast var mest fördelar,vi hade samma storlek på masten som de med vanlig mast,så ingen försämring där heller

//Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Delar helt Comfort4s uppfattning.

Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. 

Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält.

Jag är nu rull-mast frälst😎

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Efter ännu en säsong kan jag bara bekräfta det jag skrivit tidigare, jag skulle aldrig gå tillbaka till traditionell mast. Jag upplever att jag seglar om allt det jag skulle ha seglat om med en traditionell mast och kan inte påstå att jag någon enda gång upplevt att jag inte presterar enligt båtens potential, oavsett masttyp. Det är ingen tillfällighet att nya båtar ofta har rullmast. Det beror inte på att de tilltänkta ägarna inte gillar att "tävla" i farleden eller skulle vara mindre intresserade av segling. Aldrig tidigare har jag använt motorn så lite och seglat om så många... så hukar er alla rullmast- belackare, det kan vara en rullmastbåt som hinner upp nästa gång...

😜

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...