Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Copernicus

Rullstor uppdatering

Rekommendera Poster

Roligt det där, det är gott om folk som aldrig seglat med rullstor som gärna hävdar att båten blir så topptung att den välter, att hastigheten halveras och att seglet alltid kommer fastna helt utdraget i 25 m/s. Konstigt nog upplever de som faktiskt har rullmast aldrig några av dessa bekymmer.

 

Angående vikten vore det intressant att se siffror över vad masterna faktiskt väger. Min gissning är att en modern rullmast väger 10-15% mindre än min 70-tals mast. Förresten beror initialstabiliteten mycket mer på bredd och skrovform än på masscentrum, så det där med ökad gungning vid motorgång är jag väldigt tveksam till.

 

PS. Kände att jag var kvalificerad att skriva i tråden eftersom jag inte heller har seglat en båt med rullmast... 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Marina95 säger:

det där med ökad gungning vid motorgång är jag väldigt tveksam till.

Det är nog snarare tvärtom, lite större metacenterhöjd ger lugnare rörelser i sjön. Det är ju inte ovanligt att båtar typ snipor, utrustas med lite vikt i masten för att bli behagligare i sjön.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter! Nu börjar det bli riktigt intressant. Inte någon som seglar rullmast som upplever att seglen står illa, har liten yta eller gör er frustrerade för att ni blir omseglade?

Mvh:rolleyes:

Var förresten inne på blocket och kollade efter rullmaster och ingen är till salu just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nog nästan tvungen att kommentera. Segat med min ketch sedan år 2000 nu.

Ofta ensam, vilket hon ju är ganska stor för. Rullmasten ser jag som en förutsättning då den vid tilltagande ålder underlättar handhavandet mer en någon annan utrustning. Under alla dessa år har jag bara en gång haft en insident med systemet. Orsaken var att besättningen i ett obevakat ögonblick rullade in seglet med uthalet helt lossat då toppen riskeras bli för löst rullad. Med mina plana lattor kan det då leda till att man inte får ut seglet.

Rätt hanterat fungerar systemet suveränt. Seglet kan revas med tryck i seglet och aldrig har jag upplevt att krafterna inte räcker.

Mastens vikt är i mitt fall nog betydligt mer än en vanlig mast då den är en Selden från 1990-talet men inte heller det får mig att ens tveka på att det inte är det rätta valet för denna båttyp.

Sant är att inte krummar man den masten inte och att profilen blir rätt väl tilltagen.

Om jag skulle göra vad jag vill utan att tänka på kostnader så skulle hon få en rullmesan också, - så behändigt är det nämligen. Nu tar det 10min att packa mesanen när storet är klappat och klart på 30 sekunder.

Det ända jag kan tänka mig att klaga på är att i riktigt lätt väder väger de stående lattorna för mycket 

och får därmed seglet att se ut som en potatissäck. Det kunde kanske undvikas med att låta dem gå ända från bommen (mina är ca 2.5 meter) men det har jag undvikit då många fått problem med just dessa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att man inte upplever seglet som dåligt kan ju kanske bero på hur man seglar också - dvs hur intresserad man är av segeltrim och liknande. Du ser ju aldrig en rullmast på en båt som kappseglas t ex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

 Du ser ju aldrig en rullmast på en båt som kappseglas t ex. 

Och inte rullfock! inte ens en grill har dom med sig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försegel på rulle är nog vanligare än man kan tro även för kappseglare. :) Men så klart efter båttyp. Däremot skriver flera om steglös revning så jag blev nyfiken. På förseglen så finns det ju färdiga "rev" dit det ska gå rulla in dem hur många lägen beror ju på segelmakaren. Är det inte lika på storen eller är de okänsligare? Eller är det så enkelt att man inte bryr sig? 

Redigerad av makke_the_muss
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Skreipen säger:

Och inte rullfock! inte ens en grill har dom med sig ;)

Det är relativt vanligt med rullfock på en båt som kappseglas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Copernicus säger:

Tack för bra synpunkter! Nu börjar det bli riktigt intressant. Inte någon som seglar rullmast som upplever att seglen står illa, har liten yta eller gör er frustrerade för att ni blir omseglade?

Mvh:rolleyes:

Var förresten inne på blocket och kollade efter rullmaster och ingen är till salu just nu...

Det enda jag kan sakna är att jag inte har någon direkt akterrunda på storseglet.

Det är en helt rak triangel, så att säga och tappar därmed en del segelyta i toppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, makke_the_muss säger:

Däremot skriver flera om steglös revning så jag blev nyfiken. På förseglen så finns det ju färdiga "rev" dit det ska gå rulla in dem hur många lägen beror ju på segelmakaren. 

Gör det? Jag har seglat på en handfull båtar med rullfock och ingen har haft detta system. Man har bukkompensation instytt i seglet, sen rullar man bara in så mycket man vill (steglöst). Du får gärna skicka en bild på den typ av rullfock du tänker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, SE2517 säger:

Det enda jag kan sakna är att jag inte har någon direkt akterrunda på storseglet.

Det är en helt rak triangel, så att säga och tappar därmed en del segelyta i toppen.

Akterrundan är ju en rätt viktig del av ett segel om man säger. Det handlar inte bara om kvadratmeter, utan också om att den övre delen av seglet blir användbar - detta är ju orsaken till att sk ”fatheadstor” blir väldigt mycket effektivare som segel. 

 

Till viss del kan man lösa detta med akterrunda med stående lattor, men det påverkar hur du kan trimma seglet jämfört med horisontella. 

 

Men, som jag skrev. Det handlar om hur intresserad man är av segling. Är man nöjd med att driva med vinden i lugn när det blåser åt lagom hårt åt någorlunda rätt håll duger systemet bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fd segelmakare  Royal Sails och skulle inte gemein på era diskutiner Men jag vill förklara en del.Först är det selden som har beställning om hur seglet skall sys

blan anat kan man inte en för stor mastkurva inte någon bomkurva liten akter kurva små förstärkningar ett sådant segel är mycket plant annars går det inte att rulla in

ett vanligt segel har man ju förstärkningar vid vaje rev med ca 4 lager 

rull bom måste ha bommen i 90 grader det är sama princip som man hade på båtar på 70 talet

bara att dett sitter en utvändig hölje som man kan fästa skoten i 

man räknar med att ett sådant segel minskar med 50 % efter som man inte kan ha en riktig Form på seglet 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, medoch säger:

Jag är fd segelmakare  Royal Sails och skulle inte gemein på era diskutiner Men jag vill förklara en del.Först är det selden som har beställning om hur seglet skall sys

blan anat kan man inte en för stor mastkurva inte någon bomkurva liten akter kurva små förstärkningar ett sådant segel är mycket plant annars går det inte att rulla in

ett vanligt segel har man ju förstärkningar vid vaje rev med ca 4 lager 

rull bom måste ha bommen i 90 grader det är sama princip som man hade på båtar på 70 talet

bara att dett sitter en utvändig hölje som man kan fästa skoten i 

man räknar med att ett sådant segel minskar med 50 % efter som man inte kan ha en riktig Form på seglet 

 

Make sense. Bra förklaring.

Så på masthead spelar det mindre roll, men har klart inverkan, än på rigg med stort storsegel.

Då kanske inte kryssegenskaper alltid behöver bli så lidande.. eller?

Vore intressant att höra med nån.. som seglat tillsammans med likadan som har rulle vs "inte rulle" (vad heter segel när det inte är rulle.. ) typ du med bavaria 30 som skrev, som har seglat i jämförelse med andra likadana.

Fast bavaria 30 kanske inte är så vanlig att du "kännt på" skillnaden tillräckligt ofta för att veta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Men, som jag skrev. Det handlar om hur intresserad man är av segling. Är man nöjd med att driva med vinden i lugn när det blåser åt lagom hårt åt någorlunda rätt håll duger systemet bra. 

 

Ja precis, har man fast propeller, rullstor och dessutom dacronsegel är det ju helt omöjligt att segla. Förstår faktiskt inte riktigt din inställning här. Var det inte du som seglade en dixie 27a? I så fall seglar ju i princip varenda båt med rullstor snabbare än dig. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Marina95 säger:

 

Ja precis, har man fast propeller, rullstor och dessutom dacronsegel är det ju helt omöjligt att segla. Förstår faktiskt inte riktigt din inställning här. Var det inte du som seglade en dixie 27a? I så fall seglar ju i princip varenda båt med rullstor snabbare än dig. 

Japp; jag har inte en speciellt snabb båt. Men den seglar bra. Jag brukar segla förbi (eller hänga på) de båtarna du beskriver med rullmast, även om de är uppåt en 34 fot. Om det beror på ägarna eller båten - eller en kombination - skall jag låta vara osagt. 

 

Min inställning är att rullmast är bra för bekvämlighet, dålig för seglingsegenskaper. Samma med fast propeller. Och väljer man en sådan rigg beror det oftast på ointresse för riggtrim och segeltrim och liknande, man väljer bekvämligheten före, och då är det lite skit samma kanske. Men eftersom frågeställaren undrar ifall det påverkar hur båten seglar är det ju bra om svaret faktiskt beskriver hur det ligger till på den fronten, dvs det beror på hur mycket du bryr dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Make sense. Bra förklaring.

Så på masthead spelar det mindre roll, men har klart inverkan, än på rigg med stort storsegel.

Då kanske inte kryssegenskaper alltid behöver bli så lidande.. eller?

Vore intressant att höra med nån.. som seglat tillsammans med likadan som har rulle vs "inte rulle" (vad heter segel när det inte är rulle.. ) typ du med bavaria 30 som skrev, som har seglat i jämförelse med andra likadana.

Fast bavaria 30 kanske inte är så vanlig att du "kännt på" skillnaden tillräckligt ofta för att veta?

Jag har tyvärr inte seglat mot någon annat Bavaria 30 och jämfört. Många Bavaria i den generation jag har är ju utrustade med rullstor från fabrik dessutom.

Vi har seglet i eskader där vi var minst och vi hade svårt att hänga med då vi dessutom var de enda med rullstor. Där tror jag att både rullstor med gamla segel + storleken på båt inverkade.

I vårt fall var vi medvetna om detta och det är något vi accepterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Peter_K säger:

Men eftersom frågeställaren undrar ifall det påverkar hur båten seglar

Så tror jag att han är intresserad av en lite mer objektiv bild än ett tyckande från någon som aldrig seglat med en modern rullstor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Marina95 säger:

Gör det? Jag har seglat på en handfull båtar med rullfock och ingen har haft detta system. Man har bukkompensation instytt i seglet, sen rullar man bara in så mycket man vill (steglöst). Du får gärna skicka en bild på den typ av rullfock du tänker på.

Jo så klart är de sydda med kompensation men segelmakaren brukar ha ett par lägen där det fungerar bättre. Markerat med en klisterlapp eller liknande I någon av liken. Men det går så klart emellan med. Har inga bilder o inte rulle själv heller så jag rota fram något exempel enkelt. 

Dock är inte jag negativ till rulle på något av seglen. Det är ju från tillfälle till tillfälle det och prioriteringar storlek, pris mm. När vi semestrar och kommer iland och ska försöka få ihop aset som min fru kallar storsegel så hinner ju många nästan beställa in mat på restaurang om jag överdriver lite. Innan vi lyckats vika ihop 35m2 stenhårt segel och balanserat det  på bommen. Men när du åker I ett sund i lätt vind och motvind är man ganska nöjd med höjdtagningen och storleken. Allt är bra i olika lägen. Huvudsak är väl att man hittar en balans i det så att det fortfarande är kul. Bäst är nog att prova sig fram och inte gå efter hur andra går. För vist kommer tävlingen fram när man är runt andra båtar dock är det ju inte så troligt att tävlingen är ömsesidig. Seglar en Vega förbi oss beror de ju inte på att den båten är snabbare utan mer troligt att vi gör något annat under tiden eller smyger omkring lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Skreipen säger:

Så tror jag att han är intresserad av en lite mer objektiv bild än ett tyckande från någon som aldrig seglat med en modern rullstor

Aldrig seglat med, nej. 

Seglat mot och ifrån - absolut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Skreipen säger:

Så tror jag att han är intresserad av en lite mer objektiv bild än ett tyckande från någon som aldrig seglat med en modern rullstor

JAg tycker åxå det skulle vara perfekt om någon som har rullstor och för övrigt lika utrustning, intresse och kunnande, kunde tala om hur verkligheten är, typ bör/är-värde.

DOm som har rullstor eller dom som seglat mycket och kunnat jämföra mot dom som har, med likadan båt, verkar lysa med sin frånvaro.

Är det som för Bavaria 30 att de båtmodeller som har rulle, då har "alla"?

 

Samtidigt så ger ju alltid såna här "urspårningar" även om ingen spårat ur ämnet, bra ideer och startar tankeverksamheten. I alla fall jag lär mej massor när jag läser olika trådar och olika sätt att se saker från. Mer deå än om det bara blir ett svar.. sämst e ju Ja eller nej. Alltid bra med hur och varför.

Sånt jag tycker är trams eller självklart kan man ju  hoppa över.

TA t.ex. "ochmera:s" inlägg. Han förklarade inte bara "ATT" utan åxå "VARFÖR".. skitbra tycker jag..

men helt klart.. efterlyser riktiga jämföranden.

På nåt sätt känns det som min båt inte skulle må så illa av rullstor. men å andra sidan vet jag inte om det är så besvärligt, förutom när man ska sätta dit bomkapellet.

FAst det gör jag bara när båten ska stå länge.. typ flera dagar eller i hemmahamn.

SÅ jag vet inte hur mkt bekvämlighet jag skulle tjäna... men såklart vore det intressant att testa...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är härligt att läsa alla inläggen och jag är nog lite närmare sanningen nu, även om några inslag andas killgissning*. Fortsätt gärna tråden och som sagts, gärna någon mer som har erfarenhet av att segla med rullstor... känslan... kan man lära sig utnyttja rullstoren optimalt...

Det där med att segla om andra säger ju väldigt lite... möjligen att den man seglar om är en dålig seglare eller kanske just för stunden prioriterar att njuta av solen och sällskapet i sittbrunnen... såna stunder skiter man gärna i trimmet och bara njuter. Sen tar seglardjävulen över i en och man ska om till varje pris... skickar ut gästerna att burka på sargen, trimmar allt som går att trimma och styr i oergonomisk ställning för att kunna kika förbi storen och se tell-tailsen på förseglet... adrenalinet kokar i kärlen och man blir lycklig och varm... om det går vägen... annars tar man ner seglen, väljer raskt annan väg och vänder bort blicken:wacko:

 

*killgissning, ett av nyorden 2017

Redigerad av Copernicus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat 40-50fotare i medelhavet vid flera tillfällen, alla med rullstor (Selden).

Har bara positiva erfarenheter av det, mycket smidigt och har funkar förvånansvärt väl även med riktigt slitna segel och kontrolllinor. Riggen är fortfarande mycket trimbar, inte frågan om någon telefonstolpe alls.

Har även seglat EN båt (45fot) med rullbom (osäker på märke), där kärvade/skar den ändlösa linan som kontrollerar inrullning med följd att vi inte kunde reva och var nära att sätta båten på land...

 

Att ha exakt kontroll över segelytan via rulle gör att man oftare har segel uppe när man annars hade revat/tagit ned med traditionella lösningar.

 

Rätt underhållet ser jag inga problem med någon av lösningarna. Det blir dock mycket svårare att få ned en rullstor om något kärvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rullbom kan man ju reva på vanligt sätt som alternativ, om rullfunktionen fallerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:

Med rullbom kan man ju reva på vanligt sätt som alternativ, om rullfunktionen fallerar.

 

Nja. Det går att få ned seglet, men du har inga revlinor eller öglor eller något sådant som kan användas för att binda ned det i revat läge.

Vi fick ta ned hela seglet.

I åskby.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en allvarlig konstruktionsmiss!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att bara inte kunde segla revat, men det gick bra att ta ner? Det låter inte som en  allvarligt konstruktionsmiss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Skreipen säger:

Så tror jag att han är intresserad av en lite mer objektiv bild än ett tyckande från någon som aldrig seglat med en modern rullstor

Frågan är hur många ägare av båtar med rullstor som kan/vill berätta sanningen om seglingsegenskaperna. Har man valt rullstor så är man inte i första hand intresserad av seglingsegenskaperna, eller så är man intresserad och vill inte riktigt erkänna för sig själv och andra att det var fel att välja rullstor när det gäller just seglingsegenskaperna.

 

medoch har berättat för oss att möjligheten att sy ett bra storsegel för segling blir kraftigt begränsade med rullstor. Ett "felsytt" segel kan till viss (liten) del trimmas till bättre form, men med medochs beskrivning i bakhuvudet har jag svårt att se att några storverk går att åstadkomma.

 

Jag kan bara hålla med Peter_K om erfarenheten att ibland segla lika eller ifrån nya större båtar med vår 70-tals designade. Jag har inte tänkt på mastkonstruktionen, bara varit förvånad att en gammal 32-fotare seglar snabbare än en modern 35-fotare.

Vi har ju ingen chans mot en äldre 35-fotare.

Beror kanske på rullmast, men det vet jag ju inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart väljer man inte rullmast om det är kappsegling som båten är ämnad för, men för min del tar jag gärna en mindre prestandaförlust till förmån för alla fördelar. Man hissar seglet en gång på våren, sen rullar man ut så mycket som dagens vindar medger, och de senaste blåsiga somrarna har det inte varit självklart med fulla ställ alla dagar.

Sen tycker jag det är direkt oförskämt att som vissa här påstå att man inte är intresserad av segling om man har rullmast, det är som att säga att man inte är intresserad av segling om man har en IOR-ritad båt där mätetal går före seglingsegenskaper.

Det tycks iallafall gå att vinna Tjörn runt med rullmast :)

http://www.blur.se/2012/08/24/yachting-monthy-hallberg-rassy-412/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...