Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Wildeside

Kabelarea i teori/praktik

Rekommendera Poster

Om man tittar i Tudors lista (inget ont om andra tillverkare men Tudor verkar ha satsat på information på nätet) http://tudor.se/wp-content/plugins/pdfjs-viewer-shortcode/pdfjs/web/viewer.php?file=http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/Tudor_Marine_Leaflet_SV-2.pdf&download=true&print=true&openfile=false

Så ser man i kolumnen som heter Wh* hur mycket de anser att man kan ta ut ur respektive batteri utan att det tar skada. Intressant att jämföra de olika principerna. Tyvärr så är juinte kapaciteterna exakt lika men skillnaderna är tydliga ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, ChristerN säger:

AGM håller vad jag vet bättre för (mot) stötar och om jag skulle sätta ett batteri i fören skulle jag alla dagar i veckan välja AGM också av den anledningen. 

Ja vi använder båtarna olika ;)

När jag flyttade mina AGM från gamla båten så tappade det i backen, ett fall på drygt 2,5m. Grattis tänkte jag, men jag kollade och batteriet verkad ok. Det är nu 1,5 år sedan och fungerar fortfarande perfekt. Kanske inte ett köp argument men ett gott betyg.

--

Det kan vara svårt att säga hur länge ett batteri fungerar ombord, mitt mått är att det tex ska gå att köra mikron med ca 80A belastning. De håller längre om man bara har låg belastning. I det fallet brkar traction batterier hålla längst. Det finns massor skrivet om AGM vs våta men de flesta är överens om att AGM håller bättre och blir billigare på sikt.

För min del uppskattar jag att det laddas betydligt snabbare samt att jag inte behöver bära batterier så ofta.

I vår blir det LiFePO4, en helt överlägsen teknologi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt är det för tillfället bara instrument, diodbelysning, lanternor och laddning (mobil, m m) som batteriet används till. Låga, ganska jämna uttag. Ingen startmotor, ankarspel, bogpropeller eller elvinsch. Dessutom med 45 W solpanel som laddar under ljusa tiden på dygnet. Vårt marinbatteri på 55 eller 70 Ah (minns faktiskt inte, men nåt av de två!) var i det närmaste fulladdat hela tiden jag var ute i somras. En liten dipp på kvällen, men sen fulladdat igen på förmiddagen.

I år tillkommer en rorkultsautopilot och en ekolodsplotter, plus lite fler diodlampor inne, så elbehovet ökar en aning. Men det mesta bör nog solpanelen täcka upp eftersom autopilot och plotter bara används under gång, dagtid (jag seglar normalt inte när det är mörkt).

Frågan är hur dåligt ett batteri kan bli vid sån användning, och även hur mycket det skulle märkas.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier hit och dit,

Har bestämt mig för vanliga batterier eftersom jag inte ska bära,slänga omkring med dom och båten väger 4,5 ton marchfart 8 knop(studsar inte omkring). Så tar jag bort argumentet om stöt/vibrations tålighet.

Priset tar bort resten av argumenten eftersom AGM är 300% dyrare och om X antal år kommer priset gått ner och det ska ändå bytas batterier innan jag far ner i kanalerna.

Har fått pris på 1475 kr på tudors startbatteri på 180 Ah så 3 batterier blir bara 4425 kr.

Nu är det bara att slänga ut det gamla och sen slänga in det nya elsystemet, slå på lite botten färg och dumpa i båten i ån och sikta mot havet.

Stort tack till alla för råd, ideer och hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Wildeside säger:

tudors startbatteri på 180 Ah

Det låter tungt. Jag hade en gång ett 210Ah batteri, det var knappt vi fick ut det ur båten. Så jag föredrar mindre batterier, dessutom, om ett lägger av kan jag byta det utan problem.

540Ah totalt för 4425 är bra. Ännu bättre om du använder alla till förbrukning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Frågan är hur dåligt ett batteri kan bli vid sån användning, och även hur mycket det skulle märkas.

Du klarar dig säkert länge men hur många år det håller är omöjligt att säga.

Din solpanel bör ge 15Ah per dygn och det är väl knappt vad du förbrukar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, bhemac säger:

Du klarar dig säkert länge men hur många år det håller är omöjligt att säga.

Din solpanel bör ge 15Ah per dygn och det är väl knappt vad du förbrukar?


Osäker på förbrukning för, säg, åtta timmars samtidig användning av en rorkultsautopilot och en mindre ekolodsplotter, men jag skulle tro att solpanelen ger i stort sett all kräm som behövs, så att batteriet egentligen bara agerar mellanlagring under den tiden. Kvällstid är det bara lite belysning och mobilladdning som förbrukar. 2-4 Ah kanske.

Tillägg:
Ekolodsplottern verkar dra ungefär 1 A (gissar att det är med ekolodet på, vilket kanske inte kommer att vara fallet större delen av tiden) och autopiloten kanske drygt 1 A i genomsnitt (toppar på betydligt mer när motorn arbetar, så det får dimensionera kabelarea och säkring när det väl är dags att installera).

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Wildeside säger:

Har fått pris på 1475 kr på tudors startbatteri på 180 Ah


Det är ju ungefär priset för 90 Ah som jag som vanlig konsument kan hitta i butiker. Är priserna du redovisar utan moms?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, raol säger:

skulle tro att solpanelen ger i stort sett all kräm som behövs

Nu brukar ju elförbrukningen stiga med åren så börja titta på en panel till. Solpanelerna är en välsignelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Nu brukar ju elförbrukningen stiga med åren så börja titta på en panel till. Solpanelerna är en välsignelse.


Jodå, planen är en 45-wattare till av samma modell/storlek. (Och i ett senare skede byta ut det nuvarande batteriet till två nya på säg 75-90 Ah styck. Jag har en tanke om kompressorkyl på sikt, och eftersom vi inte har motorladdning och inte använder landström får panelerna ta hand om allt.) Men först måste jag bygga en ordentlig båge över aktern. Just nu sitter panelen med lite tryckt trä och lite metallklämmor. Skulle vilja göra en dubbel båge i rostfritt, men det skulle kosta väldigt många tusenlappar bara i material. Aluminium blir lite billigare, men kräver lite grövre dimensioner.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, raol säger:

Aluminium blir lite billigare, men kräver lite grövre dimensioner.

Jag hade en båge av 25mm aluminumrör och kapellbeslag. Ca 140 cm hög och bar 2x50 + 1x10W paneler. Senare bar den 50W + radar.

Tanken var att detta skulle vara en prototyp till en båge i rostfritt men så har det inte blivit. Fördelen med beslag är att man kan skruva isär och ta bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac:

Ja det bästa vore om man har alla till förbrukning men måste ha ett startbatteri och för det priset så är det ingen idee att leta efter något annat tycker jag,

Raol:

Nepp priset är ink moms, det skulle va fel av mej att uppge priser jag har exkl moms och jämnföra mot priser inkl moms.

Kan bara säga att min leverantör har kundservice när han tom svarar på en söndag på en snålfråga:

Jag maila honom om vilket batteri han kunde sälja för mest Ah per krona.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tungt blir lika många kg med flera små batterier! Om inte fler om man ska ha samma Ah.

Jag är en lat en så jag lyfter i batterierna med kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Jag hade en båge av 25mm aluminumrör och kapellbeslag. Ca 140 cm hög och bar 2x50 + 1x10W paneler. Senare bar den 50W + radar.

Tanken var att detta skulle vara en prototyp till en båge i rostfritt men så har det inte blivit. Fördelen med beslag är att man kan skruva isär och ta bort den.


Jo. Jag kollade precis nu på Hjertmans (finns ju andra men priserna är nog ungefär samma överallt) och på den allra enklaste konstruktionen jag kan föreställa mig, med kapellbeslag och 25 mm alurör, så är jag uppe i drygt 2400 kr. Lägg till lite skruvar, brickor och muttrar, så är det 2500 jämnt. Det motsvarar 2-3 extra batterier, eller solpaneler för 150-170 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Wildeside säger:

Jag är en lat en så jag lyfter i batterierna med kranen

Fusk!

4 timmar sedan, Wildeside säger:

Ja det bästa vore om man har alla till förbrukning men måste ha ett startbatteri och för det priset så är det ingen idee att leta efter något annat tycker jag,

Det kan jag förstå. Ett överstort startbatteri är ju också en reserv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

med kapellbeslag och 25 mm alurör, så är jag uppe i drygt 2400 kr

Oj, priserna har gått upp, som jag kommer ihåg kostad det drygt 1000kr. Detta använde jag:

2 T-koppling  205
2 Mittbelsag  358
2 Mantågsfot 250
2  Ledbara fötter 336
9 m rör 900
Summa 2049. Rejäl prisökning.

 


 

 

piskställning.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade på fyra fötter, åtta ändbeslag, fyra T-kopplingar och 10 meter rör 25 mm. 2400-nåt (på Hjertmans, som sagt). Din konstruktion på bilden är i stort sett så jag tänkte mig det hela. Men med två avlånga paneler i bredd, kortsida mot kortsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Monterade en till panel på 45 W (totalt nu 90 W, nominellt) under påskhelgen. Passade på att göra en mer ordentlig båge. Lite svajigt, men det ska hålla fint. Inte helt färdiginkopplat och tillsnyggat på bilden, men nästan klart då. Tog ingen bild i morse när det var helt färdigt.

Men jag kom undan med en mycket lägre kostnad. Det strukturella materialet hamnade nog under 600 kr, varav knappt 300 var för rör. Resten beslag, skruvar, brickor, muttrar och 4.8 m 34x45 mm tryckt regel.

Panelen och lite ny kabel kostade väl 700 kr totalt.

solpanelkombo.thumb.jpg.ce2ba48e8a7d7c4bbe891ec8a449eebf.jpg
 

5ac24d5471ce4_solpanelbge.jpg.06829a7466d05e24f96730d201bc00e4.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sitter panelerna uppe, 4 tunna stänger i kortsidorna eller ser jag fel på bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två "normala" rör och två tunna som stabiliserar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...