Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Wildeside

Kabelarea i teori/praktik

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Wildeside säger:

Ingen som kan övertyga mej varför man ska ha AGM batterier?

Vet väldigt lite om dom olika batterierna, har bara sett prisskillnaden och undrar om den är befogad.

Räcker inte detta?

"AGM är att föredra, den laddas snabbare, kan ge mera ström och tål djupurladningar bättre. Framförallt håller de längre."

Det finns alltså en stark ekonomisk fördel.

Men, nästa generations batterier heter LiFePO4, jag tycker man ska satsa på dessa idag och därför också anpassa en ev installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Wildeside säger:

Ingen som kan övertyga mej varför man ska ha AGM batterier?

Vet väldigt lite om dom olika batterierna, har bara sett prisskillnaden och undrar om den är befogad.

Edit: verkaar som det funkar dåligt med excide i länken, använd tudor istllet. http://tudor.se/bat-batteri/

Här http://www.exide.nu/batterikunskap/  och här http://www.exide.nu/broschyrer/har du lite att läsa.

OBS, både AGM och vanliga våta finns som start och förbrukarbatteri så det gäller att köpa rätt.

Biltema t ex säljer ett utmärkt AGM som endast ska användas som startbatteri medans Harald Nyborg säljer ett för ungefär samma pengar som är ett förbrukarbatteri.

GEL är trevligt om man vill få ut lite mer ur samma batterikapacitet men kostar en hel del.

Mina Excide GEL 80Ah kostade för några år sedan över 3000:- st men dom fungerar utmärkt i campingbilen och räcker säkert tills jag får råd att köpa LiFePo

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Räcker inte detta?

"AGM är att föredra, den laddas snabbare, kan ge mera ström och tål djupurladningar bättre. Framförallt håller de längre."

Det finns alltså en stark ekonomisk fördel.

Men, nästa generations batterier heter LiFePO4, jag tycker man ska satsa på dessa idag och därför också anpassa en ev installation.

Jo iof men frågan är om det överväger prisskillnaden.

LifePoO4  känn som att köpa en ferrari för att köra i innerstan där fartbegränsningen är 30km/h.

Kan eventuellt tänka mig AGM batterier men vet för lite om dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Gundj säger:

Här http://www.exide.nu/batterikunskap/ har du lite att läsa.

OBS, både AGM och vanliga våta finns som start och förbrukarbatteri så det gäller att köpa rätt.

Biltema t ex säljer ett utmärkt AGM som endast ska användas som startbatteri medans Harald Nyborg säljer ett för ungefär samma pengar som är ett förbrukarbatteri.

GEL är trevligt om man vill få ut lite mer ur samma batterikapacitet men kostar en hel del.

Mina Excide GEL 80Ah kostade för några år sedan över 3000:- st men dom fungerar utmärkt i campingbilen och räcker säkert tills jag får råd att köpa LiFePo

Den sidan klarar inte av att ladda in PDF filen på min dator försökte titta på den tidigare idag, vet inte vad som inte synkar men nått är det.

Ska titta på Haralds hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Gundj säger:

Biltema t ex säljer ett utmärkt AGM som endast ska användas som startbatteri medans Harald Nyborg säljer ett för ungefär samma pengar som är ett förbrukarbatteri.

Nej, det finns inget som säger att Biltemas AGM enbart är avsett för start. Som många andra AGM så är det ett kombibatteri som kan användas både till start och förfrukning. Typen kallas SLI (Starting, Lighting, Ignition). Det finns nog ganska många här som har Biltemas AGM som förbrukningsbatteri.

Vilket AGM från Harald Nyborg är ett förbrukningsbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Nej, det finns inget som säger att Biltemas AGM enbart är avsett för start. Som många andra AGM så är det ett kombibatteri som kan användas både till start och förfrukning. Typen kallas SLI (Starting, Lighting, Ignition). Det finns nog ganska många här som har Biltemas AGM som förbrukningsbatteri.

Vilket AGM från Harald Nyborg är ett förbrukningsbatteri?

Tyvärr så är det flera husbilsägare som nekats garantibyte hos Biltema gällande deras AGM-batteri med hänvisningen att det endast är ett startbatteri.

Såhär säger Biltema själva,

Hej,

Våra AGM batterier är inte till för att användas som fritidsbatteri, dessa är enbart för startbatteri.

Sara
Biltema Kundservice 
Tel: +46-77-520 00 00 
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice 
Garnisonsgatan 26, 2tr 
S-254 66 Helsingborg, Sweden 
Start - Biltema

 

Haralds batteri https://www.harald-nyborg.se/fritidsbatteri-12v-90ah-agm.html?___store=hn_default

 

Ska kanske tillägga att jag tills nyligen använde Biltema AGM som förbrukningsbatteri i en husvagn utan bekymmer. Men det är ju en klen tröst om man inte får garanti på sakerna.

Jag kommer också att sätta ett AGM antingen BT eller HN ibåten som förbrukningsbatteri. Och hller tummarna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla år köpt vanliga startbatterier och alltid varit kopplat via batterivakt efter att dom kom ut på marknaden.

Har inte varit några problem, men i det här fallet så är jag övertygad om att jag ska ha vanliga startbatterier eftersom bogpropellern kommer att drivas av förbrukningsbanken som i sin tur antar jag tar bort iden om LifePo04 batterier eller har jag fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Wildeside säger:

Den sidan klarar inte av att ladda in PDF filen på min dator försökte titta på den tidigare idag, vet inte vad som inte synkar men nått är det.

Ska titta på Haralds hemsida.

Se min edit i inlägget, byt ut excide mot tudor så går det nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Gundj säger:

Tyvärr så är det flera husbilsägare som nekats garantibyte hos Biltema gällande deras AGM-batteri med hänvisningen att det endast är ett startbatteri.

Såhär säger Biltema själva,

Hej,

Våra AGM batterier är inte till för att användas som fritidsbatteri, dessa är enbart för startbatteri.

Sara
Biltema Kundservice 
Tel: +46-77-520 00 00 
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice 
Garnisonsgatan 26, 2tr 
S-254 66 Helsingborg, Sweden 
Start - Biltema

 

Haralds batteri https://www.harald-nyborg.se/fritidsbatteri-12v-90ah-agm.html?___store=hn_default

 

Ska kanske tillägga att jag tills nyligen använde Biltema AGM som förbrukningsbatteri i en husvagn utan bekymmer. Men det är ju en klen tröst om man inte får garanti på sakerna.

Jag kommer också att sätta ett AGM antingen BT eller HN ibåten som förbrukningsbatteri. Och hller tummarna ;-)

Jag skulle inte säga hur jag använt batteriet vid ev garanti fråga så är problemet löst:ph34r: Ärlighet i all ära men det finns gränser för det med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Wildeside säger:

Om du endast ska skydda ditt förbrukarbatteri mot djupurladdning så kan du beställa en solpanelregulator på ebay.de för en hundring eller två och lägga alla förbrukare på dess utgång.

OBS, du kan inte ha all ström gå den vägen, dvs inkl startbatteri mm då startmotorn drar lång över regulatorns förmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Gundj säger:

Våra AGM batterier är inte till för att användas som fritidsbatteri, dessa är enbart för startbatteri.

Ok, då har de ändrat sig, förut sa de både start och förbrukning. Originaltillverkaren säger

"Utformat för husbilar, husvagnar och båtar med medelhöga energibehov

Lång livslängd: upp till fyra gångar så hög cyklingstålighet jämfört med vanliga vätskefyllda batterier (upp till 400 cykler vid 50 % laddningsnivå)

Minimal självurladdning, perfekt för säsongsbruk

AGM-teknik ger överlägsen motståndskraft mot stötar och vibrationer

Perfekt för dual power (kan användas både till start och allmän energiförsörjning)".

Det är möjligt att man ändrat sig pga de ganska generösa garantivilkoren.

 

Harald Nyborg säger:

°Fritidsbatteri 12V/90Ah 900A(EN)
Underhållningsfritt AGM batteri
för båt och camping.
Startström: 900 A

Kan användas till både START och DRIFT°

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterivakten skyddar allt annat än start, ankarspel och bogpropp. övriga förbrukare dra mer en 10a som dom flesta solpanelsregulatorerna klarar  därav valet av batterivakt.

 

Vet inte om det går att försvara att AGM batteriet är 200-400% dyrare en ett vanligt varta batteri på 105Ah som jag betalar 985 kr inklusive moms.

Levererar dom och håller AGM batterier så mycket bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Wildeside säger:

ett vanligt varta batteri på 105Ah som jag betalar 985 kr inklusive moms.


Var!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Wildeside säger:

Levererar dom och håller AGM batterier så mycket bättre?

Det beror lite på hur du använder dem. Ett vått batteri håller ca 300 cykler. Ett AGM håller ca 1000 cykler om man bara utnyttjar 10% av dess kapacitet. Jag, och många andra, kan konstarera att pga solpanelerna utnyttjar man normalt 10-15% av batterierna och då blir livslängden lång. 

Biltemas batterier har en stor fördel, 4 års garanti.

Ska du åka kanaler så lär du ju ha gott om laddning (ta med hunden, det är ganska enkelt med vaccinering idag)

 

Om solregulatorn bara klarar 10A så kan ma låta den sköta relän och på så sätt skydda större förbrukare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:


Var!?

 

Driver företag så jag får nån kr i rabatt på dom pga att vi köper ett antal varje år, där av valet på just 105Ah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Det beror lite på hur du använder dem. Ett vått batteri håller ca 300 cykler. Ett AGM håller ca 1000 cykler om man bara utnyttjar 10% av dess kapacitet. Jag, och många andra, kan konstarera att pga solpanelerna utnyttjar man normalt 10-15% av batterierna och då blir livslängden lång. 

Biltemas batterier har en stor fördel, 4 års garanti.

Ska du åka kanaler så lär du ju ha gott om laddning (ta med hunden, det är ganska enkelt med vaccinering idag)

 

Om solregulatorn bara klarar 10A så kan ma låta den sköta relän och på så sätt skydda större förbrukare.

 

Suck alltid dessa val. får kolla på biltemas batteri och göra en offertförfrågan på vartas AGM batteri.

Har alltid gott om laddning eftersom jag sällan ligger still, max 2 dagar brukar det bli sen slår dampen till.

 

Hunde är vaccinerad för allt möjligt Hon har varit med halva europa runt, men börjar bli lite gammal och sliten och hunden har damp som husse=jakthund så den skulle nog inte trivas att fara runt på en kanal hela dagarna och man kan inte alltid vara säker på att kunna kliva i land på kvällen utan diverse problem. Hon är gärna med ut i skärgården och där vet jag att jag hittar alltid en vettig brygga att kliva i land så att man kan rasta av hunden.

 

Solpanel och laddregulator har jag redan men vill slippa en massa relän hit och dit, tar hellre kostnaden för en batterivakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Wildeside säger:

Batterivakten skyddar allt annat än start, ankarspel och bogpropp. övriga förbrukare dra mer en 10a som dom flesta solpanelsregulatorerna klarar  därav valet av batterivakt.

 

Vet inte om det går att försvara att AGM batteriet är 200-400% dyrare en ett vanligt varta batteri på 105Ah som jag betalar 985 kr inklusive moms.

Levererar dom och håller AGM batterier så mycket bättre?

njae, i stort sett alla de regulatorer som säljs på eBay finns i versioner upp till och med 30A och många ända t o m 50A. Men man måste gå in på produkten och välja vidare, den som visas först är ju oftast den billigaste och då vanligen 10A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Wildeside säger:

Suck alltid dessa val. får kolla på biltemas batteri och göra en offertförfrågan på vartas AGM batteri.

Ja fy tusen. Tänk på alla dessa val man ställs inför som båtägare. Mycket enklare med husbil. Eller husvagn....

Det som skiljer Biltema och Varta är mest pris och färg verkar det som.

 

Varta.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Ja fy tusen. Tänk på alla dessa val man ställs inför som båtägare. Mycket enklare med husbil. Eller husvagn....

Det som skiljer Biltema och Varta är mest pris och färg verkar det som.

 

Varta.png

Namnet skiljer en del!:) 

Jag köper varta 105 Ah billigare en biltema inget svårt val.

Sitter och ritar på en ide på elsystemet, så vi får se vad det blir i slutändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pratar blybatterier och i synnerhet AGM så bör ägna lite tid åt nedanstående diagram. Hä ser man att om man bara tar ut 20% av batteriets kapacitet så håller det 1000 cykler. Tar man ut 35% så håller batteriet för 500 cykler.

De flesta förbrukar mindre än 50Ah per dygn. Kyl, belysning, TV, värmare mm.

En 100W solpanel ger i snitt under sommaren drygt 30Ah. Vilket innebär att man tar 20Ah ur batterierna. 

Säg att vi har 300Ah i batterierna, då kan vi ligga stilla i 3 dygn utan att tagit ut mer än 20% av batteriernas kapacitet, vilket kommer att ge dem ett mycket långt liv.

Har vi bara 200Ah så blir förbrukningen 33% dvs vi har nästan halverat livslängden. 

BatteriCykler.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte mina Trojan AGM 100Ah så gjorde jag det direkt från Nordic Battery, de kostade då 1500 kr styck. Nu var det en del år sen men de var då mycket billigare alla andra, så billiga att prisskillnaden mot våta batterier inte var så stor. Kanske värt att slå dom en signal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är då en cykel? Är en urladdning till 92 procent och uppladdning till 98 procent en cykel? Eller är det 6 procent av en cykel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Flipperskeppare säger:

Nordic Battery

Kanske värt att slå dom en signal. 


Verkar inte handla med privatpersoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:

Vad är då en cykel?

Tex en urladdning till 80% av batteriets kapacitet och sedan återladdning till 100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, men då blir följdfrågan: om man gör en urladdning till 40 procent, vilket ska reducera antalet cykler till ca 250 enligt diagrammet, gäller det för alla cykler, oavsett djup? Så en urladdning på 60 procent följt av 249 urladdningar till 98 procent, så är batteriet slut? Knappast, va?

Säger inte egentligen diagrammet att man bara får ut 250 urladdningar ner till 40 procent? Låt säga att batteriet är på 100 Ah. Då kan man totalt dra ur ca 15 000 Ah (60 Ah x 250) vid den upprepade urladdningsgraden.

Om man i stället laddar ur till 70 procent, så ger det 600 cykler, för totalt 18 000 Ah (30 Ah x 600). Dvs, ett lite bättre utbyte, men inte nån enorm skillnad.

Fortsätter vi till en urladdning ner till bara 90 procent, så har vi 2600 cykler à 10 Ah, för totalt 26 000 Ah. Drygt 70 procent längre livslängd än för urladdningar till 40 procent.

Eller har jag tolkat det fel? Om inte, så betyder det ju att det inte är så katastrofalt att ladda ur lite djupare, särskilt inte om det bara sker enstaka gånger. Tittar man bara på antalet cykler kan man få intrycket av att man bara ska ladda ur nåt tiotal procent för att inte tappa flera tusen cykler, men räknar man på totala energimängden batteriet levererar under dess livslängd, så är skillnaden inte lika dramatisk. Än en gång - om mitt antagande är korrekt, vilket det inte nödvändigtvis behöver vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar innan jag sover. Trött. 

AGM håller vad jag vet bättre för (mot) stötar och om jag skulle sätta ett batteri i fören skulle jag alla dagar i veckan välja AGM också av den anledningen. 

Räcker det?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, raol säger:

Eller har jag tolkat det fel?

Nej det tror jag inte. AGMs stora fördel tycker jag är att typ "en gång är ingen gång". Det är en trygghet att man, om det verkligen behövs, kan ta ut 60%. Det kan inte det våta batteriet möta.

 

Sen är det ju också så att ser man bara till uttagna Ah så är inte vinsten så stor. Men, i prkatiken skiljer det ganska mycket mellan 250 och 2600 cykler.

Det är också en stor skillnad mot våta batterier där man sällan får så mycket mer är 300 cykler även om man bara tar ut 20%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

...

Det är också en stor skillnad mot våta batterier där man sällan får så mycket mer är 300 cykler även om man bara tar ut 20%.

Så våta batterier är alltså i princip bättre att ladda ur till 50 % än till 20 %. Om vi tar ett 80 Ah vått batteri får man följande två resultat.

80 x 20/100 x 300 =   4 800 Ah att förbruka.

80 x 50/100 x 300 = 12 000 Ah att förbruka.

 

Jag vet inte om jag tror på detta, men det stämmer rätt bra för vi använder våra våta Tudor Dual-batterier rätt ofta ned till halvladdat och de funkar fortfarande bra efter sex år. Vi har varit ute ca. 50 dygn varje år så de är rätt välanvända.

 

Om vi blir tvungna att köpa nya nu i vår känns det helt okej. 300:- kr/år för att ha tillräckligt med el ombord är ju inget att oja sig över.

 

Det blir nog liknande batterier när det blir dags att byta. Billigt och helt okej och om ett batteri blir skadat i förtid har man inte förlorat så mycket. Skönt att slippa bry sid så mycket om det blir fel med laddning/urladdning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...