Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moltas

Transmissionsolja till VP drev.

Rekommendera Poster

Kollade lite på olika fabrikat  av transmissionsolja till mitt dpe-drev. VP vill ha över 200 kr/l.  Ex.vis Biltemas kostar hälften med lika klassificering. Vad får man mera för VP:s drev olja för dubbla merkostnaden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du får mer är nog den dubbla kostnaden. Hittar du rätt spec APGL-5 eller vilken standard som gäller så ska det vara samma sak

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas duger fint! bara den uppfyller rätt spec. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar gå ihop några båtägare och köpa en 20liters dunk ex. mobils drev olja. (samma som vp), detta blir betydligt billigare än Biltema.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så vill drevet ha 75/90 syntet API GL 5. Såg att Biltema inte uppfyllde kraven. Deras heter API GL 4/5. Kan detta ha nån betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nojig om drevoljan. Fick tips om att VP:s olja skulle ta hand om en ev. vatteninträngning i växelhuset på ett bättre sätt än andra transmissionsoljor. Huruvida det är sant vet jag inte.  Då jag brukar ha otur då jag inte använder föreskrivna produkter, av vilket slag det än må vara, så går det åt pipan. Det blev VP:s transmissionsolja. Visst, den var inte billigast, 244 kr/l, 3 liter 732 kr, (går 2,7 liter i drevet) men föreskriven olja blev det i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, moltas säger:

Blev lite nojig om drevoljan. Fick tips om att VP:s olja skulle ta hand om en ev. vatteninträngning i växelhuset på ett bättre sätt än andra transmissionsoljor. Huruvida det är sant vet jag inte.  Då jag brukar ha otur då jag inte använder föreskrivna produkter, av vilket slag det än må vara, så går det åt pipan. Det blev VP:s transmissionsolja. Visst, den var inte billigast, 244 kr/l, 3 liter 732 kr, (går 2,7 liter i drevet) men föreskriven olja blev det i drevet.

 

Undrar just vilket additiv VP har patent på eftersom deras olja "skulle ta hand om en ev. vatteninträngning i växelhuset på ett bättre sätt än andra transmissionsoljor"?... :)

 

Nä, Du har samma Kaffe Latte som oss andra i växelhuset när vattnet hittat sin väg in. Skillnaden är att när så skett har Din Kaffe Latte kostade onödigt mycket mer. Hoppas Du slipper Latten, det är trevligare så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag vet inte sanningshalten i detta men påståendet kommer från aukt. VP-verkstad/ butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, moltas säger:

Som sagt, jag vet inte sanningshalten i detta men påståendet kommer från aukt. VP-verkstad/ butik.

Helt rätt men ..... Dyrare oljor har bättre additiv, billiga oljor görs på gamla recept som gått ut ( patent ) man vill ju hänga med och ha bättre kvalitet.  De flesta dyrare oljor gulf swedol agrol med flera kör med bättre additiv. Sen kommer mobben här att inflika och idiot förklara mig som har dessa synpunkter ( vetskap) men så är det. Är ganska insatt i hur oljor tillverkas och hur oljor utvecklas. Köp en dyrare olja behöver inte vara penta, men håller du dig till medelklassen har du en olja som ligger före de billiga. Sen gör var och en efter eget huvud. :) Och var och en har sin tro bäst att tillägga.;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man köpa exakt samma produkter på nätet till halva priset.Köper till 98 % av allt jag skall ha på nätet ex dieselpump från USA en bråkdel av vad dom tar här hemma Färg från Tyskland bildelar från Tyskland/Riga Reningsmassa vatten Riga halva priset osv osv  exakt samma prylar men mycket billigare.

Naturligtvis om det är brått och jag måste ha prylen så får jag åka iväg till någon butik och hämta.

Beställde en massa båtdelar genom Axmarin och tjänade några tusenlappar jämfört med Båtsam likaså några hundra på kamremen från Froggy och naturligtvis fraktfritt men klart jag får släpa mig upp till ICA eller OKQ8 2 km bort och hämta paketen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, kossor säger:

Helt rätt men ..... Dyrare oljor har bättre additiv, billiga oljor görs på gamla recept som gått ut ( patent ) man vill ju hänga med och ha bättre kvalitet.  De flesta dyrare oljor gulf swedol agrol med flera kör med bättre additiv. Sen kommer mobben här att inflika och idiot förklara mig som har dessa synpunkter ( vetskap) men så är det. Är ganska insatt i hur oljor tillverkas och hur oljor utvecklas. Köp en dyrare olja behöver inte vara penta, men håller du dig till medelklassen har du en olja som ligger före de billiga. Sen gör var och en efter eget huvud. :) Och var och en har sin tro bäst att tillägga.;)

 

Vem tillverkar VP:s motor- resp. transmissionsoljor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

 

Vem tillverkar VP:s motor- resp. transmissionsoljor?

Ja du vem som tillverkar dem har jag ingen aning om kan ta reda på det, men den frågan är för mig irrelevant, då jag inte köper vp olja, jag är medlem i Lantmännen och nyttjar deras oljor, anser att vps priser för sina oljor är oförskämda. Då jag köper olja utanför vårat eget bolag så att säga, så håller jag mig till medelklassen av oljor, alltså oljor som utvecklas gulf mobil swedol etc etc. Lågbudget oljor brukar jag undvika, sen som vanligt så gör alla efter eget huvud. Och jag måste få anse tycka det som jag anammar eller hur. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

 

Vem tillverkar VP:s motor- resp. transmissionsoljor?

Det framgår inte på förpackningen. Men varje dunk har ett batchnummer och ringer du volvopenta och frågar så får du säkert veta. Precis som att du kan ringa till Ica och fråga om just den tetran med icas mjölk produceras av Arla eller Skånemejerier. De flesta med egna märkesvaror jobbar så, utom Biltema. Dom har istället en strikt policy att aldrig avslöja vem som tillverkar deras produkter, vilket är skäl nog för mig att undvika att handla kritiska produkter som oljor där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, kossor säger:

Ja du vem som tillverkar dem har jag ingen aning om kan ta reda på det, men den frågan är för mig irrelevant, då jag inte köper vp olja, jag är medlem i Lantmännen och nyttjar deras oljor, anser att vps priser för sina oljor är oförskämda. Då jag köper olja utanför vårat eget bolag så att säga, så håller jag mig till medelklassen av oljor, alltså oljor som utvecklas gulf mobil swedol etc etc. Lågbudget oljor brukar jag undvika, sen som vanligt så gör alla efter eget huvud. Och jag måste få anse tycka det som jag anammar eller hur. 

 

Visst får Du tycka som Du vill. Det gör jag också och därför skippar jag bl.a. VP:s oljor av mest principiella skäl. Jag gillar helt enkelt inte deras utsugning av oss båtfarare.

 

Vad gäller oljor så använder jag sedan många år Swedol som leverantör. Biltema använde jag under en kort period på 80-talet och var en av dem som fick en ny motor till min bil. Oljan frös och motorn skar! :D

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Det framgår inte på förpackningen. Men varje dunk har ett batchnummer och ringer du volvopenta och frågar så får du säkert veta. Precis som att du kan ringa till Ica och fråga om just den tetran med icas mjölk produceras av Arla eller Skånemejerier. De flesta med egna märkesvaror jobbar så, utom Biltema. Dom har istället en strikt policy att aldrig avslöja vem som tillverkar deras produkter, vilket är skäl nog för mig att undvika att handla kritiska produkter som oljor där. 

 

Jag frågade får några år sedan en yngling hos en av VP:s återförsäljare vem som tillverkade VP:s oljor. Svaret blev att VP tillverkade sina oljor själva, annars fick det inte heta Volvo Original. Det hade han fått lära sig. Och VP original impellrar tillverkades i Skövde på motorfabriken.

 

Vad ska stackarn tänka när kunskapen infinner sig... :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

 

Jag frågade får några år sedan en yngling hos en av VP:s återförsäljare vem som tillverkade VP:s oljor. Svaret blev att VP tillverkade sina oljor själva, annars fick det inte heta Volvo Original. Det hade han fått lära sig. Och VP original impellrar tillverkades i Skövde på motorfabriken.

 

Vad ska stackarn tänka när kunskapen infinner sig... :D

Hahaha bra skrivet dude. :D Och en del tror att motorerna tillverkas i Skövde med, jag kallar det för ihopmontering av tyska delar med svensk fauna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en drevtillverkare kräver att deras drev endast får köras med deras egna olja borde man ju inte köpa deras drev till att börja med. Om grejorna inte klarar av normal användning utan specialprodukter som inte kan köpas närmsta mack är det något som är grundläggande fel. Så är det väl nu inte när det gäller Volvo Penta, att oljan fyller vissa krav räcker.

För min egen del ber jag att få upprepa mitt mantra:

 

"Det är ingen idé att spara genom att köpa den absolut billigaste olja man kan uppbringa."

 

Varför då? Jo, vi kan ta min båt som exempel. Kollade på den lokala bildelsbutiken som säljer ett eget mycket förmånligt märke och vanliga etablerade märken som funnits på marknaden i decennier. Den dyraste fyraliterskanister av märkesmotorolja kostar 59,90€. Kvalitén på den oljan är hästlängder över vad min gamla B18 behöver, den är kanske rentav olämplig. Den dyraste lämpliga oljan för min B18 kostar 24;90€/4l.

 

Att tanka min sjuttioliters bensintank full kostar i dag ungefär 100€. Det betyder att en årsranson av motorolja kostar en fjärdedel av en full tank bensin. Med det perspektivet inser man snabbt att även om motoroljan var dubbelt dyrare så är dess inverkan på hela säsongskostnaden en fis i Sahara. Det här leder till mitt andra mantra:

 

"Allt som har med båten att göra som kostar mindre än en tank bensin är skitbilligt"

 

Mitt råd är alltså att det räcker gott och väl att köpa en olja av ett etablerat märke som fyller specifikationerna. Faktum är dessutom att de flesta båtägare byter olja som gått löjligt lite timmar i förhållande till vad oljan klarar, det gäller både drev och motor. Vill man vara lite grön så använder man oljan tills den nått sin maxlivslängd, minus lite marginal förstås. I de flesta fall är det då fråga om åratal, i vissa fall decennier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...