Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Skrubba botten målad med mjuk bottenfärg?

Rekommendera Poster

Vi har båten i året runt. När vi lyfte i somras hade båten varit i vattnet i ett år och två veckor. Förutom lite sjögräs i vattenlinjen var det fritt från "hård" påväxt på resten av botten. Däremot var det en hel del genomskinligt till ljusgrönt "slem" över hela botten. Det var mjukt och försvann lätt med högtryckssprutan (jag tycker mig också märka att båten får extra fart och höjd rätt plötsligt i början av säsongen, som om bottenpåväxt släpper när båten varit uppe i lite fart en stund). Det får mig att fundera på om det inte skulle funka att få bort det där slemmet med båten i vattnet. Att skrubba på olika sätt vet jag hur man gör, men frågan är om det går att göra utan att det mesta av bottenfärgen försvinner? För i så fall är det ju meningslöst. Då kan vi lika gärna lyfta, tvätta och måla.

Jag har experimenterat med diverse skrubbningsmetoder som går att utföra utan att behöva bada, med varierande framgång. I alla lägen har jag upplevt att det försvinner en del färg. Skrubbverktygen är bitvis kraftigt färgade. Ett verktyg som "Scrubbis", kan det tänkas skona färgen bättre? Och kommer man åt en djup fenköl med den?

Färgen vi använt de senaste åren är Hempel Mille Xtra, som uppenbarligen funkar bra där vår båt ligger. Det lockar en del att måla båten med en hård färg (som då klarar att borstas/skrubbas bättre), men finns det nån som är likvärdig med den mjuka vi använt, tro? VC17 är väl den som oftast förs fram, men det verkar inte som om den är så bra på att hålla påväxten borta. Eller?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK; mycket på en gång...

 

Om vi börjar med den mjuka färgen vs den hårda. Den mjuka är ju inte bara kemiskt, utan också fysikaliskt verkande. Precis som du beskriver så släpper ”skiten” efter en stund när du seglat snabbt. Det är därför en effektiv färg, även om den kanske är tveksam ur miljösynpunkt pga släppet. 

 

Kan man då måla en hård färg på en mjuk? Nja, blir svaret. Du skall helst ta bort den mjuka färgen helt. Fårgfabrikanterna säljer gärna en dyr primer till dig med tveksam effekt; det KAN funka, men är inte garanterat att göra det. Dvs - tar du inte bort färgen, ja då finns risken att det flagar. 

 

Just VC17 är en sådan färg som inte är kompatibel med nästan någonting; dvs skall du ha VC17 får du räkna med 100% färgborttagning innan du för på den. Hur effektiv den är; tja... det får andra svara på. 

 

Skrubbning... vi har några ”Scrubbis” i klubben, och den funkar sådär. På botten går det bra, men den är för mjuk och böjlig för att funka på köl och roder riktigt bra. Jag har själv rätt hård färg, och har inget att jämföra med kring hur den skonar färgen jämfört med andra lösningar. 

 

Personligen tycker jag det låter som om du hittat ”din” metod; jag skulle fortsätta med ett lyft per år med högtryckstvätt och ny färg av den sorten du har, och skrubba där emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det hade ju varit kul att ha den extra prestandan i början av säsongen också, och inte bara en månad mitt i sommaren. Fler lyft och målningar blir lite väl dyrt kanske. Men visst, det funkar rätt hyfsat.

Frös så förbaskat när jag var vid båten senast så jag gjorde bara det nödvändigaste. Nästa gång ska jag kika hur roderbladet ser ut. Det har varit överlägset värst (relativt sett) tidigare, så den ger en indikation på hur maximalt dåligt resten kan vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gåller bottenfärg - laglig sådan - finns ingen färg som skyddar mot slem idag. Och slem bromsar som fan. Men det är lätt att tvätta bort; antingen på land eller i vattnet. Dvs, du får bra prestanda om du tvättar regelbundet och har en bottenfärg som funkar mot snäckorna. Det räcker om du tvättar med en svamp eller liknande, så mjuk färg funkar. 

 

Nästa steg för maximal prestanda blir ju att jobba med ytjämnhet, men vid det här laget har jag lärt mig så mycket om dig att du inte har lust, ekonom eller tid att göra det jobbet som krävs. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger i ungefär samma vatten som Raol. Den har snart legat i två år. Redan förra sommaren gick båten 1 knop saktare för motor. Lite påväxt på propellern gör stor verkan.

Nu har jag inte varit ute på flera månader, bortsett från att jag flyttade båten från den ordinarie platsen till en plats längre in i hamnen. Kommunen håller på att renovera "min" brygga och vi som ligger i på vintern blev beordrade att flytta. Den färden gick , av naturliga skäl inte så fort. 

Det skall bli intresant att se hur mycket den sista hösten och vintern har påverkat.

Man har ju öppnat en båtbottentvätt på Smögen, men tyvärr öppnad den inte förrän fram på sommaren. När båten bara ligger i över vintern, brukar ja acceptera att den går lite sämre fram till upptaget i slutet av Maj.

Det hade varit intresant att lyft båten och dokumenterat, sjösatt og gått bort och få botten tvättad i bottentvätten och sen lyft den igen och dels sett hur bra tättresultatet var och dels gjort rent det bottenvätten inte klarade och laggt på ny bottenfärg.

Vet inte om jag kan vänta på att bottentvätten öppnar. Skulle helst vilja ta upp så snart isen i innerhamnen släpper.

 

Fast det hade varit intresant att testa för att se vad en båtbottentvätt kan åstadkomme.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

När det gåller bottenfärg - laglig sådan - finns ingen färg som skyddar mot slem idag. Och slem bromsar som fan. Men det är lätt att tvätta bort; antingen på land eller i vattnet. Dvs, du får bra prestanda om du tvättar regelbundet och har en bottenfärg som funkar mot snäckorna. Det räcker om du tvättar med en svamp eller liknande, så mjuk färg funkar. 

 

Nästa steg för maximal prestanda blir ju att jobba med ytjämnhet, men vid det här laget har jag lärt mig så mycket om dig att du inte har lust, ekonom eller tid att göra det jobbet som krävs. :-)


Tyvärr har jag inte klurat ut hur man splittar citerad text i det nya forumet, så det får bli så här...

Det låter ju bra. Så du tror att det mesta av färgen finns kvar efter en svamptvätt?

Åjo, lust finns (det var ju lite därför jag undrade om VC17). På sikt ekonomi också. Tid är det värre med. I alla fall under 2018.
Drömmen hade ju varit en båthiss och en epoxybehandlad botten som är spegelblank! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt; svampen tar slem, färgen tar snäckor. 

Enklast är väl att testa eftersom båten är målad med aktuell färg nu..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Som sagt; svampen tar slem, färgen tar snäckor. 

Enklast är väl att testa eftersom båten är målad med aktuell färg nu..?


Jo, men jag vet inte om jag på nåt enkelt sätt kan bedöma hur mycket av färgen som försvinner. Den är ju målad lager på lager med samma färg (i dubbel bemärkelse).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:


Jo, men jag vet inte om jag på nåt enkelt sätt kan bedöma hur mycket av färgen som försvinner. Den är ju målad lager på lager med samma färg (i dubbel bemärkelse).
 

Fast du ser ju när färgen är borta och epoxyn eller gelcoaten är framme och det börjar växa på botten pga avsaknad av bottenfärg..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Peter_K säger:

Fast du ser ju när färgen är borta och epoxyn eller gelcoaten är framme och det börjar växa på botten pga avsaknad av bottenfärg..?


Haha, jojo. Jag kanske ska göra testet precis innan det är dags för lyft och målning. Då går det ju att bedöma. Skulle det se bra ut då kan jag ju göra det ett par gånger under varje säsong.

Hur snabbt kan det där slemmet växa till, tro? Jag borde kanske göra några testplattor och måla med bottenfärg, och hänga dem vid båtplatsen, för att testa hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slemmet växer olika fort beroende på säsong - vattentemperatur spelar roll är min upplevelse. Pratar vi perioden efter midsommar till slutet september växer det på några veckor (erfarenhet; Stockholm iofs) medan på våren händer inte mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Slemmet växer olika fort beroende på säsong - vattentemperatur spelar roll är min upplevelse. Pratar vi perioden efter midsommar till slutet september växer det på några veckor (erfarenhet; Stockholm iofs) medan på våren händer inte mycket. 


Den sidan som ligger i söderläge, växer det mer på än på andra sidan - åtminstonne vjd vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en rotborste, cyklop och armkraft. 2-3 gånger per år efter behov. Sålänge man inte trycker för hårt verkar färgen klara det ganska bra.

 

Jag har märkt att dom år jag använder båten mycket så växer det mindre. Så ett alternativ är att segla mycket ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglingsmängden kan jag tyvärr inte påverka. Det är bara enstaka helger jag kan åka upp till båten. Då måste jobb, väder och andra åtaganden klaffa.

 

Badar gör jag inte (jag tillhör de frusnas skara - allt under 28-30 grader är för kallt), utan tvättmetoden måste gå att utföra från kaj, från båten eller frpn intilliggande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...