Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
KG__

Scampi och liknande, Lystal

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags att ta steget upp till nästa storleksnivå för mig, 30 fot.

Så nu sitter jag och tittar på 70/80-talsbåtar men tänkte höra kring lystalen på de populära modellerna och om ni har några personliga favoriter.

Scampi 30 verkar ligga på a 1.09 och Albin Ballad på 1.08 men hur ser det ut för övriga båtar i klassen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en C&C30E med lys på 1,09 kan rekommendera den. lite större och vackrare enligt mig! 

 

Bara ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS har inte funnits på många år, och talen är ändrade som påtalats. Mätetalet SRS var förra året 0,901 för Scampi. 

Ballad, Comfort 30 och liknande Joker-kopior ligger ganska lika i mätetal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av dom klassiska 30-fotarna ligger runt 0.9 men Scampin anses väl generellt vara en av de vassaste seglarna i gänget. Nackdelen med Scampin är attden är lite låg invändigt jämfört med Joker-Comfort-Ballad-gänget! Framförallt är takhöjden i förpiken lite väl grinig! Men Scampin seglar suveränt. Lite nyare, lite snabbare och partialriggad är Omega 30. Men den kosta några extra kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus är ett prisvärt alternativ också, som precis som Omega 30 är modernare än de gamla halvtonnarna (dvs Scampi & co) som nämns i ursprungstråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...