Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Makro

Montera luftventiler till motorrum

Rekommendera Poster

Efter husköp och flytt har båtmekandet få stå åt sidan ett tag men nu har jag handlat ett par luftintag och än så länge en luftbox (fanns bara en på den lokala butikens lager.

Tanken är att montera ett luftintag på varje sida akterut vid motorrummet, ett för luft in och ett för luft ut enligt bilen som "Volvo_Penta" la upp i ett tidigare inlägg.

Men en sak som jag har funderat över är åt vilket håll gälarna ska monteras? Jag har sett flera varianter, ibland med gälarna pekande bakåt på båda sidor och ibland med gälarna pekade framåt på ena sidan och bakåt på andra? Rekommendationen jag fått är att gälarna ska peka bakåt på båda sidor. Anledningen ska vara att pekar gälarna framåt trycks inte mer luft in utan mindre på grund att gallret/gälarnas utformning. Finns det någon som är av annan uppfattning och kanske har någon förklaring till varför.

Ventil2134.jpg

Motorrumsventilation.thumb.jpg.bba56dabe5b3c7908ad8d2b424713013.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden sa man att gälar med färdens/vindens riktning resulterade i sug och tvärt om resulterade i tryck. Men det var på den tiden när folk accepterade att jorden var någorlunda rund. Nu när en del påstår att jorden är platt m.m. gäller nog nya idéer...

 

Men jag kan tänka mig att anledningen till att Du fått rekommendationen att montera med gälarna bakåt kan bero på att det förfarandet minskar risken för att vid vissa tillfällen få sjövatten in i båten.

 

Men som sagt så har jag säkert fel... :)

 

Ett litet tips är att montera de nya luftintagen så att de samarbetar med de gamla på bästa möjliga vis. Du vet det där med ventilationen som för AD41 bör vara 2x3 Ø100 mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vill ju ha det till att ena sidan ska ha gälarna framåt som du säger och innanför luftintaget sitter en luftbox med slanganslutningar uppåt så att vatten inte ska kunna rinna in.

De befintliga intagen sitter där jag markerat med rött på båten och de nya tänkte jag sätta där jag markerat i blått. Från de befintliga intagen går idag två Ø100 mm slangar från styrbord och en från babord direkt till motorrummet samt ytterligare en till motorrum via tankutrymmet för att ventilera detta. Sen finns två Ø100mm ventiler på akterspegeln varav ett går via motorrumsfläkten. Till detta kommer då fyra Ø 75mm. Så jag får fundera lite på arrangemanget.

Draco2400_luftintag.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att undvika stänkande och rykande sjö därför är det bra med gälarna bakåt, det kan bli en hel del vatten som kommer in med stänkande sjö. 

Är det en dieselmoter så sköter den ventilationen ganska bra, Luftvolym per min = cylindervolym x varvtal / 2.

 

Area för att klara luftförbrukning (dieselmotor) i cm2

A=1,9 x motoreffekt (kw)

 

Ventilation, till resp frånluft:

A=1,65 x motoreffekt (kw) 

 

Måtten avser max 1 m långa slangar med max 1 90° böj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en åt vardera håll med "burk" på insidan, aldrig haft något märkbart med vatten i m-rum trots hård sjö och regn osv.

Min tank var oxå att pressa in mer luft med gällarna framåt på ena sida, om det stämmer vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ha luftboxar innanför gallren och uttagen till slangarna vända uppåt, så skulle det stänka in kommer vattnet att rinna ut igen, så den biten är jag inte orolig över. Jag tänker mer på hur monteringen påverkar luftflödet, om jag får över eller undertryck i motorrummet och hur ventilationen blir? De tre befintliga Ø100mm slangarna som sitter där idag har intagen (röd ring på bilden med båten) riktade framåt så de "pressar" in luften vid lite högre fart så det kanske skulle funka att de nya (4xØ75 mm) sitter med gälarna bakåt för att jämna ut och kanske få något undertryck? Eftersom det inte är 100% tätat mellan motorrum och fram till mittkabin och toalett kanske det blir en positiv effekt?

 

3 timmar sedan, Rob75stal säger:

Har en åt vardera håll med "burk" på insidan, aldrig haft något märkbart med vatten i m-rum trots hård sjö och regn osv.

Min tank var oxå att pressa in mer luft med gällarna framåt på ena sida, om det stämmer vet jag inte.

Är dina ventiler fabriksmonterade eller ditsatta i efterhand?

Ventbox2141.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs att det är skillnad på diesel och bensinmotor. Dieseln har inga problem att sug till sig luft, för lite luft på en bensinare fungerar som choke.

Motståndet i raka slangar är litet men varje krök ger stort motstånd.

 

När man pratar om att få in vatten så är det nog väldigt olika från båt till båt. Ett problem man kan få är att luften tar med sig en massa vatten in i motorn. För en diesel ger det lite extra effekt men också mera rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det en 200hk turbodiesel som ska ha luft. Men att dieseln får i sig luft lättare än en bensinare var jag inte riktigt med på? En sugdiesel som får för lite tilluft borde väl börja ryka på grund av luftunderskott precis som bensinaren går för fett av för lite luft?

Men jag tolkar det som den totala arean (antal luftintag och storlek) är det viktigaste för att motorn ska få tillräckligt med förbrännings luft och ventilera motorrummet ca 330 + 380 cm2 i detta fallet, sen är det ett plus om man får bra balans på luftflödet, det vill säga hur intag och utsläpp placeras på båten samt att man undviker att få med vatten in eftersom det inte är önskvärt :)

 

Jag blir ju sugen på att skaffa en luftflödesmätare nu för att kolla hur det stämmer med mina antagande. Att mäta är ju att veta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Makro säger:

En sugdiesel som får för lite tilluft borde väl börja ryka på grund av luftunderskott

Ja, om det är är väldigt mycket men dieseln är duktig på att suga in den luft den behöver.

Jag får det till att du behöver 280 cm2 öppningar för förbränningsluft dvs 5x75mm hål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också så gör man som man känner för och struntar i en del självutnämnda "förstå-sig-påare". Det brukar bli bäst. Jorden är trots allt inte platt.

 

Nedanstående bild på en Saltö 31 tycker jag är ett bra exempel på att montera "gäl-ventiler" på skrovsidan. Om det är snyggt kan ju diskuteras. Tre ventiler trycker in luft och två suger ut. Smart va?

 

dsc01608.jpg.3a7d2f37ae24e21bc75417c96e5f2059.jpg

 

OBS! "Lånad" bild.

Redigerad av Volvo_Penta
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn drar i sig runt 5 m3 per minut dvs över 80liter varje sekund. Gälarnas riktning kommer inte att påverka luftflödet mer än ytterst marginellt. 

Någon ventilation av motorrummet kommer inte att ske utan fläkt.

En motorrumsfläkt kan dra ut runt 3m3/min men är inte intagen väl tilltagna så kommer fläkten dra ut mycket mindre när motorn gå fullt. Däremot kommer den att avlägsna mycket värme när motorn är lågt belastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-08 på 16:16, Makro säger:

Jag kommer att ha luftboxar innanför gallren och uttagen till slangarna vända uppåt, så skulle det stänka in kommer vattnet att rinna ut igen, så den biten är jag inte orolig över. Jag tänker mer på hur monteringen påverkar luftflödet, om jag får över eller undertryck i motorrummet och hur ventilationen blir? De tre befintliga Ø100mm slangarna som sitter där idag har intagen (röd ring på bilden med båten) riktade framåt så de "pressar" in luften vid lite högre fart så det kanske skulle funka att de nya (4xØ75 mm) sitter med gälarna bakåt för att jämna ut och kanske få något undertryck? Eftersom det inte är 100% tätat mellan motorrum och fram till mittkabin och toalett kanske det blir en positiv effekt?

 

Är dina ventiler fabriksmonterade eller ditsatta i efterhand?

Ventbox2141.jpg

Mina är fabriksplacerade, efter att orginal gått sönder så mont jag den nya på BB sidan med gällarna framåt.

Vet som sagt inte om det är bättre el sämre.

20180210_104908.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-07 på 18:58, Volvo_Penta säger:

Ett litet tips är att montera de nya luftintagen så att de samarbetar med de gamla på bästa möjliga vis. Du vet det där med ventilationen som för AD41 bör vara 2x3 Ø100 mm...

Tack för alla tips :), jag ska särskilt ta mig en funderare på ovan och eventuellt göra om den befintliga ventilationen. Sen blir det till att testa och se :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en av våra båtar har jag eftermonterat luftintag med gälar med samma princip som i bilden jag bifogade tidigare, dock inte så många. Alltså "gäl-ventiler" för både tryck och sug. Jag gjorde det mest för att jag tyckte att det luktade lite för mycket motor i båten när den låg förtöjd i hamnen.

 

Hade jag frågat förstå-sig-påarna hade jag med säkerhet blivit idiotförklarad. Det måste ju vara en fullständigt galet teknisk lösning med sensorer, mätare, reläer, fläktar åt höger och vänster. IPhone-övervakning inte att förglömma. Men jag struntade i de personerna.

 

Resultatet? Jo, det luktar betydligt mindre motor i båten nu för tiden. Motorrummet ventileras ju konstant och per automatik av Moder Natur även när båten ligger stilla. Jorden är fortfarande rund ... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Hade jag frågat förstå-sig-påarna hade jag med säkerhet blivit idiotförklarad.

Och kanske fler.

Luktar det motor inne i båten så är det inte tätt mellan motorrum och inredning. Vilket det ska vara. Åtgärda orsaken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...