Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
i92_lus

Impellerbyte Yamaha F150 -08

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag gör sedan två år tillbaka den årliga servicen själv på min Yamaha F150 -08. Tack till jarb och alla andra som har gett detaljerade instruktioner på detta forum!

 

Det enda som kvarstår är impellerbytet. Nu har impellern gått fem år, så trots att den fortfarande ser fin ut tänkte jag byta den. Tyvärr har jag gått bet hittills. Se den bifogade bilden. Det sitter en metallkrage ovanför impellern, som måste lossas. Den sitter dock som berget. Jag tittade på en film på Youtube, och där hade mekanikern tillverkat ett eget verktyg. Verktyget såg ut som en tunn stämmgaffel av plåt som han stack in mellan metallkragen och impellern. Därefter kunde han dra upp kragen med ytterligare ett specialverktyg. Det verkade rätt svårt om man inte har rätt saker hemma.

 

Finns det någon där ute som har något tips om hur man skall gå tillväga för att få bort kragen? Eller måste jag svälja stoltheten och ta med mig hela växelhuset till den lokala Yamaha-verkstaden?

 

20171028_162424.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där verkar ju onekligen sitta om man tittar på en av filmerna på Youtube (han med hemmagjort verktyg och slaghammare).

Blev orolig då jag själv skall byta på min F200 i vår. Men på min modell verkar inte den aktuella delen finnas. Pust.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Kane säger:

Blev orolig då jag själv skall byta på min F200 i vår. Men på min modell verkar inte den aktuella delen finnas. Pust.....

Hur ofta byter du impeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎02‎-‎05 på 13:18, i92_lus säger:

Nu har impellern gått fem år, så trots att den fortfarande ser fin ut tänkte jag byta den.

Eller måste jag svälja stoltheten och ta med mig hela växelhuset till den lokala Yamaha-verkstaden?

1. Hur många timmar har motorn gått med denna impeller?
2. Ja, jag skulle nog rekommendera Yamaha men be att få titta på hur man gör så du klarar det själv nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, i92_lus säger:

Jag gissar att impellern har gått 180-200 timmar.

Jag bytte på ett drev med ungefär den gångtiden. Impellern såg lika bra ut som din.
Men ... "better safe than sorry" som man säger på vissa platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Baxlaget säger:

Hur ofta byter du impeller?

Inte gjort än på denna. Den är bara 2 år så jag tror impellern är mer eller mindre i nyskick och är den det byter jag inte i år.

(Jag beställde lite andra grejer från USA så då la jag med en impeller i varukorgen, 23 USD)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kane säger:

Den där verkar ju onekligen sitta om man tittar på en av filmerna på Youtube (han med hemmagjort verktyg och slaghammare).

Blev orolig då jag själv skall byta på min F200 i vår. Men på min modell verkar inte den aktuella delen finnas. Pust.....

Han med slaghammare på youtube?
Hmm, bra källhänvisningar blir alltmer nödvändiga i en ständigt föränderlig värld??

Tror att detta med "kragen" kan vara en eftermarknads-utbytespump ditsatt många år efter att motorn var ny!?

Gummi-impellrar gör ju ett jätteslitsamt o flexibelt jobb och bör därför bytas ofta.
[Haha, om jag skulle tvingas återfödas som en motordetalj så ligger nog gummi-impeller bara strax över rena dödsdomen tändstift? (Alltså sett nerifrån listans botten, exempelvis en kolvrings tillvaro är knappast heller avundsvärd - men klart bättre överlevnadsmässigt?) Bara en utvikning/ fundering. :-)]

Inte bara gummi-impellern utan även impellerns pumphus har det jobbigt, för att inte tala om pumpaxelns lagring som brukar ingå i alla renoveringssatser.

Olika eftermarknads-lösningar för reservdelar brukar med tiden utvecklas för att möta kundkrav alltefter att motorer åldras - ifall det är lönsamt. (Bra så, men att i efterhand utreda historiken krånglas till.)

Tja, vete katten.
Kan av din bild inte inse varför du tror att "kragen" måste vrängas ut ur gummit, kan du inte bara tvinga hela paketet (gummi+krage) uppåt längs drivaxeln??  

krage.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Kan av din bild inte inse varför du tror att "kragen" måste vrängas ut ur gummit, kan du inte bara tvinga hela paketet (gummi+krage) uppåt längs drivaxeln??  

Ja, eller klippa/såga av paketet? Ser din nya impeller likadan ut? Kommer den passa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Han med slaghammare på youtube?
Hmm, bra källhänvisningar blir alltmer nödvändiga i en ständigt föränderlig värld??

 

Här har du "proffset", börja titta från 06:40, (glidhammare heter det nog) 

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag petade upp metallkragen på en likadan motor igår, med en lagom bred skruvmejsel. Ta försiktigt lite i taget runt om.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft motorn sedan den var ny. Impellern har bytts på Yamahaverkstad två gånger. Jag skulle vara väldigt förvånad om jag skulle fått en eftermarknadspump utan att verkstaden sagt något till mig.. Jag gissar att Yamaha har haft denna rätt knepiga lösning som original på -08.

 

Jag tyckte att kragen satt som berget när jag tittade på den i höstas, och jag ville inte ta spjärn mot impellern för att få bort kragen. Men det är möjligt att det hade gått om jag använt lite mer kraft.

 

Rascal, hur gjorde du? Tryckte du in skruvmejseln direkt under kragen och vred upp, eller tog du spjärn mot något du la ovanpå impellern och bände upp kragen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, i92_lus säger:

Jag har haft motorn sedan den var ny. Impellern har bytts på Yamahaverkstad två gånger. Jag skulle vara väldigt förvånad om jag skulle fått en eftermarknadspump utan att verkstaden sagt något till mig.. Jag gissar att Yamaha har haft denna rätt knepiga lösning som original på -08.

 

Jag tyckte att kragen satt som berget när jag tittade på den i höstas, och jag ville inte ta spjärn mot impellern för att få bort kragen. Men det är möjligt att det hade gått om jag använt lite mer kraft.

 

Rascal, hur gjorde du? Tryckte du in skruvmejseln direkt under kragen och vred upp, eller tog du spjärn mot något du la ovanpå impellern och bände upp kragen?

Mejseln under kragen och försiktig vridning. Se till att du snurrar på axeln och ny vridning på andra sidan av kragen så att den inte kantrar, för då nyper den fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Kane säger:

 

Här har du "proffset", börja titta från 06:40, (glidhammare heter det nog) 

 

Tackar! Mycket tydlig och bra youtube-film. :-)
Nej, knappast nån eftermarknadspump som jag råkade få för mig.
(Även han i filmen nämner kragen ungefär som ett gissel som Yamaha envisats med i alla år.)


Men jäklar vad woodruff-kilen fastnat i sitt spår, hemska ultravåld-scener medelst borrmaskin visas. Hoppas TS slipper detta.
[Filmskaparen hade nog först testat den normala metoden även om det inte framgår i filmen. Med den normala metoden menar jag här att försiktigt knacka på kilen enligt de röda pilarna i min skiss nedan. Kilen är ju rund undertill och kan rotera så att ett av dess "ändskepp" kommer upp ur axelns djup. Kallas f.ö. "rotations-trixet" i denna forumtråds inlägg 2 & 4. (Håller med inlägg #4, brukar ju funka.)]


woodruff.png.09c6a0856f7d7309174569dddd9f22e9.png

Nyfiken, vad är det för ulliga ändar av nåt som ser ut som två rader med blottlagda stygn som sticker upp ur TS impeller? Nån sorts ingjuten slitage-indikator?
 

impeller.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎02‎-‎06 på 14:25, Kane säger:

Blev orolig då jag själv skall byta på min F200 i vår. Men på min modell verkar inte den aktuella delen finnas

Någon som vet på vilka årsmodeller denna del är närvarande?
Vad har du för årsmodell på din Yamaha Kane?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Baxlaget säger:

Min 2015 blev en motorcykel ....

Gör om, gör rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Nyfiken, vad är det för ulliga ändar av nåt som ser ut som två rader med blottlagda stygn som sticker upp ur TS impeller? Nån sorts ingjuten slitage-indikator?
 

impeller.png

Kollade min nya impeller och det ser som det är delningslinjer från verktyget som syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades byta impeller idag och tänkte dela med mig med lite tips för att få bort metallkragen:

 

1. Se till att ha en stadig ställning för växelhuset. Jag byggde en i trä. Tog två timmar, men det var det värt.

2. En kofot gjorde jobbet bättre än en skruvmejsel! Med kofoten fick jag loss kragen efter 5-6 drag. Se bilden. 

 

 

20180414_154930.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...