Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thomas-1

Skadeglädjen - den enda sanna?

Rekommendera Poster

Har länge misstänkt att brygg-gubbar på olika hamnars ljugarebänk kanske "för bok" över grundstötningar och andra smärre malörer?
Nu har jag äntligen funnit fotografisk bevisning på att sådant faktiskt sker i verkligheten. Eller inte.

Är avräkningstavlan (förmodligen vägg-placerad nära ljugarebänken?) autentisk, eller kanske bara  ett skojfriskt foto-falsarium från försäkringsbolaget?
Årtalen 2006-2007 tycks ha varit "tråkiga" för bryggubbarna, klar dipp vad gäller grundstötningar?

Efterlyser sanna berättelser och gärna fotobevis från er forummedlemmar. Vad är sant och vad är skrönor? (Haha, att linfärje-kaptener stolt klistrar små segelbåts-siluetter på styrhytten - detta för varje segelbåt som fastnat i färjans plötsligt uppsträckta vajrar - är givetvis en myt!)

Var går egentligen gränsen mellan myt och verklighet?
 

PåGrund.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människor har en väldig koll på andra.

Ägde en båt tillsammans med en annan familj. På för och eftersäsongen var vi ofta ute bägge familjerna.

Hade seglat run Hållö en söndagseftermiddag. Det måste ha varit östanvind, för vi låg på kryss för SB´shalasar upp mot en fyr "pengskärslyktan". Kompiseb höll så högt upp i vinden han bara kunde. 

Kompisen son, som kollade på sjökortet sa;" pappa - det går inte",
"Det går nog" sa kompisen och dunsade lätt i grundet öster om fyren.

Det small en del och skrammlade i masten, men farten minskade inte nämnvärt.

Efter fyren skulle vi falla av och gå söder om Kleven (På Smögen) Detvar därför kompisen inte ville slå, utan ville försöka pina sig förbi grundet.

På kvällen var kompisen på en fest. Någon av de andra gästerna frågade lite spydigt;"va gjorde du uppe på pengskärsgrundet".

Folk har mer koll på en än vad man anar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man grundgående båt är problemet inte stort. Dvs kölen sticker inte så djupt.

Men se upp för byter man båt med djupare köl hittar man nya ställen med "broms".

Det gjorde jag.

Bjuder på denna: Seglade nära en rad stenar på västsidan av Ringsön i Mälaren. Vet att det är stenar där. Ser en del av dem. På somliga växer det dessutom små alar. Ändå går jag för nära med nya djupare kölen. Pang. Bara backa fort därifrån. Så dum man kan vara.

 

Det där med myt å linfärjor.

Vi har en nära hemmavid. Å den jäveln, ursäkta språkbruket, jävlades med mig. Skulle ha väntat ca 10 sekunder....men nej. Ville inte riskera att fastna i linan han spände så jag  lovade upp fullt fast jag hade spinnackern hissad. Ena bomfästet vreds sönder i manövern. När färjan nådde fram till min stillastående segelbåt stod föraren demonstrativt med ryggen mot...jag har inte sett dig.

 

Till saken hör att den färjan kördes av outbildat "vanligt folk". Kände personligen föraren. Nu har han annat jobb. Öborna själva kör ibland i nödfall.

Så visst ligger det nått i myten.

 

Men om sen gubbarna på ljugarbänken......tja...vafför inte? Nånstans måste  "Stig Helmer" i SOS hämtat iden från, dvs Lasse Åberg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Till saken hör att den färjan kördes av outbildat "vanligt folk"

Jo de har i alla fall inte tidigare haft någon navigationsutbildning. Det heter ju landsvägsfärja!

Men när de fick en VHF så fick de gå SRC kurs. Men ett Förarintyg ville inte Vägverket kosta på.

Vi hade en ganska stor linfärja, stydes med wirar men drevs med Voith-Schneider propeller dvs de kan gå i sidled. Så när de tycke att småbåtarna kom för nära så körde man i sidled och wirarna både framför och bakom spändes upp.

 

Kuggfrågan: Vilken dagersignal har en linfärja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte texten "Linfärja" som utgör dagersignalen? Den har 3 röda ljus på sidan i triangelform. Får se nu om jag gick på grund med mina svar. Fast när det gäller grundstötning så har vi bytt till "landkänning" det låter bättre, när man säger det alltså, när den kommer kan de låta rätt mycket./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-03 på 14:39, Thomas-1 säger:

Är avräkningstavlan (förmodligen vägg-placerad nära ljugarebänken?) autentisk, eller kanske bara  ett skojfriskt foto-falsarium från försäkringsbolaget?

 

Den är säkert autentisk. Har bara varit på Väderöarna kanske tio gånger men ändå sett två båtar gå på grundet. Ett tag stod det ju en skylt mitt på grundet men trots det lyckades en större (norsk) segelbåt köra på det. Skepparen var ensam i sittbrunnen och på fördäck låg en kvinna och solade. Hon rörde inte en fena. Efter ha backat ut från grundet fortsatte han i full fart mot berget där många båtar lagt till -  utan att hon reste sig - och utan fendrar eller något annat. Alla båtägare rusade ner till sina båtar för att vara till hands om han skulle råka sikta på dom...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får mig att osökt tänka på Segelsällskapsresan;

 

"Den där kommer gå på Petterssons grund..."

-"Du måste märka ut det där grundet pappa!!"

"Nää, va fan då...det finns ju sjökort"

 

BANG!!

 

Han säljer väl även ankare som han varje år fiskar upp från botten från stackare som fått sin lina kapad.

 

Jo, nog är det skadeglädje lite varstans i sjölivet. Om inte grundstötningar så känner man ju hur hela hamnen ställer ner sin drink och iaktar ankommande båtar som skall lägga till och "kanske möjligen gör en liten fadäs...det vore väl något att se på i sittbrunnen..." :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...