Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-Flashen-

Rengöra värmeväxlare

Rekommendera Poster

Min TAMD41P går det ej att ta isär insatsen på värmeväxlaren. Skulle vilja få rent den i kanaler.

Någon som har tips på ev medel/syrablandning som ej är skadligt för alu/koppar och lödningar att slå i växlaren och få rent.

Eller tips på firmor som håller på med sånt i Stockholmsområdet.

 

MVH

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på hans filmer! jag lärde mig att göra rent mitt system med hjälp av den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-02-02 vid 21:54 skrev Wildeside:

 

Kolla på hans filmer! jag lärde mig att göra rent mitt system med hjälp av den!

Vart kan man inhandla medlet (vinegar 35%)? 

 

Visst är det ättika? :P 

Redigerad av Swadop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För något år sedan hade jag kylproblem och googlade friskt för att få tips.
Funderade bla på att rengöra mha Barnacle Buster lösning.

Fick loss gaveln på värmeväxlaren mot sjövattenpumpen och fann orsaken till mitt problem, 20-30 bitar av gamla impeller vingar. Behövde aldrig köra med havstulpan borttagare.

 

Finns grovt sett 2 metoder att rengöra utan demontering:

  • fyll sjövattensystemet tex via sjövattenfilteret mha vattenkanna med tex Barnacle Buster blandning eller motsvarande lösning genom att köra motorn tills lösningen är slut i vattenkannan, stanna motorn, låt det stå många timmar, efteråt kör man igenom med sjövatten på vanligt sätt med motorn igång. Enklaste metoden som kan vara värt ett försök.
  • skaffa slangar, kopplingar, liten vattenpump och hink. Fyll hinken med Barnacle Buster blandning eller dito lösning. Ta ur impellern, koppla in pumpslang vid sjövattenfiltret, koppla loss  slangen till avgaskröken och skarvkoppla så att lösningen pumpas med lös pump igenom ev. oljekyl, sjövattenpump utan impeller, värmeväxlare och till slut tillbaka till hinken.
    Låt lösningen pumpas igenom i många timmar.
    Stäng av den lösa pumpen. Återställ slangkopplingar och sätt tillbaka impellern. Skölj igenom systemet med sjövatten då motorn körs normalt.
    En video som visar hur Rydlyme används på en Penta

 

När du valt metod får du djupdyka in på kemisk lösning och tider. 
Finns många youtube videos som kan användas för att få inspiration men som vanligt var kritisk för det finns många galna tips ute på nätet:-)

 

En försiktig general vill säkert inte använda farliga kemikalier för motorn eller miljön....Trac Barnacle Buster borde väl inte vara farligt för motorn när marineengineparts säljer lösningen?!
image.png.f090920d3e9448c5265d4ba97dce72e7.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liknade fråga på en tidigare båt. Hade inga problem så det var mest tänkt som en preventiv åtgärd.

 

oavsett så pratade jag då med en kylarfirma. De avrådd och sa att det förmodligen är avlagringarna i systemet som håller de tätt och om jag rensar systemet finns det risk att jag får andra problem. 
 

bra att ha i åtanke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säkraste skulle jag säga är att ta loss värmeväxlare, oljekylare och laddluftkylare och blanda till citronsyra oxalsyra eller ättika.

Biltemas ogräsättika ska funka eftersom den inte innehåller några tillsatser som de i blomsterhandeln kan göra. 
Annars föredrar jag citronsyra som jag köper i 2-5 kg burkar på nätet till en billig peng.

Blanda 2-3 hg per liter vatten och häll i växlaren och låt stå över natten, skölj ur och montera nya packningar om du har lyft på locken, vilket är lika bra för att slippa läckage.

Och man blir förvånad över hur många gånger man kan skölja ur en gammal värmeväxlare innan vattnet är helt rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...