Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Coolgate

Semester 2018

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Mackey säger:

Vi seglade i fyra, fem veckor från Haparanda till Stockholm, det var alldeles för kort tid...

 

Vi seglade i och för sig från Stockholm till Haparanda på fyra dygn...

 

Det känns som minst två semestrar - egentligen tre - om man inte bara ska transportera båten från K till G.

 

  1. Norrlandskusten ned till Stockholms skärgård.
  2. Stockholms skärgård ner till Söderköping.
  3. Göra kanal till Göteborg.

Nu kan det ju naturligtvis vara så att man måste välja bort möjligheten att njuta och se sig om och då får man ju helt enkelt välja bort njutningen.

 

Mackey

Rätta mig nu om jag har fel... men efter ostkusten är ju den förhärskande vinden sydostlig under sommaren, dvs man har mycket kryss och motvind söderöver. Men - hur är det på den finska sidan? Är det smartare att gå på andra sidan Östersjön ner om man vill spara tid..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Nackdelen med att transportköra är att man missar en massa fina ställen - dit man kanske aldrig har en tjangs att komma mer.

Sant, men har man ont om tid så är det kanske det smartaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_K säger:

Men - hur är det på den finska sidan? Är det smartare att gå på andra sidan Östersjön ner om man vill spara tid..?

Om jag minns rätt ska man gå finska sidan när man ska norröver och tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade bilden på Pilotcharten. Man ska gå sydvart på den svenska sidan. Observera strömmen (grön).

 

Pilot bottenhavet.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Peter_K säger:

Rätta mig nu om jag har fel... men efter ostkusten är ju den förhärskande vinden sydostlig under sommaren, dvs man har mycket kryss och motvind söderöver. Men - hur är det på den finska sidan? Är det smartare att gå på andra sidan Östersjön ner om man vill spara tid..?

Kusten i Bottenviken och Bottenhavet är inte rakt sydlig, medelkursen blir SSV?

Vind frå SO som mha. sjöbrisen får vinden att vrida till OSO är ganska bra.

 

Sedan är ju inte vädret alltid statistiskt "rätt", men man får nog räkna med att spinnakern får ligga nerpackad.

 

När vi seglade ner längs norrlandskusten var nog det jobbigaste att det blåste rätt mycket vilket gav rätt hög sjö. På så vis skulle ju finska sidan statistiskt kunna vara lite bättre, men det är nog ändå det aktuella väderläget man får utgå ifrån innan man bestämmer sida.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, det blåser ju inte sydligt precis hela tiden. Kan man bara vänta lite brukar det gå bra att hitta fina väderfönster även söderut.

Strömmarna i östersjön är i storleksordningen 0,1 knop, så om man byter sida får man 0,1knop med istället för 0,1 mot. Dvs 0,2 knop strömvinst. Vilket borde ge max 3 timmar kortare segling tur och retur (800nm).

Kan säkert vara kul att segla den finska sida av andra skäl men någon nämnvärd tidsbesparing pga strömmen blir det tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänkte mer på hur sjöbrisen vrider sig... inte så mycket strömmar. Men som sagt, jag har dålig koll, men någonstans i mitt bakhuvud skramlar en tanke runt, att man skulle åka norröver på Sverige-sidan, och söderöver på Finlandsidan. 

Men jag långseglar ju inte... hoppades någon hade koll på rätt/fel åt mig. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på vindrosen i bilden ovan, sannolikheten för en viss vindriktning är proportionell mot pilen längd. "taggarna" på pilarna visar förhärskande vindstyrka i Beufort.

Den nordliga vinden är ungefär lika vanlig som den sydliga men den nordliga är kraftigare.

Borde inte vara speciellt svårseglat. 

Obs, Pilotcharten beskriver förhållande till sjöss. 

Strömmen är svag men 0,2 knop på en 400M resa är 5%.

Sen påverkar strömmen betydligt mer när man har vinden för om tvärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@ Peter-K

Just, det var det som var min poäng. Strömmen är så svag att man inte behöver bry sig så om den. Även om den finns

 

Lite samma sak med sjöbrisen. Oftast är man lite för långt ut från kusten för att man skall märka något av den. I alla fall var det så för oss skall jag väl tillägga. Vi seglade faktiskt spinnaker nästan hela vägen söderut. En sommar ovanligt fint väder för övrigt.

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan, bhemac säger:

 

Obs, Pilotcharten beskriver förhållande till sjöss. 

Strömmen är svag men 0,2 knop på en 400M resa är 5%.

Sen påverkar strömmen betydligt mer när man har vinden för om tvärs.

Ja, men det är ca 80nm över viken, dvs 20% längre.

Sen beror det på vilken fart du gör, Gör man 5,8 knop istället för 6 knop är det 3%

 

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod rätt så skulle TS sydvart och då finns allt att vinna på att gå på den svenska sidan. Troligen blir farten drygt 4 kn i snitt.

Den riktigt stora förlusten är motström och kryss. Även en liten ström gör då stor skillnad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-04-12 vid 00:04 skrev Lintott:

Det kommer inte att vara Göta Kanal som riskerar att knäcka ert förhållande. Det största hotet är den tajta tidsplanen med fyra veckor från Kalix till Göteborg. Det kommer att behövas långa dagsetapper med den tidsplanen och då blir det inte mycket tid över för avkoppling.

Mitt bästa råd är att du anstränger dig till max för att utöka den tillgängliga tiden för er seglats.

 

Sen kan jag bara gratulera till ägandet av en trevlig båt. Birdie 24 rymmer mycket mer komfort än vad som avslöjas av storleken. Har varit ägare till en som jag bl.a. gjorde ett antal passager av kanalen med. Jag vill minnas att det blev sex gånger under de femton år jag ägde henne. Efter det har jag haft med frugan på två passager av kanalen och är fortfarande lyckligt gift....

 

Ditt tips om 4 veckor var för kort, kan jag i efterhand bara hålla med om! Det var inte något problem eftersom jag sade upp mig från mitt jobb och veckor hit eller dit inte var något problem längre. Vi gjorde hela trippen på 6 veckor med en vecka vila på Gotland. Detta projekt var ett av de bästa jag och min sambo har gjort och fler äventyr kommer vi att göra, dock har vi hela västkusten att upptäcka nu till nästa sommar så det dröjer nog ett bra tag innan vi ger oss ut på en lika lång seglats som denna.

 

Med facit i handen borde vi stannat kvar på Höga kusten lite längre, men Sverige kändes väldigt avlångt när vi  fortfarande var där. Vindarna var med oss hela vägen till Gotland, det kunde vi inte veta i förväg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser eran planlagda semester ut i sommar? Nån som kommer ägna den åt fantastiska Vänern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt korta torra "tekniska" svar är Nej!

Läs mera om varför jag skriver detta korta svar här.

 

I framtiden finns absolut Vänern på seglingskartan i samband med Göta kanal och segling i Bohusläns skärgård och vidare ner runt Skåne och tillbaks till Stockholm. Troligen en sväng över till Danmark också...

Vi behöver bara gå i pension först...

 

Vi har vänner i Karlstad och andelar i ett verk i Vindpark Vänern. Skulle vara kul att besöka både vännerna och vindkraftverket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...