Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Coolgate

Semester 2018

Rekommendera Poster

Hejsan! Nu är det dags igen att lägga planeringen över sommarens semester på vänern. Bästa med hela vintern ;)

 

Sist så åkte vi Ekenäs o drog inomskärs upp å över till åmål. vidare genom tösseskärgård å sov på lite öar å neråt Sunnanå via inre farlederna hela vägen ner, Vingens osv. För att sedan avsluta med Läckö o Kållandsö. En tripp som varade 1 vecka.

 

Har nu tanken att nästan enbart köra Naturhamnar förutom Åmål då, för att bunkra osv.

Utgår som jag missa skriva ifrån Sjötorp. Tanken går att knata in i Ekenäs farledern o gå norrut inomskärs igen. Fanns några "ankare" på sjökortet upp över där. Ngt utöver dom ni kan rekommendera? 1-2 dagar ska ev bedrivas där innan vi korsar över till Åmål för dagsbesök. sen neråt för yttligare massa lugna härliga dagar (3-5st) innan man ev går in Sunnanå å grillar å bunkrar igen. Så mellan Åmål - Sunnanå kanske ni kan rekommendera lite trevliga saker?

 

Resan går vidare över Lurö 1-2dagar. Innan det blir hemåt färd igen.

 

Dessa rader är skrivna under lite stress, så får hålla tillgodo med dessa slarviga rader :)

 

Bilder o bomba med massa info o kartbilder.

Ha en trevlig kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurö är fint. Det finns en förening som gjort en bra guide över sevärdheter.

http://www.luronok.se/

 

Det finns gästhamn o restaurang i viken på sydsidan Husön. Restaurang på västsidan av Lurön. Naturhamn (möjligt att lägga till mot land) samt SXK-bojar i viken på norrsidan Källbergsön. Det gamla pumphuset på Lurön som användes för att skapa mer åkermark är en sevärdhet i sig med sin vattenränna med brädor som drog upp vattnet ur invallningen. mm.mm.

http://lurogast.se/

 

På Norra Hökön finns en vik på SO-sidan som det går att lägga till vid.

 

Vithall VNV om Norra Hökön. en rätt nybyggd brygga på östsidan av ön. På ön finns en gammal stuga där ett syskonpar bodde till 1959. Stugan står kvar som ett öppet museum. Tyvärr så hade en del av de ursprungliga bohagen som fanns i slutet av 70-talet när jag besökte stugan första gången försvunnit när jag var där sommaren 2016. Besöket ger lite eftertanke om en svunnen tid i Sverige. Jag blir lite tagen varje gång jag besökt stugan...

Ta det bara lite försiktigt på väg in mot bryggan. Där finns nog ofunna stenar även om det är djupt vid bryggan...

https://www.visitvarmland.se/sv/gora/vithall-luro-skargard-29062

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar som vanligt MarinWiki.

 

Finns inget matnyttigt där så lägg gärna till egna förslag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vänerlotsen" innehåller mycket matnyttigt.

Ett mycket trevligt område är Millesviks skärgård.

Att Vänern har 22000 öar är inte sant, det är visst bara 11000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt! Dock inte så många på marinwiki i vänern än å då. Hoppas det ökar i aktivitet.

 

NV för ekenäs, ngn som har några rekommendationer där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka av alla naturhamnar i Lurö kan ni rekommendera för småbarn, ex sandstrand är lite prio?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Coolgate säger:

Vilka av alla naturhamnar i Lurö kan ni rekommendera för småbarn, ex sandstrand är lite prio?

Vill du ha mycket sandstrand så ska du gå över till Lindökroken V Brommö (det finns bryggor att lägga till vid). Sedan "vadar" du över till Hovden och går bort till det breda sundet mellan Hovden och Brommö. Sundet är en stor bred sandrevel som är mycket långgrund. Genom att det är så långgrunt och sandbotten så blir det ordentligt varmt i vattnet där. Ett riktigt exklusivt barn- (baby-) bad.

 

Det finns sandstrand även vid Källbergsön och längst in i viken vid Norra Hökön. Hur det är i övrigt minns jag inte. (Seglade runt där i slutet 70-talet o början av 80-talet med kort återbesök 2016..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Lindö har vi besökt endel.

 

OKej källbergsön låter som det får bli. lär väl va mycke folk där troligtvis

Bilder därifrån? Var man kan lägga till osv.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många ställen i Vänern är det berg men 30cm under vattenytan är det sin sand. Sådana ställen finns överallt om man letar, närmast har du väl Kalvöarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-01 på 19:29, Coolgate säger:

Hejsan! Nu är det dags igen att lägga planeringen över sommarens semester på vänern. Bästa med hela vintern ;)

 

Sist så åkte vi Ekenäs o drog inomskärs upp å över till åmål. vidare genom tösseskärgård å sov på lite öar å neråt Sunnanå via inre farlederna hela vägen ner, Vingens osv. För att sedan avsluta med Läckö o Kållandsö. En tripp som varade 1 vecka.

 

Har nu tanken att nästan enbart köra Naturhamnar förutom Åmål då, för att bunkra osv.

Utgår som jag missa skriva ifrån Sjötorp. Tanken går att knata in i Ekenäs farledern o gå norrut inomskärs igen. Fanns några "ankare" på sjökortet upp över där. Ngt utöver dom ni kan rekommendera? 1-2 dagar ska ev bedrivas där innan vi korsar över till Åmål för dagsbesök. sen neråt för yttligare massa lugna härliga dagar (3-5st) innan man ev går in Sunnanå å grillar å bunkrar igen. Så mellan Åmål - Sunnanå kanske ni kan rekommendera lite trevliga saker?

 

Resan går vidare över Lurö 1-2dagar. Innan det blir hemåt färd igen.

 

Dessa rader är skrivna under lite stress, så får hålla tillgodo med dessa slarviga rader :)

 

Bilder o bomba med massa info o kartbilder.

Ha en trevlig kväll

 

Här kommer några favoriter från Dalbosjön. Floghall. Svegön,sandön,Björkön, rotön. mbk’s klubbholme. Innan sunnnå. Djuphamnen köpmannebro. Har båten i Sunnanå. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-04 på 14:36, Christian85 säger:

 

Här kommer några favoriter från Dalbosjön. Floghall. Svegön,sandön,Björkön, rotön. mbk’s klubbholme. Innan sunnnå. Djuphamnen köpmannebro. Har båten i Sunnanå. Mvh

 

Några bilder från några av dom? Björkön har vi sovit på. Då det va överbefolkat på Svegön ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Christian85 säger:

Massor men inte som ja har på datorn. Mvh

oki. Maila fr mob? lr skicka upp fr mob hit? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mbks klubbholme är verkligen värd ett besök. 40kr med el och fantastisk by över Vänern.

 

Vi har också båten i Sunnanå för övrigt och har planer på dalslands kanal (150 års jubileum i år) samt försöka få till en tur till Karlstad. 

 

 

DSC_0231.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vänern är fantastiskt och med familj är ju Ekens skärgård en skatt, det är bara väder och vind som begränsar vilka naturhamnar du väljer. Med barn får du inte glömma Läckö slott, man behöver inte ligga i gästhamnen. Djurö är fantastiskt, olika val av hamn beroende på vinden men finns några bra att välja. Aspholmen men ta gästhamnen där, Dansk par som äger och de säljer glass och rökt fisk. Underbara klippor och bra bad för alla. Millesviks skärgård, bara att välja vilken slät och mjukslipad ö ni vill välja.

Tösen skärgård har en del öar med sandstrand, några är klubböar men ni får ligga där om ni sköter er. Åk inre leden hela vägen till Köpmannebrobukten en underbar resa med många bra hamnar att välja på.

Ja det finns så mycket, ha en härlig sommar och lycka till med vädret och vinden!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Slowrider säger:

Vänern är fantastiskt

Visst är den.

Träffade ett tyskt par som flyttat till Sverige och skaffat båt. Jag frågade om de skulle ned till kusten också, "Nej, vi lär att ha göra här i minst 40 år".

Listan ovan är jättebra, lägg till Sjötorp (mycket underhållning), Kalvö, Brommö eller Onsö, naturreservat sen några år med fritt betande kor.

Dalslands kanal och Arvika måste man besöka någon gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela min och sambons semester och lite till kommer att gå åt till att flytta båten från Kalix till Göteborg, via kanalen får se om båten blir permanent för mig som boende efter det diket, finns mycket rykten.

 

Jag har väldigt dålig koll om fina platser längs med ostkusten att besöka samt hela Stockholms skärgård är helt okänt, så alla tips på ställen längs med rutten välkomnas väl. Ser ni att jag korsar er väg eller är i krokarna så hojta gärna på kanal 16 eller skriv här så delar jag gärna en öl eller två när båten väl är förankrad. 

 

Dokumentation om flytten sker på denna sida http://skadi.earth/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Skadi säger:

Hela min och sambons semester och lite till kommer att gå åt till att flytta båten från Kalix till Göteborg, via kanalen får se om båten blir permanent för mig som boende efter det diket, finns mycket rykten.

- - -

Det kommer inte att vara Göta Kanal som riskerar att knäcka ert förhållande. Det största hotet är den tajta tidsplanen med fyra veckor från Kalix till Göteborg. Det kommer att behövas långa dagsetapper med den tidsplanen och då blir det inte mycket tid över för avkoppling.

Mitt bästa råd är att du anstränger dig till max för att utöka den tillgängliga tiden för er seglats.

 

Sen kan jag bara gratulera till ägandet av en trevlig båt. Birdie 24 rymmer mycket mer komfort än vad som avslöjas av storleken. Har varit ägare till en som jag bl.a. gjorde ett antal passager av kanalen med. Jag vill minnas att det blev sex gånger under de femton år jag ägde henne. Efter det har jag haft med frugan på två passager av kanalen och är fortfarande lyckligt gift....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

Det kommer inte att vara Göta Kanal som riskerar att knäcka ert förhållande. Det största hotet är den tajta tidsplanen med fyra veckor från Kalix till Göteborg. Det kommer att behövas långa dagsetapper med den tidsplanen och då blir det inte mycket tid över för avkoppling.

Mitt bästa råd är att du anstränger dig till max för att utöka den tillgängliga tiden för er seglats.

 

Tack så mycket, 4 veckor är tajt och vi har hittills resonerat att om vi inte hinner hela vägen tar vi upp båten någonstans i landet och tar resterande sträcka nästa år istället.

 

 

7 timmar sedan, Lintott säger:

Sen kan jag bara gratulera till ägandet av en trevlig båt. Birdie 24 rymmer mycket mer komfort än vad som avslöjas av storleken. Har varit ägare till en som jag bl.a. gjorde ett antal passager av kanalen med. Jag vill minnas att det blev sex gånger under de femton år jag ägde henne. Efter det har jag haft med frugan på två passager av kanalen och är fortfarande lyckligt gift....

 

Miss-Stress som båten heter egentligen och som skall döpas om i sommar med alla dess ritualer det medför, har tidigare seglat runt i Luleå av två bröder och sedan i Kalix av en man och hans familj innan den kom i mina ägor för 10 år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Skadi säger:

Hela min och sambons semester och lite till kommer att gå åt till att flytta båten från Kalix till Göteborg, via kanalen får se om båten blir permanent för mig som boende efter det diket, finns mycket rykten.

 

Jag har väldigt dålig koll om fina platser längs med ostkusten att besöka samt hela Stockholms skärgård är helt okänt, så alla tips på ställen längs med rutten välkomnas väl. Ser ni att jag korsar er väg eller är i krokarna så hojta gärna på kanal 16 eller skriv här så delar jag gärna en öl eller två när båten väl är förankrad. 

 

Dokumentation om flytten sker på denna sida http://skadi.earth/



Man måste inte gå Göta kanal för att gå mellan Kalix och Göteborg - om nu sambon är värd att ha kvar. (och det tar jag för givet)

Det finns ett landskap som vi stulit från Danskarna som heter Skåne.

Själv föredrar jag alltid att gå runt Skåne om jag inte är tvungen att gå andra vägen.

Från Hanö till Nidingen är det egentligen bara en tråkig transportsträcka - om vi bortser från Hallands Väderö. En varning beträffande ön. Gå inte i land där. Första gången jag gjorde det blev jag kvar i en vecka.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-1.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-2.html

Sen finns det ju ett par pärlor på vägen. Kåseberga med Ale Stenar och Ven.
Det är både enklare och billigare och vettekatten om det inte går snabbare att gå runt.

Fördelen med kanalen är väl i så fall att man kan ligga 5 dygn i varje av kanalens gästhamnar-ingår i kanalavgiften..

Man kan  lägga båten - åka hem och jobba en vecka och sen köra vidare på helgen - tex.

Fast sånt går att lösa i de flesta hamnar - ju mindre hamnar destå enklare.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/stockholm-kungshamn-2005_7171.html
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Skadi säger:

"Miss-Stress som båten heter egentligen och som skall döpas om i sommar..."

Ve och fasa. Har du inte läst in dig på vilken följd en sådan åtgärd resulterar till?  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, LonelyBird säger:

Ve och fasa. Har du inte läst in dig på vilken följd en sådan åtgärd resulterar till?  :wacko:

 

haha har läst på och därav ska jag tillämpa alla dess ritualer som finns :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Skadi säger:

 

Tack så mycket, 4 veckor är tajt och vi har hittills resonerat att om vi inte hinner hela vägen tar vi upp båten någonstans i landet och tar resterande sträcka nästa år istället.

 

 

När jag låg i Gävles småbåtshamn, tror det var sommaren 2002, kom det ett äldre par med en snipa. De hade gått från Göteborg många år tidigare. Hade gått längs kusten och när de tyckte att somaren var förliden tog de upp båten och åkte hem. Nästa vår sjösatte de och fortsatte färden i skata mak.

Nu kom de norrifrån. Varit i Haparanda och säkert även Kalix och vänt - som jag. De la upp båten och skulle sjösätta nästa vår och fortsätta färden mot Göteborg.

 

a040626-0242-x.jpg.852b13fb470b78959a7deee24ee6092b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Skadi säger:

Tack så mycket, 4 veckor är tajt och vi har hittills resonerat att om vi inte hinner hela vägen tar vi upp båten någonstans i landet och tar resterande sträcka nästa år istället.

Vi seglade i fyra, fem veckor från Haparanda till Stockholm, det var alldeles för kort tid...

 

Vi seglade i och för sig från Stockholm till Haparanda på fyra dygn...

 

Det känns som minst två semestrar - egentligen tre - om man inte bara ska transportera båten från K till G.

 

  1. Norrlandskusten ned till Stockholms skärgård.
  2. Stockholms skärgård ner till Söderköping.
  3. Göra kanal till Göteborg.

Nu kan det ju naturligtvis vara så att man måste välja bort möjligheten att njuta och se sig om och då får man ju helt enkelt välja bort njutningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att köra vissa sträckor som transportsegling, kör dygnet runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Grejen är att köra vissa sträckor som transportsegling, kör dygnet runt. 

 

Nackdelen med att transportköra är att man missar en massa fina ställen - dit man kanske aldrig har en tjangs att komma mer.

Min seglats från Haparanda till Göteborg (Kungshamn) tog 8 veckor fördelade på två år. Jag skulle med enkelhet kunna sträckt ut den med 8 veckor till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...