Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Mögelprickar på polyestertyg

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Lät dynor ligga lite fuktigt i höstas och de fick mögelprickar. Avtagbar klädsel av 100% polyester. Hur tar man bort prickarna bäst, helst utan att bleka polyestertyget? Tyget är i och för sig beige så lite blekning vore ok men det ska ju va jämnt då. Ganska många dynor (ca 10) så hade varit skönt om det gick att köra med nåt medel i tvättmaskinen, men i värsta fall får jag väl skrubba samtliga.

 

Finns lite uråldriga trådar men tänkte kolla om det kommit nåt nytt medel på marknaden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som använd någon slags kapelltvätt på dynklädsel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag hört är att man tvättar fläckarna med ättika och sen kör en vanlig maskintvätt.

Obs att jag har ingen aning om hur bra det funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättikan dödar möglet vilket är en god början men det tar inte bort prickarna. För att få bort prickarna behövs nog något med blekmedel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta med såpvatten (lite såpa+mycket vatten, mjuk svamp), skölj av och spreja med boracol.

Låt torka.

1-2 veckor och skiten är väck. Efterimpregnera om så önskas.

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att den inte är väck förrän efter 1-2 veckors väntan? Hur ser det ut precis efter behandling? Vad är det som sker under denna tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@andw

Det ser ut som blött tyg med alla prickar, fläckar grönt etc kvar (va f-n!) .

Vad som sker över tid är att möglet (svart eller grönt) dör och bleks(?) bort. Långtidsverkan, - åtminstone ½-1 år (egen erfarenhet).

Seglar I tropiskt klimat. Ständig kamp mot mögel. Testat på tågvirke, canvas och hårda ytor. Funkar! Inga noterade biverkningar över tid.

Såpan bryter ytspänning och fuktar materialet så att medlet tränger in.

Googla boracol. Används för att hålla mögelsporer stångna i trävirke (exv teakdäck, - ref HR).

 

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deta är egentligen vanliga dynor för utomhusbruk som jag helst inte vill ha gift i. Möglet uppkom pga tillfällig felhantering från min sida. Får jag bara bort prickarna så kommer de inte komma tillbaka.

 

Tror jag testar nån kapelltvätt från båtbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hsr nu ändrat mig, ska testa nåt med väteperoxid typ vanish. Vekrar vara snällare mit polyester än klor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prickarna är nu helt borta utan mekanisk bearbetning. Kan inte se någon blekning eller färgförändring mellan behandlade och obehandlade dynor.

 

Körde med vanish (oxi action). Blötlade med en skopa medel i hink med varmt vatten, en timme. Sen tvätt i 40 grader syntetprogram med nästan en skopa i maskin (strödde över tvätten i trumman), med förtvätt, och vanligt tvättmedel. Extra sköljning behövdes, det skummade mycket. 

 

Jag blötlade en tidigare körning i flera timmar (2-3h ),  vilket inte heller blekte. Men jag tror en timma räcker. Fläcken var för övrigt kvar efter blötläggning, men borta efter maskintvätten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...