Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Figo

Städa upp i 12V träsket

Rekommendera Poster

Vinterns projekt är nu igång. Jag ska städa upp lite i 12V träsket i motorrummet. Allt eftersom jag monterat mer förbrukare, laddare och batteriövervakare så har det blivit ett kontrollerat kaos som jag inte är nöjd med som ni kan se på första bilden nedan.

Planen är att skruva bort laddare, shunt, kopplingsplintar m.m från skott väggen så det blir rent där. Därefter montera alla komponenter snyggt och prydligt på en skiva som jag sedan skruvar upp mot skottväggen. I stället för flera lösa säkringshållare blir det nu två separata hållare med 6 säkringar i varje.

En matas direkt från förbrukningsbanken där jag ansluter länspump m.m.

Den andra matas via huvudbrytaren och där ansluts övriga förbrukare som finns på akterdäck och i motorrummet..

 

Jag lägger även in en principskiss hur jag tänkt mig el-dragningen. Är det funkis som jag tänkte eller har jag missat något?

 

 

IMG_0710.JPG

12V motorrum förbrukning och laddning.jpg

Redigerad av Figo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde något liknande fast skivan sitter inte i motorrummet. Kallas för "ställverket" Det blev betydligt bättre ordning.

Bilden är under installationen, en del är bara provisoriskt inkopplat och en del kablar ska rensas bort mm.

 

Ställverket.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Jag gjorde något liknande fast skivan sitter inte i motorrummet. Kallas för "ställverket" Det blev betydligt bättre ordning.

Bilden är under installationen, en del är bara provisoriskt inkopplat och en del kablar ska rensas bort mm.

 

 


Rensade upp i elen på min nuvarande båt - i den delen som har med batterier och laddningskretsar mm att göra, och som var placerad i gamla motorummet - för några år sen.

Sen bytte jag motor från en med hydraldrift till rak axel och bytte plats på motorn och oljetanken, flyttade och byggde ut förbrukningsbanken. Elcentralen till förbrukarna - som sitter inne i båten renoverades och en del kablarna därifrån drogs om. Sen byggde jag en konsoll på rattpeidistalen och flyttade dit instrument mm,med ytterligare kabeldragning.

Nu är det åter en salig röra kring "Ställverket" (bra benämning - den tar jag till mig - även om de ställverk jag jobbat i varit en aning större ;))

Funderade redan förra året på om jag skulle riva ner allt och sätta upp kabelkanaler att lägga alla ledningar i och montera upp det som jag vill ha kvar och flytta några prylar till en annan plats - regulatorn yill solcellspanelen tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt var elen kopplad bakom en skiva i stickkojen. Djupet bakom är ca 20 cm så det blev en utmärkt plats för "ställverket". Den nya plattan har ca 2 cm utrymme bakom så en del kablar kunde dras bakom. Jag skrotade några ANL-säkringhållare och använde de förgyllda bultarna som kopplingsplintar. Det kanske inte syns på bilden men det är väldigt lättöverskådligt och skönt att få allt samlat. Någon gång i framtiden ska någon annan ta över detta och då hoppas jag inte denne ska behöva svära långa ramsor över min installation. Det räcker bra med allt jag svurit över andras ormbon.

Bilderna visar säkringscentral resp reläbord under konstruktion.

 

säkringscentral.png

reläbord.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, AndW säger:

Varför alla dessa relän?

Sjövattenpump, Färskvatten, Svartvatten, Ozon Eltoa, Länspump. Alla dessa mår mycket bättre av att gå via relä. Dessutom, reläna matas via lastutgången på solregulatorn men de stora motorströmmarna inte gå genom solregulatorn. Kopplar regulatorn från pga låg spänning så blir det heller ingen förbrukning.

Obs, texterna på reläbordet är felmonterat, texterna avser plitarna för övriga förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns kul att jag läst dina inlägg så noga att jag vet att din länspump går utanför solregulatorns lastutgång 🤓

 

Men blir det inte en jämrans massa sladdar till varje förbrukare/strömbrytare då? Ofta vill man jag ha strömbrytaren nära det den bryter och då blir det ju åtminstone en extra kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att veta att någon läser ;)

Massa sladdar? Nej, ta färskvattenpumpen. Dit går det två tunna extrakablar till pressostaten, en pryl som ganska ofta går sönder eftersom den ofta är underdimensionerd för den ström den ska hantera, alltså får den bara hantera reläströmmen.

 

Jag håller på med en panel där (nästan) alla strömbrytare samlas men även värmarkontroll mm. Det tycker jag är praktiskt, panelen sitter vid nedgången och det är enkelt att sätta på det man vill ha igång, jag tillhör inte dem som stänger av huvudströmmen, vare sig i båten eller hemma när jag lämnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat styra upp oredan i första inlägget. Nu är alla fast moduler installerade på skivan. Denna ska nu skruvas upp mot skottväggen i motorrummet och övriga kablar anslutas och fästas upp.

Det fick bli lite ändringar från idéskissen då verkligheten inte stämde med skissen :P

 

monterat.jpg

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vårstädningen i motorrummets 12V träsk avklarad. Batterierna fick nya hus att bo i också. Blev en del gammalt kablage över när rensningen var klar. 

 

7FE12620-0FCD-4A40-8676-9DD944286A41.jpeg

6736ADBF-9C8E-4113-908C-20D41B938A56.jpeg

CC437E6A-246D-4EC5-9F2A-B371E7CCA0DF.jpeg

A1F8348E-8BF4-4ECE-96AB-EFAB2D80F50B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...