Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Osmidig

Vad är det för båt?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Är väldigt ny på allt vad som rör båtar men jag och en kompis tänkte prova på. Vi har inte tummarna helt mitt i näven så vi tänkte köpa ett litet projekt. Men så vet vi inte vad det är för båt vi köper. Den ska vara renoverad innan så har inte kunnat hitta någon typ av identifiering av båtens modell. Så tänkte att jag att vi lägger upp en bild och frågar om någon kan säga vad det är för någon och gärna berätta om där skulle vara kända för eller nackdelar. Tacksam för all information.

 

mvh nybörjaren 

95B02606-362B-4030-9E26-B692B94F3330.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där sitter en utombordare på den. Båten är cirka 5,70 lång om det skulle ha någon betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska vara renoverad innan
Innan vad? Ser inte ut så. Men visst,  är ni unga och händiga så varför inte ... Betala inte för mycket bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den ska varit renoverad innan, är att den en gång haft en skada från sidan. Så den har blivit lagad och om målad. Men det är kanske inte som på en bil där du har ”chassi nr” eller någon annan typ av identifiering. Så det är en risk att den blivit bort tagen/över målad. Det som vi främst är ute efter är att få tag på ett kappel till den. Då där sitter fäste för det misstänkte vi att det skulle vara original och inget som är påbyggt/efter monterat. Ser väldigt professionellt ut isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med skrovnummer kom ganska (relativt) sent och det "stansades" in på ena sidan i aktern som någon sorts försänkning. Jag gissar att den där båten tillberkades långt innan skrovnummer blev obligatoriskt, men kolla för säkerhets skull i aktern. 

Jag tycker att jag känner igen båten men kan dock inte placera den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte får den till skänks så leta efter något annat....

Båten ser ut att ha en glipa mellan däck och skrov (kan vara synvilla på fotot ..)

Rutor saknas... Kapell saknas. Hur är det med motor till den?

 

Det kommer att kosta en hel del arbete och pengar att bara få den i skick så det går att sjösätta den. Kolla blocket efter något mer sjösättningsklart. Det finns "sunkiga" båtar som är sjösättningsdugliga och som går att hitta för en billig slant. Om ni hittar en användbar båt så gör den användbar så ni kan köra med den en säsong innan ni lägger alltför mycket pengar o energi i projektet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 ChristerN, ska absolut kolla det. Ska hämta den i mästa vecka så får hålla tummarna.

 

Lintott, vi betalar inte mer än kaffe pengar tycker vi. Köper den av kollega som haft den i en lada i över 10 år. Ligger på en fin 30 kärra och där sitter en 40 hästars evinrude motor på. Som är renoverad/genom gången. Båten är komplett vad vi sett förutom gas reglage och kapell. Så som rutor och lister finns. Lite synd med bilden den är missvisande för båten är i våra ögon i bra skick.. ingen separation/spricka mellan däck och skrov utan bara en synvilla av bilden. Kommer inte behövas något jobb utvändigt mer än en tvätt.. så pass fin är den.

Sen är det litet av ett projekt vi va ute efter.. kanske för att lära sig om båtar den långa vägen.

 

tacksam för alla svar och allt som kan hjälp oss 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell kan vara dyra och hamnar säkert mellan 5 och 10000 kr beroende på om bågar och annat finns kvar. Kolla med närmaste kapell/segelverkstad och så ni får en överblick av vad det kan sluta på. Sen räknar man på kostnaden för allt man behöver för att få båten sjöklar och gångrar med tre så brukar man hamna rätt :rolleyes: Tycker det brukar bli så för mig :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...