Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

tvåpolig brytare eller ej.

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Kane säger:

Välj säkringar efter förbrukning. Därefter väljs kabel efter säkring => kabeln måste tåla mer ström än vad säkringen tål.

 

Tusen tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker:

  1. Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring.
  2. Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri.
  3. Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning.
  4. Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt.
  5. Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn
  6. Tabell över lämplig kabelarea och säkring från Nordisk Båtstandard.

1     mm2      6A      

1,5   mm2   10A    

2,5   mm2   16A   

4     mm2    20A         

6     mm2    25A  

10   mm2    35A    

16   mm2    50A      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Några saker:

  1. Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring.
  2. Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri.
  3. Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning.
  4. Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt.
  5. Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn
  6. Tabell över lämplig kabelarea och säkring från Nordisk Båtstandard.

1     mm2      6A      

1,5   mm2   10A    

2,5   mm2   16A   

4     mm2    20A         

6     mm2    25A  

10   mm2    35A    

16   mm2    50A      

Bra och tydligt skrivet som vanligt! 

Jag skall kolla på schemat och dina punkter och göra om det så ser vi om det blir bättre. 

 

Jag har en automatsäkring till motorn, men hur är det med trimplan och drevlyft? vad brukar man normalt behöva ha för säkringar till dessa? 

 

Börjar nu förstå att folk tycker olika när det kommer till el! som en sådan sak att du har olika tankar kring brytare och huvudsäkring. Men om säkringen går, så antar jag att denna byts när maskin är avstängd. Men det kan ändå uppstå fyrverkeri alltså? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Men om säkringen går, så antar jag att denna byts när maskin är avstängd. Men det kan ändå uppstå fyrverkeri alltså? 

Jo, om du viftar med skiftnyckeln och den kommer emot jord/minus, batteriet levererar ju ström.

Det är alltid vettigt att stänga av motorn när man ska byta huvudsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Jo, om du viftar med skiftnyckeln och den kommer emot jord/minus, batteriet levererar ju ström.

Det är alltid vettigt att stänga av motorn när man ska byta huvudsäkring.

Jo men trodde att det var det som var meningen med huvudströmbrytaren! att kunna bryta strömmen om te.x säkringen går? 

 

Glöm det jag nyss skrev! Insåg nyss hur dum jag var. 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har fortfarande ström från batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

Men du har fortfarande ström från batteriet?

Ja jag insåg det sen! Tänkte fel. Ibland snurrar hjulet men hamstern är död. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Några saker:

  1. Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring.  

Behöver man ha huvudsäkring?

Jag har inte det i dag på båten och planerar inte att ha det nu när jag gör ett två-batterisystem. Alla mina förbrukningssäkringar sitter inom 3 dm får batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte artikelförfattaren i Trossen rört ihop det lite?

( Har inte läst artikeln än)

På 220~ sidan bör du ju ha allpoligt men på 12v sidan är det ju onödigt i en plastbåt och förhoppningsvis använder ingen stålbåtsägare skrovet som ledare och om så är fallet borde rekommendationen vara att dra separat minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Kane säger:

Behöver man ha huvudsäkring?

Jag har inte det i dag på båten och planerar inte att ha det nu när jag gör ett två-batterisystem. Alla mina förbrukningssäkringar sitter inom 3 dm får batterierna.

Har man bara 3dm är det nog inte nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Har man bara 3dm är det nog inte nödvändigt.

OK.

Kom dock att tänka på att kabeln till utombordaren är ca 3 meter. Så de säkringarna som sitter i motorn är utanför 3 dm gränsen. Men som sagt, ingen huvudsäkring idag i båten bara huvudströmbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Kane säger:

OK.

Kom dock att tänka på att kabeln till utombordaren är ca 3 meter. Så de säkringarna som sitter i motorn är utanför 3 dm gränsen. Men som sagt, ingen huvudsäkring idag i båten bara huvudströmbrytare.

Säkringarna i motorn är väl för den ström som motorn generar och startmotorkretsen är undantagen från säkringskrav så inga problem där.

Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat.

Redigerad av Forsberg_se
Tillägg för trim/tilt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Säkringarna i motorn är väl för den ström som motorn generar och startmotorkretsen är undantagen från säkringskrav så inga problem där.

Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat.

Fullt av säkringar på akterspegeln......:)

1. ECU

2. Laddregulator 2 (använder inte jag idag)

3. Trim

4. Soppapump

5. Laddregulator 1

6. Startrelä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat.

Hur kommer det sig att dessa inte ska ha säkringar? 

Även dom bör väl kunna bli överhettade? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Hur kommer det sig att dessa inte ska ha säkringar? 

Även dom bör väl kunna bli överhettade? 

Ja, Forsberg_se skriver ju det. "Avsäkrat" betyder säkrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Kane säger:

Ja, Forsberg_se skriver ju det. "Avsäkrat" betyder säkrat.

Då är jag med på noterna. Vad brukar det vara för säkringar gällande trim/tilt? Kanske svårt att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är 20A på min Yama F200.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Fullt av säkringar på akterspegeln......:)

Jamen du skrev "i" motorn:D

Men de brukar väl tänka till när de gör motorerna så en huvudbrytare borde normalt räcka om  inte manualen säger nåt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Jamen du skrev "i" motorn:D

Men de brukar väl tänka till när de gör motorerna så en huvudbrytare borde normalt räcka om  inte manualen säger nåt annat.

Check!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Vad bör huvudsäkringarna ligga på? 

Is. förlåt ;)

--

ANL är ju en lämplig typ, ser att Biltemas minsta är på 100A vilket då kräver 16mm2 kabel.

Jag har tre stycken,  Förbrukning: 50A, start: 200A och inverter 200A.

Obs att en 100A säkring ofta kan belastas med det dubbla under i en timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kane säger:

Fullt av säkringar på akterspegeln......:)

1. ECU

2. Laddregulator 2 (använder inte jag idag)

3. Trim

4. Soppapump

5. Laddregulator 1

6. Startrelä

Stämde inte alls. Så här det ut i min instruktionsbok;

5a7c7724e8d67_Skringar.JPG.5a74ae79525c359736f2767321e93474.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:
  • Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri.
  • Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning.
  • Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt.
  • Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn

Vad är förklaringen till att generatorn inte skall kopplas via skilereläet? 

 

Punkten för amperemetern samt solcellsregulatorn, vad tror du om att sätta den vid huvudströmbrytaren för förbrukare? eller skall man undvika att koppla för mycket på huvudströmbrytaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/10A_PWM-REGULATOR_SOLARMARE?id=06072

 

I deras beskrivning skriver dom att lastutgången EJ skall användas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Vad är förklaringen till att generatorn inte skall kopplas via skilereläet? 

 

Punkten för amperemetern samt solcellsregulatorn, vad tror du om att sätta den vid huvudströmbrytaren för förbrukare? eller skall man undvika att koppla för mycket på huvudströmbrytaren? 

Använder du Biltemas skiljerelä så titta på deras kopplingsschema!

--

Du kan gott koppla där, man behöver inte krångla till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Konstigt, det kan bero på att utgången endast klara 10A vilket kan vara lite lågt.

Jag har haft samma typ av regulator men för 30A och jag har alltid använt lastutgången (sen NÅGON glömt släcka på dass under vintern)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, bhemac säger:

Konstigt, det kan bero på att utgången endast klara 10A vilket kan vara lite lågt.

Jag har haft samma typ av regulator men för 30A och jag har alltid använt lastutgången (sen NÅGON glömt släcka på dass under vintern)

Ja för dom hävdar i sin produktbeskrivning att den regulatorn skyddar ditt batteri mot överladdning, överurladdning, överbelastning, kortslutning och omvänd anslutning. 

Men det var det som du menar att man gör på vissa regulatorer genom att använda lastutgången? 

Jag förstår inte varför dom ens då har portar för lastutgång om den inte skall användas? 

 

På tal om lite annat, en polare visade mig att det finns kombinerade kopplingsplintar/säkringshållare som man sätter direkt på batteriets poler, försökt googla men har ej lyckats hitta. Är det något du sett och har erfarenhet av? 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kvinnornasman säger:

Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn

Så om jag har fattat det rätt så drar jag minus som kommer ifrån förbrukarna till minusporten på regulatorns utgång för last. Men hur ska jag sen fortsätta ifrån regulatorn till batteriets minus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du ett överskådligt kopplingsschema från BlueSea med deras avskiljarrelä och huvudbrytare,

 

2018-02-09_07-30-16.jpg.6fe72424072299d82ac66902281b8e76.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

På tal om lite annat, en polare visade mig att det finns kombinerade kopplingsplintar/säkringshållare som man sätter direkt på batteriets poler, försökt googla men har ej lyckats hitta. Är det något du sett och har erfarenhet av? 

https://www.google.se/search?q=battery+pole+fuse&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj2jYaQppjZAhWF3SwKHdblCwAQsAQIVA&biw=2560&bih=1271#imgrc=_&spf=1518160918458

Använder de där små fyrkantiga på jobbet, lite dyra för privat bruk i min smak.

hehe fanns ju ganska hyfsade priser på några där.

Redigerad av Forsberg_se
pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...