Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

tvåpolig brytare eller ej.

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Så om jag har fattat det rätt så drar jag minus som kommer ifrån förbrukarna till minusporten på regulatorns utgång för last. Men hur ska jag sen fortsätta ifrån regulatorn till batteriets minus? 

Regulatorns batterianslutning dras till husbatteriets plus och minus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Regulatorns batterianslutning dras till husbatteriets plus och minus. 

Jo så långt är jag med. Det jag funderade över är om man nu bestämmer sig för att använda lastutgången. Så sa du att den regleringen vanligtvis sker på minussidan. Det jag inte riktigt får ihop kopplingen på lastutgången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Jo så långt är jag med. Det jag funderade över är om man nu bestämmer sig för att använda lastutgången. Så sa du att den regleringen vanligtvis sker på minussidan. Det jag inte riktigt får ihop kopplingen på lastutgången. 

Aha, jo minus till förbrukarna ska kopplas till lastutgången, normalt kopplar man ju till batteriminus direkt men det får man alltså inte göra här. 

Oftast kan man använda knappen på solregulatorn som huvudbrytare. Väldigt smidigt om man brukar bryta huvudströmmen när man lämnar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Aha, jo minus till förbrukarna ska kopplas till lastutgången, normalt kopplar man ju till batteriminus direkt men det får man alltså inte göra här. 

Oftast kan man använda knappen på solregulatorn som huvudbrytare. Väldigt smidigt om man brukar bryta huvudströmmen när man lämnar båten.

Okej, så när man drar minus från förbrukarna till solregulatorns lastugång så sköter regulatorn så att denna minuström går genom regulatorn och ut från minusporten i regulatorn till batteriets minus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Kvinnornasman säger:

Okej, så när man drar minus från förbrukarna till solregulatorns lastugång så sköter regulatorn så att denna minuström går genom regulatorn och ut från minusporten i regulatorn till batteriets minus? 

yes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En synpunkt när det gäller tvåpoliga brytare: I ett system med enpoliga brytare finns bara kortslutningsrisk mellan plus- och minusplinten före brytarna och vid varje förbrukare. När man har tvåpoliga brytare finns dessutom både plus och minus på samma brytare och risk för kortslutning där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär! Då har jag gjort om kopplingsschemat lite (inte så snyggt, jag vet). 

Jag har gjort om de utifrån tipset jag fått. Vad tror ni? Är det bra såhär? 

 

Mvh

Martin 5aa019edd4c8e_12v.jpg.90aacd309b35b9dc981f60d7eb46baf6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar enligt schemat måste du ha huvudbrytaren för förbrukare tillslagen för att solcellen ska ladda batteriet. Jag har kopplat solcellens regulator direkt till förbrukarbatteriet (via en säkring).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Bjorns_snipa säger:

Om du kopplar enligt schemat måste du ha huvudbrytaren för förbrukare tillslagen för att solcellen ska ladda batteriet. Jag har kopplat solcellens regulator direkt till förbrukarbatteriet (via en säkring).

Ja det har du ju rätt i. Jag fick via bhemac tipsat att solregulatorn skulle vara på samma punkt där man kopplade amperemätaren. 

Men nu när jag kollar på schemat och utgår från vad du skrivit så bör den gå direkt ja. Tack för detta:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amperemetern ska ju kopplas över ett shuntmotstånd och inte över säkring och brytare. Men det kanske bara är en felritning eller förenkling du gjort i figuren?

 

Jag hade dragit både plus och minus från förbrukarna till solcellsregulatorn om den skulle användas för styrning av förbrukare. Om man en dag i framtiden vill byta ut regulatorn, t.ex mot en MPPT-regulator, så finns ju möjligheten att den reglerar på plus i stället och den som byter den kanske inte läser elschemat så noga utan bara kopplar in den på befintliga kablar. Och blir överraskad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Tomas99 säger:

Amperemetern ska ju kopplas över ett shuntmotstånd och inte över säkring och brytare. Men det kanske bara är en felritning eller förenkling du gjort i figuren?

 

Jag hade dragit både plus och minus från förbrukarna till solcellsregulatorn om den skulle användas för styrning av förbrukare. Om man en dag i framtiden vill byta ut regulatorn, t.ex mot en MPPT-regulator, så finns ju möjligheten att den reglerar på plus i stället och den som byter den kanske inte läser elschemat så noga utan bara kopplar in den på befintliga kablar. Och blir överraskad.

Jag har gått efter detta "Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning." 

SÅ tanken är att jag kopplar i den direkt efter säkring och brytare. 

 

Jag är ännu inte säker på om jag skall använda lastutgången i regulatorn. Enligt tillverkarens manual skall den inte användas och jag funderar på om det är så för att jag har en av de klenare modellerna. Får kolla detta lite mer. Men lutar nog åt att jag inte kommer dra det via regulatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och något jag inte får ihop är varför man gör en regulator med lastutång för att sedan skriva att den EJ skall användas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Jag har gått efter detta "Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning." 

SÅ tanken är att jag kopplar i den direkt efter säkring och brytare. 

 

Jag är ännu inte säker på om jag skall använda lastutgången i regulatorn. Enligt tillverkarens manual skall den inte användas och jag funderar på om det är så för att jag har en av de klenare modellerna. Får kolla detta lite mer. Men lutar nog åt att jag inte kommer dra det via regulatorn. 

 

Jo, texten är (nog) riktig så tillvida att den talar om var du vill mäta, men den säger inte hur den kopplas in. Läs manualen, då ser du att du ska lägga in en shunt någonstans i den krets där du vill mäta. Du kopplar sedan amperemetern över shunten. Inte mot batteriplus som i din figur. Typ denna (stulen figur, shunten är mörkgrå saken som du ska rita in i din figur):

 

sshot-1.png.786e04f65dd1e40a9ad9990e92e550f3.png

 

EDIT: figuren visar en lite mer avancerad mätare, ska du inte mäta batterikapacitet så har en enkel Amperemeter bara dom två ledarna i mitten från shunten. Och det kan finnas amperemätare som klarar dina strömstyrkor direkt och som kopplas in i stället för shunten. Läs vad som gäller för den du tänker köpa.

 

Du kopplar alltså in den i serie med förbrukarna, inte tvärs över något (säkring, brytare) som i din figur.

 

---

Jag gissar att anledningen till att man skriver att lastutgången inte ska användas är att  regulatorn reglerar på minussidan. Risken finns ju att kunder kopplar in den felaktigt genom att tro att plus regleras och har en gemensam minus för allt. Av just det skälet påpekade jag att TS bör nog överväga att koppla både plus och minus från förbrukarna till regulatorn för att förenkla ett eventuellt byte i framtiden.

 

Risken finns ju även att någon i framtiden kopplar en förbrukare mellan plusskenan (plus från regulatorn) och batteriminus. Och då har man för den prylen missat batterivaktfunktionen. Så det är väl enklare för säljaren att säga "använd inte lastutgången" än att försöka förklara varför. Vilket jag inte ens är säker på att jag lyckats med här...

 

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Tomas99 säger:

 

Jo, texten är (nog) riktig så tillvida att den talar om var du vill mäta, men den säger inte hur den kopplas in. Läs manualen, då ser du att du ska lägga in en shunt någonstans i den krets där du vill mäta. Du kopplar sedan amperemetern över shunten. Inte mot batteriplus som i din figur. Typ denna (stulen figur, shunten är mörkgrå saken som du ska rita in i din figur):

 

sshot-1.png.786e04f65dd1e40a9ad9990e92e550f3.png

 

EDIT: figuren visar en lite mer avancerad mätare, ska du inte mäta batterikapacitet så har en enkel Amperemeter bara dom två ledarna i mitten från shunten. Och det kan finnas amperemätare som klarar dina strömstyrkor direkt och som kopplas in i stället för shunten. Läs vad som gäller för den du tänker köpa.

 

Du kopplar alltså in den i serie med förbrukarna, inte tvärs över något (säkring, brytare) som i din figur.

 

---

Jag gissar att anledningen till att man skriver att lastutgången inte ska användas är att  regulatorn reglerar på minussidan. Risken finns ju att kunder kopplar in den felaktigt genom att tro att plus regleras och har en gemensam minus för allt. Av just det skälet påpekade jag att TS bör nog överväga att koppla både plus och minus från förbrukarna till regulatorn för att förenkla ett eventuellt byte i framtiden.

 

Risken finns ju även att någon i framtiden kopplar en förbrukare mellan plusskenan (plus från regulatorn) och batteriminus. Och då har man för den prylen missat batterivaktfunktionen. Så det är väl enklare för säljaren att säga "använd inte lastutgången" än att försöka förklara varför. Vilket jag inte ens är säker på att jag lyckats med här...

 

Okej tack för informationen. I dagsläget har jag bara en voltmätare och när jag tänker efter kanske det räcker? Eller är det många som har en amperemätare? 

 

Förstår att det säkert kan bli missförstånd från köpare när man ska koppla in det, samt att det finns en risk för nästa ägare att ta fel. Men tycker ändå det är konstigt att tillverka en produkt med möjligheten (ger ju ändå en bra säkerhet att använda lastutgången) och sen inte ta tiden att skriva en manual om hur den skall kopplas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Manuell omkopplare
Vid "9. Skiljerelä" kan det väl vara bra att även ha en manuell omkopplare.
Då kan man manuellt koppla in förbukningsbatteriet om startbatteriet vid något tillfälle skulle vara dåligt av någon anledning.

 

Voltmeter
Det kan även vara bra att kunna koppla in voltmetern till startbatteriet och inte bara till förbrukningsbatteriet.
Lägg till en 3-vägs omkopplare och koppla till plus-ledningen efter respektive huvudsäkring så kan mittenläget vara helt frånkopplad voltmeter.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Bjorns_snipa säger:

Om du kopplar enligt schemat måste du ha huvudbrytaren för förbrukare tillslagen för att solcellen ska ladda batteriet.

Tanken med huvudbrytare och huvudsäkring är att de bryta allting. Behöver man sen en brytare för att bryta vissa förbrukare  Kallas även senilbrytare. Använder man lastutgången på regulatorn så kan den fungera som senilbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, per_62 säger:

Manuell omkopplare
Vid "9. Skiljerelä" kan det väl vara bra att även ha en manuell omkopplare.
Då kan man manuellt koppla in förbukningsbatteriet om startbatteriet vid något tillfälle skulle vara dåligt av någon anledning.

 

Voltmeter
Det kan även vara bra att kunna koppla in voltmetern till startbatteriet och inte bara till förbrukningsbatteriet.
Lägg till en 3-vägs omkopplare och koppla till plus-ledningen efter respektive huvudsäkring så kan mittenläget vara helt frånkopplad voltmeter.

Tack för tipsen! Skall ta en funderare på detta. 

Du menar alltså att lägga en manuell omkopplare vid samma ställe som jag har lagt in skiljereläet? alltså en kabel innan och en kabel efter skiljereläet? Som normalt är "off" så länge reläet funkar som det ska? 

 

Angående voltmetern, bör inte den i nuvarande schema mäta totala spänningen? Eller mäter den bara förbrukningsbatteriet pga av reläet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Tanken med huvudbrytare och huvudsäkring är att de bryta allting. Behöver man sen en brytare för att bryta vissa förbrukare  Kallas även senilbrytare. Använder man lastutgången på regulatorn så kan den fungera som senilbrytare. 

Okej, så i din båt stänger du normalt inte av huvudbrytarna när du lämnar båten? utan den kontrollen sköter regulatorn? 

 

I fall jag väljer att inte använda lastutgången, bör jag då koppla solcellsregulatorn direkt till batteriet? För om jag inte använder regulatorn som en senilbrytare så kommer jag nog att vilja slå ifrån alla huvudströmbrytare när jag lämnar båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, så i din båt stänger du normalt inte av huvudbrytarna när du lämnar båten? utan den kontrollen sköter regulatorn? 

 

I fall jag väljer att inte använda lastutgången, bör jag då koppla solcellsregulatorn direkt till batteriet? För om jag inte använder regulatorn som en senilbrytare så kommer jag nog att vilja slå ifrån alla huvudströmbrytare när jag lämnar båten. 

När jag lämnar båten slår jag av det jag vill ska vara avstängt men låter tex kyl, länspump mm vara på. Skulle något ligga och dra ström så att batterierna dras ur så slår regulatorn ifrån, dessutom får jag ett larm via SMS.

Om det kommer mystisk rök ur elsystemet så slår jag ifrån huvudbrytaren, samma om jag ska koppla om något.

När jag går hemifrån så slår jag inte av huvudströmmen heller. Den dagen kanske kommer men inte än.

 

Det finns en egen elcentral för "Navigation", där ligger plotter, radar, autopilot, VHF, lanternor mm. Denna central har en egen huvudströmbrytare eller rättare sagt en omkopplare där jag kan välja matning från husbank eller startbatteri. Den slår jag av så fort det är väl i maskin. Den går heller inte via lastutgången på regulatorn. Det finns en risk att man kan glömma denna, den dagen jag gör det så ska jag lösa det problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 

Jag har nu tittat lite på regulatorn i båten och där verkar det som att förra ägaren faktiskt kopplat både plus och minus till regulatorn. Om man skall göra detta i mitt elschema som jag bifogat så skall alltså pluskabeln gå från huvudsäkringen(förbrukarbank) till plus på solcellsregulatorn och sen vidare ifrån plus-lastutgång till förbrukarna? 

 

Såg även i mitt senaste schema att jag har dragit plus ifrån generatorn till pluskabeln strax innan skiljerelät, kan man ha det så? kommer startbatteriet laddas då eller måste jag dra den till pluspolen på batteriet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...