Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

18 timmar sedan, forgus31 säger:

Det man sparade på var förstås borrhålet vilket nya pumpen visade. Snålhet vinner sällan i längden. 145m borde ha varit 200m.

Det värsta med för grunda energibrunnar är att situationen blir ännu sämre när man byter ut värmepumpen efter x antal år.

Den nya värmepumpen kommer troligen att vara mera effektiv än den gamla så energiuttaget ur borrhålet blir ännu större och detta kommer att hända vid varje byte av värmepump de kommande 100 åren som borrhålet troligen överlever.

 

Om man köper en 6 kW värmepump med COP 3 behöver man ett 135 m borrhål.

När man byter ut den mot en 6 kW värmepump med COP 4 behöver hålet vara a150 m och med COP 5 behövs 160 m osv.

 

Det dummaste man kan göra vid en värmepumpsinstallaton är att snåla på borrningen. De är lite som att bygga en segelbåt med så grund och lätt köl att man måste gå för motor så fort der blåser mer än 4 m/s.

 

Räddningen för ett för grunt borrhål är att värma det under sommaren genom att värma brainvätskan på något vis. Detta blir billigare än att borra ett nytt hål, men dyrare än att borra ett djupare hål från början.

 

Rätt OT, men TS har ju själv deltagit i sidospåret.

 

Tillägg: Det var inte meningen att strö salt i såren. Jag ville bara föra ut budskapet lite tydligare till alla som läser detta. Borra gärna 20 - 30 m djupare än vad den värmepump du ska installera kräver.

 

Mackey

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Det dummaste man kan göra vid en värmepumpsinstallaton är att snåla på borrningen.

När vi installerade så försökte jag pruta. Det lyckades genom att de borrade djupare, 180m. I själva verket blev det några meter till, han som borrade körde lite extra så kunde han göra helg när han var klar. I slutet av säsongen hade vi runt 3°C plus i hålet så kapaciteten räckte bra. Men när kompressor nr 2 dog drog vi in fjärrvärme, pga utvecklingen på elpriset så blev årskostnaden bara lite större. Men hålet finns kvar precis som vår Högforss panna på 65kW.

--

Shunt till Aerotempern kan vara en motordriven shuntventil till en panna. Kan man nog hitta sopptipp/skroten. Stryning är nog enklast med Arduino. Jag har en motorstyrning som ska hamna i båten.

Det är bra att ta vara på saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återgång till båt och truckmotordiskussionen:

Som gammal eltrucksförare blir jag lite nyfiken på hur du tänkt lösa kylningen av atletmotorn i båten? 

När motorn sitter i en truck går den några sekunder på platt betonggolv,  stannar medans man plastar av pall å dyligt, kör nån sekund igen osv osv. Dvs oerhört mycket lägre belastning/värmeutveckling än att pressa fram en båt i timmar i "konstant uppförslut". 

I trucken sitter en fläkt som kyler konstant hela arbetspasset och det blåser rejält varmt ur luftutblåset! Förvisso säkert värme från elektronik och hydraulpump också, men ändå..

Tänkte du sätta nån vattenkylmantel på motorn eller köra luftkylt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-03 på 16:57, mikael_matsson säger:

Lite återgång till båt och truckmotordiskussionen:

Som gammal eltrucksförare blir jag lite nyfiken på hur du tänkt lösa kylningen av atletmotorn i båten? 

När motorn sitter i en truck går den några sekunder på platt betonggolv,  stannar medans man plastar av pall å dyligt, kör nån sekund igen osv osv. Dvs oerhört mycket lägre belastning/värmeutveckling än att pressa fram en båt i timmar i "konstant uppförslut". 

I trucken sitter en fläkt som kyler konstant hela arbetspasset och det blåser rejält varmt ur luftutblåset! Förvisso säkert värme från elektronik och hydraulpump också, men ändå..

Tänkte du sätta nån vattenkylmantel på motorn eller köra luftkylt? 

Motorn skulle driva en hydraulpump till lyften på en höglagertruck så där blev gott om vilopauser. Känns som jahg hellre väljer en BLDC från det Litauiska företaget. Det ärGolden motors som väl är  Kinamotorer. Finns även vattenkylningsmantel hur bra det nu fungerar. Annars är det ju inte oändligt med energi i batteriet så man är nog försiktig med pådraget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina kunskaper om truckar är begränsad men jag antar att motorerna har inbyggda kylfläktar som de flesta motorer har. Golfbilar har det i alla fall.

Fläkten som blåser varmluft tror jag kyler fartreglaget, det blev mycket värme på äldre truckar där farten reglerades med motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Mina kunskaper om truckar är begränsad men jag antar att motorerna har inbyggda kylfläktar som de flesta motorer har. Golfbilar har det i alla fall.

Fläkten som blåser varmluft tror jag kyler fartreglaget, det blev mycket värme på äldre truckar där farten reglerades med motstånd.

Motorn har nog en skaplig fläkt. Den är ju en viktig del för effektklassningen. Ju kraftigare kylning desto högre märkeffekt. Sen kan man förstås villkora efter driftfall men varför skulle tillverkaren spara på kylning?  Men vilken motor jag än väljer ser jag ett problem. Hur hittar jag en koppling mellan elmotorn axel och s-drevet?  Mekanisk verkstad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, forgus31 säger:

Men vilken motor jag än väljer ser jag ett problem. Hur hittar jag en koppling mellan elmotorn axel och s-drevet?  Mekanisk verkstad? 

Det går naturligtvis att fixa. Men vill man behålla ett gammalt S-drev? Som dessutom ger en ganska stor förlust.

Det finns ju "elektriska S-drev" men inte direkt billiga. Antagligen billigare att konvertera till rak axel.

Själv väntar jag på ett par podmotorer till anständiga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greenstar Marine har nyligen ordnat ett "showroom".
Kanske kan vara intressant om du inte har annat för dig?


Givetvis anländer du mäkta ståndsmässigt med elbil! :-)


 

greenstar.showroom.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thomas-1 säger:

Greenstar Marine har nyligen ordnat ett "showroom".
Kanske kan vara intressant om du inte har annat för dig?


Givetvis anländer du mäkta ståndsmässigt med elbil! :-)


 

greenstar.showroom.png

Intressant. Ettt sätt att slippa fila till en koppling för S-drevet till elmotor. Inga friktionsförluster i S-drevet. inga priser heller! vad är man rädd för. Inga priser brukar innebära svindyrt, ! Förbrett för återförsäljare som ska ha sitt pålägg på mackan. Men alla måste leva det är klart. Fint Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att borra in en propelleraxelhylsa i båten? Ett snett hål genom botten och 20 kg glasfiberlaminat, ett trevligt tidsfördriv? eller bara svårt och jättetråkigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, forgus31 säger:

Är det svårt att borra in en propelleraxelhylsa i båten? Ett snett hål genom botten och 20 kg glasfiberlaminat, ett trevligt tidsfördriv? eller bara svårt och jättetråkigt?

Tråkig arbetsställning men inga problem. Min båt tillverkades både med S-drev och rak axel. Ta bort drevet, stoppa in propelleraxelröret i hålet för där drevet satt och plasta upp en skedda eller så har man inget rör utan bara ett stöd för axeln. Ett ganska enkelt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gammalt 110 s-drev på garagevinden. Det har legat där bara för att finnas tillgängligt ifall jag vill göra mig en elbåt med s-drev.

Jag borde leva till ungefär 130 bast för att hinna med allt jag tänkt mig...

Jag tycker att man utan tvekan skall ta bort den övre vinkelväxeln och ställa motorn vertikalt för att slippa förlusterna från åtminstone en vinkelväxel. Så ser ju proffstillverkade eldrev ut också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Faderullan säger:

Jag borde leva till ungefär 130 bast för att hinna med allt jag tänkt mig...

 

Behövs inte, ny ställen, nya projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Behövs inte, ny ställen, nya projekt.

Det var faderulingen ett av de bästa snilleblixtarna idag. Är det ingen nedväxling i vinkeln? Kan vertikala axeln skarvas på en koppling till motorn  känns ju som ett lätt svarvjobb för en hylsa  klarar motorn vertikal montering utan stödlager? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotorn brukar behöva en nedväxling runt 3:1. Kuggrem brukar ha minst förluster och dessutom, bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt strå till stacken, rak axel, rejält lagerad, kuggrem till motorn så man kan få till en optimal utväxling.

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Pentax säger:

Mitt strå till stacken, rak axel, rejält lagerad, kuggrem till motorn så man kan få till en optimal utväxling.

 

:rolleyes:

Ja, antagligen har ett fungerande drev ett visst värde så kanske blir den raka axeln en billigare lösning. Enklare och effektivare blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna en pinsam sak för er, jag beställde en ny motor till gamla forgusen. Mässor är förädiska. Jag gick på båtmässan i förrgår, kom in från spårvagnen vid "kärring cross"(korsvägen på göteborska) och första montern var Dalslands kanal. Den ställde om mig och min tanke om eldrift på forgusen. Nu blir det en VP 1-20 med nytt segeldrev och på sin höjd en hybrid då jag inte bara kan sluta tänka på eldrift som jag snöat in mig på. Så jag fortsätter med de tokerierna. Fungerar det sedan bra att tasig fram med lagrad elenergi kan jag byta till en motorlös båt med en testad elmotorlösning och kopiera det som testats fram i forgusen. Den nya motorn har en 115A generator och en fråga har ställts i vp-montern: "kan generatorn kopplas till lithiumbatteri?" 115A under en timme eller två blir jobbigare än vanligt, dels för generatorremmen men håller den för full effekt kontinuerligt? Blybatteriet är ju jättesnällt mot både förbrukare och generatorer med det förhållandevis stora inre motståndet. Jag får svar senare då det inte var nån vanlig fråga. Vi gissade dock tillsammans att generatortillverkaren nog byggt in en maxströmsfunktion för att undvika alltför många uppbrända generatorer och garantiutbyten som kan bli dyrt. Jag lovade dock att starta den nya pentan från ett blybatteri för att rädda startmotorn från överbelastning. 

Jag är ledsen men så kan det gå när man går på en frestande mässa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur kom det sig att du valde VP?

Är du gjord av pengar?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, forgus31 säger:

Nu blir det en VP 1-20 med nytt segeldrev och på sin höjd en hybrid då jag inte bara kan sluta tänka på eldrift som jag snöat in mig på

 

En kraftig elsnurra skulle kunna vara ett bra komplement. Eller två pod-motorer, det skulle ge bra manöveregenskaper också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på pod-motorer, det verkar finnas en hel del. Även styrbara.

Denna finns med upp till 10kW effekt, 680 RPM och 94% verkningsgrad.

 

podmotor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon mer info om den än bilden?

Vore intressant att se varifrån den kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, jonas2307 säger:

Har du någon mer info om den än bilden?

Vore intressant att se varifrån den kommer.

Jag kollade på bilder när jag sökte på "electric pod drive". Det finns många, just denna verkar komma från Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Mackey säger:

Men hur kom det sig att du valde VP?

Är du gjord av pengar?

 

Mackey

Men herreje dä ä la te båden. Den blev inte så dyr som jag tyckt tidigare och så är den så tjusigt grön. Installerad ink s-drev drygt 100 papp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, bhemac säger:

 

En kraftig elsnurra skulle kunna vara ett bra komplement. Eller två pod-motorer, det skulle ge bra manöveregenskaper också.

Javisst. På badbryggans en sida en vridbar utombordare med 8-10 kW pannkaksmotor. Har en 4,5 Hk Evinrude med skrotad motor. Tagit splineskopplingen från vevaxeln. Kanske får ihop den istället. Vridbar blir det lite som bogpropeller i aktern. Helst skulle en liten elmotor sköta vridningen. Eller en drag/tryckwire som på rattstyrda småbåtar. Lämpligen vänder man på styrvajern så rattänden sätts på utombordaren så man kan vrida ett varv.  Kanske styrstag? Vi får se om det blir praktik eller bara tomt prat som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett någon pod-motor som var elektriskt styrbar dvs man kan ha en fjärrkontroll med både styrning och fartreglage. Skulle vara läckert. Tyvärr lär det nog bli dyrt.

Att plocka bort S-drevet och ersätta med en generator och en vanlig pod-motor kan bli överkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på pod-motorer för något år sedan. I många fall hittade man något finstilt om att de inte rekommenderades för saltvatten. En del rekommenderade inte heller att motorn är ständigt sjösatt. De här motorerna verkar oftast vara avsedda för sjöar där förbränningsmotorer är förbjudna. Oftast sjösätts båtarna bara medan de används. Värt att kolla två gånger innan man klickar på"order". Ladda ner manualen, oftast framgick de här begränsningarna inte i nätshopen men nog i manualen.

I övrigt borde  en svängbar pod-motor vara helt underbar när det gäller tystnad och manövrerbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De traditionella pod-motorerna har nog mest använts vid fiske på floder och i insjöar. Men jag har sett flera för saltvatten. Troligen kommer dessa mer och mer, hybriddrift har framtiden för sig eftersom motorn kan placeras ganska fritt.

Tyvärr verkar priserna forfarande vara ganska fantasifull $5-10.000. Då är det visserligen inkl propeller och fart reglage.

De styrbara verkar kunna svänga 180°, de kan monters dragande vilket brukar förbättra verkningsgraden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...