Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
raol

Båtmässan Gbg 3-11 feb 2018 - vem ska dit?

Rekommendera Poster

Om några dagar är det dags för mig att besöka båtmässan här i Gbg för första gången. Jag vet att många av er har varit där ofta förr och är rätt blasé, men kanske är det några av er som ska dit. Jag tycker alltid det är kul att träffa nytt folk, så jag hoppas jag träffar på några maringuidare. Inte för att jag skulle känna igen särskilt många, men ändå. :)

Vad har ni för bra mässtips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går dit på söndag och troligen en sväng på måndagen också när det är lite lugnare. Söndagen har bra scenprogram, sedan är det alltid kul att frestas av alla tillbehör man ska ha (enligt branschen). Och Klassiska avdelningen är underbar./C

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar, då har jag missat My Dog och motorcykelmässan.... 

Jag går väl dit en sväng på lördagen, utan hund, då....

Alltid köper man väl någon kryddstark korv, något glasögonputsmedel, några polkagrisar och salta lakritsstänger, något universalputsmedel eller någon ny totalt oanvändbar bergskil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar några dgr i göteborg  nästa vecka. Tänkte mej inte för.

Rizk finns att det "ska gås"..

Får isf försöka leta i gamla trådar efter nån vettig anledning.

Jag behöver ju inte köpa nåt vad jag kan komma på och om jag skulle komma på nåt så finns det bekvämare, mindre köiga och nökiga metoder å platser.. ja ja.. vi får se.

Lycka till å hoppas det blir bra för dej som ska.. vi kanske ses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

Alltid köper man väl någon kryddstark korv, något glasögonputsmedel, några polkagrisar och salta lakritsstänger, något universalputsmedel eller någon ny totalt oanvändbar bergskil.

 

Brukar alltid va i Stockholmstrakten när båtmässan går av stapeln i Göteborg. Har barn och barnbarn som fyller år när Göteborgsmässan går av stapeln. Både i fjol och i år har/hade jag åtagande som jag inte kunde komma ifrån på hemmaplan.

Åkte en sväng på mässa. Veteranbåtarna är ju alltid mycket trevligt. Den stora mässhallen är ju nåt som totalt kan kvitta - där finns inte en enda riktig båt utställda. Det fanns enligt uppgift två segelbåtar. Den ena såg jag en skymt av men inte den andra. Å andra sidan kvittade det, då de varhelt ointresanta för min del.

 

Letade länge innan jag hittade trappan upp till tillbehörsavdelningen. Hittade bara en enda utställare av båttillbehör. Sen var det försäljare av skoputsmedel korv oliver mm. Köpte några korvar.

På väg hem fick jag se en annan trappa som gick upp, och dristade mig gå upp och kika. Där var alla båttillbehörsutställarna. Jag har tydligen inte förmågan att se runt hörnet.

Jag skulle aldrig ha gått upp en andra gång - det blev dyrt. Eller kanske billigt. Inköpte ett ankarspel med tillhörande kätting, som jag var på gång att köpa ändå och som jag funderat på i flera år.

så mässbesöket blev ändå lyckat ändå. Ankarspelet är monterat och klart och fungerar alldeles utmärk.

 

Korven däremot, skall jag nog klaga på - om jag skulle drista mig att åka till mässan en  vardag. Den tog slut ganska snart efter hemkomsten.:o
 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då har jag varit där. Så otroligt många båtar! Men förutom jollarna på andra våningen så var där bara två segelbåtar, som dessutom var stympade (köl, roder och rigg var väck, så klart).

Hälsade på i Maringuidens lilla bås.

På flera håll var det riktiga fynd att göra. Tyvärr var jag inte så förberedd på det, annars hade jag kunnat skaffa fler fall och skot till bra priser, men jag var osäker på mått. Nu chansade jag på ett dyneemafall till focken (det nuvarande är rätt slitet) och sen en tunn dyneemalina som jag ska göra lazyjacks av. För "kaffepengar".

Hade lätt kunnat gå runt där en hel dag, men jag kom iväg hemifrån sent och hade en tid att passa hemma, så det blev bara ca 3.5 timmar.

Såg ingen jag kände, eller kände igen, förutom en granne hemifrån Hunnebo, men han stod och krängde nån båt eller motor och var upptagen med en kund.

Ett projekt från en kurs på Chalmers stod på visning på andra våningen. Det ska bli en tävlingsbåt för en universitetstävling i Italien i september. Superlätt skrov som är helt täckt, och sen ska båda i besättningen hänga i trapets långt ut. Ca 4 m långt skrov som i halvfärdigt skick tydligen vägde 40 kg. Gissar att båten väger drygt det dubbla när den är komplett. Jättedjupt (gissar 3-4 m) sticksvärd och ett djupt roderblad. Ofantligt hög mast och över 30 kvadratmeter segel ska på! Men så är den optimerad för lättvind, enligt killen som stod där.

En reflektion är att utombordare i dag är gigantiska. Det sitter en gammal 150-hästare på en båt nära vår båtplats, och den är mindre än en modern 70-80-hästare. En modern 150-hästare är ju helt grotesk i jämförelse. Jag stod intill en 350-hästare och motorn var lätt 20-30 cm längre än mig från marken och upp. Och jag är 178-179. Omkretsen vid motorns största ställe måste ha varit närmare tre meter!

Men den här gulliga 2.5-hästaren med bullig retrokänsla gillade jag! :)

utis.jpg.457ff8854a9f2c30ff36ded837b3f334.jpg

Jag kommer definitivt gå dit nästa år. Då förberedd med större budget, mått för allt jag kan tänkas behöva/vilja köpa, och mycket mer tid. Jag gillade det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har även jag/vi varit där på familjens årliga besök.

 

Min spontana reflektion är:

- Rörigare än tidigare. Man hade även tillbehör på nedre plan och olika båttyper var lite utspridda där de verkar ha råkat få plats. Mycket svårare än tidigare att få någon överblick.

 

- ENORMA mängder mindre DC och RIB. Fler än någonsin, känns det som. Båtar jag inte är ett dugg intresserad av. Finns det verkligen avsättning för alla dessa ?

 

- Väldigt lite folk för att vara en söndag. Knappt någon trängsel eller köer alls.

 

- Tunnare. Riktiga bottennappet var WATSKI som bara hade ett litet bås för att dela ut kataloger. Eller rättare sagt - man fick hämta dem själv, då tjejen i båset inte brydde sig så mycket.

 

- En del fruktansvärt oengagerade "säljare" i montrarna. Visserligen var det dagen efter lördagkväll, men antalet tjejer som ogenererat sitter och gäspar stort med gapande mun mot förbipasserande  utan att ens dölja hur trötta och ointresserade de är av att vara där förvånade.

 

- Ogenomtänkt att placera ett företag som gör fotanalys och sålde skoinlägg mitt bland tillbehörsutställarna där ventilationen inte var på topp. Det osade fotsvett i hela det området....

 

- Svindyra priser för tilltugg, priser som dessutom doldes. En liten påse brända mandlar kostade t ex 100:-. Mängden ost-, godis- och charkförsäljare verkade dessutom ha ökat.

 

Var mässan värd ett besök ?  Ja, absolut. Även om den var en av de sämre på länge, enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan 11-14 på lördag var det då rejält tjockt med folk. Fick gå i snigelfart på många ställen för att det var så packat. Folkmängden på lördagen kanske bidrog till tröttheten hos en del i personalen på söndagen?

 

Jag tyckte det var märkligt med ost- och godisförsäljare på en båtmässa, men det är väl utfyllnad. Ögonoperationer fanns det ett stånd som marknadsförde, men det känns i alla fall lite relevant. God syn är ju bra att ha när man kör båt.

 

Marknaden för de där båtarna finns nog. Majoriteten av fritidsbåtarna i Sverige är väl öppna eller halvöppna båtar mellan 4.5 och 7 m, med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-03 på 23:00, raol säger:


Jag kommer definitivt gå dit nästa år. Då förberedd med större budget, mått för allt jag kan tänkas behöva/vilja köpa, och mycket mer tid. Jag gillade det!

 

Om det är nåt du behöver, så håller båtaffärerna samma pris i de vanliga affärerna på just de prylarna - det samma gäller när båtmässan i Stockholm går av stapeln i början pånästa månad.

 

https://www.hjertmans.se/

https://www.seasea.se

http://www.erlandsonsbrygga.se/

https://www.watski.se/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och hustrun gick väl runt i omkring fyra timmar.

Köpte inget att äta eller dricka där inne, för dyrt och för långa köer.

Ägnade mest tid till veteranbåtsutställningen och tillbehören på andra våningen. 

 

De nyproducerade båtarna vi kollade var Nordstar, Targa och Viknes. Viknes och Nordstar är dom som faller oss i smaken, främst Nordstar, men konstaterar att vår 16 år gamla hyttbåt är väl så genomtänkt, det är ju bara modernare material och utrustning i Nordstar som skiljer sig, och några milijoner kronor. Nimbus hade som vanligt "ingen produkt som matchade vårt kundsegment" däremot nochalanta representanter.

 

Kollade även på fransyskan, Rhea, trevlig båt, men för liten för oss, men denna hade ett väldigt trevligt lås i skjutdörren.... Dessvärre visste inte representanten varifrån detta kom, ja "det är nog franskt"....

 

Handlade litet prylar, ny kikare med pejlkompass, en radioanenn med inbyggt jordplan, SSRS flagga, så köpte hustrun ett par nya båtskor till mig som jag fick i födelsedagspresent.

 

Men jag undrar vem som köper 50 meter blyad ankarlina i en stor hink och släpar med sig hem från båtmässan... jag såg att minst två butiker sålde sådana.

På en hem- och villamässa en gång, köpte jag en tung luftafuktare som släpades hem på femmans spårvagn, det gör jag inte om....

 

En snabbtitt på "onödighetsförsäljarna" konstaterade att försäljarna av sekatörer var överrepresenterade... Puts och polermedel, mirakelmedel, har funnits i alla år, men montern med hundleksaker var ny för i år, kanske blivit kvar sedan "My Dog" ... och då även varit kvar under motorcyklemässan....?

 

Avslutade utflykten med ett besök på en närbelägen kinarestaurang, tre- respektive fyrarättersmiddag för två personer till samma pris som två räksmörgåsar och två koppar kaffe skulle kostat inne i mässhallarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag, tisdag ska jag dit.

Hoc coactus sum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, bhemac säger:

Idag, tisdag ska jag dit.

Hoc coactus sum


Jobb?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, raol säger:


Jobb?

 

Nja, jag följer med "barnen" som läser klass 8. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara lite mindre folk i år, ingen trängsel direkt. Antal utställare verkar vara mindre, mindre importörer med udda produkter saknas.

Maten var däremot riktigt bra.

Jag roade mig med att gå runt och zooma in/ut på olika plotters. Klart intressant, e är väldigt olika snabba.

Ett par lakritsremmar och en japansåg blev i alla fall inhandlat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte idag mässan som brukar vara ett skönt inslag inför vårens aktiviteter som närmar sig snabbt.

 

Som några tidigare nämnt. Va lite folk?

Söndag borde ju inte vara så glest men såg på flera ställen helt klart fler anställda än besökare. Väldigt lite kö till ombordstigning eller till att få ställa frågor till handlarna.

Undrade när jag gick bland ribb och styrpulpet hur det egentligen gått för en del handlare? Inte den mest positiva utstrålning jag sett på flera ställen 

 

På de lite större båtarna var det inte alls samma trängsel som jag upplevt 2015/2016...

 

Klämde o kände på flera pryttlar, riktgt skön atmosfär och för mig & en lång härlig förmiddag.

 

Köpte in en uppsättning förtöjningar och längre tampar för naturhamn.

Utrustning för polering/lackförsegling inhandlades.

 

I övrigt en helt ok båtmässa med bra erbjudanden och intressanta montrar.

 

Ps, fick lite inspiriation då jag besökte Strömstad Spa och gick längs kajen och tittade på alla de båtar som låg i hamn.

Grym helg! 😍😎

 

Mvh

Salty

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen passade de flesta på att vara där första dagen (lördag förra veckan). Packade som sillar!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Packade som sillar!

Då skulle du varit med förr! Sista dagen hade många fått sig en eller annan stänkare, kompisen köpte en seglarjacka, normalt (bra) mässpris 1600 men 400 från en nästan dyngrak utställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:

Uppenbarligen passade de flesta på att vara där första dagen (lördag förra veckan). Packade som sillar!

 

Det förklarar varför många utställare var både gäspiga och ointresserade på söndagen. De var - som jag trodde - bakis, helt enkelt....:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyngrak dyngpackad å full som en kastrul har jag hört men inte packad som en sill. Alltid ser man nåt nytt uttryck.

Kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...