Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Castwebb

Viktskillnad

Rekommendera Poster

Hej. Vad väger en komplett motor (utan drev) torr 4,3l V6 år runt 1990 och vad väger en 5,7l v8 samma år och även den torr utan drev? Hittar det ingenstans på nätet. Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill ha skillnaden kan du ju jämföra vikterna med drev. (Om det är samma drev på bägge motorerna.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Eld- säger:

Om du bara vill ha skillnaden kan du ju jämföra vikterna med drev. (Om det är samma drev på bägge motorerna.)

Hur tänkte du nu? Skall jag väga motorerna en för sig eller menar du att man kan fråga någon som vet var motorn väger med eller utan drev då vikten för varje motor inte är det viktiga utan skillnaden emellan dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte hittar torrvikt utan drev på nätet så borde du ändå kunna hitta totalvikt med drev på nätet. Om set nu är skillnaden som är viktig.

 

Vad ska du ha uppgiften till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Eld- säger:

Om du nu inte hittar torrvikt utan drev på nätet så borde du ändå kunna hitta totalvikt med drev på nätet. Om set nu är skillnaden som är viktig.

 

Vad ska du ha uppgiften till?

Jag skall räkna ut viktfördelning i min båt då jag har bytt ifrån en v6 (original) till en v8 (för stor för båtens bästa) med plasering av div utrustning och annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Castwebb säger:

Hej. Vad väger en komplett motor (utan drev) torr 4,3l V6 år runt 1990 och vad väger en 5,7l v8 samma år och även den torr utan drev? Hittar det ingenstans på nätet. Tack för svar

Håller med, vikten på inombordare verkar vara "hysch hysch", åtminstone när man googlar Mercruiser.
(Anar av ovanstående svarsinlägg att du menar just motorfabrikatet Mercruiser även om du råkade glömma att påpeka detta. Shit happens. ;-)

För att få bra trovärdighet på en länkad internetkälla så är väl fabrikantens egen databas bäst. (I andra hand kan man nog ofta tröska många olika källor och "medelvärdesbilda" sig en hyfsad uppfattning.)


Löjligt egentligen, varför "hymlar" välkända globala motorfabrikanter med motorns egenvikt?
Vete katten, har hittills googlat Mercruisers gratismanualer nån timme utan vettigt svar.

Finns pdf-manualer och sajter för olika ändamål...
1. Bruksanvisningar (owners manual).
2. Verkstadsmanualer (workshop manual)
3. Diverse reklam-specifikationer (Enbart i försäljningssyfte, självklart är vissa egenheter hos motorn utelämnade - typ vikten - om konkurrenterna har bättre värden.)
4. Specifikationer (specs). Här finns ofta jämförelsetabeller med grundläggande motoregenskaper. Men nej, inte ens här finns motorns vikt/massa redovisad.
4a. Har även hunnit googla en smula på "power-to-weight ratio" utan resultat.
[En mycket intressant kvot annars vid motorval hos båtar, skrovets flytkraft tål knappast hur tunga motorer som helst. För vet man en motors hästkraftsantal (power) samt denna kvot så är det bara att baklängesräkna fram motorns egenvikt/massa torr.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Physical Specifications

The Mercruiser 5.7 weighs 888 pounds dry. The engine is 13 inches in length, 22 inches high and 30 inches wide. It has 350 cubic inches of displacement and a bore and stroke of 4.00 x 3.48. Displacement is the combined measurement of the volume inside the cylinders that is displaced by the pistons. The compression ratio is 9.4:1

 

Hittade detta om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MERCRUISER 4.3L SPECIFICATIONS

TYPE V6 petrol engine

RATED HP 220

DISPLACEMENT 4.3lt

WEIGHT 353kg

BORE x STROKE 101.6 x 88.4mm

 

Samt detta. Bara att räkna😉.

402.7 - 353= 49.7kg.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, patrikflink säger:

Physical Specifications

The Mercruiser 5.7 weighs 888 pounds dry. The engine is 13 inches in length, 22 inches high and 30 inches wide. It has 350 cubic inches of displacement and a bore and stroke of 4.00 x 3.48. Displacement is the combined measurement of the volume inside the cylinders that is displaced by the pistons. The compression ratio is 9.4:1

 

Hittade detta om det hjälper.

Försökte just påpeka att vid internetsök så påträffas diverse svar av olika trovärdighet.
För att understödja ett visst foruminlägg så bör man alltid ange källan, alltså ge en "källhänvisning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Försökte just påpeka att vid internetsök så påträffas diverse svar av olika trovärdighet.
För att understödja ett visst foruminlägg så bör man alltid ange källan, alltså ge en "källhänvisning"

www.mercurymarine.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu! Hade du Cobra drev? Satt dom inte ihop med OMC Fordmotor eller är jag helt ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, patrikflink säger:

Vänta nu! Hade du Cobra drev? Satt dom inte ihop med OMC Fordmotor eller är jag helt ute och cyklar?

Ja jag har Cobra drev. Nej det är GM motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, patrikflink säger:

www.mercurymarine.com

Tack för källhänvisningen sent omsider.

Min egna källbedömning...
Tror både jag och TS hittat och har undersökt den. Alla är fria att bedömma annorlunda men för mig är det "kategori 3 diverse reklamspecifikationer" enligt mitt förra inlägg.
Tyvärr omfattar hela den sajten bara  nutida motorer, tror både jag och TS undersökt och läst tillräckligt på den!? Vill påminna om att TS Castwebbs frågeinlägg gäller motorer från runt 1990.
Ford eller annan underleverantör, visst borde motorns egenvikt vara jäkligt lätt att mäta/väga samt ärligt redovisa!!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thomas-1 säger:

Tack för källhänvisningen sent omsider.

Min egna källbedömning...
Tror både jag och TS hittat och har undersökt den. Alla är fria att bedömma annorlunda men för mig är det "kategori 3 diverse reklamspecifikationer" enligt mitt förra inlägg.
Tyvärr omfattar hela den sajten bara  nutida motorer, tror både jag och TS undersökt och läst tillräckligt på den!? Vill påminna om att TS Castwebbs frågeinlägg gäller motorer från runt 1990.
Ford eller annan underleverantör, visst borde motorns egenvikt vara jäkligt lätt att mäta/väga samt ärligt redovisa!!?

Håller med till 100% med svårt att hitta, men jag tror även om du kör Volvo Penta, Mercrusier, OMC osv från GMs block så skiljer det lite på kringutrustning. Volvo Pentas avgaslimpor är tex lättare än Mercrusiers, finns ju även aluminium limpor . 

Visa motorer har ju till och med aluminium insug, bara där har man besparing på vikt. Värmeväxlare väger en del också med hel eller halvsats. Olika generatorer m.m. Kan vara därför svårt att hitta exakta vikter. 

Men jag kan väga denna när limpor har kommit från USA, aluminium limpor såklart. Sitter även mindre startmotor och aluminium insug. Även fördelare bör vara lättare.

mms_img1588931683804537746_01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Ja jag har Cobra drev. Nej det är GM motor. 

Satt motor och drev original ihop? Om det gjorde det så bör det vara en OMC motor (V6:an) med ett GM block. Bifogar en länk med lite info om Cobra drev och OMC.

http://www.marinshopen.se/motorguiden/fakta-historik/omc-cobra-sterndrive

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, patrikflink säger:

Håller med till 100% med svårt att hitta, men jag tror även om du kör Volvo Penta, Mercrusier, OMC osv från GMs block så skiljer det lite på kringutrustning. Volvo Pentas avgaslimpor är tex lättare än Mercrusiers, finns ju även aluminium limpor . 

Visa motorer har ju till och med aluminium insug, bara där har man besparing på vikt. Värmeväxlare väger en del också med hel eller halvsats. Olika generatorer m.m. Kan vara därför svårt att hitta exakta vikter. 

Men jag kan väga denna när limpor har kommit från USA, aluminium limpor såklart. Sitter även mindre startmotor och aluminium insug. Även fördelare bör vara lättare.

mms_img1588931683804537746_01.jpg

Det är ju sant att det finns olika vikter för olika delar till olika motorer. Men det jag undrar över är ju generellt hur mycket mer väger en "normal" V8:a än en V6:a utan limpor, generator mm vad väger 2 extra cylindrar? Kan man inte ta vikten på en v6:a dela på 6 och gångra med 2 så får man skillnadsvikten på motorerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, patrikflink säger:

Satt motor och drev original ihop? Om det gjorde det så bör det vara en OMC motor (V6:an) med ett GM block. Bifogar en länk med lite info om Cobra drev och OMC.

http://www.marinshopen.se/motorguiden/fakta-historik/omc-cobra-sterndrive

Ja det är ju OMC motor både 6:an och 8:an men gm block då. Är det skillnad på blocket om det är en OMC motor eller en mercruiser eller vad är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Castwebb säger:

Det är ju sant att det finns olika vikter för olika delar till olika motorer. Men det jag undrar över är ju generellt hur mycket mer väger en "normal" V8:a än en V6:a utan limpor, generator mm vad väger 2 extra cylindrar? Kan man inte ta vikten på en v6:a dela på 6 och gångra med 2 så får man skillnadsvikten på motorerna?

Ring Krilles motor Eskilstuna eller Niklas Motormekano i Nyköping. Dom bör ha några motorer liggande, tippar på Niklas. Mycket kompetent kille som har hjälpt mig med diverse motorarbeten genom åren. Han kan nog väga åt dig eller svara på en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Castwebb säger:

Ja det är ju OMC motor både 6:an och 8:an men gm block då. Är det skillnad på blocket om det är en OMC motor eller en mercruiser eller vad är skillnaden?

Ingen skillnad förutom det jag skrev tidigare. Samma junk grundmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett par länkar. Vet inte inte hurpass relevanta de är men...
Freshwater cooling reduces cylinder wall condensation and adds 24kg to the dry engine/drive weight of 393kg, not bad considering the cylinder heads and block are cast iron – none of that newfangled alloy here!
Gäller 4,3L MPI. Källa: tradeboats.com.au


Här en tabell med vikten hos några motorer inklusive drev.
[Vad händer egentligen med en motors vikt om den förlängs från V6 till V8, allt annat lika?
Givetvis tillkommer nya kilon i motorblock, kolvar etc. Även vevaxeln måste kanske få  kraftigare dimension med tanke på att effekt-uttaget ökar 25%, åtminstone nära utgående axeln. (För att inte tala om viktökningen hos övriga propeller/drev-installationens detaljer för att möta det ökade effektuttaget med bibehållen slitagestyrka. Tänker att varje motortillverkare frestas att nagga slitstyrkan i kanten för att öka försäljningen på kort sikt. Nå,  du TS Castwebb har nog koll på detta och ekonomiska muskler nog att slanta upp ifall något i drivlinan oväntat - om något år eller så - pajar.)]


Bildkälla: sterndrives.com.
Översättning pounds till kilogram: convertworld.com.
 

mercr.tabell.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Hittade ett par länkar. Vet inte inte hurpass relevanta de är men...
Freshwater cooling reduces cylinder wall condensation and adds 24kg to the dry engine/drive weight of 393kg, not bad considering the cylinder heads and block are cast iron – none of that newfangled alloy here!
Gäller 4,3L MPI. Källa: tradeboats.com.au


Här en tabell med vikten hos några motorer inklusive drev.
[Vad händer egentligen med en motors vikt om den förlängs från V6 till V8, allt annat lika?
Givetvis tillkommer nya kilon i motorblock, kolvar etc. Även vevaxeln måste kanske få  kraftigare dimension med tanke på att effekt-uttaget ökar 25%, åtminstone nära utgående axeln. (För att inte tala om viktökningen hos övriga propeller/drev-installationens detaljer för att möta det ökade effektuttaget med bibehållen slitagestyrka. Tänker att varje motortillverkare frestas att nagga slitstyrkan i kanten för att öka försäljningen på kort sikt. Nå,  du TS Castwebb har nog koll på detta och ekonomiska muskler nog att slanta upp ifall något i drivlinan oväntat - om något år eller så - pajar.)]


Bildkälla: sterndrives.com.
Översättning pounds till kilogram: convertworld.com.
 

mercr.tabell.png

Tack för sökningen, att inte jag har hittat detta så som jag letat. Toppen. Ja alltså effekten har jag ökat med ca:48% men tack vare att jag har drevet som heter OMC Cobra 800 så är det enda som skiljer V6/V8 utväxlingen i drevet (överhuset) 21/19 till V6:an och 21/16 till V8 (varv i motorn till varv till underhus).

Det possitiva är ju ändå att det verkar röra sig om ca 50-75kg med en lite bättre viktfördelning tack vare 2st cylindrar till som bidrar till att vikten blir bättre balanserad på motorfästerna.

Var gäller ekonomin så är det så att skulle något gå sönder så blir projektet till salu för jag vill/kan inte lägga mer på en leksak till mig när jag jag har 2 små barn och en tomt som jag hellre lägger pengarna på :)

Åter igen tack så mycket för hjälpen med sökandet allesammans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...