Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Skabblusen

Konvertera fenköl till långköl

Rekommendera Poster

Vad jag menade var att det känns inte lönt att jaga hastigheter och prestanda när det ändå skiljer så lite.

5-7 knop låter bra i mina öron som första båt. Då känns det viktigare om den är osänkbar och stabil än snabb. Jag kan inte ta vara på någon prestanda ändå. Jag kan ju inte segla ännu.....

Den dagen jag kan skryta med att kunna segla, då kan vi också börja diskutera prestanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Fan vet. Sådana har funnit sedan 50-talet men aldrig slagit igenom. Det är nog inte tillräckligt bekvämt.


Min poäng var att modern styrteknik kan göra det fullt möjligt att få väldigt bra kontroll. Bärplansåkning borde dessutom vara det allra bekvämaste. Opåverkad av mindre vågor och måttligt påverkad av större. Datorstyrd trimning av vingvinklar kan motverka krängning, både statiskt och dynamiskt. Den möjligheten fanns inte för 60 år sen. Men den finns i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Skabblusen säger:

Vad jag menade var att det känns inte lönt att jaga hastigheter och prestanda när det ändå skiljer så lite.

5-7 knop låter bra i mina öron som första båt. Då känns det viktigare om den är osänkbar och stabil än snabb. Jag kan inte ta vara på någon prestanda ändå. Jag kan ju inte segla ännu.....

Den dagen jag kan skryta med att kunna segla, då kan vi också börja diskutera prestanda.


Äh, segla i bemärkelsen "få båten att röra sig hjälpligt med hjälp av segel" lär sig nog en normalbegåvad person på nån timme med vägledning från nån som kan. Att lära sig segla så bra att man får ut båtens potential, det är nåt annat. Det tar nog många år om man har möjlighet att segla nästan varje dag. För oss andra kommer vi aldrig att ens komma i närheten av det. På en skala 1-10 skulle jag säga att jag är runt 2-3 kanske. Där 1 är "få båten att röra sig hjälpligt med hjälp av segel" och 10 är "båten är som en förlängning av kroppen, och vind och vågor böjer sig inför sin herre". Jämför med schack, som påstås vara ett spel som tar en minut att lära sig men en helt liv att bemästra. (Jag är för övrigt urusel på schack också - en sjuåring vinner lätt över mig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha dött ut lite i tråden nu. : ( Är det någon som har erfarenhet av chine runners? Skulle det minska avdriften? Kan man bygga på två extra kölar i glasfiber på sidorna som bara greppar vid lutning? Topphastigheten är inte så viktig. Jag tycker det rör sig om så låga hastigheter/bränsleförluster ändå.

Vinsten är snarare att få komma ut och få prova att segla. Att bygga om båten ger kunskaper och erfarenheter det också. Som sagt. Jag gillar att experimentera och kladda. Dessutom har jag tillgång till en uppvärmd verkstad, maskiner och material.  : )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölen gör två saker:

 

1. Minska avdriften

2. Ordna ett rätande moment. 

 

1. går säkert att fixa på olika sätt, men du minskar effektiviteten med de olika lösningar du föreslår och får en båt som snarare driver med vinden än den seglar. 

 

2. är värre. Visst, man kan ordna en mekanisk anordning med vikter på skenor tvärs båten, olika vattentankar osv - men systemet blir svårhanterligt. Risken är stor att du vältet båten mitt ute på sjön pga en felaktig manöver eller en vindpust. Utan hävarm som kölen skapar måste också vikten öka. Man kan också jobba med formstabilitet, tänk trimaran, vilket sannolikt är lösningen som har minst chans att misslyckas. 

 

Anledningen till att båtarna ser ut som de gör är inte konstig; de har utvecklats under många år. Flera tusen faktiskt.

 

Även om många tycker detta är ett kul experiment, och kanske hejar på för att se vad resultatet blir är chansen/risken otroligt stor att du får en delvis färdig båt som seglar skit och du har lagt massor med timmar och pengar på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Skabblusen säger:

Det verkar ha dött ut lite i tråden nu. : ( Är det någon som har erfarenhet av chine runners? Skulle det minska avdriften? Kan man bygga på två extra kölar i glasfiber på sidorna som bara greppar vid lutning? Topphastigheten är inte så viktig. Jag tycker det rör sig om så låga hastigheter/bränsleförluster ändå.

Vinsten är snarare att få komma ut och få prova att segla. Att bygga om båten ger kunskaper och erfarenheter det också. Som sagt. Jag gillar att experimentera och kladda. Dessutom har jag tillgång till en uppvärmd verkstad, maskiner och material.  : )

Det där med chinerunners är spännande teknik, där finns det mycket intressant att hämta på nätet. Matt Laydens Paradox till exempel/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, s841 säger:

Det där med chinerunners är spännande teknik, där finns det mycket intressant att hämta på nätet. Matt Laydens Paradox till exempel/C

 

Chinrunners fungerar uppenbarligen så bra på Matt Laydens konstruktioner att Sven Yrvind kallade det för den största innovationen på 100 år. När han sedan byggde en båt utifrån principen och seglade till Västindien så var han missnöjd med funktionen och har inte använt den på senare konstruktioner...

 

2 timmar sedan, Skabblusen säger:

Vinsten är snarare att få komma ut och få prova att segla. Att bygga om båten ger kunskaper och erfarenheter det också. Som sagt. Jag gillar att experimentera och kladda. Dessutom har jag tillgång till en uppvärmd verkstad, maskiner och material.  : )

Börja inte med att försöka bygga om något som funkar till något som sannolikt inte gör det. Skaffa en stortriss och pröva att segla den som den är. Om du då upplever kölen som ett problem så kan du skissa på idéer om hur du kan avhjälpa det du upplever som problem.
Just nu verkar du med intresserad av att bygga om något än att använda det.
Det kan vara mer givande att experimentera med riggen, själva "motorn" än skrovformen.
Dagens sluprigg är maximalt effektiv genom att få upp så mycket segelyta så högt som möjligt vilket även leder till maximalt krängande moment.

En mindre, lägre rigg ex. Sven Yrvinds spririggar skulle kunna få ner det krängande momentet så pass att du kan kapa bort både yta och vikt på den befintliga kölen? Detta kan du pröva utan att förstöra båten ifall det inte funkar som du tänkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-31 på 22:04, raol säger:

Bärplansåkning borde dessutom vara det allra bekvämaste

Ja tills vågorna börjar slå i skrovet. Sen måste det till en ganska rejäl fart för att komma upp ur vattnet dessutom mycket kraft. Inga problem med motor men inte så enkelt med segel. Bärplanen ska kunna tas upp för att komma in till land mm.

Troligen är trimaranen en bättre lösning men då är ofta motorbåten billigare.

En kul ide är att använda masten till en stor vindgenerator och ladda, framförallt när man ligger stilla. Då skulle man även kunna göra något vettigt av en Vega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, om du nu har tid, pengar, verktyg och garage kanske det är läge att bygga en egen? Det finns många fina stich & glue-konstruktioner som säkert är möjliga att sno ihop.

 

Spana in Core Sound 17 som verkar vara både snabb, sjövärdig och hyggligt lätt att bygga. Det finns massvis av liknande ritningar men just den är mycket populär. Det finns en hel del klipp på Youtube. Här är ett i mängden, det ser väl trevligt ut?  :-)

 

Jag skulle gärna ha en (möjligen den större 20-fotaren) men saknar tyvär tid, pengar, verktyg och garage.

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, nilsnobbing säger:

Förresten, om du nu har tid, pengar, verktyg och garage kanske det är läge att bygga en egen?

Då finns det mycket kul. Ray Kendrick i Australien har tex ett antal trimaraner.

Ganka enkelt att bygga med granribbor och epoxi. Inte så dyrt heller och kräver få verktyg.

 

Jag kollade lite på något sådant projekt. Granribborna kunde en "bonnasåg" fixa. Priset var ca en krona per tum dvs en 1" X 1" kostar en krona per meter. Han ville inte hyvla men jag kunde få låna hans 5-kutterhyvel. Några dagars jobb.

Villkoret var att delarna skulle kunna byggas i garaget. Några ribbor limmas varje dag, tar lite tid inkräktar ganska lite på fritiden. 

Verktygen som behövs är ungefär sticksåg, liten spikpistol ovh slipmaskn.

 

scarab.gif

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-02 på 11:49, nilsnobbing säger:

 

Uttern 450 saknas, en sådan har fadersfiguren.


Du är så välkommen att sända mig lite fakta och bilder på modellen så ska jag uppdatera inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...