Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Skabblusen

Konvertera fenköl till långköl

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag skulle vilja ha en liten segelbåt att harva runt i för skojs skull. Problemet är att jag bara har tillgång till grunda insjöar och ramper. Fabola med sänkköl löser problemet. Den är lite dyrare i inköp och är fåtalig på blocket, men klar att segla. Stortriss verkar det finnas massor av. Billigt också....

Eftersom jag har tillgång till verkstad och tycker om att kladda och utveckla, funderar jag på om det skulle funka att konvertera en Stortriss till långköl. Tanken är att kopiera infästningen av orginalkölen, halvera djupgången men öka vikten och längden.

 

Sabbar man båten då? Slutar den att segla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr inte på den idén. Både iomed att stortrissen inte är så pigg redan från början och få till det med en grundare köl känns hopplöst. Misstänker att det är en bulb av något slag som är tanken.

Så räknar man lite på det så kommer det nog vara billigare att köpa Fabian direkt. Men kul tanke. Kanske kan vara läge att kolla efter någon av de brittiska båtarna med dubbel köl? Dom brukar ju både vara billiga och grundgående. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga om en båt med fenköl till långköl blir nog inte så bra.
På senare år har intresset ökat för segelbåtar med centerbord eller fällköl eftersom man kan ha dem på en trailer med enkel sjösättning.
Ska det vara dagseglare eller övernattningsbart, budget?

Sök på båtar med centerbord eler fällköl istället.
Några olika att fundera på förutom Fabola Campus kanske kan vara:
Askeladden 14

Go Five

E-kanot, D-kanot
Andunge

C 55

Albin 57
F12
Triss SX-2
Conrad 20
Catalina 22
Maxus 22
Delphia 28
Skippi 650
First 25.7
Mega 30

Kanske en katamaran eller trimaran vilka oftast har centerbord även kan vara ett alternativ.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kan finnas tveksamheter med slutresultatet är förståeligt. Men vad blir det för problem?

Blir den rank? Långsam? Blir avdriften löjligt stor? Kan man bara segla i medvind? Att den blir trög att svänga runt förstår jag. Men det är väl bara gött när båten är kursstabil? ;)

 

Det finns ju flertalet båtar med långköl, t ex jaktkanot. Jag funderar på en liknande lösning. En längsgående köl utan bulb. Att vikten ökar med 50 till 100kg är jag mindre orolig för. Eller det kanske jag ska vara? Jag hade tänkt en köl på 15 cm djup, 15 fot lång, hela vägen bak, med en vikt på mer än 200kg.

 

Jag är novis på det hela och det ligger till stor grund till varför jag inte skaffar en "riktig" båt som jag seglar i havet. Kanske hamnar där till slut? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Ja” till alla negativa egenskaper du räknar upp. Stortriss är en ganska usel båt från början, och du gör den sämre om du monterar långköl på den. 

 

Hur djupt får den gå, om vi börjar där..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tänkt att kunna kryssa med en mindre segelbåt så måste nog kölen vara djupare än 0,15 m för att inte få för stor avdrift. Det är en kombination av kölens yta och djup som inverkar på avdriften, inte vikten. Titta på övriga båtar så får du en uppfattning om hur djup kölen bör vara. Med för grund köl så tröttnar man nog på att segla. Troligen bättre med båt med fällköl eller centerbord.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer den nog bara gå i sidled skulle jag tro. Att många långkölade båtar är kursstabilare än fenkölade  beror ju inte bara på kölen utan även på resten av skrovet. Och det stämmer så klart inte på alla båtar heller. 

Risken är ju så klart även att den "lägger" sig konstigare I sjön. Går djupare, bakvikt eller liknande. En stortriss är ganska platt I botten om du jämför med de som normalt är långkölade. Så det kan nog bli ganska konstigt redan vid en liten lutning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vill du kunna göra med båten? Bara segla eller övernatta/campa?
Det ligger en Paradox vid marinan i Nyköping som jag tror är till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg den med upphissbara "leeboards". Vet inte vad heter på svenska. Då kan du samla kölvikten högt upp och ändå kunna sticka ner yta för att minska avdrift. Passa på att göra en motsvarande lösning för roderbladet också. Då får du en extremt grundgående båt som ändå har möjlighet att få grepp i djupare vatten.

 

Titta t ex på Red Fox 200. 20 cm djupgående med allt upphissat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tycker du ska skippa projektet, det blir bara en massa arbete och pengar som inte leder någonstans. Som andra påpekat fungerar inte teorin i praktiken. Såg att du redan 2008 ville lära dig segla. Hög tid nu. Skaffa en jolle, typ Triss så lär du dig massor om segling. Snart är du redo för en "riktig" båt i mer lämpliga vatten, för det är ju dit du vill. Att segla är inte hjärnkirurgi, undervisade en ung man i våras inför hans långsegling. 5-6 timmar drillades han och ett par dagar senare var han iväg i sin egna båt https://sailingbluenote.wordpress.com/ och det gick bra/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölen å skorvformen i kombination har flera uppgifter.

 

Viktigast är att bära segel utan att det vickar omkull.

Lösningar:

Katamaran, trimaran, bred båt, lång fena ner med motvikt.

Alla har sina för/nackdelar.

 

Sedan har vi kursstabiliteten.

Lösning: En lång planka på högkant under båten.

 

Åsså höjdtagningsförmågan?

Jo en smal djup fena,  kan liknas vid en flygplansvinge på fel ledd. När båten gör fart så så lyfter en/drar mot lovart.

Hurra....vips har vi fått en jordenruntkappseglare, bred båt, smal djup fena å motvikt. Lite båt i vattnet å liten volym vatten som skall pressas undan.

 

Men sen kommer det här med att gå bra i sjön, vaka bra, ta vågorna bra å sånt  mm odyl. Då kommer skrovformen in å förstör alltihopa.

 

Så det är bara att välja vilka egenskaper man vill ha mest av.

I ditt fall blir det inte bli bra att ändra. Köp annan båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips! Någon ombyggnad blir det inte efter vad jag har läst i era inlägg.

Min hemmaramp är runt metern djup under sommaren. En Stortriss skulle nog kunna klara det. Men varför chansa om det finns andra alternativ?

Jag känner till en Sailfish 18 som står nära mig. Vad säger ni om den modellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den såg väl trevig ut. Lycka till.

Jag har en liten bohusjulle i plast - en avgjutning av en gammal bohusjulle - som jag tycker seglar ganska skapligt.

Hur bedömmer seglingsexpertiserna seglingegenskaperna på en dylik båt!?

 

5a6f38c9d8169_Hlljullenunderommlning.jpg.103b1c2689304d162c7e9fdf16b67433.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Bohusjulle kan man kryssa med men inte så högt mot vind som modernare båtar. Trevligt att dessa fina båtar finns kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, per_62 säger:

En Bohusjulle kan man kryssa med men inte så högt mot vind som modernare båtar. Trevligt att dessa fina båtar finns kvar.


Jo jag vet. Jag har seglat tre olika buhusjullar under mitt seglarliv.

Den båten jag lärde mig segla med var en gaffelriggad Bohusjulle.

Bris.jpg.8cc67d499d18086717cafb6f653968a8.jpg

Den nuvarande bohusjullen är ju som sagt en "avjutning" av en gammal ekjulle från Sotekanalens södra ände- ovanstående bild är från kanalens norra ände.

 

5a6f9dd6dcfa3_HlljullenBertilA.jpg.171ea9ab731e8c4d5ef0240d35c04f50.jpg


Den nuvarande Bohusjulle köpte jag när jag såld min Havsfidra och köpte en L32 som jag hade i Stockholmsområdet. Man kan ju inte va utan båt på västkusten.

Det som förvånade mig var att en sån gammal konstruktion, med en så gammal rigg seglade såpass bra: Bohusjullen seglar minst lika bra som havsfidran - som den på sätt och vis ersatte.

Jag gjorde mitt inlägg lite för att jag tänkte väcka reaktioner.

Om nån vill ta en skrotbåt - som en gammal trisskryssare - en båt av ringa värde och kapa kölen och bygga på den på längden, så den blir mer grundgående, så kommer prestanda maffian och idiotförklarar den som kommer med tanken. Det hela kommer att bli rena katstrofen av dåliga seglingsegenskaper:

Vad spelar det för roll om skapelsen inte ligger på topp i seglingsegenskaper!?

Dels kan det var roligt att göra ett sån jobb.
Dels får man en del nya kunskaper och efrarenheter,

och dels kanske passar inovationen alldeles utmärkt i den grunda sjö där TS tänkte ha sin båt.

Sen behöver det man gör på sin båt hålla i 1000 år.

Själv är jag oerhört nöjd om det jag gör på min båt håller båten ut.

Håller det mig ut, tycker jag det är utmärkt, och skulle det inte göra det så är det helt ok. Då får jag ju tjangs att göra om. ;)

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Thallatha säger:

Det som förvånade mig var att en sån gammal konstruktion, med en så gammal rigg seglade såpass bra:

Det sa de som seglade en replik på ett vikingaskepp också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar åt mig lite där. Förstår absolut tjusningen med många Båtmodell er och saknar min gamla herlinbåt lite nu och då. Men jag saknar den inte för pengarna som jag tog det som i frågan. Bygger man om för att det är ett roligt projekt eller experiment är jag helt med på resonemanget. Gör man det för att spara pengar tror jag att det blir bättre och billigare att köpa en båt med rätt egenskaper från början. Därav mitt råd som hunnit komma på att det ofta är dyrare än man tror att mecka dock kan det ju vara roligare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommer till experimentlusta så är ju stortrissen bra då den är billig, finns i mängder och det är inte förlust av kulturhistoria att förstöra en. Däremot skall man ju vara beredd på att förlora alla pengar man lagt på projektet inklusive skrotning.
Det finns (fanns) en klubb för stortriss där någon tittade på moderna kappseglingsbåtar och byggde på rak stäv, förlängd akter och, tror jag, fat head stor.

Själv funderade jag på en katamaran av två stortrissar utan köl alternativt en trimaran av en stortriss utan köl och med ett par kajaker som utriggare...
En stortriss utan köl kanske blir en bra eldriven deplacementbåt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, BSven säger:

 

Själv funderade jag på en katamaran av två stortrissar utan köl alternativt en trimaran av en stortriss utan köl och med ett par kajaker som utriggare...
 

 

Det var nån som hade samma tanke här på MG för några år sen, men jag tror det var Albin Vega det handlade om:

Nu är det ju så att en katamran bör ha längd breddförhållande 1:10 för att man skall komma runt problemet med bog och häckvåg. Gäller även mittskrovet på trimaraner.

Spånade den gången på att klyva Vegan på längden, bygga en ny sida på varje skrovhalva och montera ihop dem med balkar. Ev kunde man ta SB-sida och placera till BB och på så sätt få något bett i kryssen. Borde ju naturligtvis förses med centerbord i varje skrovhalva.

"Dôm vesste ente att kärn va toki, förrän han åd å song" (gammalt uttryck - På svenska ungefär;"man visste inte att manen var galen förän man hörde att han sjung medan han åt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experimentlusta finns det gott om!  :D

Lyfta kölen för att djupgången.

Länga kölen för kursstabilitet och lastning på trailer.

Költyngd för att rulla tillbaka vid kantring.

Chine-runners för avdrift vid kryss.

 

Det låter väl som ett roligt äventyr i verkstan? Pengar finns det lite, material finns det mycket. :) 

 

Det verkar som om Stortriss seglar som en padda av olika anledningar. Jag kommer från motorsidan. Det är skillnad på 30 och 35 knop. Men 4 eller 5 knop? Det  området är jag inte hemma på. Vid trolling är det snarare ett jävla jobb med att hålla nere farten. Men då ligger jag på 1 till 2 knop.

Är det så att man kommer att börja gnälla om båten gör 4 knop när den tydligen ska kunna göra 5?

Jag har läst specen för Stortriss. Den ska göra 5 knop. Jag har sett filmer på Tuben där man seglar i 7 knop. Knappt någon skillnad i min värld.... Det kanske det är? :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Skabblusen säger:

Jag har läst specen för Stortriss. Den ska göra 5 knop. Jag har sett filmer på Tuben där man seglar i 7 knop. Knappt någon skillnad i min värld.... Det kanske det är? :huh:


Tänk på pocenten, Helge! Från 5 till 7 knop är en ökning med 40 procent!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Youtube finns en hel del information kring Stefan Lagerkrans Stortriss Evelina som byggts om en hel del.
Vad tänker du ha båten till? Att ha den på en trailer och ha fällköl, sänkköl eller centerbord ger ju frihet att upptäcka olika vatten samt slippa fundera på båtplats.
Det är alltid bra att prova på att segla olika båttyper innan man bestämmer sig. Seglingsupplevelsen är lite olika beroende på vilken båt man seglar och det finns massor av olika båttyper.
www.sailguide.com finns det en hel del olika båttyper att utforska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Nu är det ju så att en katamran bör ha längd breddförhållande 1:10 för att man skall komma runt problemet med bog och häckvåg. Gäller även mittskrovet på trimaraner.
Spånade den gången på att klyva Vegan på längden...

Ja, det beror ju på vad man vill uppnå. Min tanke var väl lite löst att få en grundgående båt med stora (nåja) utrymmen både på och under däck för skärgårdssegling snarare än ett fartmonster.

Med trimaranen var tanken att två personer skulle kunna segla ut i skärgården och sedan använda kajakerna för strövtåg samt sova i båten.
Att klyva en båt var en smart tanke. Tur att jag är för sjuk för nya projekt...

 

21 minuter sedan, per_62 säger:

Det var kul! Här handlar det uppenbarligen om experimentlusta och lärande och han har nog lärt sig mer än de flesta om båtkonstruktioner och egenskaper.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Skabblusen säger:

 

Det verkar som om Stortriss seglar som en padda av olika anledningar. Jag kommer från motorsidan. Det är skillnad på 30 och 35 knop. Men 4 eller 5 knop? Det  området är jag inte hemma på. Vid trolling är det snarare ett jävla jobb med att hålla nere farten. Men då ligger jag på 1 till 2 knop.

 


Är 30 - 35 knop riktmärket, så seglar alla deplacementsbåtar som paddor.

Du kommer att va ihjälstressad redan efter en halvtimme. 

Det du kör på en timme är en skaplig dagsetapp för mig - som ibland kan ta 12 timmar.

Seglade min nuvarande båt, på slören,  upp i kosterfjorden. Det blåste saftigt och var både medström och medsjö. Det gick i 9 knop - en fruktansvärd hastighet.
Teoretiska maxhastigheten för min båt är 6,5 knop. Seglar man normalt 3-5 knop får man va glad.

 

Att segla - det är ett helt annat sätt att tänka och leva än att köra snabba motorbåtar.

 

Skall du segla lite snabbare skall du ha en liten katamaran.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill absolut vill segla men har problem med att det går långsamt så titta på någon modell av Hobie cat. Den kan du traila, segla i grunda sjöar och kanske komma upp i 15-20 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom nåt årtionde kan det nog komma bärplanssegelbåtar för "vanligt folk", dvs för bobara segelbåtar i 30-fotsklass och priser från dryga miljonen. Med datoriserade styrsystem kan det nog gå rejält snabbt när vinden räcker till då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Inom nåt årtionde kan det nog komma bärplanssegelbåtar

Fan vet. Sådana har funnit sedan 50-talet men aldrig slagit igenom. Det är nog inte tillräckligt bekvämt. Ljungström var nog inne på rätt linje, bekväm segling. Allra helst om vi får solpanelsegel och el drift.

Många tror på snipor, lättdrivna och bränslesnåla. Aktiv stabilisering. Kanske ett litet segel att använda vid högtidliga tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...