Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
chripopper

Blir tokig! - Måla botten (utan bottenfärg)?

Rekommendera Poster

Hej! Har hängt här och läst runt och äntligen tagit mig för att registrera mig!

 

Jag har en gammal daycruiser som jag tänkte renovera botten/vattenlinjen på, då den ser tråkig ut med ful färg och har en del skador från diverse incidenter. Skadorna är fixade så nu återstår slipning och målning.

 

Båtern har ingen bottenfärg och jag vill inte heller ha det då den går i insjöar utan några växtangrepp. Jag vill att det ska bli funktionsdugligt (vattentätt?) och se snyggt ut, samt vara så underhållsfritt som möjligt. Vill inte behöva bottenmåla varje år. Båten är sjösatt hela somrarna.

 

Så nu är frågan vad jag ska använda för färg(er). Vad jag förstått så "måste" man vattentäta skrovet och då är det epoxi som gäller. Jag har sett att biltema har en epoxiprimer men antar att jag måste ha något på den? Men då tänker jag också att botten nu är orörd sen tillverkning och har inte fått böldpest på snart 30 år, så hur viktigt är det med epoxy som vissa hävdar?

 

Vissa har pratat om topcoat om man inte vill ha bottenfärg, funkar det på en epoxyprimer?

 

Så frågan är väl egentligen:

1. Epoxyprimer eller annat?

2. Vad ska jag ha på primern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, chripopper säger:

Hej! Har hängt här och läst runt och äntligen tagit mig för att registrera mig!

 

Jag har en gammal daycruiser som jag tänkte renovera botten/vattenlinjen på, då den ser tråkig ut med ful färg och har en del skador från diverse incidenter. Skadorna är fixade så nu återstår slipning och målning.

 

Båtern har ingen bottenfärg och jag vill inte heller ha det då den går i insjöar utan några växtangrepp. Jag vill att det ska bli funktionsdugligt (vattentätt?) och se snyggt ut, samt vara så underhållsfritt som möjligt. Vill inte behöva bottenmåla varje år. Båten är sjösatt hela somrarna.

 

Så nu är frågan vad jag ska använda för färg(er). Vad jag förstått så "måste" man vattentäta skrovet och då är det epoxi som gäller. Jag har sett att biltema har en epoxiprimer men antar att jag måste ha något på den? Men då tänker jag också att botten nu är orörd sen tillverkning och har inte fått böldpest på snart 30 år, så hur viktigt är det med epoxy som vissa hävdar?

 

Vissa har pratat om topcoat om man inte vill ha bottenfärg, funkar det på en epoxyprimer?

 

Så frågan är väl egentligen:

1. Epoxyprimer eller annat?

2. Vad ska jag ha på primern?

 

Hej välkommen till forumet!

Om din botten är hel och fin så skulle jag behålla den som den är. Sedan köpa vattenlinje i vinyl från någon firma och klistra dit linjen så du får det snyggt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Peter_K säger:


Om man läser vad som står under produkten, verkar det ju nästan som om man kan lägga på den direkt utan föregående epoxybehandling!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Thallatha säger:


Om man läser vad som står under produkten, verkar det ju nästan som om man kan lägga på den direkt utan föregående epoxybehandling!?

Absolut; men risken är att man får ett membran som är delvis genomsläppligt och ökar risken för blåsbildning. Var jag sugen på att göra så skulle jag först ringa Lefant (som brukar vara bra att göra med). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du fixat botten och att det återstår slipning och målning. 

För att kunna ge råd om hur du ska fortsätta behöver vi veta vad du har gjort när du "fixat" botten. 

Vad har du för yta nu?

Vad består den av, dvs har du lagt på något material?

 

Om man tex har fixat småsprickor genom att slipa ner dem till polyestern funkar det bra att tvätta med aceton x 3 och sedan lägga på topcoat. Man bör då ha tydliga kanter runt skadorna som är avfasade några mm upp på obearbetad yta. Bara ett exempel alltså.

Epoxy är inte nödvändigt för att få botten tät. Det lilla vatten som gelcoat/topcoat släpper igenom brukar inte vara något problem, speciellt som båten klarat sig så många år utan att få sk böldpest (vilket oftast inte alls är så farligt som det låter). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Du skriver att du fixat botten och att det återstår slipning och målning. 

För att kunna ge råd om hur du ska fortsätta behöver vi veta vad du har gjort när du "fixat" botten. 

Vad har du för yta nu?

Vad består den av, dvs har du lagt på något material?

 

Om man tex har fixat småsprickor genom att slipa ner dem till polyestern funkar det bra att tvätta med aceton x 3 och sedan lägga på topcoat. Man bör då ha tydliga kanter runt skadorna som är avfasade några mm upp på obearbetad yta. Bara ett exempel alltså.

Epoxy är inte nödvändigt för att få botten tät. Det lilla vatten som gelcoat/topcoat släpper igenom brukar inte vara något problem, speciellt som båten klarat sig så många år utan att få sk böldpest (vilket oftast inte alls är så farligt som det låter). 

 

 

Det var förmodligen påkört stenar så det var gropar från det, fyllde i med plastic padding, epoxyfiller tror jag den hette? Skulle då vara till det ändåmålet!

 

Ärligt talat vet jag inte vad det är för färg på nu, det är en four winns och den har nån grönaktig färg som även syns ovanför vattenlinjen, sjukt fult!

 

Jasså så man kan köra enbart topcoat? Antar att det är det som sitter där från fabrik också? Eller kan man ha epoxyprimer under topcoaten? Hur många varv topcoat bör man ha?

 

 

6 timmar sedan, Peter_K säger:

 

Den såg ju jätteintressant ut, särskilt om man kan lägga den 2 varv direkt utan primer. Lite dyr men med så få varv och om man slipper primer blir det väl billigare i slutändan. Nån som har en aning om hur mycket färg som kan gå åt per varv på en 20-fotare?

 

Har dock läst att epoxy inte tål UV och gulnar, kommer denna att göra det om jag målar vitt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - ring Lefant, de brukar svara ärligt. 

 

Du kan inte lägga en epoxyprodukt under en polyesterprodukt; dvs - du kan inte lägga topcoat under gelcoat.

Från fabrik har båten gelcoat. Topcoat är gelcoat med iblandad vaxlösning så den härdar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Peter_K säger:

Du kan inte lägga en epoxyprodukt under en polyesterprodukt; dvs - du kan inte lägga topcoat under gelcoat

Det låter ju rätt självklart.

Hur ska man få in epoxiprodukten under polyestern? :D

 

Sorry, kunde inte låta bli!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Mackey säger:

Det låter ju rätt självklart.

Hur ska man få in epoxiprodukten under polyestern? :D

 

Sorry, kunde inte låta bli!

Mackey

Ledsen, tyrckfels-nisse ;-)

Epoxy under topcoat ska det vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara flicka in med vad jag har förstått efter ett antal timmars läsning, sökande och videoklipp att en plastbåt på ca 7m kan väga upp till 80kg mer vid upptagning än vid sjösättning såg jag någonstans. Epoxy är bäst för båtar som ligger i året om men då vi tar upp båtarna vid hösten så har båten tid att torka upp igen och då är det väl inte lika noga med just epoxy. 

Jag själv kommer att köra med epoxy och sedan en färg utanpå epoxyn.

I mitt fall kör jag bara med De Ijssels produkter då jag anser att de håller bra pris och kvalité. 

Kolla på lite videos på hamnen.se där kan du nog få lite bra svar.

Bifogar en länk på epoxy behandling (varför man ska/inte behöver göra en epoxy behandling). 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxibehandling--2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag vill bara flicka in med vad jag har förstått efter ett antal timmars läsning, sökande och videoklipp att en plastbåt på ca 7m kan väga upp till 80kg mer vid upptagning än vid sjösättning såg jag någonstans.

Det där är en seglivad myt som helt saknar vetenskaplig förankring.
Se https://www.maringuiden.se/forum/topic/29882-suger-gamla-plastbåtar-åt-sej-vatten/

 

Test pågår...
https://www.maringuiden.se/forum/topic/87652-vatteninträngning-i-glasfiber/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, chripopper säger:

Hej! Har hängt här och läst runt och äntligen tagit mig för att registrera mig!

 

Jag har en gammal daycruiser som jag tänkte renovera botten/vattenlinjen på, då den ser tråkig ut med ful färg och har en del skador från diverse incidenter. Skadorna är fixade så nu återstår slipning och målning.

 

Båtern har ingen bottenfärg och jag vill inte heller ha det då den går i insjöar utan några växtangrepp. Jag vill att det ska bli funktionsdugligt (vattentätt?) och se snyggt ut, samt vara så underhållsfritt som möjligt. Vill inte behöva bottenmåla varje år. Båten är sjösatt hela somrarna.

 

Så nu är frågan vad jag ska använda för färg(er). Vad jag förstått så "måste" man vattentäta skrovet och då är det epoxi som gäller. Jag har sett att biltema har en epoxiprimer men antar att jag måste ha något på den? Men då tänker jag också att botten nu är orörd sen tillverkning och har inte fått böldpest på snart 30 år, så hur viktigt är det med epoxy som vissa hävdar?

 

Vissa har pratat om topcoat om man inte vill ha bottenfärg, funkar det på en epoxyprimer?

 

Så frågan är väl egentligen:

1. Epoxyprimer eller annat?

2. Vad ska jag ha på primern?

 

Tänk vad man kan uppfatta saker olika när man läser, i ditt inlägg uppfattade jag det som att din botten var hel och fin, och att du inte ville ha någon bottenmålning för båten låg i insjö. Ditt problem var i första hand en ful vattenlinje. Nu när jag läser tråden och följer inläggen så blir ju din botten färglagd / målad, något jag uppfattade du inte ville ha. Därför skrev jag mitt inlägg då jag antog att din obehandlade botten var fin och hade gelcoaten hel. Jaja man uppfattar saker väldigt olika kul de....:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, kossor säger:

Tänk vad man kan uppfatta saker olika när man läser, i ditt inlägg uppfattade jag det som att din botten var hel och fin, och att du inte ville ha någon bottenmålning för båten låg i insjö. Ditt problem var i första hand en ful vattenlinje. Nu när jag läser tråden och följer inläggen så blir ju din botten färglagd / målad, något jag uppfattade du inte ville ha. Därför skrev jag mitt inlägg då jag antog att din obehandlade botten var fin och hade gelcoaten hel. Jaja man uppfattar saker väldigt olika kul de....:)

 

Ja men det var ett bra tips att ha med sig! Det har jag aldrig tänkt på att man kan göra :)

Redigerad av chripopper
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såå nu tror jag att jag har två alternativ kvar i denna djungel: 

 

1. "Tiger coat" epoxyfärg

Med eller utan primer beroende på vad lefors säger. 2 lager med denna utan primer borde ändå vara oändligt mycket bättre än skicket som botten är i nu, och säkert bättre än från fabrik, så länge den sitter fast..

 

Frågan är hur den klarar UV-ljus då en del av färgen blir ovanför vattenlinjen? Kanske man kan måla den lilla biten ovanför vattenlinjen med 2-komp färg? Fäster det på epoxyt?

 

2. Topcoat

Det enda negativa med denna är vad jag förstår att den inte är lika tät som epoxy, och därmed större risk för plastpest. Hur stor risken är verkar ingen veta, vad jag hittat så finns bara lekmannagissnigar inom detta område.

 

Denna borde förstås vara mjukare än epoxy? Större risk för skador/lackbortfall vid upptagning på trailer?

 

Hur många varv är lämpligt?

 

 

Redigerad av chripopper
Felstavning igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kommer jag nog använda nedan produkter när det är dags att kleta på min nyblästrade botten. 3 lager för räcka!image.thumb.png.4a99f5d49be992a9a81c47b6db4d4e24.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Det där är en seglivad myt som helt saknar vetenskaplig förankring.

Nja, vetenskaplig förankring finns nog en hel del. Osmos är ju inte ett helt okänt begrepp. Se tex DENNA pdf.

"To put this into perspective, a typical ten metre (33 foot) yacht, will have an underwater area of approximately twenty square metres. If we assume a (generous) average laminate thickness of 10 mm, and an average hull moisture content of 20% by volume (which would be very high), that gives us a total of forty litres of water".

Visst släpper gelcoat igenom vatten men troligen inte så mycket att det kan förklara 80kg viktökning i en 7m båt. Men det finns mycket annat som kan suga upp fukt som kan förklara en ökad vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Peter_K menar  att osmos inte är vetenskapligt förankrat. Det han säger är att den "enorma" viktökningen på ca. 100 kg inte är förankrat.

 

Jag följer tråden med undersökningen av viktökning med spänning. Jag tror inte heller på så stor viktökning.

 

Maceky

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Nja, vetenskaplig förankring finns nog en hel del. Osmos är ju inte ett helt okänt begrepp. Se tex DENNA pdf.

"To put this into perspective, a typical ten metre (33 foot) yacht, will have an underwater area of approximately twenty square metres. If we assume a (generous) average laminate thickness of 10 mm, and an average hull moisture content of 20% by volume (which would be very high), that gives us a total of forty litres of water".

Visst släpper gelcoat igenom vatten men troligen inte så mycket att det kan förklara 80kg viktökning i en 7m båt. Men det finns mycket annat som kan suga upp fukt som kan förklara en ökad vikt.

Det sägs också i pdf:en

"In practice, the true moisture content of even the worst laminate is unlikely to reach 20%. 
Regrettably, electronic moisture meters are somewhat misleading in this direction, as they are 
calibrated for timber rather than glassfibre, and their high sensitivity means that just 2.5% of 
moisture in GRP would give readings of 20% H2O or more "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, trewq säger:

In practice, the true moisture content of even the worst laminate is unlikely to reach 20%. 

Låter rimligt. Det vi absolut vet är att ett skrov suger in vatten. Hur mycket vet ganska lite om.

En ska som kan vara värd att notera att i exemplet pratar man bara om undervattensskrovet. På något annat ställe står det att man sett hög fukthalt inne i skrovet. Så hur mycket fukt det totalt finns i skrovet är en öppen fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happ nu hittade jag en som använt tiger coat som lossnade vid tvätt: http://racerocruiser.blogspot.se/2016/10/lefant-tiger-coat-efter-en-sommar.html?m=1

 

Skapar ju viss oro för min del, men eftersom det bara är ett yttre lager som lossnade så låter det ju troligt att det är fel på appliceringen.

 

Är det någon här som har provat tiger coat med lyckat resultat?

 

Annats får jag väl testa topcoat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir trött bara av att läsa vilka åtgärder man kan vidta. Vet vad jag skulle göra i din situation - ingenting, kanske dock tejpa en snygg vattenlinje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, trewq säger:

Blir trött bara av att läsa vilka åtgärder man kan vidta. Vet vad jag skulle göra i din situation - ingenting, kanske dock tejpa en snygg vattenlinje.

Håller med, båten kommer säkert att flyta hela sommaren ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, bhemac säger:

Håller med, båten kommer säkert att flyta hela sommaren ändå.

 

Ja det är jag inte orolig för nu, är inte så brydd om plastpest, jag tror inte jag får det oavsett vad jag gör. Får jag det så fixar jag det då.

 

Jag vill bara måla för att den gröna färgen som är på botten går upp typ 1dm ovanför vattenlinjen, och det är så jävla fult, tror t.o.m att båten skulle bli mycket mer lättsåld om jag målade över det. Det var också rätt många småjack på skrovet som jag fixat, ser inte bra ut ur försäljningssynpunkt det heller, med en massa vita fläckar. Därför vill jag måla. Plus att jag hellre är ute och bygger på nåt än att sitta och glo på tv på kvällarna :)

 

Jag vill bara veta vad jag ska måla med, för att det ska bli så enkelt och underhållsfritt som möjligt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, chripopper säger:

 

Ja det är jag inte orolig för nu, är inte så brydd om plastpest, jag tror inte jag får det oavsett vad jag gör. Får jag det så fixar jag det då.

 

Jag vill bara måla för att den gröna färgen som är på botten går upp typ 1dm ovanför vattenlinjen, och det är så jävla fult, tror t.o.m att båten skulle bli mycket mer lättsåld om jag målade över det. Det var också rätt många småjack på skrovet som jag fixat, ser inte bra ut ur försäljningssynpunkt det heller, med en massa vita fläckar. Därför vill jag måla. Plus att jag hellre är ute och bygger på nåt än att sitta och glo på tv på kvällarna :)

 

Jag vill bara veta vad jag ska måla med, för att det ska bli så enkelt och underhållsfritt som möjligt.

 

 

 


När jag läste ditt inlägg tänkte jag - "Fråga Nils Malmgren"

Kollade deras hemsida och de har en produkt "NM Böldspärr FS 023" som tydligen finns i vitt.

https://www.batepoxi.se/sortiment/epoxi-for-baten/

Att epoxy inte tål solljus/UV-strålning tar jag med en nypa salt. Vi båtägare är så frutansvärt petiga in i minsta detalj. När vi snackar så skall all va hel perfekt till 1000% - å så talar vi om gamla båtar.

När epoxyn kritar sig - om ett antal år - på den delen som är ovan vattenlinjen, så är det väl inte värre än att man tar ett sandpapper och drar över/mattar den delen eller hela botten å målar över en gång.

Betydligt viktigare tror jag är att om man lagat i skador med polyester, så måste det få härda i minst 15 veckor innan man läggerpå  epoxy (enligt BILTEMA) 5 veckor enligt International. Jag är mer benägen att tro på BILTEMA efter att ha åhört ett samtal mellan en irriterad kund och affärsinnehavaren i min båttillbehörsaffär.

Den gröna färgen - vad är det!?

Vilken färg har skrovet!?

Om du slipar igenom den gröna färgen, vlken färg har skrovet under!?

När du skrev grön färg, tänkte jag genast på Internationals epoxygrundfärg "Gelshield" Den finns i två nynser. Grå och grön.Detta för att man skall se att varje lagerman målar täcker ordentligt. Det rekomenderas att man börjar och slutar med grått.

 

DSC_0792.JPG.6a10eafbcd8e71e2a9e8f73ed2c7a76c.JPG

 

DSC_0812.JPG.29721b2576187324f50ffc794f3c0c2f.JPG

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Thallatha säger:


Den gröna färgen - vad är det!?

Vilken färg har skrovet!?

Om du slipar igenom den gröna färgen, vlken färg har skrovet under!?

 

Jag vet inte vad den gröna färgen är faktiskt, men när jag har googlat på båtmodellen har jag sett att dom ser likadana ut i usa, så jag antog att det är från fabrik. Det är bara ett tunt lager typ.

 

Jag har pratat med lefant idag och dom rekommenderade ett lager med epoxiprimer och två lager med t-coat (fd tiger coat).

Primern ska kunna fästas även direkt mot glasfibern om man skulle slipa bort all färg.

Enklast var att låta varje varv genomhärda helt, för att sedan rugga upp ytan och lägga på nästa lager. Man kan också måla "vått på vått" men det är svårare att avgöra när det är dags för nästa varv, samt att härdningen kan vara olika långt gången på olika delar av båten, om man har ojämn temperatur (som jag kommer att ha då jag värmer med byggfläkt i båten).

 

Enligt lefants hemsida är min botten 21m2, då skulle jag behöva 7 burkar för 2 varv färg, vilket kostar 3500. Plus typ 700 för biltemas primer. Över 4000kr kändes ändå lite mkt på en gammal båtbotten. Inte billigaste färgen!!

 

Såg att biltema har 1kg gelcoat-burkar och parafin så man kan blanda ihop en topcoat för typ 250kr/kg. Ingen aning dock hur många varv man ska lägga med det, när den är övermålningsbar osv...

 

Alternativ 3 är att köra enbart biltemas epoxyprimer och nöja sig med det. Borde vara bättre än topcoat iaf.

 

 

 

Redigerad av chripopper
K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om alt 3 är så bra. Epoxi-primerns funktion är förmodligen att få epoxi-färgen att fästa. Primern i sig är förmodligen inte så vattentät, om det nu är det man är ute efter. 

Topcoat är väl inget alternativ om du redan lagat skador med epoxi?

Eller har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ChristerN säger:

Vet inte om alt 3 är så bra. Epoxi-primerns funktion är förmodligen att få epoxi-färgen att fästa. Primern i sig är förmodligen inte så vattentät, om det nu är det man är ute efter. 

Topcoat är väl inget alternativ om du redan lagat skador med epoxi?

Eller har jag missat något?

 

Det ska tydligen vara epoxy i primern också? Enligt lefant så gick det att köra enbart deras primer iaf!

 

Justja det tänkte jag inte på! Jag måste kolla vad jag fyllde skadorna med! Det var nåt slags spackel iaf, blev osäker nu om det var epoxy....

 

Jag kanske får köra på den dyra t-coat ändå. Framförallt så kändes enklast, och blir förmodligen bäst resultat också... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Thallatha säger:


När jag läste ditt inlägg tänkte jag - "Fråga Nils Malmgren"

Kollade deras hemsida och de har en produkt "NM Böldspärr FS 023" som tydligen finns i vitt.

https://www.batepoxi.se/sortiment/epoxi-for-baten/

 

Kollade på hemsidan lite snabbt igår, men kollade noggrannare idag och hittade även manualen: https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS%20S%20NM%20Boeldspaerr%20FS%20023.pdf&ved=2ahUKEwj58cHRnYPZAhXH6KQKHX-jBvkQFjAAegQIDxAB&usg=AOvVaw1hvJpUQBoAzRbQc_JsDMVU

 

Superbra tips! Ca 2200 för 5.3kg, borde räcka två varv på min båt! Ska kontakta dom imorgon :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, chripopper säger:

 

Jag vet inte vad den gröna färgen är faktiskt, men när jag har googlat på båtmodellen har jag sett att dom ser likadana ut i usa, så jag antog att det är från fabrik. Det är bara ett tunt lager typ.

 

 

Nu svarade du inte på mina frågor - mer än det vi redan visste - att du inte vet vad det gröna är för nåt..

Har du nån bild på båten - då kan man ju avgöra själv vilken färg skrovsidorna har -eftersom du väljer att inte svara på frgan?.

Där botten är skadad, är det samma gröna färg in till glasfiberlaminatet, eller ligger det ett annat färgskickt under den gröna färgen?

Vilken färg har det?

 

Har i så fall det underliggande färgskicktet samma färg som skrovsidorna?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...