Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Finns det en klass/båt särskilt för enmanskappsegling?

Rekommendera Poster

Jag funderar på om det nånstans finns en båtmodell som tagits fram speciellt för att kappseglas med endast en person ombord? Nu pratar jag större kölbåtar alltså, inte jollar eller jolleaktiga kölbåtar (som 606). Jag menar inte heller one-off-grejer som den där katamaranen som sattes rekord runt jorden med nyligen. Utan en rejsig båt på kanske 8-10 meter men som är anpassad i segelyta, kölvikt och skrovform för att kunna seglas av en person bak i sittbrunnen, och där sittbrunnen är kort och allt finns på armlängds avstånd, inklusive alla fall, skot och trimlinor.

Det är inget jag är spekulant på. Jag är bara nyfiken! :)

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mini Transat 6,50 är ju en klass som dock är just 6,50 men som kräver lika mycket av sin kapten som en 10 meters båt. Sedan finns ju den lilla MR 2,4 (minitolvan) som är en populär klass i hela världen faktiskt, mycket handikappvänlig för rörelsehindrade. Men 8-10 meters båtar för en person är det nog lite siochså med. Jag kan inte komma på någon direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Frankrike är solosegling en stor sport och dom seglar allt ifrån mindre till riktigt stora båter solo. Både kortare race samt jorden runt.
Hittade några olika som nog skulle kunna kappseglas med:
blu30, http://bluboats.com/blu30/
Pogo 3, http://www.pogostructures.com/en/
Mini Class 6.50 https://www.classemini.com/
IMOCA 60, https://www.imoca.org/en/imoca-boat/

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minitolvan har jag sett en kappsegling med live. Låg bi en bit ifrån och kollade med kikare. Massa segel! Men ack så små båtar. De får nog räknas som jollelika... :)

Den andra såg ju sjukt rejsig ut!

Om jag skulle konstruera en skulle jag vilja ha allt på armlängds avstånd, men så ser ju inte dessa ut. Snarare är sittbrunnarna väl tilltagna i längd. Men de har kanske autopilot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja autopilot är nödvändigt med tanke på att de tävlar över Atlanten i bland annat Mini Transat, Pia L´Obry skrev en bok om sin upplevelse "Solo över Atlanten". Kan läsas både som en bra bok om segling och utmaningar eller som ett sällsynt avskräckande exempel på vad man kan utsätta sig för, bara för att möjligheten finns typ/C

Redigerad av s841
stavfel, rackans förargligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del är upptagna ovan men några är ju...

 

Class 40

Mini transat

Figaro

Imoca 

 

Och du har alldeles rätt i autopiloten. Galet svårt med undavindssegel och långa race annars. Dom vill nog ha vilopaus 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderade på var bland annat behovet av besättningsvikt. Jag märker ju en stor skillnad på båten om jag seglar ensam jämfört med om jag har 2-3 andra med mig ombord. Om då dessa båttyper är konstruerade för att "tåla" en så låg vikt som en ensam person.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De löser det på olika sätt. En del genom bredd och några genom vattenbarlast och en del kör foils och eller vikbar köl. Eller kombo av alla. 

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en bra båt - det är ju bara att anpassa och utrusta den så attt den uppyller din krav på seglingsvänlighet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Du har ju en bra båt - det är ju bara att anpassa och utrusta den så attt den uppyller din krav på seglingsvänlighet.


Som sagt, jag är inte spekulant på en sån båt, jag var bara nyfiken på om det fanns och hur man i så fall löst de "problem" som det innebär i hantering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar är kompromisser.

Dessutom tycker många människor väldigt olika.

Det som pasar mig, skulle nån annan inte kunna tänka sig.

Jag har anpassat alla mina båtar för ensamsegling enligt vad jag tycker är bra. 

Har dragit ner fall till storseglet, rev och trimlinor till sittbrunnen.

Rullfocksbeslag med inhalningslinan till sittbrunnen på några båtar för två försegel

och så naturligtvis Autopilot

På ett par båtar har jag dessutom "Hackebräda" för att kunna låsa rorkulten och på ett par hade jag vindroder. För de skärgårds och kustnara seglingarna jag gör, var vindrodret mer i vägen än det gjorde nytta. Hade mitt vindroder varit lite smidigare och inte  tyngt ner aktern och styråran inte stuckit ut så långt akterut, så hade det varit ett gott alternativ till Autopiloten, även vid kryss innomskärs.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha..ha...du behöver inte dra ner nått fall till sittbrunnen! Din mast står ju där redan!

:)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andra sagt; båten anpassas efter besättningen. Nedragna snören, autopilot osv. Möjlighet att reva från sittbrunnen. 

 

Dessutom - winchar så stora man orkar dra med dem samt ett enkelt segelplan (stort storsegel och en fock) är bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Ha..ha...du behöver inte dra ner nått fall till sittbrunnen! Din mast står ju där redan!

:)

 

Den nuvarande båten ja.

Men jag har haft ett antal båtar före den.

Men även på den  nuvarande har jag gjort en del för att förenkla ensamseglandet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns några större båtar som är designade för ensamseglare, däremot finns det några för shorthanded (två i besättningen). Tänker på J/105, J/11s och Sun Fast 3600 bl a.

Annars gör man nog som beskrivits ovan; man anpassar båtarna så det går att segla med dem ensam någorlunda bekvämt. Drar man bara ned allt i sittbrunnen, minskar segelgarderoben, använder autopilot och har större marginaler kan man ensamsegla det mesta, tom flerskrovsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-27 på 23:22, raol säger:

Minitolvan har jag sett en kappsegling med live. Låg bi en bit ifrån och kollade med kikare. Massa segel! Men ack så små båtar. De får nog räknas som jollelika... :)

Den andra såg ju sjukt rejsig ut!

Om jag skulle konstruera en skulle jag vilja ha allt på armlängds avstånd, men så ser ju inte dessa ut. Snarare är sittbrunnarna väl tilltagna i längd. Men de har kanske autopilot?

2.4mR eller "Minitolva" är så långt från jolle det går att komma. :-) Det är ju en båt ritad efter R-regeln. Väldigt mycket bly i förhållande till segelytan.

 

På 2018-01-29 på 14:08, rgsson säger:

Tror inte det finns några större båtar som är designade för ensamseglare, däremot finns det några för shorthanded (två i besättningen). Tänker på J/105, J/11s och Sun Fast 3600 bl a.

Annars gör man nog som beskrivits ovan; man anpassar båtarna så det går att segla med dem ensam någorlunda bekvämt. Drar man bara ned allt i sittbrunnen, minskar segelgarderoben, använder autopilot och har större marginaler kan man ensamsegla det mesta, tom flerskrovsbåtar.

Förutom de som redan nämnts ovan då menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, JonasP säger:

2.4mR eller "Minitolva" är så långt från jolle det går att komma. :-) Det är ju en båt ritad efter R-regeln. Väldigt mycket bly i förhållande till segelytan.

 


Vi lägger nog olika saker i begreppet "jollelikt". För mig är jollelikt när det är litet, trångt, låga fribord och låg massa totalt. För dig gissar jag att det mer har att göra med hur båten seglas, t ex att man behöver använda kroppsvikten aktivt på ett helt annat sätt, och att det inte finns nån köl.

Men, jag menade hur som helst större båtar. 6.5 m, som nämnts, är nog i minsta laget sett till vad jag avsåg med min fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att föra ett vettigt resonemang om några har andra definitioner än de flesta. Du är ju en mästare på att ha egna definioner på många ord.

Jolle är ju ett allmänt vedertaget begrepp som de allra flesta vet vad det betyder. I varje fall när man talar om segeljollar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jolle

Vad är det som skiljer en "jolle" från en "julle"?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev "jollelik", inget annat. Jag förstår inte varför du verkar ha gjort det till din livsuppgift att hacka på mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, raol säger:

Jag skrev "jollelik", inget annat. Jag förstår inte varför du verkar ha gjort det till din livsuppgift att hacka på mig.

 

Med ”jollelik” brukar man mena att båten är väldigt livlig och kvick i rörelserna samt känslig för segeltrim pga mycket segel. Man skulle t ex kunna påstå att din båt är jollelik. 

 

En 2.4 är absolut inte jollelik, eller en jolle för den delen. Det är en liten kölbåt, och beter sig som en liten kölbåt. 

 

Och jag håller med - om du har egna definitioner på vedertagna ord blir dikussionerna konstiga.

”Jaha - den kulören kanske är röd för er, men jag kallar den blå”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...