Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Kapelltvätt, tvålrester.

Rekommendera Poster

Jag brukar alltid tvätta kapellet i badkaret på hösten, med en riven hård tvål i kallt vatten. Brukar köpa en naturell ekotvål från urtekram och det har alltid funkat bra. 

I år gjorde jag misstaget att ta en tvål vi ändå hade hemma, trots att den var milt parfymerad och säkert innehöll en massa onödigt jox. 

Resultatet blev att det är så gott som omöjligt att skölja ur tvålresterna, det är som lotionfläckar över hela kapellet. 

Vet något om det finns ett annat tvättmedel som löser tvålresterna bra? 

Något att späda ut i badkaret, ingen pray eller dylikt som ska "läggas på", har inte plats för det. 

 

Alternativet är att skicka in kapellet på tvätt. Kanske till rentvatt.com i Bromma, någon som provat dem? Andra konkurenter som ni gillar bättre kanske? 

 

Det skulle behöva lagas ett par sömmar och rutorna har börjat bli lite mjölkiga. Men helst skulle jag köra en säsong till och sedan lämna in det för fönsterbyte, sömbyte, tvätt och impregnering. 

Om jag räknar med att duken håller 15år så är vi halvvägs efter nästa säsong och då känns det rimligt med en "helrenovering". Speciellt dåligt skick är inte kapellet som helhet än heller. 

Men de förbannade tvålresterna gör att jag överväger att skicka in kapellet redan nu....kanske.

Tips mottages gärna om hur ni löst tvålrester, tack. 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det vore en ide att testa med den tvål du brukade använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Låter som att det vore en ide att testa med den tvål du brukade använda?

Ja det hade jag faktiskt tänkt om ingen kom med en annan briljant idé.

Lika löser lika heter det ju. Tror dock att det är någon hudkräm/lotion som var tillsatt i den senaste tvålen som fuckat upp det hela. Har iaf lärt mig att läsa noggrannare på innehållet i fortsättningen. Vanlig tvål brukar inte fastna så här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter  gammal tråd.

Tvättade mitt kapell bakdel med plastfönster i med tvålflingor i badkaret med vanlig handtvål från ica.

Nu blev hela plastfönstret prickigt med tvålrester som är svåra att få bort trots upprepade sköljningar.

 

Tips på få bort dessa??

 

 

Redigerad av Alicia1
felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Alicia1:

Nu blev hela plastfönstret prickigt med tvålrester som är svåra att få bort trots upprepade sköljningar.

 

Tips på få bort dessa??

Jag vet faktiskt inte riktigt, men...

Gnid inte, det blir lätt repor.

 

Kan du låta kapellet ligga i vatten ett dygn eller två så tror jag det mesta löser upp sig. Det bör ju finnas tvålrester på väven också kan man tycka.

 

Vinäger kanske?

 

Jag tror inte tvålresterna skadar plasten så det kanske är lättare att tvätta bort det sista när kapellet är på plats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Väven ser bra ut, men just plastfönstret ser ut som "mässlingen".

Vågar inte gå på med stärka medel på platsen. Provade diskmedel utan resultat,

Vinäger? taj kanske...

 

Fler tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-sprit brukar väl rekommenderas. Är nog bra med något extremt mjukt typ mikrofibertrasa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte sprit på rutorna!

Rutorna kan - beroende på plast - bli förstörda.

Det märks inte när man tvättar, men efter en säsong eller två.

Undvik alla typer av lösningsmedel på kapellrutorna.

Fotogen går bra att använda, men jag tror inte det hjälper mot tvål.

 

Rengör, polera och skydda rutorna mot solens uv-strålar med 303 Aerospace Protectant eller Plexus Plastic Cleaner.

Vanligt flytande vax ska man vara försiktig med, kan innehålla medel som skadar rutorna.

 

Samma sak med plexiglas, inte sprit!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...