Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Hajjen

läckage till höger om köket i Sea Ray 240 sd-02

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har funderingar varför det är ett läckage ovan köket till höger på vår Sea Ray 240 sd -02, någon som har varit med om något liknande, tror det kan komma från relingslisten eller fönster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reling/fönster är ganska vanligt.

Vatten kan även rinna konstiga vägar så lägg ev små papperstussar och se vilka som blir blöta.

Hade själv vatten i vänsterakter när höger framruta läckte, tätade halvabåten innan jag hittade riktiga läckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 240 SD -00, den läcker både här och där. Framförallt så har vi märkt det genom att det kommer in vatten (genom ett litet hål) via botten under trappen ner i kabinen, där duschlänspumpen bl.a. ligger). Det rinner även akterut ner i motorrummet. 

 

Det blir årets stora projekt att täta allt tänkbart som kan orsaka skadan. Det jag vet är att det rinner in via i princip varenda skruvgenomföring såsom knap, relingslister mm. Där har vi sett, och känt, att det rinner/droppar vatten vid regn. Sedan rinner väl detta ner och lägger sig mellan skroven.

 

Hittar du ngn annan anledning till läckage är jag idel öra, för jag har säkert samma problem 🤔

Jag har en 240 SD -00, den läcker både här och där. Framförallt så har vi märkt det genom att det kommer in vatten (genom ett litet hål) via botten under trappen ner i kabinen, där duschlänspumpen bl.a. ligger). Det rinner även akterut ner i motorrummet. 

 

Det blir årets stora projekt att täta allt tänkbart som kan orsaka skadan. Det jag vet är att det rinner in via i princip varenda skruvgenomföring såsom knap, relingslister mm. Där har vi sett, och känt, att det rinner/droppar vatten vid regn. Sedan rinner väl detta ner och lägger sig mellan skroven. Relingslistens skruvar sitter under ”rosetten” till höger om fönstret, man kan se rinnmärkena. 

 

Hittar du ngn annan anledning till läckage är jag idel öra, för jag har säkert samma problem 🤔

6D6C789E-B7F6-4321-B09D-591FE38025D9.jpeg

B3D29B5B-95AF-4DD1-9FD7-C518ECEC4575.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-25 på 13:59, Hajjen säger:

Hej!

 

Har funderingar varför det är ett läckage ovan köket till höger på vår Sea Ray 240 sd -02, någon som har varit med om något liknande, tror det kan komma från relingslisten eller fönster?

Har själv en 240 från 1998, och jag har haft läckage från mina relingsfästen, där det sitter ett rundt täcklock på insidan i taket, syns på din bild med fönstret. Kolla det! Finns inte så många andra genomföringar i däcket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, man ser rinnmärkens från täcklocket. Det är även läckage vid både styrbords och babords knap (översta bilden). Någon som har fler tips om var det läcker in får gärna dela med sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, någon som har tips på hur man lagar och tätar läckaget/ mvh david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så snart det blir varmare så kommer iaf vi att försöka lossa samtliga skruvgenomföringar, knapen blir lättare medans en del av fästena till relingslisten kommer kräva lite mer klurande för stt få loss. De sitter väldigt långt in där det är trångt o jäkligt, typ styrbord där man får lossa lådan under gasreglaget för att med ett förlängningsskaft till hylsnyckelsatsen försöka hålla emot när man lossar skruvarna. Det viktiga blir att inte lossa dem helt då det är omöjligt att själv med handen kunna komma åt för att skruva tillbaka dem. Sen får det bli Sika under fästena och invid skruvhålen i bästa möjliga form. 

Redigerad av Holgersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra tips!

 

Det funkar OM man kan få loss muttrarna, om ngn har bra tankar om hur man kan lösa det för nedan bilder får ni gärna dela med er. Fästet med pilen på bilden går endast att genom hålet under gasreglaget på bilden, och sen blir det trångt, att tappa en mutter där är nog dödsdömt eftersom att den sitter innanför wc:n. 

AEC368AD-2EC4-41F0-902C-03B6BCFF1B18.jpeg

A3CF9A52-2599-46EA-968C-DB4B79B3055F.jpeg

7FAD573F-2CCE-43FE-B5B4-D0EA1AD90172.jpeg

Redigerad av Holgersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...