Hajjen 0 Posted January 25, 2018 Hej, har funderingar på varför trimplanen verkar ha sitt eget liv när jag körde i sensommar, det var som att de gick upp olika högt och att båten sea ray 240-02 gick lite snett så att säga, någon smart person som har varit med om detta? Kan det vara olja som ska fyllas på eller att pumpen gått sönder, kan man strunta i att använda dom och ha de uppfällda och stänga av funktionen så att säga , någon som känner sig hedrad Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 456 Posted January 25, 2018 Har du någon automatik kopplad till dem eller är det bara två knappar att trycka på? Det vanligaste är ju glappkontakt eller att någon av solenoiderna gått sönder. Om olja saknas kan du ju se direkt på nivån i behållaren. Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 26, 2018 hej, tack för svaret, ingen automatik, bara upp och ner knappar, ser ut som det läckt olja från ett av trimplanen, tänkte fylla på med olja till att börja med. Är det svårt att byta solenoiderna och vad gör dessa? Share this post Link to post Share on other sites
Christian85 13 Posted January 26, 2018 Oljeläckage, luft. Byt det felande trimplanet. Fyll på med olja. Kör upp och ner ett par ggr för att lufta, klart.. Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 27, 2018 Ok, vilka delar bytar jag? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,573 Posted January 28, 2018 (edited) På 26 januari 2018 på 14:28, Hajjen säger: hej, tack för svaret, ingen automatik, bara upp och ner knappar, ser ut som det läckt olja från ett av trimplanen, tänkte fylla på med olja till att börja med. Är det svårt att byta solenoiderna och vad gör dessa? Trimplanet läcker inte olja, men det kan cylindern göra som manövrerar dessa. Vanligtvis används samma olja som till automatväxellådor. Vilkte fabrikat har du? Det kan finnas renoveringssatser att köpa, alternativt nya cylindrar. Många planade eller halvplanande motorbåtar är beroende av trimplan, då dessa båtar är känsliga för belastning, sidvind och behöver hjälpas upp i planing. Så se till att trimplanen funkar innan du sjösätter! Solenoiderna öppnar var sin ventil när man fäller upp trimplanen. Pumpen är enkelverkande, nästan, med upp/ned knappen polvänder du motorn så att pumpen ömsom suger eller trycker ut oljan. Cylindrarna har en kolv med en O-ring som kan läcka, det kan också läcka i anslutningarna. Vidare finns det en fjäder inuti cylindern som trycker kolven tillbaka då oljetycket sjunker. Edited January 28, 2018 by Georg_Ohm Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 456 Posted January 28, 2018 En väldigt vanlig orsak till läckage i trimplanscylindrar eller powertrimcylindrar är att man inte kört upp trimplanen eller kört in powertrimmen när båten ligger still. Då kan det växa havstulpaner på kolvstängerna som sedan förstör tätningsringarna när man kör upp trimplanen eller kör in powertrimmen. Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 29, 2018 Tackar för alla svar ,ska ut till båten och titta närmare på detta Share this post Link to post Share on other sites
vega1959 99 Posted January 29, 2018 17 timmar sedan, Eld- säger: En väldigt vanlig orsak till läckage i trimplanscylindrar eller powertrimcylindrar är att man inte kört upp trimplanen eller kört in powertrimmen när båten ligger still. Då kan det växa havstulpaner på kolvstängerna som sedan förstör tätningsringarna när man kör upp trimplanen eller kör in powertrimmen. Jag har hört jag har inte sett det själv, packningarna sitter högre upp och påverkas inte av havstulpaner. Någon som vet med sökerhet? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,573 Posted January 29, 2018 48 minuter sedan, vega1959 säger: Jag har hört jag har inte sett det själv, packningarna sitter högre upp och påverkas inte av havstulpaner. Någon som vet med säkerhet? 48 minuter sedan, vega1959 säger: Det kan nog bero på fabrikat och tillberkningsår. De senaste från Bennet jag hade (som Kvinnorsman nu har) var egentligen utformade så att havstulipanerna inte kunde få fäste längst ned.... (Men det gjorde dom iallafall). Det vanligaste är att det övre locket går att skruva av, och där innanför finns det en O-ring som skulle kunna läcka. Sedan kan det se olika ut i anslutningen till hydraulslangen, Bennet har hör ett gängat mässingsrör med O-ring, som kan läcka, jag har sett andra modeller med plaströr också. Det bästa är att du byter till Lencos elektriska cylindrar istället, passar "bolt on" även strömställarna kan återanvändas, så slipper du den söliga och långsamma hydrauliken. Share this post Link to post Share on other sites
Olten 33 Posted January 29, 2018 Jag hade problem med internt läckage och det visade sig vara den lilla tunna plastventilen (backventil) som sitter i botten under soleniden som i sin tur skruvas fast. Den ena hade spruckit ytterst lite och olja läckte sakta förbi och ena trimplanet gick sakta in av sig själv och vid belastning (hårt vattentryck mot planet under gång) trögare ut. Köpte nya via Hansen Marin, kostade ett par kronor. Artikelnr BNTVP1159 2 Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 30, 2018 Ok, pratade igår med en person på Sea Sea som visade automatiska trimplan paket ca 10 000kr totalt men det verkade smidigt😀 Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 498 Posted January 30, 2018 7 timmar sedan, Hajjen säger: Ok, pratade igår med en person på Sea Sea som visade automatiska trimplan paket ca 10 000kr totalt men det verkade smidigt😀 Har ett par nya lenco, dock ej automatiskt men med led indikator om intressant. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted January 30, 2018 (edited) vad använder du trimplanen till? Edited January 30, 2018 by Baxlaget Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 498 Posted January 30, 2018 16 minuter sedan, Baxlaget säger: vad använder du trimplanen till? Misstänker att balansera båten i sidledes och snabbare komma upp i plan. Så gör jag iallafall, vad hajjen gör kan jag inte svara för. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 30, 2018 Ok, låter intressant, själva trimplanen är ju ok antar jag men det är kolvarna och motorn som kanske är fel, vad hade du tänkt för pris mm Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 498 Posted January 30, 2018 28 minuter sedan, Hajjen säger: Ok, låter intressant, själva trimplanen är ju ok antar jag men det är kolvarna och motorn som kanske är fel, vad hade du tänkt för pris mm Detta är ett kit, dom gamla du har kastar du, även pump, planen m.m. Skulle monterat detta på min andra båt, men sålde den och köpte ny med fungerande trimplan. Dessa är alltså nya, ej monterat osv. https://www.seasea.se/motortillbehör/trimplan-propeller/trimplan/trimplan-lenco Bifogar en länk på dessa jag har. Vilken storlek har du på din båt? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,573 Posted January 30, 2018 Jag hade en gång en halvplanande båt, en Nimbus 2700 som man fick trimma en del för att den skulle beté sig väl i vattnet. Men pumpen lade av, ena cylindern läckte. Så jag behöll endast själva trimplanen och strömställarna, och ersatte de gamla cylindrarna och hydaulpumpen med ett ugraderingskit med Lencos elektriska och mekaniska cylindrar. Det var en av de bättre modifieringarna jag gjorde på den båten. Lencos cylindrar är dessutom snabbare än de hydrauliska. De övriga bra modifieringarna jag gjorde på den båten var anakrspel, bpgpropeller och elektrisk toalettstol! Nuvaranade båt är än mer i behov av trimmning, den hade också hydrauliska trimplan, men jag sålde pumpen och cylindrarna, hade istället köpt automatiskt gånglågesautomatik, ZipWake, som jag tyckte var jättekolosalt bra, och i princip är den det, funkar jättebra, men så finns det dessvärre något som heter "havstulpaner" och "miljöanpassad bottenfärg".... Kan väl säga som så att motsvarigheten till trimpan i det systemet, inyerceptorerna, växte fast flera gånger förra säsongen, trots att dom motioneras varje dygn vid stillaliggande per automatik. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,573 Posted January 30, 2018 Jag hade en gång en halvplanande båt, en Nimbus 2700 som man fick trimma en del för att den skulle beté sig väl i vattnet. Men pumpen lade av, ena cylindern läckte. Så jag behöll endast själva trimplanen och strömställarna, och ersatte de gamla cylindrarna och hydaulpumpen med ett uppgraderingskit med Lencos elektriska och mekaniska cylindrar. Det var en av de bättre modifieringarna jag gjorde på den båten. Lencos cylindrar är dessutom snabbare än de hydrauliska. De övriga bra modifieringarna jag gjorde på den båten var ankarspel, bogpropeller och elektrisk toalettstol! Nuvaranade båt är än mer i behov av trimmning, den hade också hydrauliska trimplan, men jag sålde pumpen och cylindrarna, hade istället köpt automatiskt gånglågesautomatik, ZipWake, som jag tyckte var jättekolosalt bra, och i princip är den det, funkar jättebra, men så finns det dessvärre något som heter "havstulpaner" och "miljöanpassad bottenfärg".... Kan väl säga som så att motsvarigheten till trimpan i det systemet, interceptorerna, växte fast flera gånger förra säsongen, trots att dom motioneras varje dygn vid stillaliggande per automatik. Torrdräkt och cyklop finns ombord, gott och väl, men det är kallt i vattnet om hösten. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hajjen 0 Posted January 31, 2018 @ patrik , jag har en 24 fot Sea Ray sundancer 240-02, Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 498 Posted January 31, 2018 1 timme sedan, Hajjen säger: @ patrik , jag har en 24 fot Sea Ray sundancer 240-02, Då passar dom jag har. Share this post Link to post Share on other sites