Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
odd_kodd

Glasfiberspackel-Blanda själv

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har hittils blandat glasfiberspackel själv med färdigköpta glasfiberstrån polyester och fyllnadsmedel.

 

Men nu är min klippta glasfiberstrån slut och butiken här på landet har inte mer. Däremot ha jag en jäkla massa glasfibermatta, men behöver tips på hur man får stråna i mattan att släppa. Om man bara klipper så blir det ju massa ihopsittande strån. Hur får man dem att separera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det egentligen nån roll, bara det blir småbitar.

Varför skall du just ha glasfiber i spacklet?

När jag skall ha spackel i samband med plastarbeter blandar jag polyesterplast och talk. För epoxyspackel blndar jag i microglasbalonger i epoxyn. I nödfall sågspån. Detta efter att jag blandat bas och härdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så brukar jag med göra men vid vissa applikationer ger väl glasfiberstrån bra mycket bättre hållfasthet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, odd_kodd säger:

Ja, så brukar jag med göra men vid vissa applikationer ger väl glasfiberstrån bra mycket bättre hållfasthet?

Fan vet. Du kan klippa ned glasfibern i små bitar, emulsionen som binder ihop mattan löser sig av polyestern, bara att röra ordentligt.

Talk/microglasbollonger blir starkt det också. Talk blir snyggare men microglas mer lättslipat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, odd_kodd säger:

Ja, så brukar jag med göra men vid vissa applikationer ger väl glasfiberstrån bra mycket bättre hållfasthet?

 

Varför skall man ha bättre hållfasthet när man spacklar. 

Skall man göra nåt som kräver hållfasthet, då skall man laminera.

Spacklar gör man ju för att lättare kunna slipa till en slät yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha är fena på det här med att glasfibra å epoxiera å så, lyd hans råd.

Själv har jag blandat i, mot alla goda råd å "varningar" vanlig hederlig slipspån-damm från både ek å furu i epoxin å det har fungerat allldeles utmärkt. Så slapp jag köpa små plaskulor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spackel brukar jag göra av talk o polyester..e ju samma som plastic padding o som thallatha påpekar är det för att jämna ut en yta....större skador tex klipper jag bitar som passar in o laminerar....på varven sopar dom golvet o gör spackel...om du nu måste ha fiber kan du lika gärna klippa o riva små bitar...i glasfiberspackel är ju stråna korta men det innehåller ju en filler också...köp talk o polyester...e superlätt att jobba med o man kan välja konsistens o hårt som attans

har spacklat rufftak utan problem när jag bytt distansmaterial i fördäck

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rent spackel som syftar till hålkärl som täcks av laminat i låg- till medium-lastade delar så duger vanligt talkblandat spackel fint. Har du däremot delar som kan utsättas för höga cykliska laster eller till och med slag/tryck i komplexa geometrier så är det helt rätt att blanda fiber i spacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är receptet om man ska göra spackel med microballonger och polyester? 

Ska man ha i lite härdare också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev genes161:

Vad är receptet om man ska göra spackel med microballonger och polyester? 

Ska man ha i lite härdare också? 

Polyester och härdare i proportioner som anges på förpackningen. Microballonger till lagom konsistens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev genes161:

Vad är receptet om man ska göra spackel med microballonger och polyester? 

Ska man ha i lite härdare också? 

 

16 timmar sedan skrev Peter_K:

Microballonger till lagom konsistens. 

Första gången jag blandade spackel själv (iofs epoxy men det är nog ingen skillnad) trodde jag att jag gjort något fel. Jag tyckte det gick åt så mycket fyllnadsmedel (microballonger) innan det blev lagom konsistens. Bara så du inte hamnar i samma tankevurpa som jag gjorde: Det går åt mer fyllnadsmedel än man tror. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...