Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
monark-670

Friläget på utombordare Monark Nautic 7.5

Rekommendera Poster

Nån här som kan gamla utombordare? Jag har kommit över en fin gammal snurra, en Monark Nautic 7,5 som jag tänkte ha som lill-motor på min Monark 670. Så här långt verkar det mesta ok, den går runt, gnista finns, ser hel och fin ut i det stora hela, har dock inte startat den än. Men friläget verkar inte funka. Detta är en motor utan backväxel, man bara vrider runt motorn för att backa. Det ska dock finnas frilägesfunktion, och det finns en svart plastspak på högra sidan som borde vara för friläget. Dess axel går rakt igenom stammen och kommer ut på andra sidan där den begränsar gasfunktionens rörelse när den är uppfälld. Så jag antar att den på nåt sätt frikopplar också, fast den gör inte det på min motor. Propellern går runt vilket läge den än står, och går inte att bromsa eller hindra.

 

Nån som vet hur detta funkar, och hur man ska angripa problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en likadan som stått och samlat damm sen min morfar dog för 20 år sedan, den startar och vad jag kan känna så funkar friläget på den, 

du kan få den billigt som extramotor om du vill!

Med vänlig hälsning, Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste det sig? Jag har en likadan utombordare med samma fel! Den lilla flärpen nere bakom propellern vrider sig när man vrider på spaken men det gör ju ingen skillnad för funktionen. Vad har lamellpaketet i propellern för funktion?

 

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det löste sig aldrig, det kom annat intressant i vägen för fortsatta efterforskningar.

 

Jag känner inte riktigt igen det du frågar om, flärpen och det.

 

Jag kom i alla fall så långt att jag plockade isär växelhuset och såg lite mer av mekaniken. Reglaget styr ett stag som går ner genom stammen och har en plastpinne i änden som går ner i växelhuset. Där träffar den på en styv liten stålfjäder som ligger några varv kring axeln. När reglaget ställs i det läget jag antar är friläget dvs uppåt så tryck plastpinnen ner. Om jag förstått rätt ska den då träffa en uppstickande ände på fjädern och detta ska då på nåt sätt ge friläge. Men det gör det inte, och jag begriper inte hur det mekaniskt skulle kunna göra det heller, så där står jag.

 

Sen har jag tänkt att som extramotor så är det lite skit samma, huvudsaken den går igång och driver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...