Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Långsegling med en Volvo penta MD7A som sekundär drivkälla.

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, Caribic410 säger:

Fast om det som engångskostnad gör nästan lika mkt som segel för 100000/10 år så e det väl rimligt.

Ja, så man slipper köpa nya segel, härligt ;) 

Grejen är väl att man både vinner och förlorar på en flöjlande eller folding propeller. Frågan är hur man ska värdera för resp nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar man mycket och använder motorn lite är propellern med fasta blad mycket ivägen.

 

Seglar man långa sträckor över öppet hav ger 0,5 knops högre fart ganska mycket, man kommer kanske fram ett dygn tidigare. Jätteskönt!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Ja, så man slipper köpa nya segel, härligt ;) 

Grejen är väl att man både vinner och förlorar på en flöjlande eller folding propeller. Frågan är hur man ska värdera för resp nackdelar.

Förlorar men nåt mer än det lilla vid motorgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sneseglarn2, planerar en segling själv i västerled, dock via Shetland/Orkneyöarna/Scotland. Vad har du för tidsperspektiv på din segling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Förlorar men nåt mer än det lilla vid motorgång?

Väljer du rätt propeller förlorar du bara pengar.

Väljer du fel propeller förlorar du både prestanda och pengar.

 

Tillägg: Vissa prestanda kan bli bättre och andra kan bli sämre. Du kan slippa en hel del propellerverkan (bra), men kan få sämre kraft i backen (dåligt), eller bättre kraft (bra), osv, osv.

 

Du måste helt enkelt ta dig tid att åtminstone titta på tabellerna i artikeln bhemac länkade till.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Ja, så man slipper köpa nya segel, härligt ;) 

Grejen är väl att man både vinner och förlorar på en flöjlande eller folding propeller. Frågan är hur man ska värdera för resp nackdelar.

Själv så seglar jag ju in det längsta, lägger även till med hissad trasa om det går... Det är ju för guds skull en segelbåt.. En gång i tiden hade man inga motorer att puttra in i hamnarna med, men man tog sig in i hamn ändå.. Det viktiga för mig är..! En propp med bra tryck i motsjö, strömmar, samt att den bromsar minsta möjliga vid segling, och denna Flexofold 14*10, har ju visat mycket bra tryck,(bollard pull) och bromsar minimalt... Backegenskaperna sätter jag inte så stor vikt vid...!   Och den kostar 11,000:-  direkt från Flexofold i Danmark ända hem till dörren... Capella marin i Skogås vill ha över 13,000:- plus frakt..!  Så om den bromsar mindre vid segling, samt som dom efter att ha räknat på det, sa att den skulle ge upp till en och en halv knop mera i toppfart och ger bra tryck, så kan det väl vara en bra investering, bara den inte kastar blad som Autoprop..!

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

Förlorar men nåt mer än det lilla vid motorgång?

Det man kan förlora är ökad stoppsträcka, sämre backeffekt. En del ger mindre propwalk, något som åtminstone jag har stor nytta av vid tilläggning.

För en del är det viktigt att få en aning högre fart vid segling, jag ser det mera som ytterligare en mekanisk pryl som kan krångla. Dessutom tycker jag om att vara på sjön så det gör inget om jag tvingas vara ute aningen längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Mackey säger:

Väljer du rätt propeller förlorar du bara pengar.

Väljer du fel propeller förlorar du både prestanda och pengar.

 

Tillägg: Vissa prestanda kan bli bättre och andra kan bli sämre. Du kan slippa en hel del propellerverkan (bra), men kan få sämre kraft i backen (dåligt), eller bättre kraft (bra), osv, osv.

 

Du måste helt enkelt ta dig tid att åtminstone titta på tabellerna i artikeln bhemac länkade till.

 

Mackey

Jag tänkte närmast på. Finns det någonting. Någon situation. Du förlorar annat än pengar när du seglar med fold i förh till inte fold.

Jag har en liten fast tvåbladig nu. Vet att den bromsar men inte hur mycket. Fold verkar bättre, seglingsmässigt. Det är ev nackdelar/inte fördelar vid segling.... om det finns.. jag undrar om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, s841 säger:

Hej Sneseglarn2, planerar en segling själv i västerled, dock via Shetland/Orkneyöarna/Scotland. Vad har du för tidsperspektiv på din segling?

Precis den rutten hade jag också i tankarna, att gå över från Norska kusten Bergen möjligen... Men eftersom jag kanske blir tvungen att segla ensam, så vet jag inte om jag vill ta den lite längre omvägen... Shetland/Orkney har jag länge velat besöka, jag får se hur det blir med det... Målet är i alla fall Isle of man, via Caledonian Canal..!  s841 slå mig en signal på 0709927214, jag bor i inloppet från mälaren till Södertälje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Caribic410 säger:

Jag tänkte närmast på. Finns det någonting. Någon situation. Du förlorar annat än pengar när du seglar med fold i förh till inte fold.

Nej, när man seglar är det bara pengar man förlorar, men man vinner fart och tid är också pengar.

 

29 minuter sedan, Caribic410 säger:

Jag har en liten fast tvåbladig nu. Vet att den bromsar men inte hur mycket. Fold verkar bättre, seglingsmässigt. Det är ev nackdelar/inte fördelar vid segling.... om det finns.. jag undrar om

Som sagt, vid segling är det inga nackdelar. Bäst är ju att inte ha något onödigt hängande i vattnet alls.

 

Jo, det finns en nackdel med foldingpropeller som Thallatha skulle framhålla och det är att man får kortare tid till sjöss om propellern bromsar mindre.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Mackey säger:

Nej, när man seglar är det bara pengar man förlorar, men man vinner fart och tid är också pengar.

 

Som sagt, vid segling är det inga nackdelar. Bäst är ju att inte ha något onödigt hängande i vattnet alls.

 

Jo, det finns en nackdel med foldingpropeller som Thallatha skulle framhålla och det är att man får kortare tid till sjöss om propellern bromsar mindre.

 

Mackey

Det går ju inte för sig..! Jag vill ha så mycket tid som möjligt...! He He..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Sneseglarn2 säger:

Det går ju inte för sig..! Jag vill ha så mycket tid som möjligt...! He He..!

 

Hela vintern tjatar folk om hur de längtar ut på sjön, sen, på sommaren gör de allt för att komma tillbaka till land.

De som köper snabbare motorbåtar brukar jag fråga om de är rädda för sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju använda farten för att hinna längre bort från land också...

eller för att komma till land eller stater längre bort från "vinterland".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul snedseglaren2, jag har båten vid Rastaholm så vi är nästan grannar. Just nu sitter jag på tåget till Sveriges framsida för att besöka båtmässan och operan bland annat, men vi ska absolut hålla kontakten kring våra planer. Ska dra ihop min tänkta besättningen längre fram och det vore kul om du har möjlighet att träffa oss och prata båtlivet och våra planer. Hörs och syns /C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

 

Jo, det finns en nackdel med foldingpropeller som Thallatha skulle framhålla och det är att man får kortare tid till sjöss om propellern bromsar mindre.

 

Mackey

Eller som jag säger - man kan segla lika länge men hinner se mer om man seglar snabbare ;-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Peter_K säger:

Eller som jag säger - man kan segla lika länge men hinner se mer om man seglar snabbare ;-)

Nejdå, man blir bara fartblind ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Sneseglarn2 säger:

Det går ju inte för sig..! Jag vill ha så mycket tid som möjligt...! He He..!

Det vill jag också så jag seglar i lite kringelikrokar eller väljer ett mål som ligger lite längre bort :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Mackey säger:

Nej, när man seglar är det bara pengar man förlorar, men man vinner fart och tid är också pengar.

 

Som sagt, vid segling är det inga nackdelar. Bäst är ju att inte ha något onödigt hängande i vattnet alls.

 

Jo, det finns en nackdel med foldingpropeller som Thallatha skulle framhålla och det är att man får kortare tid till sjöss om propellern bromsar mindre.

 

Mackey

Det fixar man lätt genom att segla på riggen. Helst vid kryss får man mkt valuta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Det fixar man lätt genom att segla på riggen. Helst vid kryss får man mkt valuta..

Jag provade det i somras...! Det gick inge bra..!imagesN3DKPFES.jpg.a8518b298327ea0688d0605ea5a143ff.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Sneseglarn2 säger:

Jag provade det i somras...! Det gick inge bra..!imagesN3DKPFES.jpg.a8518b298327ea0688d0605ea5a143ff.jpg

Snedsegling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-02 på 15:27, Caribic410 säger:

Fjäderstål?

Var köper man sån propp?

Man köper dem direkt från Darglow i England.

http://www.darglow.co.uk/Propellers/FeatherStream/

Chirs på Darglow är en ytterst hjälpsam person.

 

Det finns en intressant tråd på Allegroklubben.

Åtminstone jag tycker den är intressant då jag själv deltar flitigt i diskussionerna. :D

Länk : https://www.allegroklubben.se

Gå in på Forumet -> Frågor. Skrolla ner till "Propeller, K45".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-03 på 05:22, Caribic410 säger:

Förlorar men nåt mer än det lilla vid motorgång?

Jag tror att vi har något lägre maxfart med vår flöjlande propeller.

Däremot är det ett helt annat bett vid back om vi jämför med den fasta propellern.

Detta beror på att propellern är kompenserad för de olika utväxlingarna i backslaget på fram respektive back. Det blev en mycket trevlig upplevelse när man skulle lägga till och skulle få stopp på skutan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för all input jag fått av er alla..! Har nu kommit fram till att det får bli en Flexofold, det verkar vara det bästa alternativet för min båt...! M.V.H. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-31 på 22:33, hasse_A säger:

Vi är långseglare och har varit ute i  3 år nu. Vi har en Featherstream

Denna flöjlande propeller har fungerat helt suveränt. Den är inte heller känd för att kasta blad som vissa andra flöjlande proppar. Jag tänker då på Autoprop.

Vi har en fast trebladig i reserv men jag tror inte vi någonsin kommer att behöva montera den.

När vi bytte från en fast trebladig märkte vi en tydlig förändring av fart i mellanregistret. Jag vill påstå att i runt 5 knop gjorde det 10% i fart. Det är förmodligen mycket effektivare att installera en sådan propeller jämfört med att skaffa de bästa seglen. I alla fall när det gäller långsegling då det mestadels handlar om medvind.

Jag kommer aldrig mer att sätta en fast propeller på en segelbåt igen.

Hur stor båt har du?

Drev/axel?

Hur stor prop?

Min båt e runt 9 ton

S 120- drev.

Har 2 bladig fast idag..

Kör väldigt lite motor..

Skulle en 14tum 2 bladig folding funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-12 på 16:22, Caribic410 säger:

Hur stor båt har du?

Drev/axel?

Hur stor prop?

Min båt e runt 9 ton

S 120- drev.

Har 2 bladig fast idag..

Kör väldigt lite motor..

Skulle en 14tum 2 bladig folding funka

Båten är en Allegro 33'a, 9,81 m.

Rak axel.

Propeller 16"

Folding vet jag inte, Förmodligen funkar det.

Kanske menade du en flöjlande ? Det är säker ok.

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hasse_A säger:

Båten är en Allegro 33'a, 9,81 m.

Rak axel.

Propeller 16"

Folding vet jag inte, Förmodligen funkar det.

Kanske menade du en flöjlande ? Det är säker ok.

 

/Hasse

Har precis fått upp ögoneb för flöjlande för backslag, smart.

på vegan hade jag mekaniskt flöjlande där proppen snurrade åt samma håll hela tiden. Så flöjlande 3blad 17” x 12-15 nånstans verkar vara rätt för mej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

Så flöjlande 3blad 17” x 12-15 nånstans verkar vara rätt för mej. 

 

Jag har ett kalkylblad för beräkning av propellerdata men det verkar inte som att det går att bifoga detta här.

Du kan skicka ett meddelande med din mailadress till mig så mailar jag dig det.

Detta har stämt väldigt bra för vår båt/motor/backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...