Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Sneseglarn2

Långsegling med en Volvo penta MD7A som sekundär drivkälla.

Rekommendera Poster

Har lite planer på en segling från Södertälje ner till Skottland och ner genom Caledonian Canal från Inverness ner till irlänska sjön och vidare till Isle of man och sedan tillbaka,  i sommar.. Båten är en Aphrodite 30, med en penta MD7a från 1980.. Jag har haft båten i två säsonger, och motorn har gått som ett urverk.. Motorn och båten i övrigt är välskött genom åren.. Toppen på motorn renoverades 2010, och har varit sötvattenkyld från start, vad jag vet, och går som som sagt bra.. Men det är ju trots allt en gammal motor.. Och ska jag ge mig iväg på en seglats där jag kommer möta delar av Nordsjön, tidvattenströmmar och busväder från och till, så vill jag ju givetvis ha en motor som både rår med och som håller ihop.. Pentan ska ju ge 13 hästar, men jag får väl vara glad om den ger 10 idag..  Det sitter ett 110 s-drev på båten, och jag har väl som mest gått med 6 knop vid ett tillfälle, men då fick maskin gå lite för hårt...! Brukar normalt knalla på i 4,5...  Frågan är..! Törs man ge sig iväg på denna seglats, med det  här maskineriet..? Jag vet att Engelska kustbevakningen kan vara Stenhårda, och gillar definitivt inte illa förberedda haverister..! Tacksam för svar..! M.V.H.. Thomas. 

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengör tanken så att inte nordsjön skakar loss gammal sörja som kan stoppa upp i bränslesystemet när du kommer in i kanalen.

 

För övrigt ser jag inga större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, bränslesystemet brukar vara det som ställer till med mest problem.

Sen kan en "plan B" vara bra tex ett snurrefäste monterat eller enkelt att montera. En beg snurra kan man alltid få tag på.

Jag hade ett par brädbitar så att kunde sätt snurran i badstegen. Snurran var till jollen, 2 hästar. Ingen höjdare men det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite osäker om jag läser/tolkar rätt. Har du foldingpropeller?

 I så fall skulle jag byta den direkt mot en vanlig.

Sen förutom rent i tanken, ta med extra filter å slangar å slangklämmor.

Å nått att suga upp dieseln med när man byter/jobbar/klabbar med den.

 

Ang gammal motor....Min "käre" gamla MD1:a från 76 bara går å går å går, med lite omsorg är den outslitlig. Det jag skulle sakna i din situation är tryckkraften, propulsion, skulle inte klara min Fingal genom hård motsjö  med fem knop strömmande smal passage å motvind. Inte med min motorn som bara gen 7 kusar som bäst.

Så planera noga var du skall segla å hur starka strömmarna är om det är motvind på samma gång.

Stor bladyta å 4 blad ger stort tryck men ökar inte farten, bromsar vid segling. Folding i samma situation, värdelös.

 

Behöver du en gast? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man segla långt så gäller det att man kan segla mycket. Då skall man inte ha fast propeller som bromsar mycket vid segling. Om båten inte redan har en kvalitetsfolding så överväg att byta till det.

http://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

Att kämpa mot vind och sjö kräver bra dragkraft, kallat "Bollard pull" i testen. Även maxfart kan vara relevant i motström.
I båda dessa tester var Flexofold bland de bästa, och bättre än den fasta "standrdpropellern", (trebladig, fast)  Andra testmoment har mycket mindre betydelse.

 

Vad gäller motorn så tror jag att den med nyrenoverad topp och sötvattenkylning från början är väldigt tillförlitlig. Det som skulle kunna spöka vore kanske insprutningspumpen och spridarna, men dessa kan du säkert köpa billigt begagnade och sen be en dieselfirma testa dem. Starmotor är inte fel att ha med heller, men om motorn medger vevstart (funkade bra på systermotorn MD6) så kanske en vx-generator i reserv är ett optimalare val. Extra vattenpumpar för sjövatten och sötvatten är också bra att ha, och är ändå en slags förbrukningsvara.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju UK ett relativt civiliserat land och urbefolkningen oftast vänligt sinnad. Att få tag på reservdelar lär inte vara svårt.

Störst problem är nog den akuta situationen, att ta sig till kaj utan motor. Men det brukar alltid finnas hjälpsamma människor.

Skulle motorn totalrasa så är nog UK ett bra ställe att vara på, det borde vara lättare att hitta en ersättning där en här och framförallt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎22 på 13:19, Ruskpricken säger:

Är lite osäker om jag läser/tolkar rätt. Har du foldingpropeller?

 I så fall skulle jag byta den direkt mot en vanlig.

Sen förutom rent i tanken, ta med extra filter å slangar å slangklämmor.

Å nått att suga upp dieseln med när man byter/jobbar/klabbar med den.

 

Ang gammal motor....Min "käre" gamla MD1:a från 76 bara går å går å går, med lite omsorg är den outslitlig. Det jag skulle sakna i din situation är tryckkraften, propulsion, skulle inte klara min Fingal genom hård motsjö  med fem knop strömmande smal passage å motvind. Inte med min motorn som bara gen 7 kusar som bäst.

Så planera noga var du skall segla å hur starka strömmarna är om det är motvind på samma gång.

Stor bladyta å 4 blad ger stort tryck men ökar inte farten, bromsar vid segling. Folding i samma situation, värdelös.

 

Behöver du en gast? ;)

Jo jag har foldingpropeller på s-drevet, en vanlig penta standard propp, Brons eller mässing eller vad det nu är, förmodligen brons... Och jag tänker göra rent tanken innan avfärd.. Plus nya filter, drivremmar, kolla spridare etc etc.. Ja vad det gäller gast, så kan det eventuellt bli aktuellt... Min gamla kompis som är en garvad atlantseglare, kanske inte kan följa med...!  Var håller du hus..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Menar du mig? Ruskpricken? Jo jag finns mitt i Mälaren just nu med Fingaln på land.

Då hoppas jag verkligen, att du har flytväst över hela kroppen..!

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:D:D Ingen fara. Jag har land mellan mig å vattnet, bor på en ö.

Å det ligger nästan mitt i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta är lite för oroliga för gammla motorer.

Så här gammla motorer är väldigt gedigna och lätta att meka med.

Allt är rejält tilltaget och väldigt få delar som kan gå sönder.

Ju moderrnare motor desto känsligare blir det.

Mycket mer elektronik (som dessvärre kan krångla och som är svårt att laga och förstå sig på för de flesta).

Dessutom har man gått ner i dimensioner på nya motorer på många detaljer vilket gör dem känsligare.

Jakten på effektivare motorer har tyvärr den baksidan attt de blir komplicerade men de är ju bättre ur ett effekt och förbrukningsperspektiv och även när det gäller buller och vibrationer.

Lättstartade och användarvänliga på alla sätt.

Men inte nödvändigtvis mer tillförlitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Ruskpricken säger:

:D:D Ingen fara. Jag har land mellan mig å vattnet, bor på en ö.

Å det ligger nästan mitt i Mälaren.

Jaha..! Jag har min båt liggandes i Mälaren, på Bergviks båtklubb i inloppet till Södertälje.. Och klubben har en klubbholme ute i mälaren, Slandö kalv, som jag ofta besöker.. Jag förmodar att du legat där någon natt, på väg ut i Östersjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, FIATX19 säger:

Jag tror de flesta är lite för oroliga för gammla motorer.

Så här gammla motorer är väldigt gedigna och lätta att meka med.

Allt är rejält tilltaget och väldigt få delar som kan gå sönder.

Ju moderrnare motor desto känsligare blir det.

Mycket mer elektronik (som dessvärre kan krångla och som är svårt att laga och förstå sig på för de flesta).

Dessutom har man gått ner i dimensioner på nya motorer på många detaljer vilket gör dem känsligare.

Jakten på effektivare motorer har tyvärr den baksidan attt de blir komplicerade men de är ju bättre ur ett effekt och förbrukningsperspektiv och även när det gäller buller och vibrationer.

Lättstartade och användarvänliga på alla sätt.

Men inte nödvändigtvis mer tillförlitliga.

Jag har ju hållit på och skruvat motorer en hel del genom åren, då mest med bensinare... Och det är ju sant som du säger, att det var mer gedigen kvalitet förr, mot idag.. Helt klart..  Så en ordentlig översyn av Pentan kan väl kanske räcka för den här seglatsen...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte, men seglat förbi ett otal gånger Slandökalven alltså.

Om jag missat tiden så mellanlandar jag på Björkö, svajankrar eller i nån vik i närheten.  Till Rastaholm har jag bara varit en gång i hela mitt liv. Oftas hinner jag ner till Branddalssund å ligger där första natten på väg ut.

 

Jag tillhör dem som anser det är viktigare att propellern fungerar å har bra tryck, inte hög, fart med tanke på säkerhet å att man kommer loss från en läkust. Att det sedan bromsar en aning, så "what". Segla fel kurs en aning så har man förlorat det lilla det bromsar. Vad gör en 1/4-dels knop egentligen i sammanhanget. Den propp jag har är eg för liten så jag håller på å skall byta. Inte hittat nått lämpligt bara. V 11"x 14" trebladigt med litet koniskt fäste, samma mått som morsekona 2 på borrmaskiner/svarvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Faktiskt inte, men seglat förbi ett otal gånger Slandökalven alltså.

Om jag missat tiden så mellanlandar jag på Björkö, svajankrar eller i nån vik i närheten.  Till Rastaholm har jag bara varit en gång i hela mitt liv. Oftas hinner jag ner till Branddalssund å ligger där första natten på väg ut.

 

Jag tillhör dem som anser det är viktigare att propellern fungerar å har bra tryck, inte hög, fart med tanke på säkerhet å att man kommer loss från en läkust. Att det sedan bromsar en aning, så "what". Segla fel kurs en aning så har man förlorat det lilla det bromsar. Vad gör en 1/4-dels knop egentligen i sammanhanget. Den propp jag har är eg för liten så jag håller på å skall byta. Inte hittat nått lämpligt bara. V 11"x 14" trebladigt med litet koniskt fäste, samma mått som morsekona 2 på borrmaskiner/svarvar.

Jag är av samma åsikt.. Bara jag har driv, och inte blir stående i motsjö/tidvatten så är jag nöjd..! Jag minns en gång för många år sedan, på väg utifrån ö-sjön in mot Trosa i hård motvind/sjö, med en gammal träsnipa med fullt tillräcklig motor, men med helt Fel propeller, Vilket elände..! men vi kom iland till slut...! Puh..!

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 1/21/2018 på 23:22, Sneseglarn2 säger:

Pentan ska ju ge 13 hästar, men jag får väl vara glad om den ger 10 idag.. 

En undran som kanske någon mer insatt kan svara på, varför skulle de 3 hästarna ha gått sin väg?

Om motorn är lättstartad borde kompressionen vara ok  Är spridarna  kollade? Ventilerna slipade som del av topplocksrenoveringen? Har lyft min topp några gånger och brukar då också slipa lite, har dock inte sett några skavanker just, så det var väl närmast polering.

Kan kamaxeln vara nernött så att motorn andas lite sämre? Det skulle väl i så fall märkas på toppfarten, har den sjunkit? Jag brukar efter sjösättningen varje år testa toppfarten och under mitt 23-åriga innehav av den 42-åriga motorn har den inte förändrats och jag brukar köra kanske 50 tim/år, ofta på fullgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag föreställer mig skulle kunna sänka den mekaniska effekten på drivaxeln är läckage runt kolvarna, högre friktion i alla glidytor och i lager, sämre fördelning av bränsledimman i insprutningen (större droppar ger sämre förbränning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En frisk motor ska inte tappa någon nämnvärd effekt med tiden.

En betydligt intressantare fråga är hur mycket effekt man har på propellern. Backslaget tar en del men framförallt en feldimensionerad propeller.

Ett enkelt och mycket intressant prov är att mäta dragkraften med en dynamometer. Det mest riktiga värdet får man genom att mäta bränsleförbrukningen och tita på motordiagram. 

Framförallt kan det vara intressant att mäta förbrukningen vid olika farter för en fullt lastad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎28 på 11:15, trewq säger:

En undran som kanske någon mer insatt kan svara på, varför skulle de 3 hästarna ha gått sin väg?

Om motorn är lättstartad borde kompressionen vara ok  Är spridarna  kollade? Ventilerna slipade som del av topplocksrenoveringen? Har lyft min topp några gånger och brukar då också slipa lite, har dock inte sett några skavanker just, så det var väl närmast polering.

Kan kamaxeln vara nernött så att motorn andas lite sämre? Det skulle väl i så fall märkas på toppfarten, har den sjunkit? Jag brukar efter sjösättningen varje år testa toppfarten och under mitt 23-åriga innehav av den 42-åriga motorn har den inte förändrats och jag brukar köra kanske 50 tim/år, ofta på fullgas.

 

Är det en MD7A du har..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Sneseglarn2 säger:

Är det en MD7A du har..?

Nej, Farymann, ganska olik MD. Hade MD6 i förra båten. Även om de är olika hopkomna så är det ju i princip likadana grejer som slits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎22 på 14:34, Seawolf säger:

Skall man segla långt så gäller det att man kan segla mycket. Då skall man inte ha fast propeller som bromsar mycket vid segling. Om båten inte redan har en kvalitetsfolding så överväg att byta till det.

http://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

Att kämpa mot vind och sjö kräver bra dragkraft, kallat "Bollard pull" i testen. Även maxfart kan vara relevant i motström.
I båda dessa tester var Flexofold bland de bästa, och bättre än den fasta "standrdpropellern", (trebladig, fast)  Andra testmoment har mycket mindre betydelse.

 

Vad gäller motorn så tror jag att den med nyrenoverad topp och sötvattenkylning från början är väldigt tillförlitlig. Det som skulle kunna spöka vore kanske insprutningspumpen och spridarna, men dessa kan du säkert köpa billigt begagnade och sen be en dieselfirma testa dem. Starmotor är inte fel att ha med heller, men om motorn medger vevstart (funkade bra på systermotorn MD6) så kanske en vx-generator i reserv är ett optimalare val. Extra vattenpumpar för sjövatten och sötvatten är också bra att ha, och är ändå en slags förbrukningsvara.

Ja nu har ju kollat på detta test... Och vad jag ko fram till var att Danska Flexofolds foldingprop, kunde vara ett alternativ, bra tryck (bollard pull) hög toppfart, och även bra driv i backläge.. Efter kontakt med Capella marin i Skogås, räknade dom fram till en tvåbladig 14*10LH ,12,136:-..... Direkt från Flexofold i Danmark landar det på 1100 euro ända hem till dörren. https://flexofold.com/folding-propellers/7-saildrive-propellers/48-2-blade-saildrive-folding-propeller/      Frågan är bara, kommer jag att få en så pass ökad prestanda, så att det är befogat att lägga ner 11,000:- på denna visp..?  bifogar bild på min nuvarande prop, som i diametern också ligger på runt 14 tum.. Stigningen har jag inte mätt, men något lägre är det, ser det ut som...IMG_0047.thumb.JPG.5c03344c2c652ee6f83d65546f2c9fec.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många, troligen de flesta, långseglare föredrar fast propeller. Mindre risk för krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är långseglare och har varit ute i  3 år nu. Vi har en Featherstream

Denna flöjlande propeller har fungerat helt suveränt. Den är inte heller känd för att kasta blad som vissa andra flöjlande proppar. Jag tänker då på Autoprop.

Vi har en fast trebladig i reserv men jag tror inte vi någonsin kommer att behöva montera den.

När vi bytte från en fast trebladig märkte vi en tydlig förändring av fart i mellanregistret. Jag vill påstå att i runt 5 knop gjorde det 10% i fart. Det är förmodligen mycket effektivare att installera en sådan propeller jämfört med att skaffa de bästa seglen. I alla fall när det gäller långsegling då det mestadels handlar om medvind.

Jag kommer aldrig mer att sätta en fast propeller på en segelbåt igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-31 på 22:33, hasse_A säger:

Vi är långseglare och har varit ute i  3 år nu. Vi har en Featherstream

Denna flöjlande propeller har fungerat helt suveränt. Den är inte heller känd för att kasta blad som vissa andra flöjlande proppar. Jag tänker då på Autoprop.

Vi har en fast trebladig i reserv men jag tror inte vi någonsin kommer att behöva montera den.

När vi bytte från en fast trebladig märkte vi en tydlig förändring av fart i mellanregistret. Jag vill påstå att i runt 5 knop gjorde det 10% i fart. Det är förmodligen mycket effektivare att installera en sådan propeller jämfört med att skaffa de bästa seglen. I alla fall när det gäller långsegling då det mestadels handlar om medvind.

Jag kommer aldrig mer att sätta en fast propeller på en segelbåt igen.

Intressant.

När det blåser går det ju som f ändå. Att  d gör så stor skillnad i lågfart.

Jag har 2bladig fast på 120 sdrev.

Kanske läge för fold då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-31 på 22:33, hasse_A säger:

Vi är långseglare och har varit ute i  3 år nu. Vi har en Featherstream

Denna flöjlande propeller har fungerat helt suveränt. Den är inte heller känd för att kasta blad som vissa andra flöjlande proppar. Jag tänker då på Autoprop.

Vi har en fast trebladig i reserv men jag tror inte vi någonsin kommer att behöva montera den.

När vi bytte från en fast trebladig märkte vi en tydlig förändring av fart i mellanregistret. Jag vill påstå att i runt 5 knop gjorde det 10% i fart. Det är förmodligen mycket effektivare att installera en sådan propeller jämfört med att skaffa de bästa seglen. I alla fall när det gäller långsegling då det mestadels handlar om medvind.

Jag kommer aldrig mer att sätta en fast propeller på en segelbåt igen.

Fjäderstål?

Var köper man sån propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Kanske läge för fold då.

DENNA test kan ju vara nyttig läsning. Som bäst fick man 0,15knop mera fart för motor jämfört med en standard trebladig fast propeller. En tvåbladig fast propeller ger bättre verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

DENNA test kan ju vara nyttig läsning. Som bäst fick man 0,15knop mera fart för motor jämfört med en standard trebladig fast propeller. En tvåbladig fast propeller ger bättre verkningsgrad.

O dj... va mkt text. Klarar unte läsa och förstå det. Skulle ta hela helgen.

Driver den framåt ungefär som en vanlig 2-blad bromsar/backar något sämre men bromsar betydligt mindre vid segling.. så är det jätteintressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Klarar unte läsa och förstå det.

Kolla bara tabellerna, se om du blir klokare av det.

För min del framstår vinsten som ganska marginell. Att lägga 20papp på en propeller känns inte aktuellt för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Kolla bara tabellerna, se om du blir klokare av det.

För min del framstår vinsten som ganska marginell. Att lägga 20papp på en propeller känns inte aktuellt för min del.

Fast om det som engångskostnad gör nästan lika mkt som segel för 100000/10 år så e det väl rimligt.

Ska kolla vid tillfälle när tidå dator finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...