Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Enkel duschlösning?

Rekommendera Poster

Jag hoppas kunna få till några veckors segelsemester i sommar. Av ekonomiska skäl är det knappast möjligt att ligga i gästhamn särskilt ofta. Men duscha skulle vara kul.

För några dagar sen fick jag syn på en uppladdningsbar, dränkbar duschpump med duschmunstycke och allt. Men sen tänkte jag att en dränkbar 12 V pentrypump (kopplad till batteriet i båten), lite slangar, ett duschmunstycke, en plastdunk med sötvatten, och kokvatten från spritköket borde kunna ge en hjälplig avspolning. Då tänker jag mig stå i sittbrunnen, eventuellt med nån draperilösning om jag inte är ensam i naturhamnen. Materialkostnaden bör hamna under 500 kr. Pumpen jag kollat på ger 7.5 L/min, vilket väl är lågt för en dusch, men det räcker kanske?

Nån som gjort en liknande lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, AndW säger:


Jo, såna känner jag till, men de funkar inte för mig. Jag duschar inte med vatten uppifrån, utan med löst munstycke. Dessutom är de beroende av sol och att hänga ute i sol, och blir ändå bara pissljumna. Jag måste duscha varmt! :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, AndW säger:

Ja, en liknande har jag använt. Vattnet blir ganska behagligt om påsen får hänga i solen under dagen.

Annars är DENNA pump bra, ger lite tryck. Jag har kört den med ett avstängbart duschmunstycke. Har man för lågt tryck så går det åt mer vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enkla campingduschen blir faktiskt väldigt varm, har lyckats få den så varm att den måste svalna innan det gick att duscha.

 

Finns det ingen sol kan man värma vatten och fylla på med.

 

Vi har förlängt slangen några meter för att få bättre tryck. Upp med påsen 3-4 meter i ett fall så sprutar det på bra, men tiden är ju begränsad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, raol säger:

Jag hoppas kunna få till några veckors segelsemester i sommar. Av ekonomiska skäl är det knappast möjligt att ligga i gästhamn särskilt ofta. Men duscha skulle vara kul.

För några dagar sen fick jag syn på en uppladdningsbar, dränkbar duschpump med duschmunstycke och allt. Men sen tänkte jag att en dränkbar 12 V pentrypump (kopplad till batteriet i båten), lite slangar, ett duschmunstycke, en plastdunk med sötvatten, och kokvatten från spritköket borde kunna ge en hjälplig avspolning. Då tänker jag mig stå i sittbrunnen, eventuellt med nån draperilösning om jag inte är ensam i naturhamnen. Materialkostnaden bör hamna under 500 kr. Pumpen jag kollat på ger 7.5 L/min, vilket väl är lågt för en dusch, men det räcker kanske?

Nån som gjort en liknande lösning?

Jag köpte en sån på biltema, som man laddar upp m pump och duschmunstycke. Funkar klockrent.

Jag häller lagom varmt vatten i handfatet på toa, där jag gar dusch från vvberedare men sällan varmt vatten i den. Räcker till en avsköljning, intvålning inkl hår och en rejäl ansköljn.

Har du en större hink då räcker det ju helt klart.

Ok tryck mm men slangkopplingar fick jag limma fast för dom lossade.

Bra pryl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Jag köpte en sån på biltema, som man laddar upp m pump och duschmunstycke.

Ja den fungerar också bra, även till rengöring. Blev dock inte helt populär sen jag laddat den med vatten/avfettningsmedel.

Men påse är enklare och billigare. Tar ingen plats när den inte används.

Vi brukade hissa den under spridaren när vi låg stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan fast blå från Ebay för 150kr inkl frakt. Har testat den hemma och tycker att det är ok tryck. Tanken är att jag ska kunna skölja av båten och duscha i havsvatten. Har redan 2 duschar fast monterade i båten till sötvattensystemet och VVB.

1978664681407b09df2678814268a745.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillfällig avbrott! Strunta gärna i detta inlägg alla som vill!

Men så här...
Bhemac och Mackeys utmärkta tips ovan att hissa "solpåsen" i riggen ger litet ökat vattentryck i duschmunstycket.
Om den tryckökningen räcker för att spola "underifrån-upp" på så vis att detta räcker för en fullgod tvagning låter jag vara osagt.
Vad som kan anses som en acceptabel dusch är nog olika hos oss alla. Men tipset om att ökad höjd (hissa i segelbåtsrigg) ger bättre tryck och därmed hårdare strålar ur snålborrade dushmunstycken är nog inte att förakta!? Har f.ö. inte testat solpåsar själv, men men.


Nu blir du tillfälligt "kung Raol" i denna din egna forumtråd liksom alla andra "kung-trådskapare".
Mycket bra trådämne, tack för att du tar upp det!
Men hurdan skulle den perfekta duschen skulle vara beskaffad för att tillfredställa de flesta även i naturhamnar.


Hmm... detta med hur man KÄNNER SIG REN efter mer eller mindre grundlig tvagning är nog personligt, dessutom ganska väsensskilt från EVIDENSBASERAD fakta vad gäller hygien och risk för sjukdomsspridning etc. Vete katzingen, men att KÄNNA sig som rentvagad tycks ha gått litet överstyr hos moderna människor? (Minsta naturlig kroppslukt måste bekämpas med ständiga duschar, rent av kemiska preparat i armhålor o annat?)


Som sagt, bra att du tar upp detta med naturhamns-dusch! För vad är felet med gamla tiders vattenbesparande svamp/borste-gnuggande!?
Går väl efter själva "tvagningen/gnuggandet" ganska lätt efteråt att - i rengöringens slutfas -skölja bort tvålvattnets smuts, även "under-upp"??
Bara en kringfundering, kul med litet brainstorming i detta känsliga ämne kallat hygien - där döljande parfymer/deodoranter är "big bizznis"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, patrikflink säger:

Jag köpte en sådan fast blå från Ebay för 150kr inkl frakt. Har testat den hemma och tycker att det är ok tryck. Tanken är att jag ska kunna skölja av båten och duscha i havsvatten. Har redan 2 duschar fast monterade i båten till sötvattensystemet och VVB.

1978664681407b09df2678814268a745.png

Lite off/fast on..

Har ju åxå dusch/ar, tog bort en inne så jag har på badbryggan och en toa inne.

Min vvb går dessvärre endast på el eller motorvärme.

Motor kör vi sällan såpass mkt att det blir varmt i vvb, landström har vi aldrig behov av men kopplar in dom 2-3 tillfällena vi lägger till i gästhamn, om ström ingår.

Vvb är den enda fördelen jag har med landström.

Nu till själva frågan.

Finns det något färdigt, etablerat, sätt att konvertera vvb så den går att värma med gas?

Det är trots allt smidigt att få disk mm. varmvatten ur kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, patrikflink säger:

Jag köpte en sådan fast blå från Ebay för 150kr inkl frakt.

Smart om man har hund som "lekt" på fel ställe.

1 timme sedan, Thomas-1 säger:

Om den tryckökningen räcker för att spola "underifrån-upp" på så vis att detta räcker för en fullgod tvagning låter jag vara osagt.

Då får man väl stå på händer!

--

Den uråldriga metoden till sjöss heter "rundvaskning". Ett par liter vatten räcker mer än väl och man klarar sig ganska bra med kallt vatten också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ...alltså...vad det kallas vet ja ej......men när det är för kallt att gå i havet så värmer jag ett par liter å har sedan en liten balja i sittbrunnen. Tvål å svamp å lite schampå, sen kan man i naturhamn med åskådare alltid krypa ner i sittbrunnen å lossa lite på kallingarna/badbyxan. Avslutar med att hälla vattnet över skallen å man är fräsch å ren.

 

Utan att vara alltför personligt avslöjande å detaljrik, så har jag en liten B-tema el-pentry pump  kopplad till havsvatten, samma som intaget till toan med ett T-rör. En smal "bensinslang" på kranpipen. Det är alldeles lagom liten mängd vatten på rätt ställe så man blir ren "även där". Å man fyller inte upp toatanken. Kan vara ack så viktigt för seglare med annan kroppskonstruktion  än vi killar.

 

Här är länken:

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sotvatten/Vattenkran-med-pump-2000017749/

Har för övrigt en likadan till sjövattnet i pentryt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså inte intresserad av raggardusch, och jag badar inte i havet eftersom det är alldeles för kallt (jag hackar tänder av kyla i inomhusbassänger som håller 27-28 grader, som referens...). Dusch för mig är en stadig ström av rinnande, varmt vatten med flöde/tryck nog för att kunna spola uppåner (ty jag är kass på huvudstående).

Solvärme i all ära, men solen är i alla fall inte pålitlig där jag brukar befinna mig sommartid, dvs Bohuslän. Mestadels mulet, i alla fall när jag är där... Och jag brukar vilja duscha sent på kvällen eller tidigt på morgonen, inte under eftermiddagen, när soluppvärmt vatten är varmt.

Så, elpump från en vattentank där uppvärmt vatten är tillsatt är liksom det enda rimliga.
Mindre än två minuter med vatten är nog orimligt. Kortare tid än så, ja då är jag fan inte ens blöt. Hemma är en snabbdusch 6-8 minuter och en normaldusch 12-15. Är jag riktigt frusen efter en kall distansrunda, eller om jag har migrän, då är det inte sällan jag står en halvtimme eller mer. Jag är ett sånt värmeälskande djur att jag nästan skulle kunna bosätta mig i duschen!

Frågan är om en sån liten pentrypump ger flöde nog, och tryckhöjd nog (ca 3 meter)? Vattenåtgången är ju också ett problem. Två minuter med 7.5 liter i minuten ger 15 liter. Hade jag varit i Bottenviken hade jag väl pumpat direkt från sjön, men i Sveriges saltaste vatten går ju inte det. Duscha i saltvatten är ingen höjdare...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Frågan är om en sån liten pentrypump ger flöde nog, och tryckhöjd nog (ca 3 meter)?

DENNA gör det, mindre pumpar är tveksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

 Jag är ett sånt värmeälskande djur att jag nästan skulle kunna bosätta mig i duschen!
 

 

Det är tur att du inte gillar att sehla på öppet hav, för enligt det gamla talesättet;" som att stå under en iskall dusch och riva sönder tusenlappar". :P

Jag är också badkruka. :ph34r:

Förr reageradeortsbefolkningen på badgästers betende. Stockholmare och Örebroare och annat

sôn´t löst fôlk. 

Föst hyrde de för dyre pengar.
Sen gick de å bada i havet.

Å - etteråd ô gick de hem å duscha.
Folk ä ente kloke - bäre sej åd på de viset.

 

 

Jag har en behållare liknande den nedanstående med pump och duschandtag, som jag kan fylla med vattenblandning av lämplig temeratur och pumpa upp trycket på. Fungerar utmärkt.

 

04426.thumb.jpg.ea60af70126feacb6d285036fa345b8a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många pumptag å hur många ggr måste du pumpa för å tömma?

En sån m elpump borde ju va nåt annars.

Ett duschmonstycke på en ryggsppruta.. rätt fiffig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips för den som vill duscha länge: Att stå i en balja och med en bottengenomföring ta vattnet till pumpen gör att man återanvänder det mesta av vattnet under duschningen. Problemet är möjligen att ha plats för baljan i båten.

 

(Samma princip används i riktigt energisnåla huslösningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, IngemarE säger:

Ett annat tips för den som vill duscha länge: Att stå i en balja och med en bottengenomföring ta vattnet till pumpen gör att man återanvänder det mesta av vattnet under duschningen. Problemet är möjligen att ha plats för baljan i båten.

 

(Samma princip används i riktigt energisnåla huslösningar)


Stäng kranarna tillsjälvlänsen i sittbrunnen och duscha där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol, hur stor vattentank har du?
Skaffa en eldriven pump ansluten till valfri behållare där du blandar kokvatten och kallvatten till lagom temperatur. Det enda som blir begränsande är hur många dagar du kan vara ute om du duschar en gång/dag. Är du inte på långfärd så behöver du ju inte tokspara på vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar räkna med att det krävs 25lit/dygn för ett någorlunda bekvämt liv ombord. Då kan man duscha snabbt, dagligen.  En vanlig dusch hemma förbrukar ca 12lit/min, en energisnål (=hotell) 9-10lit/min.

Sen kan man ju prova hur länge man behöver duscha. jag kollade och kom fram till att 15liter räcker ganska bra

Att värma 15 liter från 17 till 35°C kostar drygt 300Wh.

Mina 260W solpaneler ger i snitt 1000Wh/dygn vilket innebär att jag ska ha "råd" med att värma tillräckligt med varmvatten med sol el (vilket har diskuterats i en annan tråd).

Men det går ju även att värma vattnet direkt med solen, tex två solfångarrör. Det skulle vara intressant att testa. Värmen ackumulerar man i den vanliga varmvattenberedaren.

Vi gjorde en solfångar slinga av ca 10 m 20mm tunnväggiga plaströr. Det blev en "kaka" med ca 900mm diameter. En liten cirkulationspump körde runt vattnet och en sk blandningsventil släppte ut vattnet när det blev ca 35°C varmt. Det gav en imponerande mängd varmvatten. Det skulle vara intressant att prova en liknande lösning i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en vattentank i plåt i fören, men den vet jag inte volymen på. 20-30 liter kanske? Men den är inte fräsch så det vattnet vill jag inte duscha i.

 

Min tanke är att skaffa plastdunkar och ha fastsurrade i förpiken. Bör kunna få till 80 liter ganska lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Jonas_81 säger:

Finns ju färdig lösning också och det fungerar förvånansvärt bra, inga med skopa och fat för min del efter att jag provat denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Portabel-dusch-2000034257/

 

 

Precis den har jag. Funkar bra men fått limma slangen så den sitter kvar i handtaget.

Strömbrytaren borde sitta i handtaget å inte i pumpen.

Rensade bort onödiga laddkablar i höstas, kom på häromdagen att en av dessa va nog kabel till duschen..

Får köpa ny, så får jag ju en dusch till på köpet.

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, raol säger:

Min tanke är att skaffa plastdunkar och ha fastsurrade i förpiken. Bör kunna få till 80 liter ganska lätt.

Tål du så mycket i vikt i fören?

Typ 20 liter dunkar är annars bra, i synnerhet om kan släppa ned en dränkbar pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker båten seglar bättre om fören är nedtyngd (bara att fylla den tank som finns gjorde en hel del). Har ju en utombordare på rätt lång hävarm där bak, så aktern vill gärna gräva ner sig. Bromsar märkbart. Med mer tyngd i fören kommer aktern upp, plus att båten tar vågor bättre. Lugnare och stadigare. När jag har med folk ombord blir det också en stor skillnad om de sätter sig längst fram i sittbrunnen jämfört med i mitten.

Tänkte mig nog nåt i stil med fyra 20-litersdunkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fylla båten med färskvatten gör den tung och seglingsegenskaperna försämras samt vattnet tar ju massor av plats.
Varför inte se till att tillverkar sitt eget färskvatten.
Tex med en kompakt tydligen populär apparat: Katadyn 40E
Man kan få 17 l/dag med 3h inkoppling med en total förbrukning av ca 6A.
Vill man ha mer vatten så är det bara att köra längre tid eller köpa en större modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du den perfekta lösingen Raol

 

Den billigate vattenmakaren för ca 31 400 kr

och en gasoldriven varmvattenberedare för  2 700 kr

plus Gasolinstalation.

 

Skitbilligt för att ducha tre gånger varje sommar.

Pengar som du dessutom aldrig får tillbaka om du säljer båten.

 

Nej Jonas_81´s förslag leden nog förslagsligan enlig dina specifikationer ihop med att stänga självlänsen i sittbrunnen.

Jag har också den efrarenheten att flytta vikt från aktern och föröver har gjort gott seglingsmässigt. Har man en liten båt, så samlas allt tungt i aktern. Har man då en skeppare på närmare en åttondels ton, så kan det va gott att balansera upp detta med lite extra vatten i fören.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...