Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saxofon

krafter på rodkick, 37 fot segelbåt med ca 30kvm stor.

Rekommendera Poster

Är det någon som har en susning på vilka drag/tryck-krafter som det blir på rodkick arremanget på en båt i stl klass med 37 fot, 30 kvm stor?

Använder inte dirk längre så max tryck borde väl typ bli när man ligger stilla och har blöta badhandukar på tork... känns nästan beräkningsbart även för mig :)

Men hur är det med dragkrafterna? När det blåser på och man vill kicka ner blir det lite krafter kan jag tänka... men inte riktigt ut... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga hur mycket kraft det blir men tror vi har fyra ggr utväxling på vår x99 om jag inte kommer ihåg fel. Dock har ju vi en väldigt lång skotskena till storfallet så vår används ju nästan enbart på läns. Tänker har man kort eller fast skotpunkt så twistar man ju en del med kicken och då må ju krafterna öka dramatiskt tänker jag. Ett ickesvar men en aspekt till att få med. 

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krafterna på riggen är samma som med kicken utan fjäder, däremot måste du dra ihop fjäderna också, så du kan kanske behöva lite extra utväxling. 

 

1:4 låter otroligt lite för en X-99, om ni inte kör den på winchen också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju komma ihåg fel hur den sitter men har för mig 4a. Dock så sitter den ju väldigt bra till för winchen på bägge sidor med om det blir för tungt. 

 

Har du inte kick idag saxofon? För sätter du dit en nu som inte funnits där tidigare kan det ju vara läge att titta på tierods om det inte redan finns. Så du inte riskerar att skada rufftaket. Om du inte fäster den i masten vill säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att då lite perspektiv på 1:4; jag har 1:8 på min Dixie 27 vilket jag tycker är lagom, men jag kör inte kicken på winch å andra sidan. 

 

En rodkick sitter vanligvis fäst på masten; en kick på masten eller mastfot. Tierods känns onödigt även om du kör den ner i däck, den skall ju vara nära masten och själva masten lär ju hålla ner däcket. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...