Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
RP1981

Skruv som håller ihop skrov och deck har sjunkit.

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har en fråga. Jag har upptäckt att skruven som håller ihop skrov och deck har sjunkit in i decket med sprickbildning runt om. Jag tror även att det är en källa till lekage in i båten. Vad skulle ni ha gjort? Båten är en Albin Ballad. Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur en Albin Ballad är ihopsatt,, men jag hade en havsfidra som hade liknande problem.

 

Att det läcker i skarven mellan skrov och däck på en gammal båt är väl inte heller ett okänt problem.

Jag skulle bygga en ankarbox på fördäcket på min havsfidra. När jag rev undan skrovbeklädnaden på insidan kunde jag se rakt ut i fören.

Skrov och däck var ihopskruvade med mässinsskruv, som hade ärgat bort. Man hade dessutom plastat ihop skrov och däck, som var en föredömlig tanke. Denna plastning hade släppt mot däcket.

Havsfidrans däck är inte av sandvischkonstruktion som tex hos Baladen, utan byggd med en ytter del och en innerdel som satt ihop. Inner och ytterdäcket är ju gjutna i form och innerdäcket har ju därför vax på ytan. Man borde ha slipat av där man skulle plasta och tvättat med aceton. Gubben som gjorde jobbet van ju en hel del tid på ackorden om han struntade i det momentet och det var ju aldrig nån som skulle märka det.

Jag pressade ner däcket så gottt det gick, satte i rostfria skruvar och mattade ner innerdäcket och avfettade samt plastade på nytt.

Det finns ju många "Ballader"och balladägare - även på Mariguiden - och det finns säkert ägare som råkat ut för samma sak som du.

 

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=992&battypID=7

Får du inget exakt svar här, så finns det ju en Balladklubb. http://balladklubben.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...