Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Henkop

Vems fel?

Rekommendera Poster

28 minuter sedan, Thallatha säger:


Förr var nog de flesta som var på sjön mer "sjömansmässiga"

Idag är nog väldigt många egentligen bilförare - som är ute med en båt!?

Skulle inte vilja möta en "bilförare" från Stockholm i en båt. Här kör man mot rött ljus, stannar mitt i en korsning (därför att man körde mot rött), tutar på alla som "ligger i vägen",  parkerar på dubbla parkeringsplatser, skriver på facebook när man kör, allt är helt normalt för dessa "bilförare".
Usch.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja möta en bilförare från Örebro i en båt.

 

Jag hade en arbetskamrat som bott många år i Örebro och han sa att Örebro är den enda staden i Sverige där det blir trafikkaos när två bilister är ute och kör samtidigt.

 

Jag tyckte det lät aningen överdrivet, men jag har ändrat uppfattning efter att ha varit rätt mycket i Örebro själv.

En trafikskolelärare hoppade vid ett tillfälle ur övningskörningsbilen med eleven ensam kvar i bilen och slet upp min bildörr och jag blev skitskraj.

En annan gång blev jag förföljd fram till en entreprenör jag skulle besöka och när jag stannade blev jag hotad med polisanmälan och att mannen i fråga minsann hade filmat mig.

 

Vid båda tillfällena gällde det breda gator som gott och väl kunde varit markerade med två filer i vardera riktningen, men det var de inte. Jag uppfattade situationen som att det gott och väl fanns plats för två bilar i bredd, men det gjorde uppenbarligen inte örebroarna.

 

Nu är det ju så att om två fyrhjuliga fordon får plats bredvid varandra räknas det som två körfält även om det inte finns en vägmarkering, men detta var tydligen helt okänt i Örebro.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar (:P) vi helt utanför ämnet men jag kommer ihåg första gången jag körde i XXX (mindre värmländsk stad). Min fru hade varnat mig att här håller man alltid på högerregeln.

Morsning! Tog inte lång stund innan jag kom i diverse knepiga situationer då ALLA höll på högerregeln. Spelade ingen roll om man kom på huvudled eller ett fordon körde ut på huvudled mitt framför mig, kom man från höger så hade man rätt till väg!

Sedan dess har jag lärt mig och kollar i denna stad enbart åt höger i alla korsningar.

Men knepigt att ställa om från Stockholmstrafiken där jag kört i 50 år.

 

För att återgå lite till ämnet har jag haft några episoder på sjön.

En gång mötte jag en segelbåt som gick för motor som närmade sig min babordssida. Ganska trångt på min sida trots att det var en farled så jag hade svårt att väja. Fortsatte min kurs och höll samma fart och insåg efter ett tag att mannen i 40-fotaren inte tänkte väja. Nästa framme vid segelbåten fanns det utrymme för mig att väja babord vilket jag tvingades göra efter att ha slagit av motorn. Mannen blickade stadigt rakt framåt trots att jag vid det laget var ca 20 meter ifrån honom.

Ingen idé att tuta eller göra gester mot en sådan person.

Så, jag gjorde fel som väjde babord. I såna lägen är det tänkt att man ska väja styrbord men det funkade inte. Hade segelbåten väjt åt styrbord hade vi förmodligen inte krockat men det hade varit nära. Jag skulle naturligtvis ha slagit av på farten tidigare men förutsatte att den väjningsskyldige skulle väja.

Klåpare finns i alla båtar.

Man ska nog tänka som motorcykelförarna gör: Alla andra är idioter och jag måste se till att hålla dem ifrån mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ChristerN säger:

jag kommer ihåg första gången jag körde i XXX (mindre värmländsk stad).

Det kanske finns flera men Åmål brukar vara känt för högerregeln. För att inte tala om Frankrike, de må köra som svin men de håller strikt på "väjningsreglerna". Det har alltid känts lite osäkert när man återvänt till den svenska trafiken.

Även om det sker incidenter i båtlivet så är kollisioner ganska sällsynt som tur är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Baxlaget säger:
12 timmar sedan, Thallatha säger:


Förr var nog de flesta som var på sjön mer "sjömansmässiga"

Idag är nog väldigt många egentligen bilförare - som är ute med en båt!?

Skulle inte vilja möta en "bilförare" från Stockholm i en båt. Här kör man mot rött ljus, stannar mitt i en korsning (därför att man körde mot rött), tutar på alla som "ligger i vägen",  parkerar på dubbla parkeringsplatser, skriver på facebook när man kör, allt är helt normalt för dessa "bilförare".
Usch.


Nu undviker jag helst att köra inne i Stockholm, men jag har en stuga I Vallentuna kommun Nån styv mil norr om Åkersbega.För att komma till min stuga kör jag ca 6 km på "Rialavägen" en krokig, backig, bedrövlig väg. För mig känns det inte bekvämt att köra snabbare än ca 50 km/timmen på många sträckor.

 

Är alltid först i kön. Har ett par ställen där jag brukar stanna och släppa förbi dom som jagar sekunder. Finns ett ställe där man kan se genom två kurvor. Där blir jag omkörd, var och var annan gång.Sen ser jag bilen i ca 2 km. Ibland tror jag inte att det viktigaste är att komma snabbt fram, utan att man har ett inre behov av att köra om. Skit samma om det är livsfarligt eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-23 på 18:53, bhemac säger:

Gott sjömanskap är viktigt men att följa väjningsreglerna är alltid viktigast.

När jag tittar i litteraturen för förarbevis så står ju väjningsreglerna.

 

Men ingenting står det om när jag bör uppfatta en trettioknopsbåt att han ska lämnas företräde.

Hur långt i förväg måste jag väja, hur tidigt måste jag förstå att vi är på kollisionskurs?

 

Alla regler verkar ju vara så att man har gott om tid att fatta beslut.

Hur vet man att den snabba har rak kurs, och hur räknar man ut "kollisionspunkten".

 

Jag ska snart ge mig ut med stortrissen, och där blir inga snabba manövrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Havskrattan säger:

Hur långt i förväg måste jag väja, hur tidigt måste jag förstå att vi är på kollisionskurs?

I lagarna brukar det stå "betingas av omständigheterna" dvs det bror på.

Generellt kan man säga att de flesta tycker man ska väja på alldeles för stort avstånd. Per definition är det då inte att väja utan man ändrar sin kurs för att undvika en väjningssituation, något man har rätt att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, bhemac säger:

I lagarna brukar det stå "betingas av omständigheterna" dvs det bror på.

Generellt kan man säga att de flesta tycker man ska väja på alldeles för stort avstånd. Per definition är det då inte att väja utan man ändrar sin kurs för att undvika en väjningssituation, något man har rätt att göra.

Du säger tycker, och jag håller nog med.

Men som kan läsas tidigare, och vad lagen säger så verkar marginalerna vara små.

Jag medger min okunnighet, men hur beräknar man den snabbgåendes kurs?

Jag kan mycket väl tänka mig situationen med mig i en drivande stortriss och kastar spö.

Reaktionstiden gör mig att komma ur vägen är ganska lång.

Veva in linan, få igång motorn som oftast startar på tredje rycket, annars plocka fram paddeln.

De som började makrill har ju i princip samma problem, och panelen var väl tämligen överens om att en fiskande/drivande båt ska flytta sig.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Havskrattan säger:

Jag kan mycket väl tänka mig situationen med mig i en drivande stortriss och kastar spö.

Tänk nu på att du är på väg och att du har full väjningsskyldighet. Släpper du i ankaret så är du inte väjningsskyldig men du får då inte ligga i farleden.

 

Visst är det svårt att bedöma vad som är lämpligt avstånd att väja. Många av oss håller oss utanför farlederna och ändrar kursen några grader så slipper vi väja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, bhemac säger:

Tänk nu på att du är på väg och att du har full väjningsskyldighet. Släpper du i ankaret så är du inte väjningsskyldig men du får då inte ligga i farleden.

 

Visst är det svårt att bedöma vad som är lämpligt avstånd att väja. Många av oss håller oss utanför farlederna och ändrar kursen några grader så slipper vi väja.

Javisst, jag har fattat min väjningsplikt, men det tar några minuter att reagera.

Förresten, hur ska den mötande se se om jag driver eller ankrat?

Signal behövs ju inte för kortare farkost än 12 meter.

 

Min erfarenhet baserar sig på en motorbåt i Siljan där jag sällan såg någon annan båt.

Med stortrissen ska jag ut i havet, så ha förståelse för min okunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Havskrattan säger:

...

Jag medger min okunnighet, men hur beräknar man den snabbgåendes kurs?

...

Om riktningen till den mötande båten är konstant kommer ni att kollidera.

 

Exempel, när du själv gör fart genom vattnet.

Om du sitter (på samma plats) i båten och ser en annan båt långt borta precis över ex.vis vinschen och den andra båten hela tiden syns i samma läge rakt över vinschen kommer ni att kollidera.

 

Ser du den andra båten längre och längre framför vinschen kommer den andra båten passera framför dig.

 

Ser du den andra båten längre och längre bakom vinschen kommer den att passera bakom dig.

 

 Detta funkar alltid och du kan avgöra om det finns en kollisionsrisk på långt avstånd (flera tusen meter) och lång tid (10-tals minuter) innan en verklig kollisionsrisk finns.

 

En enklare variant (men inte helt korrekt) är att titta om bakgrunden rör sig i förhållande till den andra båten. Gör den inte det är det kollisionsrisk.

Rör sig den andra båten framåt jämfört med bakgrunden passerar den framför dig.

Rör den andra båten sig bakåt jämfört med bakgrunden passerar den bakom dig.

 

Det är alltså väldigt enkelt att bedöma kollisionsrisken på långa avstånd och i god tid, så varför justerar vi inte våra kurser lite i god tid?

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Havskrattan säger:

Signal behövs ju inte för kortare farkost än 12 meter.

Nja i Sjötrafikkungörelsen står det:

"Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt."

 

Är man osäker så ska man föra ankarsignal, det kan ju bespara en en del obehag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser ju att forumet inte kan göra ett riktigt domslut.

Tack för försöken att informera.

 

Men.

Jag har lösningen.

När jag sitter i min drivande stortriss och kastar spö och ser potentiell företrädelseregel, då tar jag paddeln och vänder båten.

Vips ska den andre väja.

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Havskrattan säger:

Vips ska den andre väja.

Bra, nu har du lärt dig varför man ska segla ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...