Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MackanB

Stävlager... vilken modell e detta?

Rekommendera Poster

Jag undrar som sagt hur detta arangemang e uppbyggt?  Skulle vilja plocka av mitt Stävlager o täta det ordentligt, förra ägaren har tätat med sika från utsidan. Men jag kan inte luska ut vad d e för propelleraxelhylsa. O sen att lagret satt med 2st grova koppar-bultar. Har googlat som en galning men alla andra e ju fastsatta med fingängade bultar. Vill ju inte bara vålda sönder grejjerna. Båten är en Saga 27ac 1973.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motager annars gärna tips på hur man tätar detta på bästa sätt utifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag inte vad det är du vill täta.

Detta stävbeslag ska ta in vatten på båda sidor, det är i utbuktningen som man ser mellan skruvarna, där ska vatten in för att smörja och kyla cuttleslagret som sitter i beslaget.

Fästskruvarna är "franska träskruvar" av brons = hög kvallite, det är väl gängan där som behöver tätas lite, om något ska tätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo d förstår jag att d är vattenintag till cutless-lagret. Men jag skulle vilja täta om mellan skrov och själva stävlagret. Som sagt förra ägare hade lagt en fog mellan skrov o stävlager utan att demontera lagret o då tänkte jag demontera o täta d ordentligt. Men d kanske räcker o lägga en ny fog utifrån. Tips motages på fogmasa isåfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast något större behov av tätning där, det är ju vatten på "insidan" av stävlagret också.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det vattnet du skriver om håller sig ju i propelleraxelröret o stoppas upp av axeltätningen. Jag menar ju mellan båtskrov och beslag.  E ju ganska vanligt att d läcker på gamla båtar på detta ställe ju.  Iochmed att saga har gjutit in betong som barlast ser man ju inte grejjerna på insidan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, MackanB säger:

Ja men det vattnet du skriver om håller sig ju i propelleraxelröret o stoppas upp av axeltätningen. Jag menar ju mellan båtskrov och beslag.  E ju ganska vanligt att d läcker på gamla båtar på detta ställe ju.  Iochmed att saga har gjutit in betong som barlast ser man ju inte grejjerna på insidan...

Jag är ägare av en Saga 27 -71 som jag har ägt i 36 år. Något av dom första åren lossnade propelleraxelröret från skrovet vilket resulterade i att motorrummet fylldes med vatten upp till halva motorn över en natt. Tur att jag var på semester och kollar motorn/oljan varje morgon innan start.

Jag vill minnas att röret är gängat i bägge ändar. Prova att vrida ditt akterbeslag och se om du får loss bara beslaget eller som i mitt fall beslag inklusive rör. Norrmännen förstod inte att repa röret innan man plastade fast det. Jag vet för jag har även kört loss röret till roderaxeln en gång (utan grundstötning) 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Rascal Då va det som jag misstänkte. Då blir d nog täta utifrån med sika inför kommande säsong som föregående ägare gjort o många andra som jag läst på diverse forum.  Och sen montera isär det vid nästa upptagning då jag även ska skrapa/slipa rent och epoxybehandla skrovet.

 

Tips på vad jag ska tvätta rent med för att få sikan o fästa på bästa sätt motages.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, MackanB säger:

Ok Rascal Då va det som jag misstänkte. Då blir d nog täta utifrån med sika inför kommande säsong som föregående ägare gjort o många andra som jag läst på diverse forum.  Och sen montera isär det vid nästa upptagning då jag även ska skrapa/slipa rent och epoxybehandla skrovet.

 

Tips på vad jag ska tvätta rent med för att få sikan o fästa på bästa sätt motages.

 

 

Man skulle kunna skrapa bort gammal tätning och tvätta med aceton och lägga ny tätning på utsidan. Men jag tycker det är en tveksam lösning som jag inte skulle vilja ha på min båt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog fram stora Rör-tången o ett 1m rör o provade o gänga loss stävbeslaget idag. O visst lossna det o axelhylsan sitter kvar i båten. Nu e d bara o plocka av propellern så jag får bak beslaget tillräckligt för att göra rent o få dit ordentligt med tätnings medel. Men det blir i vår när d e lite varmare. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev mycket jobb o byta båt iallafall. Inför denna säsong ska alla genomföringar i skrovet bytas o förses med kulventil, slipning o behandling av yttre Teak-lister, Översyn av d elektriska, byta avgas-slangar, uppdatera länspumparna,  täta stävbeslaget, tilverka o byta en takpanel i för-kabin, nytilverka instrumentpanel med nya knapp-paneler. O sen rikta in motor när den ligger i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...