Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lilluttern

Missfärgning blått skrov

Rekommendera Poster

Hej, har en båt med blått skrov som är drygt 10 år. Jag har börjat få gråaktiga missfärgningar under vattenlinjen. Någon vänlig själ som kan berätta vad det är och beror på samt om man kan göra något åt det? Båten har nästan uteslutande gått i sötvatten om det skulle vara av betydelse. Bilden är inte den bästa men förhoppningsvis tillräckligt tydlig.

missfargning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

av bilden att dömma , är det ett vitt skrov med kanske blå bottenfärg.

Är det bottefärgen som fått en grå beläggning, så har det ju ingen betydelse.

 

Bättre rengöring före du lägger på ny bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lilluttern säger:

Hej, har en båt med blått skrov som är drygt 10 år. Jag har börjat få gråaktiga missfärgningar under vattenlinjen. Någon vänlig själ som kan berätta vad det är och beror på samt om man kan göra något åt det? Båten har nästan uteslutande gått i sötvatten om det skulle vara av betydelse. Bilden är inte den bästa men förhoppningsvis tillräckligt tydlig.

missfargning.jpg

Du får nog ta lite bättre bilder, och se till att de blir lite större. Väldigt svårt att tyda dina problem. Vad är det för båtmodell är också bra att veta. Hur ser skrovsidorna ut ovan vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blå gelcoat är snyggt men blir med tiden "solblekt" om den inte underhålls minutiöst. Det är inte säkert att ens det hjälper :-) Men ett skrov som ligger under vattenytan och av bilden att döma till och med skuggas av badbryggan skulle drabbas verkar osannolikt. Måhända uppställd utomhus med aktern mot sydväst under vintersäsongen. Nja, det behövs nog bättre bilder för att vettigt svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du kollat att bearbeta ytan med celcoat rengöring, vax mm? I mitt fall målad linje över vattenlinjen som har blivit solblekt o grå.

Ett tips som jag använder är möbelpolish typ m52 vilket ger bra resultat, Du kan även lägga på blåfärgat vax enbart. Görs ej på vita ytor(M52) då missfärgning,  gulnar,  kan ske.

Håller väldigt bra, men en strykning under säsongen behövs i mitt fall, i ditt fall testa Dig fram.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...