Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lintott

Färdighandlat?

Rekommendera Poster

Nu var det väl egentligen inte Kinas mottagande av subventioner vi diskuterade här utan PN osmakliga hantering av problemet. 

Jag har inget emot att betala moms och en "normal" fraktkostnad, MEN vill inte betala PN 75-125 spänn för adm. hantering och framförallt försening av leverans. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gelis säger:

Nu var det väl egentligen inte Kinas mottagande av subventioner vi diskuterade här utan PN osmakliga hantering av problemet. 

Jag har inget emot att betala moms och en "normal" fraktkostnad, MEN vill inte betala PN 75-125 spänn för adm. hantering och framförallt försening av leverans. 

 

Okej, ska försöka anpassa mig. ;)

 

15 timmar sedan, per_62 säger:

Skicka privat utomlands kostar från 96kr per paket. Så i så fall kan det bli en rejäl förlustaffär att skicka tillbaka 400.000 paket. Men troligen är det ett betydligt lägre belopp som PN behöver lägga ut för detta. Helt vansinnigt att implementera de nya reglerna för import så pass snabbt. Vore intressant om någon kan sammanställa vad detta i slutänden har kostat för alla berörda med helt plötsligt nya spelregler.   

 

PostNord ska egentligen skicka tillbaks alla paket med flygfrakt - som de kom med - vilket är dyrt, men har förhandlat fram att det ska vara okej att skicka tillbaks 80 % av paketen med billigare och miljövänligare sjöfrakt.

 

Sedan kan man se problemen för PostNord från en annan vinkel också.

Det väller in 150 000 paket från Kina varje dygn som om man jämför med normalportot är sponsrade med cirka 15 miljoner kronor per dygn.

 

Finansministern ser att det rör sig om halv miljard kronor i utebliven moms och jag har för mig att man även hade konkurrensfrågorna uppe till diskussion.

 

Något måste göras snabbt för att det inte längre ska vara kul att köpa billigt på bekostnad av 

  • Stängda butiker.
  • Nedlagda verksamheter.
  • Aldrig startade verksamheter.
  • Uteblivna skattekronor.
  • mm, mm

PostNord gör något snabbt och det har fått effekt, volymerna har minskat till en 10-del och momsen betalas. 

 

Sedan håller jag med om att det kanske gick lite för fort och inte blev så bra för alla de som alltid ärligt betalat sin moms.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Det är ju kul att kunna köpa billigt, men det blir ju tyvärr på bekostnad av något i vårt närområde.

Samma resonemang hade vi ang postorder vs butikshandel. Vissa importörer vägrade leverera till postorder. Det gick man förbi genom att köpa av andra "accepterade" handlare som då fick upp sina volymer. Så småningom började importörerna sälja till postorder fast man förnekade det. Posorder kunde lägga stora order och kunde gå förbi importörerna.

Idag har vi lägre priser, färre butiker och få importörer.

Man kan inte stoppa utvecklingen.

 

På 90-talet beklagade sig Posten över att man subventionerade småpaket från Kina. Det gjorde flera andra i Europa. Men man gjorde inget. Bara gnäll.

Kanske är man rädd att förlora volymerna? Brev är färre men paketen ökar (men där finns det också flera konkurrenter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Spoiler

 

Spoiler

 

Stängda butiker.

Nedlagda verksamheter.

Aldrig startade verksamheter.

Uteblivna skattekronor.

mm, mm

 

Nu ska vi väl inte skylla handeln från Kina för ovanstående påstående.

All handel och även annan verksamhet måste vara lyhörda för alla förändringar och anpassa sig efter alla förändringar, om vi inte hade gjort det hade vi varit kvar på stenåldern.

 

Jag kanske missat något, varför ska PN skicka tillbaks paket?

Det är väl någon som vill ha paketet och har beställt det?

PN får väl göra som reningsverken när det kommer så mycket orenat vatten så man inte kan ta emot, man får väl släppa förbi obehandlat.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Pentax säger:
  Visa dolt innehåll

 

  Visa dolt innehåll

 

 

Jag kanske missat något, varför ska PN skicka tillbaks paket?

Det är väl någon som vill ha paketet och har beställt det?

 

Precis, varför ska paketen tillbaka. Säljaren har fått sina pengar, köparen vill inte ha sin vara. Släng skiten istället för att slösa transporter och kostnader på returfrakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Gelis säger:

 

Precis, varför ska paketen tillbaka. Säljaren har fått sina pengar, köparen vill inte ha sin vara. Släng skiten istället för att slösa transporter och kostnader på returfrakt

Nej, säljaren får sällan loss sina pengar på sajter som Aliexpress o.s.v. förrän köparen tagit emot och godkänt varan.

 

Men eftersom PN tar sådan tid på sig hinner numera ofta den garanterade maxleveranstiden löpa ut, då man inte räknat med 2-4 veckor extra inom Sverige. Antingen får då säljaren automatiskt loss pengarna, men om köparen begär det betalas de tillbaka p.g.a. utebliven leverans inom garanterad maxtid. Även om det är "på väg".

 

Frågan är också om PN egentligen skulle ha rätt att konfiskera (och slänga) varan, se mitt inlägg innan med upplägget att man inte behöver betala och varan går då tillbaka och att det därför inte skall betrakas som en faktura som man får o.s.v.

 

Därför upplever jag det just nu som att väldigt många kineser har spärrat Sverige som land att leverera till....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Pentax säger:

PN får väl göra som reningsverken när det kommer så mycket orenat vatten så man inte kan ta emot, man får väl släppa förbi obehandlat.

Skulle PN sköta reningsverken, Gud förbjude, så skulle de först lagra i jättebassänger och sen köra tillbaka det. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

9 timmar sedan, bhemac säger:

Samma resonemang hade vi ang postorder vs butikshandel.

...

Idag har vi lägre priser, färre butiker och få importörer.

Man kan inte stoppa utvecklingen.

...

Jo, men det är en stor skillnad och det är att både butikerna och postorderföretagen konkurrerade på någon sorts lika villkor där båda parter betalade frakter och skatter.

 

Håller med om att man inte kan stoppa utvecklingen, men låt den ske på lika villkor.

 

9 timmar sedan, Pentax säger:

Stängda butiker.

Nedlagda verksamheter.

Aldrig startade verksamheter.

Uteblivna skattekronor.

mm, mm

 

Nu ska vi väl inte skylla handeln från Kina för ovanstående påstående.

Nej, inte helt, men...

Det är ändå en rätt stor handel om det är 150 000 inköp per dag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Jo, men det är en stor skillnad och det är att både butikerna och postorderföretagen konkurrerade på någon sorts lika villkor där båda parter betalade frakter och skatter.

 

Jag väldigt många inte skulle ha något emot att tex betala moms. Men ska man göra det så får man skicka bre till tullen för att sen få en faktura. Man borde kunna lösa det problemet tex genom en momsinbetalning hos Paypal.

Nästan alla länder inom EU tycker att belopp under 22€ inte är värt att bråka om.

Väldigt många försändelser är småprylar som man inte kan köpa här hemma. Handel är idag internationell, även för privatpersoner. Lös problemen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey - Detta är ett internationellt avtal som vi har att följa, samt försöka häva tillsammans med andra länder nu när Kina inte längre är att betrakta som ett U-land.

 

Men detta fula agerande från Magdalena Andersson för att "hjälpa" PostNord som inte klarar sitt uppdrag är inget annat än skamligt.

 

Att stoppa utvecklingen blir litet som när skrivarna försökte stoppa tryckpressarna eller kuskarna gjorde allt för att stoppa de ångdrivna tågen, det finns många exempel i historien.

 

Magdalena Andersson får in i snitt 14:- per paket i moms, till en kostnad om minst 75:- per styck för medborgarna, girigt är bara förnamnet.

 

Vi ska även komma ihåg att det finns en hel del näthandlare ute i landets glesbygder vars verksamhet allvarligt hotas av PostNords avgifter och tillkortakommanden som distributör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man på nåt sätt kan söka på aliexpress (eller annan motsvarande) efter just sådan säljare som erbjuder studsning via NL eller belgien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett val till höger där man kan filtrera ut "Ship from...." och sedan ett land.

Men som så mycket annat i Ali's sökmotor fungerar det inte speciellt bra. Inte minst för att de kinesiska säljarna inte taggar sina annonser på ett bra sätt eller ofta inte alls (men också för att sökmotorn inte verkar vara den smartaste)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men nu verkar ett avtal mellan Postnord och Wish ha nåtts, enligt Breakit. Överenskommelsen går i korthet ut på att Wish själv lägger på svensk moms på sin försäljning, vilket gör att Postnord slipper hantera det.

Vad detta innebär är att hanteringsavgiften som Postnord idag tar ut försvinner: Det kan däremot istället bli så att Wish lägger på en mindre avgift för sin hantering, även om den troligtvis blir lägre. Överenskommelsen mellan Postnord och Wish väntas tillkännages inom kort."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wish, jaha, vet knappt vad det är. Men alla dessa småsäljare som inte är knutna till nån central tjänst, utan skickar själva? Tror Postnord att alla kinapaket är från Wish?


Sen är det ju inte avgiften som är det stora problemet med PN:s nya arbetssätt, utan den extrema fördröjningen av leveranser som den innebär. Jag behöver en sak som i princip bara går att köpa från nån hobbyleverantör i Shenzhen eller var de nu håller till, men jag behöver den snabbt. Med de 6-8 veckor det kan bli fördröjt hos PN är prylen värdelös för mig när den väl kommer fram.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog anta att fler avtal kommer, kan ju inte vara så svårt med tex PayPal. På det sättet kommer troligen andra länder avstå från PN-vansinne.

Förhoppningsvis kommer momsade paket få en gräddfil.

Vi kommer att få betala något mer och PN har förlorat en massa pengar och, om möjligt, försämrat sitt rykte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Vi kan nog anta att fler avtal kommer, kan ju inte vara så svårt med tex PayPal. På det sättet kommer troligen andra länder avstå från PN-vansinne.

Förhoppningsvis kommer momsade paket få en gräddfil.

Vi kommer att få betala något mer och PN har förlorat en massa pengar och, om möjligt, försämrat sitt rykte.

Försämrat ryktet är nog svårt men dom har kanske befäst, styrkt det något..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-05-21 vid 22:46 skrev bhemac:

Vi kan nog anta att fler avtal kommer, kan ju inte vara så svårt med tex PayPal. På det sättet kommer troligen andra länder avstå från PN-vansinne.

Förhoppningsvis kommer momsade paket få en gräddfil.

Vi kommer att få betala något mer och PN har förlorat en massa pengar och, om möjligt, försämrat sitt rykte.

Det låter smart men känns inte som att paypal borde vara intresserade av en speciallösnin för Sverige som i längre loppet kan locka andra länder att införa samma sak som hämmar antalet transaktioner. Å andra sidan kanske de kan göra ett större påslag än de kan för sin betaltjänst...

 

Är det nån som vet varför många brittiska säljare på ebay inte säljer till Sverige? Än har de väl inte lämnat EU? 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ännu några månader. Är det nån som vet nån annan tjänst än wish som har avtal med postnord för snabbare hantering av tull och moms?

 

Och  har någon en dagsnotering på väntetiden för "vanliga" ordrar från kina, som alltså ska mellanlagras hos postnord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

24 augusti beställde jag en Kinagrej på ebay. 12 september får jag betalinfo från Postnord och varan kom hem till mig 18 september.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Snabbare än i början iaf.

 

Det mesta jag försöker köpa visar sig oftast finnas på brittiska ebay för ungefär samma pris som kina+avgifter, eller något billigare. Och snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag köpte på mig ganska mycket innan de började med nuvarande trams så har jag nästan inte köpt något. Men köpt ett gäng DC/DC omvandlare för 151 kr. Fick betala 80 öre i moms...

Min revisor är helt klar över att dessa kostnader är avdragsgilla i min verksamhet. Om jag betalar till PN/tullverket eller i skatt spelar ingen roll.

Det verkar nu gå fort, bara några dagars fördröjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad upplever folk för leveranstid från t ex aliexpress nuförtiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev AndW:

Vad upplever folk för leveranstid från t ex aliexpress nuförtiden?

För det mesta ungefär 6 veckor.

Men jag beställde litet grejer från en elektronikfirma via "expressen" och dom kom fram efter åtta veckor, det blev inga stjärnor där inte.

Sedan är det Postnord, dom är ju bara obetydligt snabbare än en sengångare på upploppet.

Man kan få en avisering om att betala avgiften, sedan kan det ta ytterligare två veckor innan dom levererar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man väljer DHL, hur blir utfallet då? Tänk om de kunde hantera tullandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev AndW:

Vad upplever folk för leveranstid från t ex aliexpress nuförtiden?

 

3 veckar senast, inkl. 3 dagar hos Postnord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev AndW:

Om man väljer DHL, hur blir utfallet då? Tänk om de kunde hantera tullandet.

 

Det har de alltid gjort när jag fått beställda varor via DHL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-7 veckor, varav minst 2 hos PostNord. Efter att jag betalat avgifterna tar det visserligen "bara" 4-5 dagar, men efter att de nått Sverige tills SMS:et med betalinfo kommer från PostNord tar det ibland 3 veckor.

 

Har f.ö. en förgasare på väg hem från Italien. Den har varit ute i Europa och åkt i 3 veckor nu. Eller rättare sagt - jag tror den ligger hos PostNord och väntar på att bli behandlad, för Italien lämnade den för längesedan.

Så det går inte automatiskt snabbare inom Europa. Man kan ju fundera på vad som är den gemensamma nämnaren.....😣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

 

Det har de alltid gjort när jag fått beställda varor via DHL.

Vad brukar det ta i tid då, in alles?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev AndW:

Om man väljer DHL, hur blir utfallet då? Tänk om de kunde hantera tullandet.

Jag köpte gooseneck/svanhals på prov från Kina för att ha till plottern, se första provinstallationen nedan. Tullhanteringen kostade.... Öhh…..

172:50 sammanlagt. Det mesta var DHL:s hantering, värdet på godset var satt till 2 $.

 

10 maj beställdes frakten i Hong Kong.

12 maj plockade DHL upp paketet.

13 maj landade paketet i Tyskland.

14 maj landade paketet på Arlanda.

15 maj fick jag tull och momsfakturan.

17 maj fanns paketet att hämta upp 200 m hemifrån.

 

Så fort kan det gå om man vill.

Vet inte vad det kostade, ingick i priset för två provsvanhalsar.

 

Svanhals.jpg.5b6e42511184659971d5517fc12df9cf.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...