Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lintott

Färdighandlat?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, snilsson säger:

Ni som inte vill betala till Pn välj annat fraktalternativ typ DHL. Så slipper ni dessa 75:- och får betala deras avgifter istället. ;)

Gärna det. Men DHLs affärside är inte brev och oftast har man inte behov av deras snabbare och bättre service.

Men så kanske det blir i framtiden, Postnord klarar ju inte sitt uppdrag tex enligt regeriingen så det kanske är dags att DHL tar över hela Postnords verksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sådär, nu har min första leverans fastnat hos PN för "tulldeklarering". Tio displaymoduler för totalt 100:- i ett litet rekommenderat brev från Kina. Där har de nu legat i nästan en vecka utan att status ändrats eller jag fått någon anmodan om inbetalning av avgift + moms.

 

Skall bli intressant att se hur lång tid det tar extra, men eftersom jag ännu inte ens fått inbetalningen misstänker jag att det i slutänden kommer handla om flera veckor.....

 

Nu har jag inga större problem med att betala 75:- + momsen utöver de 100:- för dessa tio, då t ex Kjell tar över 100:-  bara för en enda. Och det man får då är ändå sämre fast det är 10ggr (5ggr efter avgiften) så dyrt, för displaymodulen man får har ofta lite olika ljusstyrka och färg. Särskilt om man köper dem en och en, vilket man måste då Kjell sällan har mer än 1-2 st på hyllan. Troligen är de olika för att de kommer från olika av Kjells kinaleveranser och kanske t.o.m. från olika leverantörer.

 

Som sagt - får se hur lång tid detta tar. Märkte också att tre av fyra tilltänkta kinesiska leverantörer som jag lagt i min minneslista hade stoppat all försäljning till Sverige när jag senare skulle lägga beställningen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 3/17/2018 på 14:14, DanielMalmgren säger:

 Ingen specifikation om hur de räknat ut den siffran eller hur mycket av den som är respektive del. Som att de bara spottar ur sig en godtycklig siffra, som dessutom är tre gånger så hög som värdet på paketet.

Vet någon hur man får en specifikation från PN på detta, eller åtminstone ett kvitto ? 

 

Jag köper in en hel del varor på firman, och ett SMS duger inte som kvitto i bokföringen. Inte heller ett betalningsutdrag från kontot - det måste stå VAD kostnaden avser och varför. En specifikation helt enkelt. I synnerhet som det är moms inblandat, och den kan inte bokföras på samma konto som avgiften.

 

Måste inte PN specifiera ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-17 på 17:42, Mackey säger:

Postnord är också staten så pengarna kommer att komma oss alla till glädje.

 

Mackey

Mogens Glistrup: En krona i skatt är en krona till Danmarks fördärv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står det på text-tv att ”ett svenskt företag” kringår momsen genom att köra allt via Nederländerna. Det står inte vilket. Nån som vet? Återstår att se om rent kinesiska företag kommer styra upp egna liknande förfaranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Nu står det på text-tv att ”ett svenskt företag” kringår momsen genom att köra allt via Nederländerna.

Låter som svammel. Man betalar införsel moms i Nederländern, säljer man sen i Sverige så får man betala in moms till staten på det man tar ut av kunderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att nederländerna tillämpar inte moms under 22 euro. Inte det du säger, jag vet, men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Nu står det på text-tv att ”ett svenskt företag” kringår momsen genom att köra allt via Nederländerna. Det står inte vilket. Nån som vet? Återstår att se om rent kinesiska företag kommer styra upp egna liknande förfaranden.

https://www.di.se/nyheter/kryphal-i-nya-postnord-lagen/

 

Men lågprishandlaren Fyndiq har hittat ett kryphål.

Genom att frakta varorna via Holland slipper de svenska näthandlarna Postnords nya avgifter. I Holland betalas nämligen ingen moms på varor under 22 euro, det vill säga 222 kronor, och enligt EU:s principer ska momsen betalas i Holland innan de fraktas vidare till Sverige. 

”Det här är något som holländarna och många andra ser en möjlighet att bygga upp de här handelsvägarna från Kina till Europa genom att ha olika typer av lättnader för produkter”, säger Fyndiqs vd Dinesh Nayar, till SVT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ändå lite svårt att förstå detta.

Låt säga att man köper varor för 100kr från Kina. Om man betalar moms vid importen så är det 25kr om man köper via Sverige. 

Sen säljer man i Sverige för 200 kr. Av den summan ska man betala in 40kr i moms.

Till staten ska man då betala in 40-25kr=15kr. Handelsvinsten blir 160-125kr=35kr.

Om jag inte betalar importmoms så får jag betala 40kr till staten. Handelsvinsten blir 160-100kr=60kr dvs 25 kr mer. Men man betalar 25 kr mer i moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyndic har bara startat verksamhet på det sättet jag beskrev här 13:e januari......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Jag har ändå lite svårt att förstå detta.

Låt säga att man köper varor för 100kr från Kina. Om man betalar moms vid importen så är det 25kr om man köper via Sverige. 

Sen säljer man i Sverige för 200 kr. Av den summan ska man betala in 40kr i moms.

Till staten ska man då betala in 40-25kr=15kr. Handelsvinsten blir 160-125kr=35kr.

Om jag inte betalar importmoms så får jag betala 40kr till staten. Handelsvinsten blir 160-100kr=60kr dvs 25 kr mer. Men man betalar 25 kr mer i moms

Moms tas alltid ut i sista ledet.

Som handelsföretag t ex betalar du in de 25:- du angav i moms.

Sedan säljer du varan och tar in 40:- i moms av sista köparen, då är din momsskuld till staten 15:-

På ditt skattekonto balanseras detta och så småningom slutar året med att du förhoppningsvis är skyldig staten en hel del moms, som om du skött dig redan sitter på skattekontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Moms tas alltid ut i sista ledet.

Som handelsföretag t ex betalar du in de 25:- du angav i moms.

Sedan säljer du varan och tar in 40:- i moms av sista köparen, då är din momsskuld till staten 15:-

På ditt skattekonto balanseras detta och så småningom slutar året med att du förhoppningsvis är skyldig staten en hel del moms, som om du skött dig redan sitter på skattekontot.

Är det momsen i sig det handlar om?

Jag har fått för mej PN lägger på en, kanske orimlig, övrig kostnad som andra företag åxå vill vara med och tampas om?

Är momsen samma i ex nederländerna, som här?

Den momsen ska man väl få tebax och betala moms på varan plus frakt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

Är det momsen i sig det handlar om?

Jag har fått för mej PN lägger på en, kanske orimlig, övrig kostnad som andra företag åxå vill vara med och tampas om?

Är momsen samma i ex nederländerna, som här?

Den momsen ska man väl få tebax och betala moms på varan plus frakt?

 

 

Det är väl bäst att jag en gång till för fram hur det funkar med postorder från bl.a. Kina till EU:
 

Momsreglerna inom EU:s länder har oftast 22 Euro som lägsta gräns för när man tar ut moms och tull på  postorderleveranser till privatpersoner från länder utanför EU. Men Sverige och Polen har 0 Euro som gräns, dvs. varenda liten grej skall få MOMS här. Danmark har 10 Euro.


Postordervaror inom EU skall inte beläggas med moms när de sänds från EU-land 1 till EU-land 2. 

 

Det innebär att om en kines skickar en postordervara med värde under 22 Euro  (utan moms, tull och frakt) till en "studs-adress" i Holland så utgår ingen moms i Holland. 

Sen studsar paketet vidare från Holland till dig i Sverige.Detta är en försändelse inom EU så ingen MOMS och tull utgår då heller. 

Den enda merkostnaden blir att fraktportot från Holland till Sverige tillkommer, men det är bara några tior skulle jag gissa. 

 

Det hela omnämndes igår kväll i Aktuellt. Att det skulle bli så här skrev jag om redan 23 januari .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Seawolf säger:

 

Det är väl bäst att jag en gång till för fram hur det funkar med postorder från bl.a. Kina till EU:
 

Momsreglerna inom EU:s länder har oftast 22 Euro som lägsta gräns för när man tar ut moms och tull på  postorderleveranser till privatpersoner från länder utanför EU. Men Sverige och Polen har 0 Euro som gräns, dvs. varenda liten grej skall få MOMS här. Danmark har 10 Euro.


Postordervaror inom EU skall inte beläggas med moms när de sänds från EU-land 1 till EU-land 2. 

 

Det innebär att om en kines skickar en postordervara med värde under 22 Euro  (utan moms, tull och frakt) till en "studs-adress" i Holland så utgår ingen moms i Holland. 

Sen studsar paketet vidare från Holland till dig i Sverige.Detta är en försändelse inom EU så ingen MOMS och tull utgår då heller. 

Den enda merkostnaden blir att fraktportot från Holland till Sverige tillkommer, men det är bara några tior skulle jag gissa. 

 

Det hela omnämndes igår kväll i Aktuellt. Att det skulle bli så här skrev jag om redan 23 januari .....

Precis. Men PN skulle väl tjäna en rejäl hacka på hanteringen eller nån slags "övrig kostnad" eftersom dom skulle bjuda på den fina servicen att sköta skatteindrivningen.

Hantering/logistik av själva paketen får dom väl redan betalt för.

Nu nöjer sig "studsföretag" att få in extra porton.. typ få fler kunder i sin kärnverksamhet och ta "vanligt" betalt för det.

Självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas alternativ enligt den här reklamen på tunnelbanan...5E1E969F-09E0-4166-897B-4CD30C156201.thumb.jpeg.9029742c36c3c8ee4c900cc9b7aa593c.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad skulle ett företag tjäna på att ta in via Holland? Momsen finns ju inget att vinna på. Postnords avgifter, ja. Men vilka företag lever på att ta in försändelser på <22€?

 

8 minuter sedan, Peter_K säger:

Verkar finnas alternativ enligt den här reklamen på tunnelbanan

Mer info!

Allt som kan gör det möjligt att kringgå Postnords avgifter är intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, IngemarE säger:

Sådär, nu har min första leverans fastnat hos PN för "tulldeklarering". Tio displaymoduler för totalt 100:- i ett litet rekommenderat brev från Kina. Där har de nu legat i nästan en vecka utan att status ändrats eller jag fått någon anmodan om inbetalning av avgift + moms.

 

För mig tog det åtta dagar innan sms:et kom. Kan även notera att efter att jag betalat (vilket jag gjorde inom en timme efter sms:et) har det nu gått fyra dagar till utan att något verkar ha hänt.

 

19 timmar sedan, IngemarE säger:

Vet någon hur man får en specifikation från PN på detta, eller åtminstone ett kvitto ?

 

Jag fick ingen som helst specifikation, ingen indikation om hur mycket av mina 95,43 kronor som var vad. Skickade ett mail till Postnords kundtjänst gällande detta, får väl se när/vad de svarar. Känns ju helt orimligt att ta betalt och inte kunna speca exakt vad man tar betalt för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

Jag fick ingen som helst specifikation, ingen indikation om hur mycket av mina 95,43 kronor som var vad.

De borde vara skyldiga att speca detta, vi som har företag måste ju ha detta för bokföringen.

Sen skulle det vara intressant att veta hur de kom fram till varans värde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick ett SMS igår från PostNord om att ett paket kommit till Sverige. Och innan detta skickas hem till mig så ska jag betala 83 kr. Det framgår inte vad det är för paket eller från vem det kommer ifrån, bara betala så ska jag få det. Så jag har efterfrågat en specifikation om vad detta är för slags paket. Får väl se vad man får för svar. Gissar att det är en liten plastlåda för 30 kr som jag beställt.

 

PostNord får väl snart avveckla sin admin/moms/tull avdelning när andra entreprenörer kan ordna detta både smidigare och till en lägre kostnad när paketen tar en omväg i annat EU-land innan de hamnar i Sverige.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

 

För mig tog det åtta dagar innan sms:et kom. Kan även notera att efter att jag betalat (vilket jag gjorde inom en timme efter sms:et) har det nu gått fyra dagar till utan att något verkar ha hänt.

 

 

Jag fick ingen som helst specifikation, ingen indikation om hur mycket av mina 95,43 kronor som var vad. Skickade ett mail till Postnords kundtjänst gällande detta, får väl se när/vad de svarar. Känns ju helt orimligt att ta betalt och inte kunna speca exakt vad man tar betalt för.

 

Samma här, det har inte hänt nånting sen jag betalade.

Förutom kvitto så saknar jag information om vilket försändelse det gäller. Visserligen verkar en del av länken till betalsidan bestå av kolli-id, men det är ju inte alldeles självklart för alla.

Det står "enligt specifikation på betalsidan" i sms'et. Jag har inte heller lyckats hitta någon specifikation där. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, moggep säger:

Det står "enligt specifikation på betalsidan" i sms'et. Jag har inte heller lyckats hitta någon specifikation där. 

 

Precis. Jag undrade lite om det bara var jag som var dum i huvudet när jag inte hittade specifikationen. Känns som att tanken är att det SKA vara en spec där men den delen av systemet är inte riktigt färdig än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

@bhemac - det var reklam för Fyndiq; mer än så vet jag inte. 

Tack, det kanske blir fler....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

De borde vara skyldiga att speca detta, vi som har företag måste ju ha detta för bokföringen.

Sen skulle det vara intressant att veta hur de kom fram till varans värde?

Sen när har myndigheter skyldigheter, mer än teoretiskt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Caribic410 säger:

Sen när har myndigheter skyldigheter, mer än teoretiskt?

 

Postnord är ingen myndighet, det är ett publikt bolag och har samma skyldigheter som alla andra bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls Fyndiq köper via Holland men däremot tar man in större sändningar och då blir kostnaden för hanteringen betydligt lägre. Smart tanke, de kan visa att det är billigare att köpa genom dem. Det verkar ju även sänkt priserna en del.

 

Handlar man mycket från fjärran östern så kan man samfrakta. En "collector" samlar in en massa små sändningar och stoppar i en container som skicka till Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills fått tre betal-sms, men jag väntar fyra paket. Det fjärde har tagit omvägen över Estland vad jag kan se i trackingen. Ska bli intressant om det paketet slinker igenom PN's momsfilter. :)

För drygt en månad sedan fick jag ett paket som hade gått samma väg (Kina-Estland-Sverige), med samma fraktbolag. Då stod det Estland som avsändarland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag fått svar från PostNord ang. specifikationen (min fetstil):

 

Hej,

Tack för ditt mail!

Du kan ringa in till vår utrikesavdelning för att få en specifikation på vad du betalar, alternativt kunna få ett kvitto på betalningen i efterhand. Kom ihåg att ha kollinumrena framför dig när du ringer.

Du når dem på 0771 33 33 10 där du väljer knappvalet om import-/momsfrågor.

 

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

nnnnn nnnnnnn

-------------------------

PostNord Sverige

 

Således skall man först betala en klumpsumma utan att veta vad det är man betalar för. Sedan skall man sitta i telefon till PN och ringa och jaga specifikationen efteråt. Alternativt försöka jaga specifikationen och hinna få den och betala innan paketet går i retur efter 14 dagar.

 

Redan det förstnämnda strider mot alla sundhetsregler - man betalar normalt sett aldrig innan man vet VAD det är summan representerar....

 

Är det ingen från media som läser detta och kan ta upp och belysa problemet ?  Varför skall PN kunna ta betalt utan att först behöva visa specifikation på vad man vill ha betalt för ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en företagare som är registrerad för import från utanför EU borde det rimligen gå att göra avdrag för kostnader i samband med att få den specifikation från PN som Skatteverket kräver för att godkänna momshanteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...