Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lintott

Färdighandlat?

Rekommendera Poster

Nu slår Postnord och Skatteverket, naturligtvis påhejade av Magdalena Andersson, igen dörren för inköp av småprylar från Kina.

http://www.dagensps.se/after-work/prylar/slutshoppat-postnord-infor-avgift-nathandel/

25% moms är ju OK men 125:- till Postnord för varje liten påse även om innehållet bara kostat en tia är ju horribelt. Det är en trist utveckling för det handlar ju inte bara om att köpa billigt utan ofta handlar det om att överhuvudtaget få tag i grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant, en hel del av det man hittar är svårt att få tag i här och ibland (ofta) är påslagen orimliga, utanför båtlivet har jag köpt munstycken till trumpet och flygelhorn. Original kostar mellan 800 och 1200 kronor. Butikernas "egna märken" 350-400 och de köper jag för cirka 3-4 dollar med frakt från tillverkaren i Kina, och då beställer jag enstaka! Ska Postnord ha 125 spänn varje gång? Tja det är ju ett vanskött företag som går dåligt, men ska verkligen vi rädda dem genom oskäliga avgifter? Man får kolla på alternativa (dyrare) frakt så kanske man kan kringgå det nu mer icke kungliga post värket. Att skatteverket vill ha momsen betalt förstår jag även om jag knappast tror det blir en bra affär att driva in belopp på någon tia. För oftast är det bara småprylar vi beställer och där utgår ingen tullavgift i alla fall./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullverket och Postnord är kanske inte de skarpaste knivarna i lådan. 

Hur ska man hinna taxera 150.000 paket per dag? Postnord är ju inget under av effektivitet.

Kineserna är ganska påhittiga också.

Jag tror inte på det här, i värsta fall får produkterna passera något lager inom EU. Eller att man tar in sändningar som sen splitas i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat prylar från USA (lite dyrare grejor) och då fångades paketet upp av ett speditionsföretag på Arlanda. De skickade ett brev med en räkning på tull, moms + en saftig hanteringskostnad. Sen lät de prylarna vänta tills de fått sina pengar, naturligtvis med en varning att betala in inom ett fåtal dagar annars skulle grejorna skickas tillbaka...

 

Med en sådan tung hantering så blir ju rätt tufft för Postnord att plocka fram mitt kuvert ur den hög med 150.000 andra brev (dagligen) när jag betalat räkningen. De hade ju problem bara att få iväg de paket som genererats av svenska internetföretag under Black Friday och då var det inte p.g.a tull o momshanteringen.

 

Jag såg en notis häromdan att Teknikmagasinet klagat på illojal konkurrens för att de tvingas betala tull o moms. Det är nog en del av anledningen till att frågan väckts hos Skatteverket.....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra! :D

 

Jag är ju ingen älskare av handel med diktaturer som ni vet, särskilt inte direk med kinesiska företag utan starka mellanhänder. Vist, mellanhänderna ger högre pris, men de har också en helt annan möjlighet att ställa krav på att FN:s förklaring om mänskliga rättigheter följs. Mindre risk för barnarbete och i övrigt orimliga arbetsförhållanden.

 

Jag tror precis som bhemac att kineserna hittar på något vis att komma runt en del av de 125:- kronorna per paket, men lite dyrare blir det säkert. :)

 

Mackey

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket land har lägst moms+hanteringskostnad i EU?

Låt varorna passera där på samma sätt som man kan få en adress i USA för att handla från företag som inte exporterar.

Konkurrens mellan länder om att dra till sig sådan handel, hur står sig Sverige då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Mackey säger:

de har också en helt annan möjlighet att ställa krav på att FN:s förklaring om mänskliga rättigheter följs.

Visst, men gör de det? Stora aktörer som HM mm kämpar med detta, man lägger ner ganska mycket energi på det. Men misslyckas ibland kanske inte helt oavsiktligt, vem vet.

Mindre företag däremot skiter högaktningsfullt i produktionsförhållandena. De där ute som producerar vet också hur man maskerar den ursprungliga produktionen. Det är inte ovanligt att en tillverkare även fungerar som grossist. Produktionen ser bra ut när man besöker dem men kikar man lite extra så står det kartonger med prylar från någon annan tillverkare. Men de kartongerna är naturligtvis borta när HM kommer på besök. 

 

Handeln gnäller alltid över illojal konkurrens. Så var det på tex på 70-80 talet. Då var det postorder som förstörde för handeln med sina lägre priser. Usch och fy. Vad hände? Postorder slog ihjäl ett antal mindre handlare. Postorder växte lavinartat men också stora kedjor. Aktörer som kunde driva sin driva sin verksamhet rationellt.

Vi vill ha en global handel men den kan aldrig vara envägs.

Om man nu får igenom sina idéer så är nog risken att Postnord skjuter sig i foten igen, andra tar över delar av deras verksamhet och Postnords förluster ökar ännu mera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

125:- kr/försändelse och 150 000 försändelser per dag blir ju ett bra tillskott till Postnord på årsbasis.

 

Tilläggsbudgeten på några hundra miljoner som regeringen "delade ut" 2017 till Postnord från oss skattebetalare blir ju en fis i rymden.

 

Postnords nettoomsättning är cirka 25 miljarder så ett tillskott på 7 miljarder för pakethantering torde gynna oss skattebetalare som slipper bidra framöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan nu kan man ofta välja att få sitt inköp på Aliexpress levererat från Spanien och därmed undvika tull och moms

Man kan också hos t ex Light in the Box försäkra leveransen mot extra kostnader.

125:- är egentligen i linje med vad DHL, UPS m fl tar skillnaden är att PostNord hanteras varor med ringa värde. Då blir kostnaden orimlig mot varans värde.

Det som är extremt störande för min del är att de få saker jag beställer från Kina är sånt som inte går att få tag på här i Sverige, inte på ett enkelt sätt i alla fall.

Och hittar man det hos någon obskyr källarfirma så tar ju denne sakerna från Kina så arbetarna där får det ju inte bättre för det.

 

Vi får vänta något år, sedan kommer lågpristillverkningen att ske i Afrika och exporteras till oss via EU-enklaver och andra snikvägar, tills dess får det väl kosta några kronor extra de få gånger jag köper från Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det i andra eu-länder? Kan en spanjor köpa moms- och tillfritt (olovligen) från Kina som vi gör nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Unika varor som man bara måste ha tillgång till och som inte går att få tag i på något annat sätt än att köpa dem direkt från Kina måste ju anses vara ovärderliga. Då är ju 125:- kronor i hanteringsavgift väldigt billigt...

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Hur fungerar det i andra eu-länder? Kan en spanjor köpa moms- och tillfritt (olovligen) från Kina som vi gör nu?

Såvitt jag vet är det bara i Sverige man har hittat på detta.

Förut var det så att försändelser under 450kr var momsfria, enl Tullverket var det inte lönt att driva in moms. Det mesta (allt?) är tullfritt. På TV igår nämnde man 200 som gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 6.8 miljarder kronor på ett år bara för hanteringsavgiften för Kina-paket, det är inte illa. Om vi räknar med 1.5 minut per paket, så blir det en kvarts miljard extra i personalkostnader. Hyfsat netto där!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

125:- kr/försändelse och 150 000 försändelser per dag blir ju ett bra tillskott till Postnord på årsbasis.

 

Att det skulle bli 150000 paket/dag även med 125:- + moms finns nog bara i Postnords drömmar, eller kanske mardrömmar, man kan ju inte hantera volymen idag ens utan den byråkrati som kommer att krävas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli spännande och se vad som händer med min lilla USB-GPS som är på väg.

Avgiften borde ju inte gälla retroaktivt, men PostNord är ju inte så smarta så det kommer antagligen en faktura ifall mitt paket inte hinner fram före 1/2.

Det blir då rätt exakt 200% påslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Postnords webb står det redan att avgiften är 125:- kronor för att gör din tulldeklaration och betala din moms. Avgiften verkar vara liknande hos andra speditörer.

 

Tillägg: Tullverket har en avgiftsguide där man själv kan räkna ut vad det kommer att kosta.

 

Om jag köper en GPS för 100:- kronor inkl. frakt tillkommer kostnader på 150:- kronor innan vara när min.

 

Köper jag en GPS för 2000:- kronor inkl. frakt tillkommer kostnader på 720:- kronor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Mackey säger:

På Postnords webb står det redan att avgiften är 125:- kronor för att gör din tulldeklaration och betala din moms. Avgiften verkar vara liknande hos andra speditörer.

 

Mackey

Men jag ingick mitt avtal med posten innan avgiften var beslutad, alltså kan inte posten ta ut en avgift av mig.

Endast beställningar gjorda efter att informationen kungjorts kan beläggas med avgift.

Tror jag ska vara lite obstinat för skojs skull om jag får en avgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Gundj säger:

Men jag ingick mitt avtal med posten innan avgiften var beslutad, alltså kan inte posten ta ut en avgift av mig.

Endast beställningar gjorda efter att informationen kungjorts kan beläggas med avgift.

Tror jag ska vara lite obstinat för skojs skull om jag får en avgift.

Jag skulle själv kunna vara hur bråkig som helst om något liknande skulle hända mig, så bråkig så att det kostat Postnord minst 125:- kr att hantera mitt ärende.

 

Frågan är om du har något val. Kanske kan du låta något annat företag hantera din momsinbetalning och din tulldeklaration. Det kanske blir dyrare, men du slipper i alla fall betala några pengar till Postnord.

 

Sedan kan jag upplysa om att alla ni som glömt att betala moms kan göra det upp till tre år efter det att ni fick er vara.

Bra va! :)

Det är väl inte så att det finns en massa skattesmitare här på MG?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag fram till ganska nyligen själv hade avtal med Tullverket och själv deklarerade mina importer.

Tyvärr så lade jag ned företaget innan det blev röd siffror (p g a importkonkurrensen faktiskt), det hade ju varit praktiskt att haft nu.

Problemet med det var att få transportfirmorna att förstå att dom inte fick tullklarera mina paket, det tog en del energi kan man säga.

 

Beträffande avgiften så fogar jag mig väl, när det gäller framtida beställningar.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Såvitt jag vet är det bara i Sverige man har hittat på detta.

Förut var det så att försändelser under 450kr var momsfria, enl Tullverket var det inte lönt att driva in moms. Det mesta (allt?) är tullfritt. På TV igår nämnde man 200 som gräns.

Helt rätt, men av och till fick man skicka fakturakopia till posten arlanda för att dom skulle kolla att man inte skulle betala moms, denna verksamhet tog man 180 kronor för, så många gånger hade det varit billigare att betalat moms på varorna, men se det gick inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått begäran om faktura ett par gånger från "utrikesbrev.arlanda". Av någon anledning har de dessutom min mailadress. Det har inte hänt så ofta, men jag har för mig att det var lägre än 180kr. 

 

Tänk nu att de ska skicka brev till 150.000 kunder varje dag, lägga paketet vilande kanske en vecka.

Det här kommer att bli Sveriges största arbetsgivare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte att dröja så länge innan några mellanleverans-företag etableras i t.ex.Finland eller Estland (eller något av de flesta av EU:s länder). 

 

Momsreglerna i dessa länder har oftast 22 Euro som lägsta gräns för när man tar ut moms och tull på även postorderleveranser till privatpersoner från länder utanför EU. (Sverige har som bekant inte dessa momsgränser för utom-EU postorder).

 

Från denna officiella EU-länk kan man läsa:

"VAT is not due when the total value of all goods in a consignment (value not inclusive of customs duties or transport costs) is less than a threshold. The threshold may vary from 10 euros to 22 euros, depending on the EU country. For an overview see the pie chart below (information available for 24 Member States). Certain countries (like Sweden and Poland) however, exclude mail orders from the exemption.  This exception does not apply to tobacco or tobacco products and alcoholic products."

 

De lands-specifika reglerna finns här: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

 

Ett mellanleverans-företag kan då erbjuda en speciell leveransadress till privatpersoner i Sverige, och när det anlänt ett antal olika billiga Kinapaket, som alla ligger under 22 Euro, kan man då få bunten småpaket skickade till Sverige som en momsfri inom-EU-leverans. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Seawolf säger:

Det kommer inte att dröja så länge innan några mellanleverans-företag etableras i t.ex.Finland eller Estland (eller något av de flesta av EU:s länder). 

 

 

 

Det praktiseras redan idag. Jag beställde grejer från Wish för ett par veckor sedan. I spårningstjänsten kunde jag följa paketets väg från Kina via Estland till Sverige. När paketet kom fram till mej stod det Estland som avsändarland på paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, Tullverket och Postnord är inte de skarpaste knivarna i lådan. Kineserna är däremot bland de skickligaste affärsmännen i världen.

 

Man kan tycka att det smartaste skulle vara att försöka ta ut moms på de dyrare paketen. Den möjligheten har man ju redan idag men man verkar sakna kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rimligaste vore ju om kina och sverige, och eu, kom överens om ett system genom vilket kinesiska försäljare får rapporera moms och tull. Moms, tull och frakt på en grej för 30 kr blir kanske 30 kr till. Det är rätt ok.

 

Det har ju hela tiden varit helt orimligt att leveranskostnaden för svenska postorderföretag ska bekosta den för kinesiska dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som protest kan man alltid beställa 20 st billiga paket och inte hämta ut dom, då måste PN skicka tillbaks dom.:wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det väl så att hade vi alla som beställer från utanför EU betalat in vår moms och i förekommande fall tull självmant så hade inte PN behövt göra såhär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Postnord är nog egentligen bara sura på att de inte får betalt för pakethanteringen. Att behöva hantera moms och (i förekommande fall, tull) för hundratusentals paket ser de nog mer som ett problem i det korta perspektivet, eftersom det ökar arbetsbelastningen ytterligare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Gundj säger:

Tyvärr så är det väl så att hade vi alla som beställer från utanför EU betalat in vår moms och i förekommande fall tull självmant så hade inte PN behövt göra såhär.

De hade säkert fått in pengar om de informerat om det och fixat en enkel sätt att betala in.

Men hur skulle de kunnat informera? De har ju inte våra epost adresser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror, att du är skyldig att känna till att om du importerar från utanför EU så tillkommer tull och moms oftast.

Det är rätt tydligt beskrivet på tullens och skatteverkets websidor.

Att räkna ut vad du är skyldig och betala in är enkelt, det finns kalkylatorer och info på nätet.

Jag är inte perfekt själv, men då jag drev en del importverksamhet så höll jag hårt på att göra rätt.

Att PN vill ha in mer pengar är solklart, det jag tänker på är att dom hade inte haft ett bra argument om vi alla gjort rätt från början, eller t  o m bara de flesta av oss.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...