Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Strosselhuset

Hål i propellerblad??

Rekommendera Poster

Har upptäckt ett hål i  ett propellerblad till min utombordare. Motorn är en Mercury F50EFI från 2002.

 

Hålet är litet och det ser anfrätt ut. Är det någon som kan förklara varför det blivit såhär och vad man gör för att förhindra det.

På propellern står det stansat 48 73186 A40 18P   Vad betyder de olika siffrorna och bokstäverna?

 

Bild 1 visar hålet i ytterkant på bladet.

Bild 2 visar samma hål men med en tänd ficklampa bakom.

 

Hålet finns där färgen har släppt.

 

/Mathias

20180119_170554.jpg

20180119_170610.jpg

Redigerad av Strosselhuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt. Har sett samma på några utav mina då jag renslipat och lackat upp dom. Har en hypotes om att vid gjutning så har dom fått luftfickor. Dom är alltså inte homogena. Den nya rostfria jag har till min nuvarande båt håller nog högre kvalitet än aluminium (Alpha One Gen 2). Jag refererar till tidiga VP propeller (270 och 280 drev), hur det ligger till på just din modell kan man nog bara spekulera i. Byt till rostfritt är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassisk kavitation, skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Strosselhuset säger:

Vad innebär kavitation?

Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Kavitation förekommer aldrig renodlad utan är alltid en blandning av gasbildning, inlöst luft i vätskan som frigörs och expansion av inblandade luftbubblor i vätskan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som funderat på att det kan vara en gammal lagning?

Tycker mig se lite sliprepor på bladet, under färgen.

 

:rolleyes:

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på lagning, ser ut som en por från svetsning.

Bladet är ju bättringsmålat och sliprepor kan man se även på den del av bladet där färgen lossnat.

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan, Strosselhuset säger:

Vad innebär kavitation?

 

9 timmar sedan, Lintott säger:

Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Kavitation förekommer aldrig renodlad utan är alltid en blandning av gasbildning, inlöst luft i vätskan som frigörs och expansion av inblandade luftbubblor i vätskan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

 

:D

 

Use google.jpg

Redigerad av Strosselhuset
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Ingen som funderat på att det kan vara en gammal lagning?

Tycker mig se lite sliprepor på bladet, under färgen.

 

:rolleyes:

 

27 minuter sedan, Mackey säger:

Jag tror också på lagning, ser ut som en por från svetsning.

Bladet är ju bättringsmålat och sliprepor kan man se även på den del av bladet där färgen lossnat.

 

Mackey

 

Kan mycket väl vara en gammal lagning. Jag köpte båten begagnad och har således inte koll på historien.

 

Jag pratade med en erfaren båtmekaniker härom veckan om problemet. Hade inga bilder tillgängliga men han sa direkt, en gammal lagning... Han sa också att han inte hade sett eller hört något liknande innan om det inte berodde på reparationer.

 

Jag ska kontrollera de andra bladen och jämföra dessa repor. Det är troligtvis sliprepor.

Jag har inte uppmärksammat dessa innan ni påpekade dem. Konstigt att jag förbisett dem...

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite närmare på propellern.

Den är reparerad och det är porer efter svetsningen.

Bra tycker jag - När jag upptäckte hålet tänkte jag, varför fräter båten bort för mig :P

 

Är det någon som kan förklara vad beteckningen som är instansad betyder ?

48 73186 A40 18P  

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48 73186 - Skulle tro att detta är serienumret

A40 - Förmodligen nånting med diametern 

18P - 100% att det är pitchen. Dvs 18 inch, propellern rör sig 18 tum på ett varv genom vattnet. Slip borträknat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, modifieradvega säger:

48 73186 - Skulle tro att detta är serienumret

A40 - Förmodligen nånting med diametern 

18P - 100% att det är pitchen. Dvs 18 inch, propellern rör sig 18 tum på ett varv genom vattnet. Slip borträknat.

18" i pitch låter högt för en 50-hästars motor.

48-73186A40 är artikelnummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen KAN det ju vara en kombination av alla tidigare svar. Att den gamla lagningen är just en lagning av kavitationsskador. Att skadan återkommer pga att propellern fortfarande kaviterar, vilket väl vore rimligt om den har för hög pitch? 

Men man bör väl i såfall se likadana skador på de andra bladen också.

OM propellern kaviterar är det i första hand ett miljöproblem, det för ett jävla oväsen under ytan som hörs långt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...