Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
benny_b

Bygga vattentank

Rekommendera Poster

Läste en artikel ( som jag inte vet vart jag fann den) om en kille som byggde en egen vattentank i plywood och plasta den med West System.

Är det någon här som vet om det går? Att det blir tätt vet jag, men kan man ha dricksvatten i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hade en vattentank av plastad plyfa - troligtvis varvsbyggd ab Norska Fjordvaret  i min motorseglare. Dock tänkte ite båtihopättarna på att man måste täta även kanterna, så att vattnetinte tränger in i plyfan. Det är bättre för ackorden att det går snabbt än att det blir bra. När jag fyllde tanken första läckte den som ett såll i manluckan. Fixade det provisoriskt med en aluminiumskiva, som jag la på undersidan.

Rev bort det hela och byggde en ny tank i plyfa och laminerade med BILTEMA´s Epoxy: Att det skulle va farligt hade jag egentligen inte en tanke på. Vi använder vattnet till matlagning och kaffe. Till vatten vi dricker använder vi bubbelvatten på flaska. Det har vi alltid gjort i båten.

Om det verkligen är farligt med vatten i en tank av epoxy, som en del påstår har jag ingen aning om. Vi lever i alla fall fortfarande -  8 år senare.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Thallatha säger:

Ja hade en vattentank av plastad plyfa - troligtvis varvsbyggd ab Norska Fjordvaret  i min motorseglare. Dock tänkte ite båtihopättarna på att man måste täta även kanterna, så att vattnetinte tränger in i plyfan. Det är bättre för ackorden att det går snabbt än att det blir bra. När jag fyllde tanken första läckte den som ett såll i manluckan. Fixade det provisoriskt med en aluminiumskiva, som jag la på undersidan.

Rev bort det hela och byggde en ny tank i plyfa och laminerade med BILTEMA´s Epoxy: Att det skulle va farligt hade jag egentligen inte en tanke på. Vi använder vattnet till matlagning och kaffe. Till vatten vi dricker använder vi bubbelvatten på flaska. Det har vi alltid gjort i båten.

Om det verkligen är farligt med vatten i en tank av epoxy, som en del påstår har jag ingen aning om. Vi lever i alla fall fortfarande -  8 år senare.

Fullt uthärdad epoxi är inte farligare än andra material. Däremot slipdamm och termiskt nedbruten är.

Ohärdat är det allergiframkallande och vissa ämnen misstänks kunna ge lungskador även vid hudkontakt.

Gör rent den färdighärdade tanken noggrannt om det kan finnas oreagerad epoxirest kvar, så är det ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letat info om detta eftersom jag hade planer på en tank till. Finns mycket skrivet om plywood/epoxi.

För några år sedan kom nya rön och nu är epoxi i vattentankar absolut no-no.

Nils Malmgren hade råd om hur man byggde tankar, terrarier mm. Står inget om det idag men man kan ju kolla med dem, de är experter.

Polyester/glasfiber gjordes många tankar av, det hade jag utan problem. Stor manlucka och lätt att måla invändigt med 2k färg.

Jag har inte kollat men jag tror inte det anses farligt.

 

Sen är ju slipdamm från epoxi mycket hälsovådligt, likaså att få på huden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester kan väl inte vara bra? Även i min 40 år gamla båt luktar det ju styren i stuvfacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, AndW säger:

Polyester kan väl inte vara bra? Även i min 40 år gamla båt luktar det ju styren i stuvfacken.

Men inte i min 50 år gamla tank men den är som sagt lackad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, bhemac säger:

 

Polyester/glasfiber gjordes många tankar av, det hade jag utan problem. Stor manlucka och lätt att måla invändigt med 2k färg.

 



Jag byggde en integraltank med skott  och lock och manlucka i plyfa plastad med polyesterlaminat i mitten av 1970-talet. Målade den med toapcoat.

Hade fått en skada på basinredningen som var ganska ful. Det fanns fina begränsningar, så det hade varit ganska enkelt att bara måla den lilla delen.

Tyckte det var enklare att måla med 2K-färg, så jag frågade färhandlaren om han kunde bryta färgen. Hade en provbit i rätt färg. Han bröt en liter  2K-färg. Det blev perfekt.

Till båten och målade ytan.Färgnyansen stämde peffekt. Jag var mycket nöjd, även om jag hade näst en hel burk 2K-färg kvar. Den skulle jag säkert kunna använda till mer.

När  jag kom ner till båten nästa dag hade färgen härdat och blivit grisskär.

Med tanke på att plasten kanske skulle ge smak åt vattnet,målade jag vattentanken invändigt med färgen. Nästa dag när färgen hade härdat  var tanken grisskär invändigt.

Har för mig att det fanns en viss  bismak på vattnet ett par  år, har också för mig att det var då som vi fick ovanan att alltid dricka bubbelvatten eller dricka när vi var i båten  och inte vatten från tanken.
 

Var en gång och handlade inför en seglats. bland annat ett stort antal flaskor med bubbelvatten. Efter mig i kön stod en "tant" Fy katten vad hon skällde på mig för att jag köpte bubbelvatten: :unsure:

 

Det hade väl varit nyhetstorka så i alla medier hade de rapporterat - dagen innan - om hur miljöovänligt det var att köpa och dricka vatten på flaska. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Caribic410 säger:

Fullt uthärdad epoxi är inte farligare än andra material. Däremot slipdamm och termiskt nedbruten är.

Ohärdat är det allergiframkallande och vissa ämnen misstänks kunna ge lungskador även vid hudkontakt.

Gör rent den färdighärdade tanken noggrannt om det kan finnas oreagerad epoxirest kvar, så är det ingen fara.

Hmm så man funderar på om man kan göra en egen, lägga epoxi och fylla med vatten....

 

Ska nog snacka med miljökonulten på jobbet, alt ta och göra en liten tank och ta vattenprover...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, AndW säger:

Polyester kan väl inte vara bra? Även i min 40 år gamla båt luktar det ju styren i stuvfacken.

Styren e ju inte bra nä.. sen är ju frågan när var hur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, benny_b säger:

Ska nog snacka med miljökonulten på jobbet, alt ta och göra en liten tank och ta vattenprover...

Prata med Nils Malmgren AB eller någon annan som är stor på epoxi, de vet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, benny_b säger:

Hmm så man funderar på om man kan göra en egen, lägga epoxi och fylla med vatten....

 

Ska nog snacka med miljökonulten på jobbet, alt ta och göra en liten tank och ta vattenprover...

 

Du kunde ju få lite vatten från min tank och prova. Byggde den för ca 6 år sen och det har nog runnit styvt 1000 liter klorerat kommunalt vatten genom den.

Flaskan är väl viktig i provtagningssammanhang!?

Det vattnet som finns i tanken har stått sen i sommras.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Du kunde ju få lite vatten från min tank och prova. Byggde den för ca 6 år sen och det har nog runnit styvt 1000 liter klorerat kommunalt vatten genom den.

Flaskan är väl viktig i provtagningssammanhang!?

Det vattnet som finns i tanken har stått sen i sommras.

 

Du finns lite väl långt borta från mig. 

OM du inte ska på båtmässa i göteborg dvs. 

 

Jo flaskan är viktigt i sammanhanget. Får ju inte kontaminera vattnet....

 

 

Men ska lyssna med West System vad de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...