Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Sittbrunn öppen i aktern - varför?

Rekommendera Poster

De cruisingbåtar med u-akter som jag sett  har en hög sittbrunn från början. Stuvutrymmen (eller kojer) under sittbrunnen. Och sittbrunnen är som sagt inte öppen hela tiden på sådana, utan är på nåt sätt tillslutna bakåt, antingen med staket eller en läpp som fälls ner i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal böcker där man beskriver hur man kan ta upp folk i vattnet. Vi provade några metoder och kunde konstatera att mycket var just teorier.

Den man ska bärga har nog ofta svårt att hjälpa till själv. Det vi kom fram till vara bäst var att lyfta med tex spinnakerfallet på sidan vid masten. Det funkade ganska bra i aktern, vi hade hanfot på akterstaget och kunde använda taljan till akterstagssträckaren.

Öppen akter kan nog vara bra när man ska i och ur jollen.

Lägga till med häcken har jag börjat med, mycket smidigare framförallt nar man ska ha ombord grejer. I alla fall i lugnt väder. Ev uppstår behov av bogpropeller med tiden.

En del moderna långfärdsbåtar har nedfällbara badstegar på sidorna. Det funkar även med lös stege men den måste sättas fast. Placering strax akter om vanten så har man de att hålla sig i. Helst även lotspulpit.

Förra båten hade ingen badstege i aktern så jag har fått praktisera sido-ombordstigning. Det fungerar perfekt när man kommit på hur man ska arrangera stegen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, AndW säger:

De cruisingbåtar med u-akter som jag sett  har en hög sittbrunn från början. Stuvutrymmen (eller kojer) under sittbrunnen. Och sittbrunnen är som sagt inte öppen hela tiden på sådana, utan är på nåt sätt tillslutna bakåt, antingen med staket eller en läpp som fälls ner i hamn.

 

Det bästa av två världar. Stängt vid segling och öppet i hamn.

 

5a60be40908b7_Uppfllt.thumb.JPG.4301ab30bc8b2971b2f7c982594c03a6.JPG5a60be63094fa_Nedfllt.thumb.JPG.6f546676f8ac5d64a6c5f1b21c157bb7.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den båten skulle inte jag kalla öppen i aktern. Jag antar att TS menar denna typ av båt där durken är helt plan och fortsätter akterut rakt ut i havet, här en bild ur Hanses reklam. Den har jag svårt att tycka om, alldeles för öppen akterut. Ser inte någon fördel med det kontra de med nedfällbar badbrygga. Möjligen priset då i så fall.

 

 

hanse_315_10.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ungefär såna, ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-18 på 10:41, ChristerN säger:

Tror som tidigare skrivits att detta är något som börjat på havskappseglare då de har ett behov av att få bort översköljande vatten riktigt snabbt. Vatten som ligger kvar i sittbrunn bara några sekunder gör båten tung och svårstyrd och ökar risken för ytterligare översköljningar. Sen har det spridits till cruisingbåtar som en häftig design för att ge sken av att det är en riktig värstingbåt. 

Dock så kan även cruisingbåtar som är lågt byggda råka ut för översköljande sjö och det är naturligtvis snabbare att få ut den via helt öppen akter än genom små (relativt) hål. 

Håller med om detta.

Rak stäv och fet röv är ju även det sånt som spridit sig från kappseglingen till menighetens fromma.

Det ser "fränt" ut kan man kanske tillägga. Tror inte att den öppna aktern primärt har lanserats för att bärga nödställda. Tänk bara på hur många kaffe termosar som skulle rulla ut i havet, åtminstone för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Tomas99 säger:

här en bild ur Hanses reklam

Ja den lär ju inte komma från Sjösäkerhetsrådet.

 

1 timme sedan, Stan säger:

Tänk bara på hur många kaffe termosar som skulle rulla ut i havet

Samt barn, hundar, skor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en kombo av styling och tilläggning med akter mot brygga.

 

Bred akter är ju i sig inget nytt, slog väl igenom när IOR-reglerna slogs ut. Större utrymme både på insidan och utsidan.

 

Läs mer om akterns betydelse i Search Magazine, http://www.searchmagazine.se/articles/view/87

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ändå hur folk har hävdad vissa konstruktioners överlägsenhet genom åren, och sen när regler föråndras visar det sig att andra konstrutioner kan vara mer lämpliga. 

 

Finns det några konstruktionsval i båtar idag som kan hänföras till gällande eller nyligen gällande tävlingsregler? Eller är moderna båtar för fritidsbåt konstruerade utan hänsyn till tävlingsregler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, AndW säger:

Kul ändå hur folk har hävdad vissa konstruktioners överlägsenhet genom åren, och sen när regler föråndras visar det sig att andra konstrutioner kan vara mer lämpliga. 

 

Finns det några konstruktionsval i båtar idag som kan hänföras till gällande eller nyligen gällande tävlingsregler? Eller är moderna båtar för fritidsbåt konstruerade utan hänsyn till tävlingsregler?

Den regeln som inspirerar mest idag är väl IMS som egentligen inte skall straffa ut något, men som såklart gör det. Lätta kölar premieras, då görs båten bredare för att få formstabiliteten till exempel. Lång vattenlinje ger bra fart i förhållande till båtens egentliga längd så då blir det rak stäv. Osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt insatt i mätreglerna, men det känns inte som att fritidsbåtar konstrueras i första hand efter mätreglerna idag. Annat var det under IOR-tiden när skrovformen blev mer och mer lika, ganska opraktisk för fritidsändamål med en smal akter.

 

LYS - som "övergick" i SRS för några år sedan - gör ju att det går att kappsegla med vilken båt som helst på relativt lika villkor. Troligen finns liknande system även i andra länder, men det vet jag inget om. Självfallet kommer det att finnas mätregeltolkningar inom SRS som någon seglare någon gång kommer att kunna utnyttja till sin fördel, men man försöker vara så hemlig som  möjligt för att undvika just detta. Bättre att ägna tid åt att lära sig segla bättre än att lägga tid på att utforma båten för att utnyttja reglerna.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
En liten komplettering bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Mackey säger:

Jag är inte särskilt insatt i mätreglerna, men det känns inte som att fritidsbåtar konstrueras i första hand efter mätreglerna idag. Annat var det under IOR-tiden när skrovformen blev mer och mer lika, ganska opraktisk för fritidsändamål med en smal akter.

 

I reklambroschyrerna till maxi 77 står det jättemycket om hur praktisk den är. Vad jag minns inget om IOR. Så hade folk samma känsla på 70-talet också, att båtarna var fria från reglerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MAXI-båtarna tillverkades företrädesvis som en fritidsbåt, kanske ett undantag som bekräftar regeln om hur segelbåtarna "skulle" se ut då både enligt reglerna och för att vara snygga.

 

Tillägg: Båtens form var absolut nytänkande med stora utrymmen både invändigt och i sittbrunnen. Även tekniskt sett fanns många finesser så som ex.vis att fall är neddragna till sittbrunnen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då som nu sneglar man på hur racing-båtarna ser ut när man ritar fritidsbåtar. Om vi t ex tar Maxi 77 så är ju anledningen till jättegenuan och lilla storseglet en inspiration av IOR-reglerna; ingen kan väl någonsin påstå att det skulle vara familjevänligt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, håller absolut med.

Jättegenuan är nog att betrakta som styling från den tidsepoken och de mätregler som var förhärskande då. Det hade väl förmodligen varit dödsdömt att försöka sälja en båt med ett litet fånigt försegel när alla andra båtar hade stor genua samtidigt som skrovet var helt "felbyggt" så att säga.

 

Påverkan från prestandaprodukters utformning oavsett om det gäller båtar, bilar, köksgeråd eller vad som helst är väl mera regel än undantag.

 

Ingen vid sina sinnens fulla bruk vill ju egentligen ha en jättelåg bil med superbreda lågprofildäck.

Underredet skrapar i varenda gupp, bilen är stötig som om den hade järnhjul, det låter onödigt mycket från däcken och bilen drar onödigt mycket bränsle. Dessutom slits däcken snabbare och de är extra dyra.

 

Vem vill ha en sådan bil, jo alla!

 

Tillägg: Inte riktigt alla, en del vil ha en extra tung och hög bil med ett extra stort luftmotstånd.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom de fördelar som Peter_K nämnt tycker jag att det är bekvämt när båten står på land. Kliva/lasta i/ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat med hyrbåtar i Medelhavet så gott som varje år sedan 2005, hyrbåtar är ganska nya oftast max 5 år, båtarna har varit 39-45 fot. På senare år har vi fått båtar med läm. Detta tycker jag är helt värdelöst vid tilläggning. I Medelhavet förtöjer man alltid med aktern mot land med dessa båtar. Kajen är ofta ganska hög och väljer man då att ha landgången uppe på lämmen så är det svårt att binda fast den och när man skall kliva ombord har man inte ståhöjd under binimitoppen. Det blir riktigt obekvämt. Väljer man att fälla ner lämmen blir det väldigt brant och det är också svårt att fendra av mot lämmen. På tidigare båtar hade man ett par steg och en riktig akter att fendra av mot, och en riktig räddningsstege. Räddningsstegen i aktern med läm fungerar inte, i senaste båten låg den i ett stuvfack, detta blir man tvungen att åtgärda på nya båtar med senaste regeln CE om räddningsstegar.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era åsikter om maxi 77 mackey och peter K. 

 

Men hur var det med nutidens båtar då? Är de suboptimalt utformade för cruising pga trender inom racing? Jag ser ingen uppenbar sådan trend. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, AndW säger:

...

Men hur var det med nutidens båtar då? Är de suboptimalt utformade för cruising pga trender inom racing? Jag ser ingen uppenbar sådan trend. 

Jag håller i stort sett med och så är det väl för att bred båt med bred akter är bra även för cruisingbåtar som får en stor fin akterruff och stora utrymmen i salongen.

 

Helt öppen sittbrunn känns inte optimalt för cruising tycker jag, men andra verkar tycka det är bra.

 

Rak stäv är väl inte optimalt i skärgårdar, ett överhäng gör det ju betydligt lättare att hitta en lämplig klippa att lägga till vid.

 

Kanske får några båtköpare onödigt trendiga och dyra segel eller annan utrustning dealdrig kommer att kunna utnyttja.

 

Vi får hoppas att kolfiber (svart) invändigt inte får något genomslag i cruisingbåtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Mackey säger:

Helt öppen sittbrunn känns inte optimalt för cruising tycker jag, men andra verkar tycka det är bra.

 

Men vem kan tycka att det är bra?

En större våg eller en svallvåg riskerar att ta med sig allt på golvet ut i havet. Eller, om man inte stängt ner till ruffen, fortsätta dit ner för tröskeln vid nedgången verkar ju också vara minimal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, filuren säger:

En fördel är att slippa 2 skrovgenomföringar

Ja det är ju helt livsfarligt. Förorsakar mängder med försäkringsärenden varje år eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag saknar på nya segelbåtar är fack (stuvfack/handskfack) i sittbrunnen. Var ska man lägga alla prylar man har, typ telefoner, kameror, muggar, drickor, ..., så att man inte sätter sig på dom eller att dom åker iväg när man slår? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Tomas99 säger:

Var ska man lägga alla prylar man har, typ telefoner, kameror, muggar, drickor, ...,

Det behöver man inte, de åker ut ur den öppna sittbrunnen...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Tomas99 säger:

En sak jag saknar på nya segelbåtar är fack (stuvfack/handskfack) i sittbrunnen. Var ska man lägga alla prylar man har, typ telefoner, kameror, muggar, drickor, ..., så att man inte sätter sig på dom eller att dom åker iväg när man slår? 

Min båt är från 1980 och saknar också sådant. Så; jag har sytt fack för förvaring på fallpåsarna. 

 

Annars har jag upptäckt att något som heter ”byxfickor” funkar bra till detta.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder så gott som alltid jackor eller tröjor med dragkedjefickor, och är det för varmt för det använder jag kortbyxor med dragkedjefickor. I dem förvarar jag plånbok och mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast den där byxfickeuppfinningen är inte perfekt om man vill stuva ner kikaren och en större smartmobil. Har haft sönder två mobiler mot olika saker när jag haft dom i fickan, senast när jag lite hastigt satte mig för nära, typ nästan på, en vinsch. Hur svårt kan det vara att göra ett fack? Men det gäller väl att slimma produktionen så mycket som möjligt kan jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte ha kikare i byxfickorna... :blink:

Hur som helst så har jag alltid skyddsskal på mina mobiler, av typen som kallas "vertical flip case". Alla sidor av mobilen är skyddade av ganska mycket material som tar upp stötar och sprider punktbelastningar. Dessutom har jag bara mobilen i fickor på framsidan, så de utsätts sällan för kontakt med annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Tomas99 säger:

Fast den där byxfickeuppfinningen är inte perfekt om man vill stuva ner kikaren och en större smartmobil. Har haft sönder två mobiler mot olika saker när jag haft dom i fickan, senast när jag lite hastigt satte mig för nära, typ nästan på, en vinsch. Hur svårt kan det vara att göra ett fack? Men det gäller väl att slimma produktionen så mycket som möjligt kan jag tro.

Vad har du kikaren till när du seglar, eftersom du måste ha den lätt tillgänglig..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågar du ju inte mig, men jag använder väldigt ofta kikaren när jag seglar. Bra för att se sjömärken på längre avstånd (för att hålla rätt kurs över öppnare vattenområden) och kul att kolla på andra båtar med. Framför allt för att se märken på segelbåtars segel. Ibland också för att kolla på fåglar, sälar, m m. Kikaren har jag nästan alltid på armlängds avstånd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...