Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Palten

Trimma 20hk ses-tec

Rekommendera Poster

Köpte på mig en Sea-tec 20hk 4tacktare med elstart, rorkult, cylinder 362, borrning 63x58.1

Provade med gps och jämförde med en tohatsu 15hk och tohatsun gick 4km/h fortare. Jag skiftade så båda motorerna testades på samma båt. 

Jag har jämfört sea-tecen med en yamaha 15hk, dvs tagit bort kåpan och kikat och till 98% samma utförande. 

 

 

Men jag känner ju att den inte ger all kraft som möjligtvis finns där nånstans + att gpshastigheten visade ju att det är för lite kräm.

 

Som jag förstår så är även Parsun oxå en kopia av yamaha

 

Så är det någon här ute som kan komma med kloka ord hur jag skall gå tillväga med att få ut mer av motorn. 

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Palten säger:

Köpte på mig en Sea-tec 20hk 4tacktare med elstart, rorkult, cylinder 362, borrning 63x58.1

Provade med gps och jämförde med en tohatsu 15hk och tohatsun gick 4km/h fortare. Jag skiftade så båda motorerna testades på samma båt. 

Jag har jämfört sea-tecen med en yamaha 15hk, dvs tagit bort kåpan och kikat och till 98% samma utförande. 

 

 

Men jag känner ju att den inte ger all kraft som möjligtvis finns där nånstans + att gpshastigheten visade ju att det är för lite kräm.

 

Som jag förstår så är även Parsun oxå en kopia av yamaha

 

Så är det någon här ute som kan komma med kloka ord hur jag skall gå tillväga med att få ut mer av motorn. 

 

Tack på förhand

 

Har du kollat vad det sitter för propeller på de två motorerna? Stigning, diameter, bladarea och bladutformning har ju stor påverkan på kraft o fart som motorn kan ge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också vilket varvtal Sea-Tec kommer upp i. Det finns appar som funkar mycket bra - de tar in motorljudet och räknar ut varvtalet. Om det saknas 2000 varv kan det ju förklara en del. Om det sen beror på fel propeller eller fel i motorn är nästa steg att ta reda på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller 9-1/4×11-1

 

Motorn är garanterat "strypt" på något sätt. Men vad/hur.....

 

Är ändringar i cdi boxen ett alternativ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...