Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sigge_1

När kommer makrillen in?

Rekommendera Poster

(Märklig fråga kanske) När kommer makrillen in längs kusten ( västkusten) Brukar det inte vara i början / mitten av juni? Sugen på att gå ut och dörja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Det har fångats makrill i anslutning till Gullmarsfjorden för ett par dagar sedan. De kommer oftast vid midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det finns makrill i vattnen kring Måseskär./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det beror på var du bor. Men den första omgången brukar komma ett par till tre veckor in i juni. strö fiskar brukar man kunna få redan i maj. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg. För det finns idag makrill i vattnen kring Måseskär. Sedan är det upp till var och en att se till att få upp denna delikatess. Detta oberoende av var man i landet fysiskt bor.//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Brukar aldrig få något när jag är ute och försöker fiska makrill, troligen gör jag fel mm. Plats, runt Kungshamn-Lysekil Tipps? Dörja, släpa lina efter båten men vad ska man ha som bete? Antal krok ? Djup ? mm Eller andra bra metoder? Har tidigare (många år sedan, före egen båt tiden) fiskat en del men då torsk, bleka etc. Nu finns det dåligt med torsk men älskar makrill och får nöja mig med att köpa i fiskaffären. Vore jättglad för lite tipps eller länk till bra tipps mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, själv bor jag i kungsbacka områder strax söder om GBG. Jag släpdörjar alltid med vanliga blänken och det brukar ge gott resultat för en nöjesfiskare. Min erfarenhet är att det är lättare att få på släpdörj än om man sitter still och fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Gott om makrill nu men var lite osäker på vilket djup som gäller, är det 4-6 m eller djupare? Fick ettt trettital i går i Hakefjorden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett obekräftat säger att man får makrill ända inne vid Röd sten (Gbg). Men eftersom det är goda fiskekompissar som gärna berättar om fisket. För de vet att jag håller på att göra på mig, på grund av att båten fortfarande är upp på land./skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va uppe i grebbestad i förra veckan och snacka med en gubbe på donalda och dom hade tydligen fått över 2000 (tvåtusen) makrillar på bara ngn timme. han sa det att när dom slängde i pilken studsade tynget på fisken så tjockt va det med makrill där under :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Bor i Onsala och väster om Nidigen mot Erikbergshällen är det myckt gott om makrill. Räcker att släppa i häcklan så är den full..

 

Makrillen går allt från botten upp till ytan så man ser när dom hugger.

 

Förra söndagen blev det runt 200 makrillar av blandad storlek.

 

Innanför Nidigen mot Kungsbackafjorden, så finns det också makrill, men mer utspridd och inte i samma intensiva stim. Men visst nappar det där också

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen sjösättning!

 

Efter en massa strul, nu senast blev hamnkaptenen dålig och kunde inte sjösätta. Men om ett par timmar kommer den lilla loppan i sjön och i morgon skall det äntligen bli fiske. Hoppas att det då runt Måseskär finns klar lite makrill också. Ok, jag kommer väl som vanligt att satsa på pigghaj men blir det ingen sådan så får man väl nöja sig med att det nappar... /skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 st igår och 8 i lördags Vid Vinga Utliggarn. Några på Danafjord också. Mest smått (25 cm) men några rejäla.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill behövde man i söndags inte fiska för det fanns ett obegränsat antal av dessa i vattnen kring Måseskär.  Det var roligt  att under den första turen även få pigghaj, torsk, knot, sej och sill. (Nu kan man var kaxig när båten äntligen ligger i sjön)  /skitfiske på er/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...