Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gits

Ardic 40D

Rekommendera Poster

Hjälper en vän med att få liv i en Aredic 40D dieselvärmare. Till att börja med ville den inte tända alls eftersom bränslepumpen inte fungerade. Efter att fått liv i pumpen samt rengjord brännkammare tänder den nu som den ska, men brinner bara ca. ½ minut, då magnetventilen för bränslet stänger. Jag har kommit fram till att den troliga orsaken är en defekt flamvakt, den ser ingen flamman.

När jag mäter på den visar det sig att det är avbrott i denna (open circuit). Enligt en upplysningar jag fått har denna typ av flamvakt normalt en resistans av 100Ω, som minskar när den ser flamman.

Jag har försökt att med hjälp av en dekaderbox simulera flamvaktens funktion med ett begynnelsemotstånd av 100Ω och när lågan tänder dra ner till 50Ω. Men med samma resultat, magnetventilen slår igen efter ca. ½  minut. Innan jag köper en ny flamvakt vill jag gärna veta att styrenheten fungerar som den ska.

Någon som har någon erfarenhet av att meka med dessa värmare och har några tips att komma med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, neubert säger:

Prova denna firma.

Äsch, det är att ge upp!

--

Frågan är vad det är för flamvakt, i en gammal Eber satt det ett LDR motstånd men i Wallas var det en termostat.

Det finns många typer av LDR-motstånd. Det skulle kunna vara så att elektroniken känner av att mökermotståndet inte finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:
4 timmar sedan, neubert säger:

Prova denna firma.

Äsch, det är att ge upp!

 

Det skulle va du och Ruskpricken som känner det så.

En annan som inte lider av "kansjälvsyndomet" och som är tekniskt ointreserad har vänt sig till denne man vid ett par tillfällen. Första gången via telefon. Han sa ett par ord som efter nåt dygn föll på plats och löste problemet.

Andra gången var jag där med en värmare för en kompis. Efter ett par dar ringde han och sa att värmaren var klar. Han tyckte att vi bodde så långt bort, så att han tog tag i värmare reparationen med en gång, medans jag var kvar i Stockholmsområde.

 

När jag hämtade värmaren fick jag se en ny ratt, som jag köpte för en spottstyver. Den gamla ratten hade man byggt på med bonnjärn, som påverkade kompassen kraftigt.

Sen är det en upplevelse att se hans utrymme för kundmottagning.

Får TS ingen lösning på problemet, så kan det löna sig att ringa till Värmedoktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, neubert säger:

Prova denna firma. Fick hjälp med min 091 av dom!

http://www.varmedoktorn.com/default.asp?HeadPage=482&

Har varit i kontakt med två firmor i någorlunda närhet av varandra och hade glömt vilken som var vilken. Detta ställe kan jag varmt rekommendera!

Håller med om att "kundmottagningen" är en upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg.

En Ardic 40D är inte värd någon större insats. Ta skeden i rätt hand och installera en ny värmare. Det är sen en annan diskussion vilken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, LonelyBird säger:

Stopp och belägg.

En Ardic 40D är inte värd någon större insats. Ta skeden i rätt hand och installera en ny värmare. Det är sen en annan diskussion vilken...

Kan hålla med. Min gamla hade två lägen av/på. Antingen var det för kallt eller för varmt ("men i genomsnitt var det lagom").

I "nya" båten sitter en modernare Eberspächer som har fyra lägen. Drar mindre ström, låter mindre, håller värmen bättre. Dock tillkommer ju installationen om man ska ha en ny värmare. Inte alltid (=aldrig) passar de gamla slangarna och kabeldragningarna till den nya värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

En annan som inte lider av "kansjälvsyndomet"

Eller hur ;)

 

Det finns en viss tillfredställelse i att själv kunna fixa ett fel. Väldigt många gånger är felet ganska enkelt. Sen kan man mycket väl gå till en expert om tröttnar.

I detta fall skulle jag nog fundera lite extra innan jag la ner pengar på den värmaren, dess tykte är inget vidare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min wallas 1800 var drabbad av "kansjälvsyndromet" när jag köpte båten.

Den saknade pump, kontrollpanel och brännarkopp. Värmedoktorn fixade detta för 7KSek......det var nog inte dyrt...men mycket pengar. Den funkade felfritt i 5 år.

När tändspiralen gick sönder så var jag tvungen att demmontera värmaren då septiktanken låg 20mm under värmaren. 

Nu kör jag en Planar 2D sen 3år.

Den kostade 6000 inklusive GSM-modem från Ryssland, då Postnord missade momshanteringen.

 

Med facit i hand så borde jag ha köpt ny värmare från början.

Jag hade vanföreställningen (p.g.a. missinformation från maringuiden forum) att elförbrukningen skulle vara lägre på en wallas än en modern värmare, det är den inte. Bägge snittar 1A.

Moderna värmare har dessutom enklare startprocedur, enhetsbränsle (Diesel) samt styrning mot inställd temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mjoelner säger:

det var nog inte dyrt..

Jo om man betänker att en begagnad, fungerande kostar runt 2tkr.

Strömförbrukningen för en Wallas 1800B ligger på strax under en ampere vid fullfart, vid reducerad effekt ca 0,7A.

En Planar ligger på ca 2A vid fullfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta går den på fullvarv? Vår Webasto går knappt alls under nätterna även när det är relativt kyliga nätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, -PLM- säger:

Hur ofta går den på fullvarv? Vår Webasto går knappt alls under nätterna även när det är relativt kyliga nätter.

I min fd 27-fot segelbåt gick Wallasen nästan aldrig fullt. Även på lägsta effekt blev det ofta för varmt. Min snittförbrukning låg nästan alltid på 0,7A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bhemac säger:

Äsch, det är att ge upp!

--

Frågan är vad det är för flamvakt, i en gammal Eber satt det ett LDR motstånd men i Wallas var det en termostat.

Det finns många typer av LDR-motstånd. Det skulle kunna vara så att elektroniken känner av att mökermotståndet inte finns.

 

Det verkar vara ett LDR-motstånd. Men det är avbrott i den, jag har försökt att simulera dess funktion med ett motstånd, fast utan resultat. Har även "tvångsöppnat magnetventilen bara för att se om den fortsätter att brinna efter avslutad tändsekvens. Men det verkar vara dubbel säkerhet då även bränslepumpen lägger av. Ska fortsätta testa lite till, vill gärna veta exakt vad som felas innan jag lägger några pengar på detta. Dessutom är det ju en liten utmaning att kunna få den att fungera, speciellt när jag aldrig har sett en sådan värmare tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ett LDR-motstånd. Men det är avbrott i den, jag har försökt att simulera dess funktion med ett motstånd, fast utan resultat. Har även "tvångsöppnat magnetventilen bara för att se om den fortsätter att brinna efter avslutad tändsekvens. Men det verkar vara dubbel säkerhet då även bränslepumpen lägger av. Ska fortsätta testa lite till, vill gärna veta exakt vad som felas innan jag lägger några pengar på detta. Dessutom är det ju en liten utmaning att kunna få den att fungera, speciellt när jag aldrig har sett en sådan värmare tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej PLM.

Denna värmare verkar bara ha en hastighet, plus en termostat som tänder och släcker brännaren. I tillägg finns ett ventilationsläge, då bara fläkten går.

Men ägaren låter aldrig värmaren gå under natten när de sover, han startar den en stund innan de går till kojs och kör den på max temp tills det blir varmt och gott, då de stoppar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gits säger:

Hej PLM.

Denna värmare verkar bara ha en hastighet, plus en termostat som tänder och släcker brännaren. I tillägg finns ett ventilationsläge, då bara fläkten går.

Men ägaren låter aldrig värmaren gå under natten när de sover, han startar den en stund innan de går till kojs och kör den på max temp tills det blir varmt och gott, då de stoppar den.

Komfortmässigt så är det ju ett stort plus med de modernare värmarna som stegar ner värmaren efterhand som det blir varmt i båten. Vår Eberspächer går ner till lägsta effektsteget när vi fått upp temperaturen (vilket går fort på full effekt) och då tar den varken mycket ström eller diesel. Dessutom går den väldigt tyst på lågvarv så den inte stör nattsömnen. Vi har vaknat med nattfrost på däck och haft varmt i båten när vi klev upp. Sådan komfort gillar jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-19 på 10:47, bhemac säger:

Jo om man betänker att en begagnad, fungerande kostar runt 2tkr.

Strömförbrukningen för en Wallas 1800B ligger på strax under en ampere vid fullfart, vid reducerad effekt ca 0,7A.

En Planar ligger på ca 2A vid fullfart.

Mja..bara pumpen till en wallas kostar 1,3k

Den drar i praktiken 1A (uppmätt)

Planargrunkan drar 11A vid start (25sek)

I drift 2KW förbrukar den 1 ampėre.

Att mäta är att veta.

Sen är avgiven värme från Walssen ca. Hälften mot Ryssgrunkan trots specad effekt i samma härad

Walasen är tyst utan dämpare men med dämpare är Planar 2D tystare.

Inget diplom i processteknik för att starta grunkan behövs heller.

Planar med GSM-modem kostar 6K Sek.

 

Kör på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Mjoelner säger:

Mja..bara pumpen till en wallas kostar 1,3k

Den drar i praktiken 1A (uppmätt)

Man behöver inte originalpumpen utan en för 300kr.

Jag hade en Turnigy energimätare inkopplad under flera månader och medelförbrukningen låga runt 0,7A. Fulleffekt behövdes bara i början, lågeffekten gav mer än tillräcklig värme i min båt. 

En bekant köpte en testutrustning för Wallas och vi testade en 1800 värmare ganska ingående. Avgiven effekt mättes med temperatur och flödesmätare, den låg på drygt 1800W vilket även stämde bra bränsleförbrukningen. Sottal mm var jättebra, helt klart en mycket god förbränning. Efter 10 år och aldrig sotade är effekten säkert lägre men det gäller alla värmare.

Wallas 1800B kan inte fjärrstartas i original, jag byggde en startautomatik, två tidrelän och två vanliga om jag minns rätt. Fjärrstartas med ett larm för 790kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, om Wallas 1800 ger 1800W så är Planar 2d överspecad, den ger mer värme i 0,8kw läget än wallasen gav för full spruta.

Wallasen har dock hållit sedan 1978 (med en hel del meck)

Men planar grunkan är trevligare handhavandemäsdigt.

Vem vet Ryssvärmaren kanske håller några år den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-01 på 11:41, bhemac säger:

 

En bekant köpte en testutrustning för Wallas och vi testade en 1800 värmare ganska ingående. Avgiven effekt mättes med temperatur och flödesmätare, 

 

Gjorde ni en kalorimetrisk mätning?

Är du ärlig nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Mjoelner säger:

 

Gjorde ni en kalorimetrisk mätning?

Är du ärlig nu?

Mycket enklare, vi mätte luftflödet samt temperatur före och efter värmaren. Inte helt exakt men vi ville bara se om angiven effekt var rimlig. 

I den testutrustning som min bekant köpte fanns grejer för att mäta sottal, CO2 mm. Det fanns även uppgifter på vad värden skulle ligga på.

Jag tycker det var imponerande att en gammal (men rengjord) värmare fungerade så bra.

--

Planar verkar vara en bra värmare och framförallt prisvärde, jag kommer troligen köpa den vattenburna Binar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...