Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pandan

Trimma motor, inombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska till att skrämma upp min inombordare lite. Tänkte byta toppar, insug och kamaxel. Vad behöver jag tänka på? Behöver de delarna vara några specialanpassade för båtmotorer. Eller kan jag köra på samma delar som till en bilmotor? 

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är annorlunda att skrämma upp en båtmotor jämfört med en bilmotor. 

 

Det är fyra saker jag kommer på direkt att man måste ta hänsyn till som inte är något problem i en bilmotor. 

- Gnistskydd i motorrum om man byter delar i bränslesystem eller el-/tändningsdelar.

- Korrosionsskydd för sådant som kan komma i kontakt med saltvatten. (Tex topplockspackning och ventiler.)

- Reversion, om man (som de flesta) kör med våta avgaser. Detta begränsar tex urvalet av kamaxlar.

- Bottendrag. En båtmotor måste ha mycket mer bottendrag än en bilmotor eftersom den belastas mycket hårdare på låga varv. Det betyder tex att det sällan fungerar med samma kamaxel i en båt och en bil.

 

Tänk en bil som kör med tung last i ständig uppförsbacke...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skilland är väl att bilmotorn körs normalt på mellan 20 och 40% av maxvarv medan båtmotorn på 75% av maxvarv eller mer. I alla fall bensinare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

En skilland är väl att bilmotorn körs normalt på mellan 20 och 40% av maxvarv medan båtmotorn på 75% av maxvarv eller mer. I alla fall bensinare...

och bilmotorn kanske mer än 90% av tiden ligger på kanske 10% av maxlast medan båtmotorn kanske 50-90% av tiden ligger på 80% av maxlast.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, men vad gäller topplockspackning. Finns det special för båt alltså? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pandan säger:

Tack för synpunkterna, men vad gäller topplockspackning. Finns det special för båt alltså? 

Olika material i kanterna. Mer korrosionsbeständigt på en packning avsedd för en marinmotor.

 

33 minuter sedan, Pandan säger:

Kollade lite på insug nu, hittade detta: https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2504/overview/

 

"Designed for Marine use only. Features brass lined front water crossovers and brass flange inserts to cover the rear water openings." 

 

Vad menas med detta egentligen? 

Mässing på ställen som är utsatt för korrosion. Mässing tål miljön bättre än aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...